handdator

Visa fullständig version : Project Arctic MINI



Fredrik
2010-11-15, 07:33
Jag har kontakt med lite MINIacs därute via FB och TotalMINI. Nu kommer David Bayliss, en engelsk MINIkille att tillsammans med en MINIkompis få låna en Countryman av MINI UK för att köra fram och tillbaka till Nordkapp för att samla in pengar till Leukemi-forskning.

David och hans co-pilot kommer förbi Stockholm måndagen den 29/11 (sen eftermiddag/kväll) och de kommer att bo på 747 Jumbo-hostel ute på Arlanda.

Jag föreslår att vi som vill och kan träffas på lämpligt ställe under seneftermiddagen för att möta upp våra Engelska vänner och sedan köra en kortare MINI run med dem. Vi eskorterar ut dem till Jumbo Hostel på Arlanda där det erbjuds fika eller lättare rätter till självkostnadspris.

Oavsett intresse från NMCS medlemmar kommer jag att möta upp dem för en liten enkel MINIträff med internationell prägel, men jag hoppas vi kan bli några som kan möta upp i alle fall.

Är du intresserad av att haka på, hojta till i tråden 8)

Det verkar som att det finns ett intresse för uppslutning på flera platser.
Nedan finner du information om ungefärligt tidsschema för Malmö och Stockholm (återkommer om Göteborg), samt en lista på deltagande MINIster som anmält intresse. Orten inom parentes anger vart MINIsten ämnar möta upp David och hans Arctic Countryman.

29/11 ca 08.00 - 09.00: Förenade Bil, Malmö (öppningsdags) - Hjulbyte
29/11 ca 16.00-17.00 - 20.00: Mötesplats utanför Stockholm (återkommer om det) för vidare färd mot 747 Jumbo Hostel, Arlanda Flygplats.

Deltagare:
- Fredrik (Stockholm)
- Johan W (Stockholm)
- Björn P (Stockholm)
- Erik Börnstedt (Stockholm)
- Karina (Stockholm)
- GustavO (Malmö - på tillbakavägen om det funkar tidsmässigt)
- Ante (Malmö - på tillbakavägen om det funkar tidsmässigt)
- Syltburk (Malmö - på tillbakavägen om det funkar tidsmässigt)
- Limited Edition (Malmö - på tillbakavägen om det funkar tidsmässigt)
- Hagatorpet (Göteborg)

Hagatorpet
2010-11-15, 07:44
Vad roligt
tyvärr kan inte jag komma
hoppas ni blir många :D

Fredrik
2010-11-15, 08:12
Aja, det får bli nästa gång Owe ;)

David Bayliss rejsar även i Time Attack i UK med sin R53 som de egentligen skullle kört med men som det var något problem med. MINI UK lånade då snabbt ut en Countryman som de nu kommer att köra med.

Här nedan ser du färdvägen för våra engelska vänner. Notera dock förändringen att de inte övernattar i Jönköping utan drar upp till Stockholm för att övernatta på Hostel 747 samt förhoppningsvis möta en del svenska MINIacs:

1 England to Spannan, Germany 600 (9 hours 43 mins)

2 Spannan, Germany to Jonkoping, Sweden 446 (7 hours 01 mins)

3 Jonkoping, Sweden to Sundsvall, Sweden 433 (7 hours 29 mins)

4 Sundsvall, Sweden to Lulea, Sweden 327 (6 hours 47 mins)

5 CROSS ARCTIC CIRCLE – ENTER 24HR DARKNESS
Lulea, Sweden to Rovaniemi, Finland 156 (3 hours 26 mins)

6 Rovaniemi, Finland to Inarintie, Finland 203 (4 hours 31 mins)

7 Inarintie, Finland to Sor-Varanger, Norway 124 (2 hours 52 mins)
8 Trip to Øvre Pasvik National Park &
Storskog Russian Border 100 (5 hours)

