handdator

Visa fullständig version : MINI i snön!



LAH
2011-01-06, 21:44
Tjenare!

Hur går det för alla att ta sig fram med sina coopers i denna snörika tid? Jag önskade häromdagen när jag skulle köra från Göteborg till Karlstad att jag hade en Countryman.
Det var så sjukt mycket snö och lilla minin var som en plog på vägen. De hade plogat men det var liksom "räffligt" å skakade ngt fruktansvärt inne i bilen + att det var halt. Det slutade med att jag fick lämna bilen hemma i garaget och hoppa på tåget.

Känns ju inte bra för bilen när man plöjer upp snö med den.

// en som längtar till våren!!;)

Gustav2000
2011-01-06, 21:59
Jag skulle tycka att det är mer olustigt att åka tåg. Tåg är djävulen påfund och borde förädlas till något konstruktivt. Att försena stackars naiva tågtrafikanter kan ju knappast vara något annat än destruktivt.

MrCooper
2011-01-06, 22:17
De hade plogat men det var liksom "räffligt" å skakade ngt fruktansvärt inne i bilen + att det var halt.

Så var det på vägen här med. Kändes som man körde på den räfflade målade markeringen på vägrenen fast värre. Det är som om de hällt på något som smält ner bitar av snön så att det skapat detta. Helt kasst!

Johan W
2011-01-06, 22:18
Visst det plogar en del (med 30mm sänkning runt om) Mest plastbitarna undertill som tar i mest...

Hagatorpet
2011-01-06, 22:46
Förstår inte vad ni gnäller om :D
jag åkte till Göteborg idag med min Viking
otroligt fin att köra med i snömodden :)
även om det var dåligt plogat
enda problemet var den knaggliga isen som gjorde att ljudnivån i bilen inte var trevlig
Kör på NOKIAN Hakkapelitta dubbfria däck

PÄRON
2011-01-06, 23:55
Mini är ju den ultimata vinterbilen. Min Winston står dock på översta våningen i ett garage där delar av taket rasade in idag, inga personer eller bilar är skadade i alla fall, vilket känns skönt. Hoppas hämta ut lilla hjärtat imorgon. Wish me luck!

Arnel
2011-01-07, 01:55
Aldrig haft problem med min Mini på vintern!

Rasmus
2011-01-07, 01:57
På den här ön går det inte att köra MINI just nu. Tur man har en riktig bil också ;)

stroy
2011-01-07, 06:02
Takskottarna använde min lilla pärla för att dämpa fallet för snön som annars skulle slagit sig så hårt mot vägen. Väldigt omtänksamt av dem!

Erik Börnstedt
2011-01-07, 08:06
ALL4 Countryman tar sig fram överallt jag ska!
Helt underbart.

MVH Erik

MrCooper
2011-01-07, 09:08
Takskottarna använde min lilla pärla för att dämpa fallet för snön som annars skulle slagit sig så hårt mot vägen. Väldigt omtänksamt av dem!

Ajdå, hur lång tid tog det att få ut den på vägen igen??? :o

MiniJohan
2011-01-07, 09:13
Köpte min MCS i Februari förra året, så den fick rulla under vintern trots att jag tänkt ha den som sommarbil. Tyckte inte alls den funkade som vinterbil faktiskt, spann varhelst jag än åkte och jag var livrädd för att fronten skulle skrapa i vid dålig snöröjning. Vilket hände några gånger, men jag klarade mig från allvarliga incidenter.

Det sämsta däremot inträffade under en resa från Jämtland till Stockholm. Körde i ca 100 på dubbelfilig motorväg som är någorlunda väl skottad och skrapad. I Gävletrakten dök det helt plötsligt upp ett parti på några hundra meter där ingen av körbanorna är skottade, låg ett snölager på ca 1 dm. Hann börja bromsa ned lite till kanske 70-80 för jag insåg att det kunde bli problem, men hann inte bromsa tillräckligt så bilen började slingra sig och bakvagnen åkte fram och tillbaks så jag fick trycka in kopplingen och parera. Tänkte hela tiden att det var kört, att jag skulle hamna i diket eller i mittwiren och förstöra bilen, men det gick bra till slut. Tur i oturen att det inte var någon bil i närheten, för jag använde båda körbanorna under mitt sladdande.

Några mil senare fick jag nästa chockupplevelse då bilen började släppa i en kurva trots att jag körde i 80. Samma sak hände i kurvan därefter, och då hade jag sänkt farten ännu mer. Till slut var jag tvungen att stanna och då såg jag att det byggts upp en massa snö och is i hjulhuset fram, så varje gång jag svängde så låstes framhjulet fast mot den massiva klumpen innan hjulen lyckas gräva sig loss, vilket tydligen räckte för att bilen skulle börja släppa. Sparkade bort ismassan och därefter betedde sig bilen normalt igen.

