handdator

Visa fullständig version : Grått klägg i olje locket



miffaren
2011-01-07, 19:34
Kan det bli kondens i oljan eftersom jag fått grått klägg i oljelocket ? Kört 200mil sen föra oljebytet . Har inte behövt fylla på kylarvätska !

roadsternilsson
2011-01-07, 20:32
Kör du mycket småkörning är det inte så konstigt. Min Cooper D lider inte av det, men så går den oftast motorväg.

Gustav2000
2011-01-07, 23:57
Kan vara fukt och luftbubblor. Smeta av lite på en tallrik så kan du se hur det försvinner över tiden. Och kvar blir ren olja. Men kör bilen varm ca 10 mil. Då borde det vara borta. Prova med ett kylar-skydd.

miffaren
2011-01-08, 15:47
Det har blivit många korta sträcker nu när det varit sådan jävla vinter ! Jag skall ta en lång tur så fort vädret tillåter ! Tack för tippsen !

JOBBARGUBBEN
2011-01-16, 07:56
byt olja omgående, det är skadligt för motorn med fukt i oljan.
Håll sedan koll på om det kommer tillbaks.
gör det det så har du troligtvis läckage från kylvätskesystemet, tex trasig topplockspackning.

dvorak
2011-01-24, 12:53
byt olja omgående, det är skadligt för motorn med fukt i oljan.
Håll sedan koll på om det kommer tillbaks.
gör det det så har du troligtvis läckage från kylvätskesystemet, tex trasig topplockspackning.
Precis, oljan tappar mycket funktion ifall det är fukt i den.

Håll koll på nivån i kylvätskebehållaren. Ifall topplocksbackningen läcker så brukar bilen ryka mer från avgasröret. Vattnet ångar och avgaserna blir vita. Kan vara lite svårt att så på vintern då det blir kondens i avgasröret när det är kallt, men ifall den ryker vitt även efter motorn är uppe i arbetstemperatur så hade jag kollat upp det pronto