9 Sor-Varanger, Norway to Gamvik, Norway 217 (5 hours)

10 Gamvik, Norway to Nordkapp, Norway 238 (5 hours 25 mins)

FURTHEST POINT NORTH DRIVABLE
IN MAINLAND EUROPE
11 Nordkapp, Norway

12 Nordkapp, Norway to Alta, Norway 115 (2 hours 41 mins)

13 Alta, Norway

14 Alta, Norway to Tromsø, Norway 192 (5 hours 30 mins)

15 Tromsø, Norway to Harstad, Norway 187 (4 hours 21 mins)

16 Lofoten Islands – Å, Norway 184 (4 hours 41 mins)

17 Å, Norway to Harstad, Norway 184 (4 hours 41 mins)

18 Harstad, Norway to Bodo, Norway 199 (5 hours 23 mins)

19 Bodo, Norway to Mosjøen, Norway 200 (4 hours 53 mins)

20 Mosjøen, Norway to Grong, Norway 121 (3 hours)

21 Grong, Norway to Trondheim, Norway 124 (3 hours 04 mins)

22 Trondheim, Norway to Molde, Norway 138 (3 hours 58 mins)

23 Molde, Norway to Geiranger, Norway 067 (2 hours 28 mins)

24 Geiranger, Norway to Lærdal, Norway 160 (4 hours 9 mins)

25 Lærdal, Norway to Oslo, Norway 180 (4 hours 22 mins)

26 Oslo, Norway to Malmo, Sweden 351 (6 hours 16 mins)

27 Malmo, Sweden to Bremen, Germany 387 (5 hours 55 mins)

28 Bremen Germany to UK 481 (8 hours 5 mins)
__________________

BaylissRacing.com

GustavO
2010-11-15, 08:33
Fredrik; har Du möjligthet att kolla detaljer kring deras ankomst till Malmö? Ser att Malmö blir ett pitstop på vägen hem och det hade ju varit askalas att träffa dem även här nere.

Fredrik
2010-11-15, 08:39
Gustav, jag kollar med David om ETA till Förenade Bil där de (på min inrådan) ska byta däck på både ut- och hemväg (då de passerar där vid båda tillfällena) och återkommer.
MINI UK fixar kontakten med Förenade Bil för att allt ska löpa så smidigt som möjligt.

Mycket skoj om vi kan få fler MINIster att ansluta i fler regioner - bra initiativ Gustav :happy: 8)

MadeleineO
2010-11-15, 09:42
Kul grej och jag hade gärna hakat på, men är tyvärr bokad på jobbkvällsaktivitet.

Fredrik
2010-11-15, 10:06
Kul grej och jag hade gärna hakat på, men är tyvärr bokad på jobbkvällsaktivitet.

Synd att du inte kunde haka på Madeleine men kul att du ändå uppmärksammade det hela :happy:

Jag hoppas vi kan bli åtminstone några MINIster som möter upp en medMINIst som kommer långväga i en MINI för att köra en lång tur för att samla in pengar till en god sak som Leukemiforskning är.

För några år sedan pejlade jag intresset för någon typ av charityrun men det var då klent med intresset tyvärr.
Nu finns möjlighet att med sin närvaro stödja detta projekt, så kom igen nu kära MINIster -
MINI är en internationell sak och vad kan vara mer passande att supporta en MINIst när han är ute på insamlingsturné 8)

Fredrik
2010-11-15, 10:16
Här är en liten promo-video för turen 2010 med bilder från när de körde 2008, då i en R56 S.

YouTube - KAESMCs kanal (http://www.youtube.com/user/KAESMC#p/a/u/1/n-W1naG5OCg)

I år kör de alltså en Countryman All4 utlånad av MINI UK.

Hagatorpet
2010-11-15, 11:05
Hadde varit roligt om man kunde hänga på vid ex.vis Bilia Group Göteborg ner till Malmö
i stället för att bara mötas vid Förenade Bil i Malmö

Fredrik
2010-11-15, 11:59
Hadde varit roligt om man kunde hänga på vid ex.vis Bilia Group Göteborg ner till Malmö
i stället för att bara mötas vid Förenade Bil i Malmö

Owe, kolla om några medMINIster vill göra dig sällskap så kan jag kolla med David om ETA i Göteborg.
Det bör iofs sägas att jag tror de inte kan fara iväg på några större omvägar (MINI Mölndal ligger väl en bra bit från stora vägen ner söderut mot Malmö) då de ju har en bit att åka.

