handdator

Visa fullständig version : Låsa upp/larma av strömsvag bil?



JockeO
2010-12-04, 10:42
Min bil har stått parkerad ute i stark kyla några dagar.
Batteriekapaciteten går ju ner vid låga temperaturer, så vid första besöket ville den inte dra runt startmotorn, men kontrollampor etc tändes upp.

Vid andra besöket något dygn senare - med bogsersällskap - så reagerade inte avlarmningen/upplåsningen på fjärrknappandet. Larmindikatorlampan i kupén blinkade ännu, om än kanske lite svagare.

Hur tar jag mig in i min larmade bil då batteriet är för svagt att orka låsa upp och larma av?

Larmas bilen av då man låser upp med nyckel i låset?
Och om batteriet är helt dött, är bilen avlarmad då, eller har någon startspärrsfunktion aktiverats då?

(Jag testade med nyckeln, men fick inte in den hela vägen i hålet utan våld.)

R53

/M v h, JockeO

loop
2010-12-04, 12:36
Om jag min rätt så efter man låst upp bilen med nyckel måste man snabb skynda sig att vrida om tändning låset så har man larmat av. Skall kolla i instruktions boken när jag kommer ut om en stund.

loop
2010-12-04, 13:21
Som jag uppfattar manualen skall du
1.Låsa upp bilen och gå in
2.Larmet går
3.Sätt i nyckel och vrid om tändningen och larmet skall vara avstängt.

Jag testade detta på Skrållan och det fungerarde.

JockeO
2010-12-04, 15:50
Som jag uppfattar manualen skall du
1.Låsa upp bilen och gå in
2.Larmet går
3.Sätt i nyckel och vrid om tändningen och larmet skall vara avstängt.

Jag testade detta på Skrållan och det fungerarde.

Ok. Tack för din ansträngning! Uppskattas!

Då återstår att se om baterispänningen räcker till för att tändningssekvensen skall hinna slå av larmet.

Eller om larmet har blivit avaktiverat helt nu, OM batteriet är helt urladdat.

Men jag tolkar ditt svar som att det enda sätt man generellt kan larma av innan man öppnar och kliver in är genom fjärrknappen. Att nyckeln alltså inte avlarmar bilen.

/M v h, JockeO

loop
2010-12-04, 15:59
Ok. Tack för din ansträngning! Uppskattas!
Men jag tolkar ditt svar som att det enda sätt man generellt kan larma av innan man öppnar och kliver in är genom fjärrknappen. Att nyckeln alltså inte avlarmar bilen.

/M v h, JockeO

Korrekt
Nyckel larmar inte av. Av larmning kan man göra genom att vrida om tändningslåset om fjärren inte fungerar,med då gå larmet ingång och slutar när du vrider på tändningen.

loop
2010-12-15, 14:31
Hur har det gått för dig?

JockeO
2010-12-15, 20:11
Hej.
Jodå, det har gått bra.
Jag kom in i bilen och då hade batteriet laddat ur helt och larmet gick ej igång.
Startkablade och nu har jag åter kräm i batteriet.

Jag har även hunnit med ett besök hos Ljudskrädderiet på Birger Jarlsgatan, som byggde ljudanläggningen i bilen på första ägarens beställning.

Även om det var ca 5 år sedan han byggde ljudet så kom han direkt ihåg bilen och ägaren då jag sa att det gällde en Mini Cooper.

Det visade sig att ägaren hade väldigt speciella och höga krav.
Jag minns när jag köpte bilen, att jag blev förvånad över ljudanläggningen som ej stod specad i annonsen.

-"Öh, jag hade tänkt montera ur den och sälja den separat, men du var ju så snabbt här, så du får väl den på köpet." Sa säljaren.

Nu har jag fått en spec från byggaren och fakturan slutade på 26 000 kr + moms. Och då bjöd han ändå på halva byggkostnaden för att han tyckte det var så kul med en MINI och med en kräsen beställare.

Och efter mitt besök där, så har han nu fixat så radiodisplayens ljus exakt matchar bilens övriga orangea instrumentbelysning. Det blev fint!

/M v h, JockeO