Största anledningen till att jag har bilen avställd under vintern är dock för att jag vill behålla dess skick. Behöver dessutom inte bil, så den får vara en leksak under sommaren. Funderar på att skaffa någon fyrhjulsdriven rolig vinterbil som man inte behöver vara rädd om också, men än så länge har det inte behövts tillräckligt.

dvorak
2011-01-07, 09:35
Jag tycker att Minin fungerar riktigt bra i snön. Jag har kört många mil nu i snö dessa vintrar och bilen är riktigt stabil. Den tar sig fram bra med tanke på att den bara är framhjulsdriven, jag har faktiskt inte kört fast än. Jag är förvånad över Minins egenskaper på vintern, jag trodde inte den skulle vara så smidig.

Med tanke på att bilen är ganska lätt, så beter den sig stabilt utan lastväxlingar som vill pressa fram bilen i kurvorna.

Visst är det lite hårt ibland, speciellt då min bil är sänkt och dämparna bottnar ut HELA tiden (sänk aldrig en Mini utan att byta dämpare). Nu har jag nya kortare sportdämpare i garaget, de kommer att hjälpa komforten en hel del.

Det låter lite konstigt att bilen ska börja svaja när man kör i snön, det ska den inte göra. Jag hade definitivt kollat skicket på däcken! När gjorde du en hjulinställning senast. Hur mår dina stötdämpare?

Gustav2000
2011-01-07, 09:41
Köpte min MCS i Februari förra året, så den fick rulla under vintern trots att jag tänkt ha den som sommarbil. Tyckte inte alls den funkade som vinterbil faktiskt, spann varhelst jag än åkte och jag var livrädd för att fronten skulle skrapa i vid dålig snöröjning. Vilket hände några gånger, men jag klarade mig från allvarliga incidenter.

Det sämsta däremot inträffade under en resa från Jämtland till Stockholm. Körde i ca 100 på dubbelfilig motorväg som är någorlunda väl skottad och skrapad. I Gävletrakten dök det helt plötsligt upp ett parti på några hundra meter där ingen av körbanorna är skottade, låg ett snölager på ca 1 dm. Hann börja bromsa ned lite till kanske 70-80 för jag insåg att det kunde bli problem, men hann inte bromsa tillräckligt så bilen började slingra sig och bakvagnen åkte fram och tillbaks så jag fick trycka in kopplingen och parera. Tänkte hela tiden att det var kört, att jag skulle hamna i diket eller i mittwiren och förstöra bilen, men det gick bra till slut. Tur i oturen att det inte var någon bil i närheten, för jag använde båda körbanorna under mitt sladdande.

Några mil senare fick jag nästa chockupplevelse då bilen började släppa i en kurva trots att jag körde i 80. Samma sak hände i kurvan därefter, och då hade jag sänkt farten ännu mer. Till slut var jag tvungen att stanna och då såg jag att det byggts upp en massa snö och is i hjulhuset fram, så varje gång jag svängde så låstes framhjulet fast mot den massiva klumpen innan hjulen lyckas gräva sig loss, vilket tydligen räckte för att bilen skulle börja släppa. Sparkade bort ismassan och därefter betedde sig bilen normalt igen.

Största anledningen till att jag har bilen avställd under vintern är dock för att jag vill behålla dess skick. Behöver dessutom inte bil, så den får vara en leksak under sommaren. Funderar på att skaffa någon fyrhjulsdriven rolig vinterbil som man inte behöver vara rädd om också, men än så länge har det inte behövts tillräckligt.

Fy fan vad otäckt! Bilen är ju ganska 50/50 över viktfördelningen. Bromsar du så har du ju mer vikt över framhjulen då kastar bakvagnen ut. Så det kan ju bli lite farligt i dessa situationer. Skönt att det gick bra.

Fredrik
2011-01-07, 09:45
MINIn fungerar alldeles utmärkt som vinterbil!
Jag tar mig fram bekymmersfritt på odubbade Michelin X-Ice, men en sak jag är glad över när vädret är som det är är att min R56 S inte är sänkt.
Jag har förvisso sportchassie på den (sänker 15 mm mot originalchassie), men att sänka den ytterligare med H&R (som jag tidigare funderat på) tror jag får vänta lite då jag använder min pärla som både nyttofordon samt hobbybil (det bästa av två världar :banana: ) för att underlätta framkomligheten på vintern.

Jag har testat några MINIkompisars sänkta MINIs och visst ger det en extra körkänsla (under sommarhalvåret), men som sagt behöver jag ha funktionaliteten också, och de extra ca 2 cm som man tjänar med osänkt bil kan i vissa extrema fall vara skillnad på framkomlighet på vintern.

Vi får se hur jag gör längre fram, man ska aldrig säga aldrig ;)

dvorak
2011-01-07, 10:08
Jag har förvisso sportchassie på den (sänker 15 mm mot originalchassie), men att sänka den ytterligare med H&R (som jag tidigare funderat på) tror jag får vänta lite då jag använder min pärla som både nyttofordon samt hobbybil (det bästa av två världar :banana: ) för att underlätta framkomligheten på vintern.