Om ni skulle kunna enas om en lätt mötesplats (exempelvis stor trafikplats med lättnavigerad träffpunkt alldeles intill) kan jag kolla vidare med David, förutsatt att intresse finnes.

GustavO är på i de södra landsdelarna för uppslutning, och än så länge är jag samt Johan W på för mötet i Stockholm 8)

Fredrik
2010-11-15, 12:06
Lite bilder på Davids Countryman All4 8)

Fredrik
2010-11-15, 15:52
Första posten uppdaterad med deltagare i olika landsdelar.

Är du intresserad att möta upp David Bayliss utanför någon större stad längs deras färdväg (se post #3), skriv en rad om det så ska jag se om det går att lösa 8)

Ante
2010-11-15, 17:21
Jag hakar på om det blir något i Malmö!

/A

Hagatorpet
2010-11-15, 17:55
Owe, kolla om några medMINIster vill göra dig sällskap så kan jag kolla med David om ETA i Göteborg.
Det bör iofs sägas att jag tror de inte kan fara iväg på några större omvägar (MINI Mölndal ligger väl en bra bit från stora vägen ner söderut mot Malmö) då de ju har en bit att åka.

Om ni skulle kunna enas om en lätt mötesplats (exempelvis stor trafikplats med lättnavigerad träffpunkt alldeles intill) kan jag kolla vidare med David, förutsatt att intresse finnes.

GustavO är på i de södra landsdelarna för uppslutning, och än så länge är jag samt Johan W på för mötet i Stockholm 8)

Bilia Group i Göteborg ligger precis vid motorvägen
men det kanske finns något ställe som är lättare att mötas
Ikeas parkering kanske...
men jag skall spåna lite på Göteborgsträffen i helgen
vilken datum blir det, som dom kör förbi Göteborg?

Panerai
2010-11-15, 18:03
påväg in i tingstatunneln är ju en god idé annars. Där kommer de ändå bli stående :D

Björn P
2010-11-15, 19:14
Det här är naturligtvis ett initiativ som alla som kan måste stötta! Jag har själv upplevt cancersjukdom på nära håll och det är fruktansvärt. Lillsyrran klarade sig tack och lov men jag är månadsgivare i cancerfonden sedan dess och kommer så förbli.

Jag lägger in en liten reservation för jobb, men annars är jag givetvis med på denna Arctic MINI Run. Jag har nog även några pund liggandes i byrålådan hemma och som jag kan skänka till detta välgörande ändamål.

powernap
2010-11-15, 19:37
Det här är naturligtvis ett initiativ som alla som kan måste stötta! Jag har själv upplevt cancersjukdom på nära håll och det är fruktansvärt. Lillsyrran klarade sig tack och lov men jag är månadsgivare i cancerfonden sedan dess och kommer så förbli.

Jag lägger in en liten reservation för jobb, men annars är jag givetvis med på denna Arctic MINI Run. Jag har nog även några pund liggandes i byrålådan hemma och som jag kan skänka till detta välgörande ändamål.

:potd:

Johan W
2010-11-15, 21:06
Är troligvis också på om inget oförutsett händer :)

Med kamera

powernap
2010-11-15, 21:16
Med kamera

:potd:

vackert......

Fredrik
2010-11-16, 06:47
Jag hakar på om det blir något i Malmö!

/A

Härligt Ante, lägger till dig på listan i post #1 8)


Bilia Group i Göteborg ligger precis vid motorvägen
men det kanske finns något ställe som är lättare att mötas
Ikeas parkering kanske...
men jag skall spåna lite på Göteborgsträffen i helgen
vilken datum blir det, som dom kör förbi Göteborg?

