handdator

Visa fullständig version : Kyla = motorlampa



yonasu
2010-12-01, 08:57
Hallo

Igår när jag skulle iväg från jobbet efter att jobbat över, -11 grader, så hostade min lilla r56 s. Först när jag startade så varvade den upp till 2000+ varv (högre än vanligt) och sen ploppade den till några gånger och lät dumt, samt hostade ur sig stark bensinlukt. Plus så fick jag ett varningsmeddelande som var en halvifylld motor.

Jag stängde av den ett tag och sen provade igen, då gick den igång utan problem och lät jättebra.

Antar att det kan vara frostig bränsleslang eller oljan som inte gillade kylan, nåt frös fast antagligen.. Ska man vara nervös? hälla ner lite sprit i tanken kanske?

Panerai
2010-12-01, 09:54
Join the fun ;) Min bil tappade All ork i 160km/h. Blev inte bättre när jag körde sakta heller. Fick stanna och sen starta om bilen efter en stund, nu går den av någon anledning:

Tystare, mjukare och bättre än tidigare..

dvorak
2010-12-01, 10:06
Jag har haft problem två mornar nu. Den håller på att dö på tomgång och pumpar med gasen.

Ifall jag stänger av bilen och försöker hålla motorn runt 2000 varv så släpper det ganska snabbt.

yonasu
2010-12-01, 10:20
Skönt att man inte är ensam iaf.

Kanske behövs lite fastfruset gunk för att det ska lossna och spottas ut :D

Måste fixa motorvärmare på jobbet... hemma så är det inget problem eftersom det är söderhavsvärme i både bil och motor när jag ska iväg, hemgången är värre.

Ingen som svär vid nåt bensin-/oljeadditiv?

dvorak
2010-12-01, 11:45
Problemet är att det fortfarande kan vara minusgrader i insuget trots att motorn blir varm. Så ifall du har is i insuget så försvinner det inte.

Förr i tiden använde man ofta karburatorsprit i bensinen för att förhindra isproppar i bensinen. Kanske inte så dumt nu heller...

Panerai
2010-12-01, 11:59
Jävla kyla! Nu får det fan i mig vara nog :D Ge mig VÄRME!

Dragon
2010-12-01, 12:42
att kylan är jobbig för en själv kan ju uthärdas men när kylan ger sig på våra mini's...då e det krig! :D ;)

yonasu
2010-12-01, 12:50
Jo man lackar ju..

ska få lite karburatorsprit och testa, skulle behövts idag dock eftersom det närmar sig -20, men ska ha i för sakens skull :)

Dragon
2010-12-01, 13:04
Jo man lackar ju..

hehehe, håller helt med dig :)

Arnel
2010-12-02, 03:49
Jag hade de problemet förra året när de va så himla kallt! Bilen fick bärgas till jönköping och dom bytte insugnings röret? Kan inte ett skit om bilar men tydligen så ska de va ett general fel! Dom bytte till ett annat insugningsrör och sen dess har jag aldrig märkt av problemet!

yonasu
2010-12-02, 06:54
Aj inte mer sååånt... jag har matat han med k-sprit nu så får vi se vad som händer efter jobbet idag :)

dvorak
2010-12-02, 08:12
Idag gick det fint. -11 ute men inte lika fuktigt.

Wazp
2010-12-02, 09:05
Felet har ni ju redan konstaterat och även åtgärden det är ett fabrikationsfel på insugningsröret där en ispropp bildas bilen går ner i nödläge varvet svajar och det går inte att varva mer än 1900-2000 varv bilen blir orkeslös och halvmotorlampa lyser.åk till din mini verkstad och byt till det nya insugningsröret så löser det sig...

Panerai
2010-12-02, 09:16
Felet har ni ju redan konstaterat och även åtgärden det är ett fabrikationsfel på insugningsröret där en ispropp bildas bilen går ner i nödläge varvet svajar och det går inte att varva mer än 1900-2000 varv bilen blir orkeslös och halvmotorlampa lyser.åk till din mini verkstad och byt till det nya insugningsröret så löser det sig...

Blir till att svänga inom Bilia Group och se om det är samma som berör Dooper's

dvorak
2010-12-02, 09:32
Felet har ni ju redan konstaterat och även åtgärden det är ett fabrikationsfel på insugningsröret där en ispropp bildas bilen går ner i nödläge varvet svajar och det går inte att varva mer än 1900-2000 varv bilen blir orkeslös och halvmotorlampa lyser.åk till din mini verkstad och byt till det nya insugningsröret så löser det sig...

