handdator

Visa fullständig version : Antisladdsystem



Maggy
2010-12-06, 18:58
Jag var med om en incident idag.
Skulle köra om en traktor (alltså en vanlig gul traktor ingen übertrimmad Våldvo) och skulle passera en rätt rejäl snösträng.
La kanske på lite väl mycket men jisses vilket ryck och antisladd/spinn lampan såg ut som en amerikansk juldekoration. Jag blev helt klart räddad av antispinnsystemet... himla pinsamt.
Kollade lite och såg att det tydligen är extrautrustning... då är frågan... vågar man köra en Mini utan antisladd på riktigt i vinterföre?
Köregenskaperna är minst sagt utmanande.

Gustav2000
2010-12-06, 21:55
Ja för fan! Ut och sladda så att du vet vad som kan hända. Kör runt i ett industriområde på kvällen och prova.

MrPlow
2010-12-06, 22:24
Jag tror frågan var felformulerad Gustav.. Frågan borde varit hur man stänger av det där jävla systemet som jämt ska gå igång när man stängt av bilen ;)

dvorak
2010-12-07, 08:01
ESP-systemet är GULD på vintern. Det är ingen höjdare att stänga av det. Problemet är ju inte sladdarna när ni har kontroll, utan de som kommer när ni inte har det.

ESP har räddat mig också när jag inte anat det. Efter det skulle jag aldrig få för mig att stänga av det igen.

Johan W
2010-12-07, 09:07
Tacka vet jag DTC-läget, tillåter lagom hjulspinn för att komma iväg plus att man kan sladda lite och bilen räddar upp situationen om man råkar sladda lite väl mycket ;)

yonasu
2010-12-07, 09:56
Så, vilka modeller har olika lägen? tror jag bara har dsc på eller av? sitter dtc kvar när man slår av dsc?

Det enda jag vet är att när jag kör så blinkar dsc som en julgran hela tiden, det är ju precis där i gränslandet som optimala användningen ligger :)

Yay en ny grej att läsa på om :D

dvorak
2010-12-07, 10:05
Jag tror att det bara är JCW man kan ställa olika lägen på.

Min S har bara DSC på eller av

yonasu
2010-12-07, 10:09
misstänkte det. fan jcw får allt det roliga... nästan så man blir tvungen att köpa ny bil, för säkerheten.

Får se vad coupen får för ncap rating, och när den kommer i jcw/(GP?!) version :D:D:D

Johan W
2010-12-07, 10:56
Undrar om det inte kommer med R56:an om man väljer elektroniska diffen? Tror är ett tillval, osäker om det gick att få med den mekaniska diffen dock.

MartinGBG
2010-12-07, 12:19
Du kan välja till DTC när du beställer din nya bil, kostar 1700kr och det är även då du får den elektroniska diffbromsen :) Standard på JCW dock..

Ett givet val på en S kan jag tycka.. tycker själv det blir stor skillnad!