Bra där Owe, är ju drygt 1 1/2 vecka kvar :)


Det här är naturligtvis ett initiativ som alla som kan måste stötta! Jag har själv upplevt cancersjukdom på nära håll och det är fruktansvärt. Lillsyrran klarade sig tack och lov men jag är månadsgivare i cancerfonden sedan dess och kommer så förbli.

Jag lägger in en liten reservation för jobb, men annars är jag givetvis med på denna Arctic MINI Run. Jag har nog även några pund liggandes i byrålådan hemma och som jag kan skänka till detta välgörande ändamål.

Bra där Björn. Hoppas du kommer med!


Är troligvis också på om inget oförutsett händer :)

Med kamera

Vad bra Johan, då behöver inte jag ta med någon ;)

Samtliga är nu med på listan. Hojta till om ni vet om det blir förändringar så inte vi stämmer träff med David och ingen dyker upp :cop:

Fredrik
2010-11-16, 17:51
Kom igen nu gott folk - några MINIster till ska vi väl klara av att skaka fram 8)

Fredrik
2010-11-17, 06:45
Första posten uppdaterad med ungefärligt tidsschema gällande Malmö samt Stockholm, åter kommer om Göteborg så snart David svarat på min fråga :)

Notera att tiden är ungefärlig och kan komma att ändras så håll koll i tråden för senaste info när det börjar närma sig.

GustavO
2010-11-17, 08:34
29/11 ca 08.00 - 09.00: Förenade Bil, Malmö (öppningsdags) - Hjulbyte


Kan du få fram när de anländer Malmö på tillbakavägen också, Fredrik? Den tiden är kanske lite mer "åhörarvänlig" och dessutom har de ju lite fler anekdoter om samer, kallfrusna extremiteter och icke minst; de där underliga MINI-ägarna från Stockholm som bara skulle ta en massa bilder. ;)

Fredrik
2010-11-17, 08:36
Kan du få fram när de anländer Malmö på tillbakavägen också, Fredrik? Den tiden är kanske lite mer "åhörarvänlig" och dessutom har de ju lite fler anekdoter om samer, kallfrusna extremiteter och icke minst; de där underliga MINI-ägarna från Stockholm som bara skulle ta en massa bilder. ;)

Det kan hända att de, beroende på väder samt eventuella problem, inte kan hålla ett exakt tidsschema utan att vi får hålla kontakt och återkomma om närmare ETA när de återvänder.

Tur att Johan W är med - då löser sig bildbiten i alle fall :D

powernap
2010-11-17, 09:16
Tur att Johan W är med - då löser sig bildbiten i alle fall :D

:potd:

Hans-G
2010-11-18, 02:45
Hade solklart anslutit om jag inte hade ställt av bilen dagen innan. Hoppas att fler som har bilen igång och har tid några timmar ställer upp för en liten Stockholm In The Dark Tour med engelsmännen.

Fredrik
2010-11-18, 06:51
Jag har som vanligt plats i bilen om du vill åka med, Hans 8)

Vars är ni som brukar haka på: Karina, Feed Me, Erik, Hobbe, Ola, Flameboy, Gustav2000, Kongo m.fl :???:

Några fler MINIster måste kunna undvara några måndagskvällstimmar för att kunna ta emot en långväga MINIbroder med ett ädelt uppdrag dessutom 8)

Se det som lite klubbrepresentation om inte annat. Jag kommer att överlämna några NMCS saker till David så de minns oss och så vi med lite tur syns lite mer.
Mig veterligen gör ingen annan MINIklubb detta under deras färdväg vilket gör oss till en "samarbetspartner" på ett sätt.
Ju fler MINIklubbar där ute som hör talas om NMCS desto starkare fäste får vi i MINIvärlden, vilket jag ser som mycket viktigt för NMCS framtid.

Erik Börnstedt
2010-11-18, 15:31
Va fan, det här jag har missat.

Måste bara kolla så jag inte har något bokat.

Jag jobbar till 18:00 på Måndag, men efter det kan jag säkert dyka upp.

Återkommer.