Det var som.... Intressant, jag ska kolla detta. Tackar för infon!

yonasu
2010-12-02, 14:59
Jag fick ju precis tillbaka han! buääää :banghead::banghead:

Tryggve
2010-12-02, 15:44
Tankar ni vanlig 95 så behöver ni inte någon K-sprit då den redan innehåller ca 5% etanol...

Tror dock mer på problemet med insuget, en kollega på jobbet hade samma problem, bytte insug och problemet var borta.

Millan
2010-12-17, 19:06
Har samma problem när det är kallt. Var inne på Jacobsons i Jkpg idag för felsökning. Läste denna tråden igår så jag upplyste dom om detta. Svaret var att de inte kan byta något bara för att jag tror att det är denna del som är problemet. De hittade inga felkoder om detta på datorn sa han. Tyckte jag skulle komma tillbaka när felet uppstod igen!!! Det är ju troligt!! Det får bli att kolla med en annan verkstad sa jag å betalade 800:- för "felsökningen".

/Millan

Haugthon
2010-12-17, 19:30
Har samma problem när det är kallt. Var inne på Jacobsons i Jkpg idag för felsökning. Läste denna tråden igår så jag upplyste dom om detta. Svaret var att de inte kan byta något bara för att jag tror att det är denna del som är problemet. De hittade inga felkoder om detta på datorn sa han. Tyckte jag skulle komma tillbaka när felet uppstod igen!!! Det är ju troligt!! Det får bli att kolla med en annan verkstad sa jag å betalade 800:- för "felsökningen".

/Millan

Tyvärr så kan jag inte säga att jag är förvånad... vart med om exakt samma sak med 2olika bilar hos Jacobssons. :(

yonasu
2010-12-18, 20:46
Kan meddela att K-sprit har helt tagit bort problemet. Däremot så kom det tillbaka när jag tankade ny vpower och sen lät den stå 1½ dag i minusgrader utan k-sprit.

så jag har ett lager med sprit nu att spä ut han med.

krage
2010-12-19, 18:27
E85 har ungefär samma effekt som K-sprit men till betydligt
lägre literpris.
Max 15 % inblandning (av E85) är inga problem för motorn.

powernap
2010-12-19, 18:31
så jag har ett lager med sprit nu.

:potd:

;-)

yonasu
2010-12-19, 19:46
Jag har kontakter så jag får det gratis :D:D

dvorak
2010-12-20, 08:25
Köper du det i dunk då? :D

Min bil krånglade två mornar efter den stått ute på verkstaden i nästan två veckor. Jag har inte haft några problem sedan dess.

yonasu
2010-12-20, 10:20
Ska bli -20 på onsdag, det är då man får se hur spriten värmer ^^

Hagatorpet
2010-12-20, 12:03
Köper du det i dunk då? :D

Min bil krånglade två mornar efter den stått ute på verkstaden i nästan två veckor. Jag har inte haft några problem sedan dess.

Dunksprit har vi på landet :D

Benis
2010-12-26, 01:14
Hände mig för första gången i dag. Gnällde (parkerade hos svärmor på en snätäckt gräsmatta - dålig idé) när jag startade. Stängde av den och startade igen. Inga problem. Dock gjorde det mig lite oskön. Får nämna detta för Wölkes när den ska in på service.

Vad krävs för att man ska få insugsröret bytt gratis?

emile
2011-02-20, 06:14
trots den nyinstallerade motorvärmaren som stått på konstant under mitt 12timmarspass så hade jag lite problem vid starten i morse... har haft 25- och rätt fuktig kyla under natten... fick oxå den halvifyllda gula motorlampan i början... sen testade jag att gasa på lite på tomgången precis när jag startade om bilen och då bluddrade inte motorn eller kvävde gasen... så jag testade köra trots att motorlampan lyste gult... den var dock inte halvifylld längre... utan bara outlinad och gul... kanske både korkat och våghalsat... men jag var trött.....
hoppas verkligen inte att detta problem är kvar när jag ska till jobbet ikväll... men jag lär ju absolut kolla upp insugningsröret då detta verkar vara den gemensamma nämnaren i inlägget... det låter ju nästan som om det borde vara ett garantiproblem... i värsta fall får jag väl skotta av min volvo s60 och köra med den tills det blir lite varmare... alternativet är ju kanske att hälla i lite k-sprit och testa på det... =)

börjar bli dags för vår nu.....

