handdator

Visa fullständig version : trimma works till 230-240 hk??



lantz
2010-12-10, 13:37
Hej, alldeles för länge sedan jag var inne nu, sorry. Sitter och laddar för fullt inför vårsäsongen. Ska sälja min Cooper s, cab R53 i vår och få tag på en works R53 -05 tänkte jag. Min kompanjon kör en lotus exidge (220 hk) så frågan är hur jag skrämmer upp en works för att försöka matcha honom på banan?? Går det överhuvud taget? Man har ju inte hur mycket deg som helst att lägga och jag kan inte köpa en GP för den måste ändå funka för 4 personer i vardagen. Alla förslag mottages med varmt hjärta.

Hobbe
2010-12-10, 14:55
Visst kan du få upp din R53 till 230-240 hk utan att riskera motorras, men det kostar en skön slant.
En lämplig väg kan vara 15% pulley, kamaxel, topp, avgassystem. och mappning.
Runt 50000 Kr (arbetet exkluderat).

Din stora nackdel kommer dock att finnas kvar: Din bil väger mer än Lotusen.

Johan W
2010-12-10, 14:58
erfarenheten säger att det börjar bli dyrt om man ska över 225-230hk med bra driftsäkerhet.

Jag fick 218hk i min efter ett Kelleners-besök (drevad kompressor, mjukvara samt annat avgas från katalysatorn och bakåt)

Polaren var nere efter och fick 228hk om jag inte minns fel, han bytte kamaxel också.

Går att dreva kompressorn mer och få mer effekt men då börjar man som sagt tumma på marginalerna på ett annat sätt.

Ytterligare en kille var ner med en Works, tror inte han nådde över 230hk heller så efter det måste man börja pilla med mer grejer för att nå över det, då börjar det också kosta rejält med pengar per hästkraft, receptet ovan är relativt billigt.

lantz
2010-12-10, 17:47
tanken var ju att få ur lite mer hk ur en works, som utgår från 211hk, och då är ändå ingreppet hyfsat stort som jag förstår, skit också............Trodde att det var enklare att utgå från en works (ursäkta men jag tror att jag sa R53 när jag jag menade en works). Så om jag utgår från en works, 211 hk, är det ändå svårt att komma över 230 hk utan större ingrepp alltså?! Räcker bromsar mm till för det?

lantz
2010-12-10, 19:42
erfarenheten säger att det börjar bli dyrt om man ska över 225-230hk med bra driftsäkerhet.

Jag fick 218hk i min efter ett Kelleners-besök (drevad kompressor, mjukvara samt annat avgas från katalysatorn och bakåt)

Polaren var nere efter och fick 228hk om jag inte minns fel, han bytte kamaxel också.

Går att dreva kompressorn mer och få mer effekt men då börjar man som sagt tumma på marginalerna på ett annat sätt.

Ytterligare en kille var ner med en Works, tror inte han nådde över 230hk heller så efter det måste man börja pilla med mer grejer för att nå över det, då börjar det också kosta rejält med pengar per hästkraft, receptet ovan är relativt billigt.

Kellernes besök, var är det?

Hobbe
2010-12-11, 00:48
Tyskland.

lantz
2010-12-11, 09:40
ok, kollade deras hemsida igår men den låg nere. Tack

lantz
2010-12-12, 09:24
Hm, trodde nog att det var lättare och framför allt billigare att utgå från en works för att få en vassare vagn, inte bara motormässigt, men som detse ut kanske det är både bättre och billigare att utgå från en R53 och köpa en steg1/2 sats till motor och matcha det med bättre bromsar och väghållning och ändå komma undan billigare?!

Stephand
2010-12-12, 15:09
Att få en Works att matcha en Lotus exidge är nog inte helt enkelt, Lotusen har väghållning som få, har själv tidigare ägt både lotus och Speedsters (den oäkta brodern:))och det vill mycket till att hänga med dessa små lätta mittmotorbilar med en bra förare bakom ratten.

Faktum är att tom äldre Eliser med moderata 120 hp rastar bilar med mer en dubbelt under luckan observera då på korta knixiga banor där toppfart är av mindre betydelse.

Som kuriosa kan jag berätta att jag körde en 13tid på strippen med min Speedster Turbo 960kg/200hp, helt orginal på standard däcken som bilen levererades på, hade säkert gått att putsa till en 12a med bättre förare och däck, spann halva repan, dock blev det inget återbesök för det är ju inte strippen dom hör hemma på.
Ragga tag på en Speedster T den trimmar du ganska enkelt till närmare 300hp, är ju iofs inte någon Cooper:soffa: men den kommer från ön.:D

edit: missade det där med 4 pers, blir ju lite svårt med ovanstående eller åk 2 ggr vetja :-)

lantz
2010-12-12, 16:54
Det är alltid kul men inlägg som ställer allt på ända! Grejen är ju att om man tittarpå 2 sitsiga bilar blir allt så mycket enklare, om man nu "bara" vill köra snabbt på banan. Jag måste kunna använda min vid sidan av som sagt. Men om den dagen kommer så ska jaghelt klart provåka en Speedster T. Tack