MVH Erik

Fredrik
2010-11-18, 15:44
Härligt Erik, kul om du har möjlighet 8)
Notera att det gäller måndag den 29/11, alltså om drygt en vecka.

Any more takers?

syltburk
2010-11-18, 17:08
Hade gärna tittat förbi i Malmö, om det passar med tider och sådär. Vid tillbakavägen känns väl mer troligt att det finns tid över.

Lämplig aktivitet att testköra nya kameran på detta!

Limited Edition
2010-11-18, 23:37
Jag är också sugen på att visa upp vad Malmö har att erbjuda!

Fredrik
2010-11-19, 06:50
Hade gärna tittat förbi i Malmö, om det passar med tider och sådär. Vid tillbakavägen känns väl mer troligt att det finns tid över.

Lämplig aktivitet att testköra nya kameran på detta!


Jag är också sugen på att visa upp vad Malmö har att erbjuda!

Ok killar, skriver upp er på Malmöuppslutningen.
Notera att den träffen nog får bli på Förenade Bil då David ska byta tillbaka till sommardäck från vinterdäcken de använt norrut.

Jag återkommer närmare om exakt tidpunkt.

Karina
2010-11-20, 10:43
Jag kollar om jag hinner ;) Vore kul å träffa engelskmän faktiskt!

JockeO
2010-11-20, 14:11
Lite bilder på Davids Countryman All4 8)

Glöm inte att ta med matchande klubbdekal att smeta på den rullande reklampelaren.

Samt en MINI-termos (http://img179.imageshack.us/i/miniyv8.jpg/) med varm Pucko för de kallare breddgraderna.

/M v h, JockeO

Limited Edition
2010-11-20, 16:42
Glöm inte att ta med matchande klubbdekal att smeta på den rullande reklampelaren.

Samt en MINI-termos (http://img179.imageshack.us/i/miniyv8.jpg/) med varm Pucko för de kallare breddgraderna.

/M v h, JockeO

Briljant idé!!!

Kan någon (RoberH?) skicka ner en svart och en vit dekal till oss skåningar att fästa på deras bil?

Fredrik
2010-11-20, 20:39
Jag kollar om jag hinner ;) Vore kul å träffa engelskmän faktiskt!

Härligt Karina - klart du är på 8)


Glöm inte att ta med matchande klubbdekal att smeta på den rullande reklampelaren.

Samt en MINI-termos (http://img179.imageshack.us/i/miniyv8.jpg/) med varm Pucko för de kallare breddgraderna.

/M v h, JockeO

Klubbdekaler samt regskyltshållarlist samt något mer äro inplanerat att överlämna till David och "the Arctic Countryman" - se post #27 :D ;)


Briljant idé!!!

Kan någon (RoberH?) skicka ner en svart och en vit dekal till oss skåningar att fästa på deras bil?

L-E: Se svar ovan ;)

Limited Edition
2010-11-22, 18:27
Härligt Karina - klart du är på 8)



Klubbdekaler samt regskyltshållarlist samt något mer äro inplanerat att överlämna till David och "the Arctic Countryman" - se post #27 :D ;)



L-E: Se svar ovan ;)

Toppen :D

Fredrik
2010-11-23, 16:03
Inget ännu från David, men så snart jag får lite ungefärliga tider langar jag upp dem här 8)

Fredrik
2010-11-25, 09:03
David meddelade just att de räknar med att passera Göteborg måndagen den 27 december, men ingen exakt tid kan ännu utlovas.
Jag håller kontakten med David under resans gång och stämmer av tider när det börjar närma sig, så både Göteborgsgänget och Malmögänget kan se om det passar deras tidsschema.
Jag skulle dock uppskatta att ni meddelar om ni kan eller ej när ni får den ungefärliga tiden så jag kan vidarebefordra detta till David.

