handdator

Visa fullständig version : Oljekylare R55/56 fabriksmonterad



ola
2010-11-19, 20:35
Blir lite konfunderad när jag läser att det finns fabriksmonterade oljekylare på R56:or? Hittar dessutom på något ställe på nätet att det bara är de som är specade för tyskland?? nån som kan hjälpa? de verkar dessutom vara vätskekylda??

Mini!
2010-11-19, 21:27
Det måste vara värmeväxlaren du läst om. Se nr.4 här (http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=MF71&mospid=49645&btnr=11_3930&hg=11&fg=30&hl=4). Det är ju en typ av oljekylare kan man säga.

ola
2010-11-20, 08:43
fast den finns ju på samtliga bilar och är dessutom inte vattenkyld..

dvorak
2010-11-20, 08:55
Jag har nog aldrig varit med om en vattenkyld oljekylare. Var har du fått den informationen ifrån?

Har du kollat på northamericanmotoring.com, det kanske finns lite mer info där?

Hobbe
2010-11-20, 10:43
Varför inte titta i RealOEM?

Hobbe
2010-11-20, 10:55
Efter enbart 10 minuters bläddrande på RealOEM så framgår det är varken R56 eller R56JCW oavsett Europa eller USA har någon oljekylare.
Däremot finns en smal luftkylare och en liten värmeväxlare.

RealOEM är suveränt för att leta efter alla delar med tillhörande artikelnummer :cool:

EDIT:
Tryggve kände till RealOEM (inte konstigt såsom gammal BMW-ägare), och klippte dessutom in en fin länk dit.
Fler borde våga RealOEM:a :banana:

ola
2010-11-20, 15:04
jo jag använder alltid RealOEM , bra verktyg , se bifogad fil för montering av M7 Oljekylare som refererar till den "fabriksmonterade" och dess vattenslangar, dessutom står det i denna länken om den tyska specen.. http://newmini.wordpress.com/2007/12/20/oil-keeping-it-cool/ men när jag tittar ordentligare så står där inget om att det är R55/56 de skriver om det kan lika gärna vara det gamla järnspettet R53.. däremot i M7s dokument står det utskrivet R56.... ???

Mini!
2010-11-20, 17:01
fast den finns ju på samtliga bilar och är dessutom inte vattenkyld..
Visst går det väl kylvätska genom värmeväxlaren!? finns väl inte något annat den kan växla värme med? Både kylvätska och motorolja går genom värmeväxlaren, för snabbare och jämnare uppvärmning för dom båda. Och till viss del kan man ju kalla det en oljekylare, när oljan blir varmare än kylvätskan så växlar den värmen till kylvätskan, som i sin tur kyls av vattenkylaren, eller vice versa.

ola
2010-11-20, 19:42
Visst går det väl kylvätska genom värmeväxlaren!? finns väl inte något annat den kan växla värme med? Både kylvätska och motorolja går genom värmeväxlaren, för snabbare och jämnare uppvärmning för dom båda. Och till viss del kan man ju kalla det en oljekylare, när oljan blir varmare än kylvätskan så växlar den värmen till kylvätskan, som i sin tur kyls av vattenkylaren, eller vice versa.

måste kolla närmre , men den skulle ju kunna växla värme med luften oxå, med tanke på kylflänsarna på värmeväxlaren..