Jag har testat några MINIkompisars sänkta MINIs och visst ger det en extra körkänsla (under sommarhalvåret), men som sagt behöver jag ha funktionaliteten också, och de extra ca 2 cm som man tjänar med osänkt bil kan i vissa extrema fall vara skillnad på framkomlighet på vintern.

Vi får se hur jag gör längre fram, man ska aldrig säga aldrig ;)
Jag hade inte rekommendrat det (som nu är trött på säkningen efter 4000 mil med den). Minin har inte mycket rörelse i dämparna original. När du sänker bilen 30mm så har du knappt 5 mm kvar innan dämparna bottnar. Min bil står på bussningarna på dämparna. Jag vågar nog påstå att man försämrar väghållningen med H&R-fjädrar (ojojoj nu kommer jag bli sågad ;)). Varför kanske ni undrar, jo för: Hjulupphängningen får inte jobba utan bara stannar upp när dämparna bottnar ur. Med sämre komfort och väghålling som resultat.

Jag kände detta speciellt mycket senaste gången på ringen där chassiet får jobba lite mer (förutom på vintern där man också märker det mycket). Alla hästarna var inte i stallet så att säga.

Jag hade rekommenderat ett coiloverkit eller att du byter dämpare till tex gula Koni tillsammans med fjäderbytet.

MiniJohan
2011-01-07, 10:14
Däcken var nya för säsongen, hade rullat 100 mil eller nåt, dubbarna satt kvar och mönstret fullgott :)

Däremot dämparna har jag mindre koll på, dock har jag aldrig känt av några andra problem med dem. Hade en Audi för några år sedan där dämparna började ta slut, märktes rätt rejält på den iaf innan jag bytte och några sådana tendenser har jag inte upplevt annars på Minin. Var inte så att den svajade utan greppet släppte. Kan iofs ha haft att göra med uppbyggnaden av snö och is som jag upptäckte senare också. Läskigt var det iaf!

Ace
2011-01-07, 10:35
Jag vågar nog påstå att man försämrar väghållningen med H&R-fjädrar (ojojoj nu kommer jag bli sågad ;)). Varför kanske ni undrar, jo för: Hjulupphängningen får inte jobba utan bara stannar upp när dämparna bottnar ur. Med sämre komfort och väghålling som resultat.



SÅGA SÅGA SÅGA!


Jag kan meddela att en MINI inte får sämre väghållning med H&R-fjädrar! Visst blir den stötigare men att man får sämre väghållning det är inte sant! :)
Folk med bruna bilar??? Ja vad skall man säga!???

dvorak
2011-01-07, 11:44
SÅGA SÅGA SÅGA!


Jag kan meddela att en MINI inte får sämre väghållning med H&R-fjädrar! Visst blir den stötigare men att man får sämre väghållning det är inte sant! :)
Folk med bruna bilar??? Ja vad skall man säga!???

Jag vågar påstå det. Problemet är att fjädrarna bottnar ut och stoppar rörelsen av hjulupphängningen. Det gör att greppet inte kan maximeras. Problemet är alltså inte fjädrarna, utan dämparna.

Mina dämpare är 5mm från botten när den står på hjulen, och hjulupphängningen vill röra sig mer än så. Efter jag bytte till stumma topplager blev detta problemet ännu mer markant eftersom jag förlorade ännu en gummibussning som absorberade stötar. Det var efter detta jag började tänka på det.

En Mini sänkt 30mm på originaldämpare känns roligare att köra, men jag tvivlar starkt på att det totala greppet är större.

stroy
2011-01-07, 12:25
Ajdå, hur lång tid tog det att få ut den på vägen igen??? :o

Det tog ca 3 timmar.. (är ju jobbigt för en kontorsråtta att skotta vettu). Problemet är dessutom att jag inte har vinterdäck på. Min bil är inte vinterkörd och blev "fångad" av snön. Har inte kunnat köra på ett tag. Så när jag väl lyckats skotta bort eländet så skulle jag köra på det också (snön alltså). Vilket tog bra mycket tid och förnöjde både en och annan åskådare. Lyckades parkera ur vägen för eventuella takskottare denna gången.

Nu får det bannemej tina...

Hobbe
2011-01-07, 12:32
Vilka problem.
Tur att vrålåket står parkerat inomhus under vintern :)

Hagatorpet
2011-01-07, 13:06
Takskottarna använde min lilla pärla för att dämpa fallet för snön som annars skulle slagit sig så hårt mot vägen. Väldigt omtänksamt av dem!

Det är nästan så att jag hadde blivit :mad: om det varit min bil
inga skador hoppas jag

Hagatorpet
2011-01-07, 13:13
Tycker det är underbart med vintern :D

Mattajas
2011-01-07, 16:11
Vilka problem.
Tur att vrålåket står parkerat inomhus under vintern :)

Körde svärmors GP förra veckan..Det var intressant. Speciellt med tanke på markfrigången. Höll på att fastna ett par gånger.