Nu på måndag kväll 29/11 är det dags för Stockholmsgänget att möta David och Vikki, och då de ännu inte kan säga en exakt tid har vi följande möjligheter:
1) Jag stämmer tidig eftermiddag (ca 13.30) av med David vart de befinner sig och kontaktar därefter de MINIster som önskar delta för att meddela vår mötesplats och klockslag.
2) Vi samlas och kör gemensamt ut till 747 Hostel på Arlanda och träffar David och Vikki där för en gemensam lättare måltid / fika.

Läs mer om David och Vikki samt deras resa och varför de gör den i länken till TotalMINI här: http://www.totalmini.com/forum/11-mini-news-general-media/15640-mini-2-arctic.html#post385716

Lite kuriosa: Vikki är den tjej som i tidningen Modern MINI fått första pris för några år sedan för sin fantastiska MINI One R50 - en jättefin CR MINI med en massa utrustning i ett fantastiskt skick!

Fredrik
2010-11-27, 09:31
Följ var David och Vikki befinner sig genom att kika in på länken nedan:

http://www.baylissracing.com/live-tracker/

Tror dock inte deras hastighet överensstämmer med verkligheten just nu dock, kan ju vara någon liten bugg som förhoppningsvis rättar till sig senare ;)

Ace
2010-11-27, 17:00
Live-blogg.
http://www.baylissracing.com/

Rutten:
http://maps.google.com/maps?f=d&source=s_d&saddr=Maidstone,+United+Kingdom&daddr=Spannan,+Germany+to:J%C3%B6nk%C3%B6ping,+Swe den+to:Sundsvall,+Sweden+to:Lulea,+Sweden+to:Rovan iemi,+Finland+to:Inarintie,+Kittil%C3%A4,+Finland+ to:S%C3%B8r-Varanger,+Norway+to:%C3%98vre+Pasvik+National+Park ,+S%C3%B8r-Varanger,+Norway+to:Iddjavuodna,+Lebesby,+Norge+to :Nordkapp,+Norway+to:Alta,+Norway+to:Troms%C3%B8,+ Norway+to:Moskenes,+Norway+to:Harstad,+Norway+to:B odo,+Norway+to:Mosj%C3%B8en,+Vefsn,+Norway+to:Gron g,+Norway+to:Trondheim,+Norway+to:Molde,+Norway+to :Geiranger,+Stranda,+Norway+to:L%C3%A6rdal,+Norway +to:Oslo,+Norway+to:Malmo,+Sweden+to:Bremen,+Germa ny&hl=en&geocode=FcFSDgMdQf4HAClncDT4AtbeRzHNALQMUmL1pg;FZT 6OgMd-C2TACmDk30m6bqzRzHwPytIZokkCg;FSaucQMdrgrYACkt0VtW MYBQRjFt9sLcV74Biw;FTQCuAMdJBUIASkfdsadTGdkRjEgYRa frJs_aA;FR286AMd_Q1SASlnuOjSFGN_RjEghozeBkUDBA;FYq w9gMd-3iIASlTJXd2vUsrRDHEQYi0rYiAFQ;FbS4DgQdhQyDASnHd8-9sF3SRTGMwy0SGaIM8g;FcDXJwQd0IbKASnVhB6w7lbLRTHQN9 0PqwgCBA;FZ2oHgQdzoC6ASE-gzhK-v3jtw;FQ0uMwQdQo6dASk3HfE2fGLJRTHxMjgUrAgCJg;FSDZO QQdUGOHASmducTYC03IRTFwVHGa0MaK9w;FaWfKwQdOsNiASkV YYDqcBTPRTGzvwcWtR0Dtw;FUzyJgQdfighASmPgk21_cPERTE wNd0PqwgCBA;FXtTDAQd8JnFACmHbkqVmSTeRTEQNd0PqwgCBA ;FTDGGQQddUX8ACmvpTnY8nzcRTEgNd0PqwgCBA;FX-cAgQdks3bACl98WNb9RDfRTFTPF2yk1t4jg;FaTf7AMdQ2TJAC khcmlUZFp0RjFWMTYT1SLURQ;FRqq1wMdCOm7ACnBHo5yFE1yR jHQMd0PqwgCBA;FUbvxwMd56qeACn7auAQvzFtRjE75cJ6pMQl OQ;FTtYvQMdm1BtAClZwsbXHVQRRjH0M974iBQFkg;FfmYswMd d_ltACnZXg6hQCYURjEg4K-RrQgCCg;FavNowMdmzh0ACnVvy4CcyY-RjHgK90PqwgCBA;FVw2kgMdNdyjACm9EgiZwm1BRjGaHiPTX2C Sfg;FYNwUAMdV2LGACn_kcR0pQVTRjHliEi93wWp0w;FSXcKQM dqWKGACk14-4MECixRzFR3zf5XIjowg&mra=ls&sll=60.958585,15.31595&sspn=24.015753,92.988281&ie=UTF8&ll=62.915233,18.984375&spn=49.129378,185.976563&z=3