Nina
2011-02-20, 07:45
Felet har ni ju redan konstaterat och även åtgärden det är ett fabrikationsfel på insugningsröret där en ispropp bildas bilen går ner i nödläge varvet svajar och det går inte att varva mer än 1900-2000 varv bilen blir orkeslös och halvmotorlampa lyser.åk till din mini verkstad och byt till det nya insugningsröret så löser det sig...

Hoppas att jag har det nya röret i min bil? :eek:

emile
2011-02-21, 06:24
en liten uppdatering sen igår då...

kring 10- när jag skulle åka till jobbet på kvällen och bilen startar som den lilla klocka den varit innan igår... hade haft den på motorvärmaren ca 2timmar innan jag skulle iväg, ingen motorlampa, inget bludder eller konstiga ljud... skööööönt... :gp: åkte ändå förbi ok-q8 och tippade i en halvliter k-sprit för den goda sakens (eller smakens) skull.... :D

tänkte även passa på att fråga om nån har koll på när det här nya röret kom in i bilden...? byter ju hellre ut det befintliga än får en till smärre hjärtattack igen så där på morgonen när man ska hem... :eek:

MrCooper
2011-02-21, 09:02
Jag har en Diesel och det var -20 som kallast när jag var i Sälen. Startade utan problem varje gång. Lät lite skumt de första 5-10 sekundrarna när det var som kallast men sedan var det inga konstigheter. :)

Arnel
2011-02-21, 19:23
Efter att jag har fått mitt insugnings rör bytt så har den startat hur bra som helst!

-25 inga som helst problem.

emile
2011-02-23, 00:03
Efter att jag har fått mitt insugnings rör bytt så har den startat hur bra som helst!

-25 inga som helst problem.


vad kostade det nya röret då!? är personligen väldigt sugen att inte hamna i den sitsen igen! :p

Arnel
2011-02-23, 03:52
Jag fick det gratis gick på garantin!

emile
2011-02-23, 05:49
Jag fick det gratis gick på garantin!

åh f*n? vad har du för årsmodell!? :) och när fick du detta fixat? har ingen direkt koll på hur lång garanti det är på såna här grejer! :p

Arnel
2011-02-24, 03:52
Jag har en 08 och jag fick det fixat förra vintern när det va som som värst med snö :) Då fick dom hämta min bil utanför jobbet gick inte att få igång den!

Nina
2011-02-24, 04:02
Undrar om jag har det nya röret då, bilen är tillverkad i aug 2010. :confused:

emile
2011-02-27, 19:01
Jag har en 08 och jag fick det fixat förra vintern när det va som som värst med snö :) Då fick dom hämta min bil utanför jobbet gick inte att få igång den!


okej... jag har ju i alla fall fått igång min bil varje gång hittills... även om motorlampan tänts vid första försöken... men jag får väl försöka få ur fingrarna och ringa bmw och kolla hur det ligger till med sånt... :p

måste i alla fall dit då jag märkt att jag inte fick med nån låsbultsnyckel till fälgarna... frågade förra ägaren om detta som sa att dom alltid lånat en låsbultsnyckel av nån polare när dom bytt... dock finns det ju hundratals olika modeller på såna... så lite skumt är det ju... men det ser ut som originalnyckeln som finns i instruktionsboken... så bmw kan säkert lösa det... :)

Arnel
2011-02-28, 01:21
Jag personligen tycker att när man på bmw säger att det här är ett general fel på mini då borde dom kalla tillbaka alla bilar med de felet o fixa de gratis! Kamkedje spännaren insugnings röret osv... men nä man skiter i problemet så blir det billigast så!

Kleivard
2011-02-28, 06:43
Som sagt, skönt att man inte är ensam, men tråkigt med problem. Måste vara precis samma problem som jag har. Min bil är orolig och håller på att dö vid lågvarv när man svänger i stan och man kan inte varva mer än 3500-4000 varv. Låter jag den på tomgång 5 min innan avfärd brukar problemet försvinna. Har K-sprit i tanken nu, verkar fungera hyfsat.
Nån som har bytt det här insugningsröret? Vad kostar det och borde inte Mini stå för det om det är fabrikationsfel?!
Kan det va dumt att köra med det? Min verkstad sa att jag ska byta för att det kan få följd fel? Bilen har redan gått 3 vintrar.

Arnel
2011-03-01, 10:43
Byt det, jag har bytt det o problemet har aldrig uppstått igen! Vet inte vad det kostar men det kan inte va så jätte dyrt fråga dom på bmw om kostnads förslag!