Ace
2011-01-07, 16:35
Svärmors GP?????? Tuff svärmor!

Werger
2011-01-07, 16:41
Jag förstår inte era vinter problem med minin! Jag tycker att den är underbart välbalancerad och rolig på vinterväg!! Min bästa vinter bil såhär långt. :)

Pebbles
2011-01-07, 16:52
Jag längar till våren Då slipper man allt snö på, i och runt bilen. Tvättade den i onsdags, då det var plusgrad. Fy va skitig den var´. Jag fick väl glänsa med mini 2 dagar för nu börjar den bli smutsig igen. Den tar sig fram ialla fall... min första vinter men ej sista... :)

Panerai
2011-01-07, 17:45
Jag förstår inte era vinter problem med minin! Jag tycker att den är underbart välbalancerad och rolig på vinterväg!! Min bästa vinter bil såhär långt. :)

Vad har du ägt för bilar? :D haha. Var än jag kör så fungerar min bil som en plogbil. Igår skulle jag köra till affären, jag kom 200 meter då jag var tvungen att stanna pga möte.

När jag sen ska köra iväg (och tro mig jag var lätt på gasen) så glider hela framvagnen (tänk fullgas, fullt rattutslag höger och handbroms) och där står jag sen 90 grader senare och kommer inte en meter. Fick hjälp av en man som höll på att skotta snö runt sitt hus.

Sen stannade jag inte en enda gång påvägen - haha

Nej min Mini får stå och mysa inne i garaget de kommande dagarna. Samtidigt har jag tid över att slänga in slutsteg etc och bli förbannad över att någon klyftig idiot på Mini fabriken har spänt fast mina baksäten (skruven i mitten) såpass hårt att jag inte får av skiten :( så blir inga 6,9" utbytta just nu iallaf.

Scitz0
2011-01-07, 18:17
Jag använder även min lilla raket under vinterhalvåret och ni som sett min bil vet att den är extremt sänkt även om jag höjde den lite förra året. Skulle gissa på 40-50mm sänkning. Detta med riktig sänkning, dvs kw clubsport coilovers. Jag orkade inte höja den i år men till nästa år måste det nog till ;). När man ska in på en oskottad parkering med några decimeter snö är det inte kul ;).

Sen är ju mina clubsport coilovers extremt hårda också vilket tydligt märks på det knottriga isunderlaget. Man komprimerar ryggraden på sommarens fina vägar så ni kan tänka er hur det känns på vintern :p.

Men fyfan vad fint balancerad bilen är, kommer man för fort in i en kurva släpper alla fyra hjulen jämt, något lite mer med gumpen för den perfekta känslan. Behövs med andra ord nästan aldrig handbromssladda ;).

Cervantes
2011-01-07, 19:49
Måste säga att jag är imponerad över hur bra man kommer fram med minin i snön.. Hade 30cm oplogad snö på parkeringen efter julhelgen och flera grannar hade fastnat, xc90n va helt översnöad så tänkte ge minstingen en chans att visa sina skills och det va inga problem! klart imponerande :)

yonasu
2011-01-07, 20:21
Måste slänga in en kommentar här med.

jag kör runt med vinterdäck som är under all kritik. Dom är inte gamla men något måste vara fel med dom, har Väldigt dåligt grepp stundtals. Som jag nämnt tidigare är jag ingen erfaren förare, men man märker när andra bilar kan göra saker jag inte ens kan drömma om. Har haft ett par intressanta situationer med packad snö i korsningar, t.e.x hoppade jag över en refug med knastrande abs.. kompisens clio kör cirklar runt mig, då lackar man lite..

DÄREMOT! balansen och understyrdheten är bra som fan. Jag har en tendens att känna efter underlaget genom att gasa, nita och svaja när jag är någorlunda ensam, och när man ligger i 70+ så uppför han sig som en dröm.

Nästa år blir det nya lagg på herpan, dubbar så det står härliga till och dom bredaste asen jag kan få på. Fuck friktion säger jag med övertygelse.

Cervantes
2011-01-07, 20:29
Måste slänga in en kommentar här med.

jag kör runt med vinterdäck som är under all kritik. Dom är inte gamla men något måste vara fel med dom, har Väldigt dåligt grepp stundtals. Som jag nämnt tidigare är jag ingen erfaren förare, men man märker när andra bilar kan göra saker jag inte ens kan drömma om. Har haft ett par intressanta situationer med packad snö i korsningar, t.e.x hoppade jag över en refug med knastrande abs.. kompisens clio kör cirklar runt mig, då lackar man lite..

DÄREMOT! balansen och understyrdheten är bra som fan. Jag har en tendens att känna efter underlaget genom att gasa, nita och svaja när jag är någorlunda ensam, och när man ligger i 70+ så uppför han sig som en dröm.

