handdator

Visa fullständig version : Lampa för antisladdsystem börjar lysa



matjen
2010-11-19, 18:23
Hej!

Är nybliven cooperägare (cooper S från 04a) och jag märkte idag när jag var ute och körde att antisladdsystemlampan började lysa när man varvar bilen lite mer. När man körde lite inspirerat började den lysa och slockande inte förräns man slog av tändningen. När jag sen startade bilen igen så var den inte tänd och vid lugn körning tänds den inte alls.

Jag ringde till killen som jag köpt bilen av och han påstod att det var en funktion på den bilen när man körde lite hårdare för att få bättre acc.

Men jag tvivlar lite på det då jag tycker man borde kunna släcka den själv på knappen, vilket man inte kan, man måste slå av tändningen :S

Mvh :confused:

ola
2010-11-19, 19:15
det första låter konstigt att den inte släcks när du inte kör så det släpper, men du ska inte kunna släcka den med knappen , om du slår av systemet med knappen så tänds lampan och lyser kontinuerligt..

matjen
2010-11-20, 00:00
Ja, jag köper inte storyn att det ska vara så när man varvar den högt, och man borde kunna stänga av det när den börjar lysa, funkar utmärkt att stänga på och av det med knappen när lampan inte börjat lysa (lugn körning), men har man varvat lite och lampan börjat lysa måste man starta om bilen för att den ska släckas :/

Dragon
2010-11-20, 02:13
mjo låter som BS i mina öron, antisladd skall inte börja lysa för att man varvar bilen...ok om man spinner som en galning men annars ska den vara släckt...

matjen
2010-11-22, 08:07
Ja, det som oroar mig lite är att man inte kan släcka lampan med knappen utan måste starta om bilen för att den ska slockna, ingen som vet vad för fel det kan vara?

dvorak
2010-11-22, 08:14
Det kan vara ABS-sensorn som är trasig

matjen
2010-11-22, 12:54
Borde inte ABSlampan lysa då? och i så fall hela tiden :S

Det känns ju skumt att det endast sker när jag gasar typ över 5000rpm.

Vid lugnare körning händer ingenting.

Björn P
2010-11-22, 13:31
Har den förra ägaren månne bytt pulley?

Se info här: http://www.miniclub.se/showthread.php?t=3663

Dragon
2010-11-22, 13:39
Har den förra ägaren månne bytt pulley?

Se info här: http://www.miniclub.se/showthread.php?t=3663

Det låter ju onekligen som det kan vara det när man läser i tråden...hmmm :eek:

matjen
2010-11-22, 13:56
Bilen är BSRchippad i somras samt att stift och koppling byttes.

Vad är pully?

Läste lite i tråden och kan inte påstå att jag märker att bilen går dåligt eller spikar, jag är inte jättehaj på bilar men spikningar borde man väl märka av om de förekommer?

Inga andra lampor som ABS eller motorlampa lyser.

powernap
2010-11-22, 14:10
Bilen är BSRchippad i somras samt att stift och koppling byttes.

Vad är pully?

Läste lite i tråden och kan inte påstå att jag märker att bilen går dåligt eller spikar, jag är inte jättehaj på bilar men spikningar borde man väl märka av om de förekommer?

Inga andra lampor som ABS eller motorlampa lyser.

e den bsr-ad, så har du förmodligen även fått bytt pulleyn... -22% eller nåt....

hör med magnus på www.jmbo.se hans är bsr och de är återförsäljare för bsr

matjen
2010-11-22, 14:21
Ringde till BSR i malmö där bilen var trimmad och allt skulle vara i sin ordning.

Anledningen var för att bilen inte skulle gå in i nödläge när man gasade för hårt.

Tackar er så mycket för hjälpen och det är toppen med ett sånt här forum!