handdator

Visa fullständig version : Ska köpa min första Mini... behöver råd



Dozer
2010-12-11, 16:36
Går i planerna på att köpa en Mini Cooper S..
Det kommer nog bli en av de första modellerna 03-04.. för det är det min ekonomi tillåter just nu...
Undrar därför om det är någon här som kan hjälpa mig med lite tips om vad som brukar vara standardfel osv... vad man ska kolla efter mm..
Samt.. är det någon "svindyr" service som kommer vid visst miltal?.. typ byte av kompressor eller liknande..

Ja.. som sagt... lite matnyttig info vore jag tacksam för innan köp..

Det kanske rent av finns någon här som har en bil till salu?

/ Dozer

Benis
2010-12-12, 02:25
Hej Dozer,

Kul. S:en är rolig. Jag satt själv i din sits för några månader sedan. Var väldigt nära att köpa en Cooper S R53 (första gen, ren du kikar på). Sen så lyxade jag till det och köpte en R57 (andra gen). Det jag upplevde med generation ett vs. generation två är att generation ett är mer betydligt mer plastik och skramlig i interiören. Sedan så känns R53 mer "rå". Förvisso långsammare (på pappret) men kändes mer gokart än R56 - vilket är kul. Så, det jag hade kollat (lyssnat på) på är skrammel. Speciellt en hård bil som S:en blir extra skramlig. Sedan läs på om vilka paket du vill ha. Utrustningspaket alltså.

Det finns säkert R53-ägare här som kan hjälpa dig mer!

Lycka till och jag tror du blir nöjd!

PS. 90k är inte så mkt pengar för en så rolig bil: http://www.blocket.se/malmo/Mini_Cooper_S_Toppskick_89_900_31003827.htm?ca=15&w=3

Dozer
2010-12-12, 08:12
Ja.. jag hade nog gärna haft en senare modell.. lite snyggare disign osv..
Men som läget ligger just nu så behöver jag ha sålt min bil innan.. har inte råd att lägga ut 90k på rak hand.. utan letar efter en bil antingen hos bilhandlare, så jag kan byta in min bil..eller försöka få sålt min bil på tex blocket... men det är så jävla tjatigt med alla däcksparkare o prutare... Så smidigast vore med ett byte...
Har kollat på den bilen du länkade.. den var helt klart i rätt prisklass.. hittade även en i GBG som har har ringt på. . och han skulle återkomma på måndag..även denna en 03.. men för 109k

Så om allt går vägen, så blir jag kanske miniägare nästa vecka..

Och då hade det suttit bra med lite tips om vad man ska kolla efter för " fel"

/ Dozer

Emilgill
2011-01-09, 15:04
Dozer: Är i precis samma sits som dig nu.
Sitter också i valet och kvaletdär jag ska köpa min första mini.
har tittat på 3 olika bilar.
en Mini cooper 1,6, fin i lacken och så och omhändertagen som få, dock har den gått 11.400 mil?
Är det mycket för en Mini? börjar de bli lite slitet då?

Sen 2st mini cooper S, den ena har rullat. 11.900 mil och den andra 8100mil. Dock så är ju den som gått 8100 mil 30k dyrare.

Vilken äre man ska satsa på?