Nästa år blir det nya lagg på herpan, dubbar så det står härliga till och dom bredaste asen jag kan få på. Fuck friktion säger jag med övertygelse.

Kör helt nya nokian hakka 4,5 eller va dem nu heter.. 205 17" hur bra grepp som helst.. enda som hindrar i djupsnön är bilens plogande :)

Werger
2011-01-07, 21:09
Vad har du ägt för bilar? :D haha. Var än jag kör så fungerar min bil som en plogbil. Igår skulle jag köra till affären, jag kom 200 meter då jag var tvungen att stanna pga möte.

När jag sen ska köra iväg (och tro mig jag var lätt på gasen) så glider hela framvagnen (tänk fullgas, fullt rattutslag höger och handbroms) och där står jag sen 90 grader senare och kommer inte en meter. Fick hjälp av en man som höll på att skotta snö runt sitt hus.

Sen stannade jag inte en enda gång påvägen - haha

Nej min Mini får stå och mysa inne i garaget de kommande dagarna. Samtidigt har jag tid över att slänga in slutsteg etc och bli förbannad över att någon klyftig idiot på Mini fabriken har spänt fast mina baksäten (skruven i mitten) såpass hårt att jag inte får av skiten :( så blir inga 6,9" utbytta just nu iallaf.

Du måste ha snålat när du köpte dina vinterdäck..

Hagatorpet
2011-01-07, 22:00
Mina tankar när det gäller Vinterdäck
Dubbdäck är överlägsena första vintern
men redan till andra vintern upplever jag dom som sämre än friktionsdäck
tredje vintern är dubdäcken kass medan friktionsdäcken fortfarande funkar
jag kör uppskattningsvis ca 1000 mil på vinterdäcken varje år

FEED ME
2011-01-08, 00:40
Clabbe fungerade hur bra som helst som vinterbil med dubbfria Michelin X-Ice. Visst är det ännu roligare med 4WD, men till 99% så tar man sig fram utan problem ändå. Och Minins lätt överstyrda karaktär gör bilen riktigt underhållande på vintern!

Nina
2011-01-08, 04:13
Det tog ca 3 timmar.. (är ju jobbigt för en kontorsråtta att skotta vettu). Problemet är dessutom att jag inte har vinterdäck på. Min bil är inte vinterkörd och blev "fångad" av snön. Har inte kunnat köra på ett tag. Så när jag väl lyckats skotta bort eländet så skulle jag köra på det också (snön alltså). Vilket tog bra mycket tid och förnöjde både en och annan åskådare. Lyckades parkera ur vägen för eventuella takskottare denna gången.

Nu får det bannemej tina...

Men fick du inte meddelande att du bör flytta bilen för att de ska skotta av taket? Man borde ha meddelat folk i fastigheten? Du kan ju ha fått lackskador etc nu?

Nina
2011-01-08, 04:26
Fuck friktion säger jag med övertygelse.

Jag tror det är så här med däck och bilar över huvudtaget: däck fungerar olika på olika bilar med olika axelavstånd och vikt. Min mans Passat CC har friktionsdäck, enligt testerna ska de vara usla. Det har inte jag märkt, bilen plogar sig fram utan problem, jag har försökt sladda med bilen och få däcken att göra bort sig men icke. Michelin X-Ice sitter på hans bil och de greppar ta mig tusan bättre än Opelns dubbdäck.

Jag känner absolut inte igen problemet med att en MINI svänger och kränger som om den vore utan DSC etc. Två olika MINI har jag kört under vintrarna och båda har trots hjulhus fulla med snö och is inte på något vis skapat obehag. Alls. :)

Mattajas
2011-01-08, 06:30
Jodå, hon kör GP nr. 1840. Mest till och från jobbet. :-)


Svärmors GP?????? Tuff svärmor!

Haugthon
2011-01-08, 07:07
Mini cooper R56 (sport chassi från fabrik) är en mycket rolig och kompetent vinterbil. 2 vintrar i rad så har jag fått forcera oplogade trånga gator där jag bor. Vilket inkluderar i vissa fall 1dm djupa spår som sedan övergår i vallar som skall forceras varje ggn jag vill parkera.
Varje dag så körs det en mix av oplogade gator i stan , motorväg samt en lååååång och brant backe. Inget av detta hämmar Adolfs framfart.

Tog mig en nöjestur torsdags i 1dm nysnö på landsväg och minin är himmels för man vet exakt hur den betersig när man närmar sig gränsen för fästet. Understyrning till en början för att sedan neutraliseras och om man förtsätter pressa så kommer baken. ALLTID lika dant.

Vill påstå att man som förare måste tänka på vad det är för sorts bil man kör, det är inte en Audi A4 quattro, utan en 1400kg lätt framhjulsdriven bil med ett axelavstånd lika långt som en underarm.

Familjens MB B-klass är en värre vinterbil då den är lägre än min cooper och med högre tyngdpunkt minst sagt läskig!

:D

yonasu
2011-01-08, 09:31
Jag tror det är så här med däck och bilar över huvudtaget: däck fungerar olika på olika bilar med olika axelavstånd och vikt. Min mans Passat CC har friktionsdäck, enligt testerna ska de vara usla. Det har inte jag märkt, bilen plogar sig fram utan problem, jag har försökt sladda med bilen och få däcken att göra bort sig men icke. Michelin X-Ice sitter på hans bil och de greppar ta mig tusan bättre än Opelns dubbdäck.

Jag känner absolut inte igen problemet med att en MINI svänger och kränger som om den vore utan DSC etc. Två olika MINI har jag kört under vintrarna och båda har trots hjulhus fulla med snö och is inte på något vis skapat obehag. Alls. :)

Jag får känslan att friktionsdäcken inte riktigt gillar lätta bilar. Kör man en stadsjeep som är borderline lastbil så behövs knappt friktion, kör man en 1,6tons 4dörrars räcker kanske friktion, 1,2 tons mini: dubbar, 950kg fiat 500: is-racing :)

Uppförandet är exemplarisk, inget krängande eller bakpartier som tappar fästen alltför mycket. Det är endast totala greppet som är kasst.
Måste kolla upp vad jag har för däck, så man kan varna andra :)

Panerai
2011-01-08, 10:21
Du måste ha snålat när du köpte dina vinterdäck..

Det sinnessjuka i det hela är att jag inte har gjort det.

Jag har däremot upptäckt vad det är som gör att jag inte gillar hur den uppför sig, det är dessa otyg till elektroniska hjälpsystem. Utan dessa så fungerar även min Mini som jag vill på snön.

MrPlow
2011-01-08, 10:40
Jag kör ju min R52a första vintern. Och det funkar riktigt bra. Understa spoilern tar förstås i när det inte är välplogat men då får man leva upp till sitt namn :) Men med nya Hakka tar man sig fram överallt, har inte kört fast eller upplevt något obehagligt och då har jag bara asc.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

Stephand
2011-01-08, 15:34
Håller med föregående, kört min nu i vinter måhända väldigt lite men min uppfattning är att den fungerar över förväntant att det skulle ta i har jag inte märkt förutom gummiflärpen och förutom den så är den ju inte lägre en min tidigre V50 med R-design paket.

Nina
2011-01-08, 17:07
Vill påstå att man som förare måste tänka på vad det är för sorts bil man kör, det är inte en Audi A4 quattro, utan en 1400kg lätt framhjulsdriven bil med ett axelavstånd lika långt som en underarm.
Precis, jag blev själv överraskad av Opeln, var lite bortksämd med MINIns helt underbara egenskaper på vintern och så hoppar jag in i en gammal Opel Vectra och kör som jag brukade… Aah, jag svängde men inte bilen. :rolleyes:
Eh nej, jag krockade inte, lyckades häva rakt-fram-svängen och få den dit jag ville från början. Efter det har den gett igen i form av fastkörning på de mest simpla ställena där en MINI lätt kunnat ta sig igenom. Passaten hatar jag men kör den hellre nu.


Jag får känslan att friktionsdäcken inte riktigt gillar lätta bilar. Kör man en stadsjeep som är borderline lastbil så behövs knappt friktion, kör man en 1,6tons 4dörrars räcker kanske friktion, 1,2 tons mini: dubbar, 950kg fiat 500: is-racing :)
Ja så kan det nog vara, som jag menade så tror jag däcken beter sig olika efter olika bilars vikt och axelavstånd etc. Den bil som testade de här friktionsdäcken kanske inte var så lämpad för dem. Sen köper min man en ny bil och tar de här däcken till bilen och jag kan inte förstå hur de skulle kunna vara så usla. :)

LAH
2011-01-08, 22:40
Kul att höra allas olika åsikter! Dom flesta av oss verkar ändå nöjda med den som vinterbil.
Även jag kör med friktionsdäck. Mina framdäck är i princip okörda medans bakdäcken är riktigt slitna, det kan nog vara en faktor som spelar in som gör att den beter sig lite lustigt. Har inte hunnit byta bakdäcken ännu.

Nu har det iaf börjat regna här så förhoppningsvis smälter snön bort om ett tag. Tror ändå att alla tycker det är skönast att köra minin på fri asfalt då man verkligen kan utnyttja den till fullo!

peace

Stephand
2011-01-09, 15:26
Kan vara dina slitena bakhjul som ger problem, oavsätt i vilken ände en bil driver så ska de bästa däcken sitta bak och det är nog extra viktigt på en bil som Minin med sin låga vikt och lätta bakvagn.

Kör själv på friktion vinterdäck, Vredestein Winter-extreme som visade sig vara ett kanon däck.


Kul att höra allas olika åsikter! Dom flesta av oss verkar ändå nöjda med den som vinterbil.
Även jag kör med friktionsdäck. Mina framdäck är i princip okörda medans bakdäcken är riktigt slitna, det kan nog vara en faktor som spelar in som gör att den beter sig lite lustigt. Har inte hunnit byta bakdäcken ännu.

Nu har det iaf börjat regna här så förhoppningsvis smälter snön bort om ett tag. Tror ändå att alla tycker det är skönast att köra minin på fri asfalt då man verkligen kan utnyttja den till fullo!

peace

esset
2011-01-09, 15:58
Jag har tuffat fram en första vinter i Jämtland och det har fungerat OK för mig. Väghållningen med dubbdäck är bra, men branta uppförsbackar är ingen höjdare eftersom antispinnen stoppar upp framfarten helt om man har otur.

Mitt enda önskemål är att minska snöpålagringen över bakljusen och luckan. Blir ett totalt snöpansar över hela bakdelen när resten av bilen är helt snöfri. Har någon en lösning? Stänklappar bak?

Panerai
2011-01-09, 16:02
Kan vara dina slitena bakhjul som ger problem, oavsätt i vilken ände en bil driver så ska de bästa däcken sitta bak och det är nog extra viktigt på en bil som Minin med sin låga vikt och lätta bakvagn.

Kör själv på friktion vinterdäck, Vredestein Winter-extreme som visade sig vara ett kanon däck.

Exakt samma däck som jag har :D Kanske kan bilda en klubb? HAHA.

Iallaf - äntligen ser det ut som att snön håller på att smälta bort - jag vill få på sommar sulorna!

Panerai
2011-01-09, 16:11
Jag har tuffat fram en första vinter i Jämtland och det har fungerat OK för mig. Väghållningen med dubbdäck är bra, men branta uppförsbackar är ingen höjdare eftersom antispinnen stoppar upp framfarten helt om man har otur.

Mitt enda önskemål är att minska snöpålagringen över bakljusen och luckan. Blir ett totalt snöpansar över hela bakdelen när resten av bilen är helt snöfri. Har någon en lösning? Stänklappar bak?

jag får en list av riktigt grov smuts som sätter sig precis under bakrutan..

Emely&Robert
2011-01-09, 16:37
MINIn bor i vanliga fall i garage men ett par friska övernattningar i den skånska vargavintern har det allt blivit. Fungerar enligt uppgift bra i snön.

LAH
2011-01-09, 18:15
jag får en list av riktigt grov smuts som sätter sig precis under bakrutan..

håller med om detta. blir det på min också. Dessutom har min varit riktigt smutsig på bakluckan länge nu av allt salt. Måste försöka tvätta den nu medan det är plusgrader. Känns inte som att det är så bra för lacken annars...

LAH
2011-01-09, 18:18
MINIn bor i vanliga fall i garage men ett par friska övernattningar i den skånska vargavintern har det allt blivit. Fungerar enligt uppgift bra i snön.
Ser ju riktigt nice ut!


Kan vara dina slitena bakhjul som ger problem, oavsätt i vilken ände en bil driver så ska de bästa däcken sitta bak och det är nog extra viktigt på en bil som Minin med sin låga vikt och lätta bakvagn.

Kör själv på friktion vinterdäck, Vredestein Winter-extreme som visade sig vara ett kanon däck.

Jaha ok, jag som trodde att eftersom den är framhjulsdriven var det viktigast med bäst däckmönster där. Iaf så var det så de satt när jag köpte den. Men ska helt enkelt ta å slänga på ett par nya däck där bak!

Stephand
2011-01-09, 18:43
MINIn bor i vanliga fall i garage men ett par friska övernattningar i den skånska vargavintern har det allt blivit. Fungerar enligt uppgift bra i snön.
Ser mer ut att vara väglag för såna här bilar, min får dock inte vara ute på vintern, har blivit idiotförklarad av mina vänner när jag kör mini på vintern med Jeepen i garaget, hade dock en äldre tidigare som jag körde åretrunt och 1 meter snö var inget större problem med lite höjning och bra däck,:D
http://www1.garaget.org/archive/24/23320/107658/107658-2094045.jpg (http://www.garaget.org/?car=107658&image=2094045)

Hagatorpet
2011-01-09, 20:06
har blivit idiotförklarad av mina vänner när jag kör mini på vintern med Jeepen i garaget

Bättre värme i minin va:D

Stephand
2011-01-09, 20:26
Bättre värme i minin va:D
Faktiskt inte, rena bastun i Jeepen, har 3 olika tak eller 4 om man räknar himmeln:D, hard-top och plåt dörrar är väl att föredra på vintern, min lär dock aldrig få uppleva det vita f-nskapet.

Trivs bäst så här, studenten -10
http://www1.garaget.org/archive/24/23320/107658/107658-1930953.jpg (http://www.garaget.org/?car=107658&image=1930953)
lite OT men sommarbilder livar nog upp den värsta vinterångesten.

LAH
2011-01-09, 22:49
Faktiskt inte, rena bastun i Jeepen, har 3 olika tak eller 4 om man räknar himmeln:D, hard-top och plåt dörrar är väl att föredra på vintern, min lär dock aldrig få uppleva det vita f-nskapet.

Trivs bäst så här, studenten -10
http://www1.garaget.org/archive/24/23320/107658/107658-1930953.jpg (http://www.garaget.org/?car=107658&image=1930953)
lite OT men sommarbilder livar nog upp den värsta vinterångesten.

Ja dom är ju klockrena för vintern! Det var riktigt nära att det blev en sådan, eller en defender 90. Var helt inställd på det men bytte bana och provkörde en cooper och blev såld:) Det som tog emot me wranglern var att den drog riktigt mkt soppa!( kan det iofs vara värt för ett härligt ljud och stark motor men ändå)

Stephand
2011-01-10, 14:10
Jo bränsleförbrukningen är snuskigt hög, fattar inte varför den inte släpptes med oljebrännare, har min bara som hobbybil, har rullat 900 mil sedan ny, har den som projekt under vintrarna och solskensbil på sommaren.
O andra sidan så tar den det mesta vid rödljusen har ju vrid som en lastbil:D
Stor risk dock att den byts till en Mini Rodster när dom släpps, ingen vidare vinterbil det heller.
Ja dom är ju klockrena för vintern! Det var riktigt nära att det blev en sådan, eller en defender 90. Var helt inställd på det men bytte bana och provkörde en cooper och blev såld:) Det som tog emot me wranglern var att den drog riktigt mkt soppa!( kan det iofs vara värt för ett härligt ljud och stark motor men ändå)

MadeleineO
2011-01-10, 20:03
Tycker det funkat fint hittills att vinterköra, med nya Michelin X-Ice friktion. Övervägde en stund att ta dubb, men argumentet att dubben slits snabbt på asfalt och ger dåligt grepp sen vägde tungt. Snömodd är ju bara det sämsta man kan köra i, där blir det inte så mycket grepp.

Var med om en liten annan vinterrelaterad incident i fredags på E4 hemåt från Uppsala. Det börjar imma lite och jag sätter i vanlig ordning på fullt blås mot framrutan. Och det fungerar bara inte. Hur mkt vi trycker så vill den inte sluta blåsa mot fötterna. Så lite öppna rutor till närmsta avfart för att behålla den krympande sikten och där boota om. Sen fungerade det perfekt. Den berömda brittiska elen månne?

Annars är ju MINIn väldigt varm och fin. Fattar inte hur de tänkte när temperaturen på stolsvärmarna kalibrerades in, man klarar ju inte långa stunder ens på lägsta värmen :P

dvorak
2011-01-10, 20:05
Fattar inte hur de tänkte när temperaturen på stolsvärmarna kalibrerades in, man klarar ju inte långa stunder ens på lägsta värmen :P
Det har jag också undrat.... :confused:

Men det verkar som att det alltid är fullt ös som gäller när man startar bilen. Efter ett tag (typ 30 minuter :D) så blir första och andra läget inte lika varma.

ptr_120
2011-01-15, 09:28
Köra mini på vintern? Nja, så här såg min ut förra lördagen när jag skulle ut och köra. Takskottarna fick som tur var stå för kalaset och nu är den hel igen. Men se upp för att ställa bilen nära ett hus!

http://www.miniclub.se/picture.php?albumid=184&pictureid=3246
View image in gallery ('http://www.miniclub.se/album.php?albumid=184&pictureid=3246')

Nina
2011-01-15, 19:18
Köra mini på vintern? Nja, så här såg min ut förra lördagen när jag skulle ut och köra. Takskottarna fick som tur var stå för kalaset och nu är den hel igen. Men se upp för att ställa bilen nära ett hus!

http://www.miniclub.se/picture.php?albumid=184&pictureid=3246
View image in gallery ('http://www.miniclub.se/album.php?albumid=184&pictureid=3246')

Nån fler än jag som inte kan se bilden?

MrCooper
2011-01-15, 19:38
Jag ser ingen bil...

Hagatorpet
2011-01-15, 19:59
inte jag heller

ptr_120
2011-01-16, 10:00
nytt försök...

http://imageupload.org/dt-0129517197916.png (http://imageupload.org/pt-0129517197916.html)

Flameboy
2011-01-16, 10:19
Mini med friktionsdäck är toppen! Framförallt i rondeller... Missar avfarten ibland för att fyrhjulssladden är så go... :)

Men nu kör jag inte dagligen som jag gjort tidigare, och det känns som höger bakbroms hinner frysa lite, för det är ett fasligt halkande första par hundra metrarna. Som att det inte rullar alls när det är halt. Sen släpper det. Nåt som andra upplevt?

dvorak
2011-01-16, 13:58
Det låter som det kan vara kolven i oket som kärvar.

Jag hade plockat ner och gjort rent det. Då slutar det nog.