Fredrik
2010-11-27, 19:02
Bra Ace - den kanske funkar bättre 8)

Fredrik
2010-11-28, 17:42
David och Vikki har nu nått Malmö, där de välkomnats av en del snö.
Först på programmet i morgon står hjulbyte till friska vinterdäck. När det är avklarat börjar färden mot Stockholm där de under seneftermiddagen / kvällen får träffa ett gäng NMCS:are.
Johan W, Björn P, Erik Börnstedt samt Karina har visat intresse att haka på :D
Jag återkommer till er så snart jag fått besked om ETA av David 8)

MrCooper
2010-11-29, 08:48
Finns det något intresse att sluta upp med dem i Göteborg?

dvorak
2010-11-29, 08:49
Kan tyvärr inte, är inte hemma då.

Erik Börnstedt
2010-11-29, 09:11
När "ungefär" skall vi mötas upp idag?
Sitter fast här ikväll tror jag, beroende på tiden d.v.s :)


MVH Erik

Fredrik
2010-11-29, 11:45
Jag talade med David för en timme sedan och då hade de lämnat Malmö en timme tidigare.
ETA Stockholm ca 18.00.

Ni som anmält intresse i Stockholm har jag ringt runt till för att uppdatera er om läget.
Jag hör av mig under eftermiddagen om blivande mötesplats när jag vet närmare tid de kommer :D

Fredrik
2010-11-29, 13:32
Björn föreslog sampling hos MINI Stockholm senast 18.00 vilket var en bra ide 8)

Hagatorpet
2010-11-29, 15:34
Finns det något intresse att sluta upp med dem i Göteborg?

Om det blir fler bilar
Tänkte jag att jag skulle hänga på från Göteborg
och så långt ner som jag hinner, förhoppningsvis till Malmö
Hänger du på? :D

Björn P
2010-11-29, 15:40
Björn föreslog sampling hos MINI Stockholm senast 18.00 vilket var en bra ide 8)

Yes! Vi ses på MINI Sthlm om lite mer än en timme. Fler får gärna dyka upp. Det finns exempelvis en ledig plats i min :gp: som jag tänkte sladda runt lite med i snöyran. Men ju fler bilar, desto längre karavan. :)

Fredrik
2010-11-29, 21:07
Vi mötte våra glada engelska vänner David och Vikki på MINI Stockholm dit de tagit sig med sin GPS. De anlände tjugo i sex vilket var en bra gissning med klockan sex tidigare.
Vi stod en stund och pratade och Bavaria Stockholm hade vänligheten att sponsra med lite silvertejp så de kunde täcka för Xenonljusen som pekade lite fel (ingen omställningsknapp på Countryman som på R56).

Jag passade på att överlämna en liten uppsättning klubbdekaler, två st. registreringsskyltslister, några flyers samt en klassisk svensk present: en Paradisask (dagen till ära försedd med en NMCS-klubbdekal ;) ).

Vid halv sju drogo vi vidare mot nya djärva mål i väl samlad och homogen tropp, eller vad sägs om följande exemplariska MINIuppställning:
- MINI Countryman D ALL4, David och Vikki - Kent MINI Club, UK
- MINI Cooper R50, Karina - NMCS
- MINI Cooper R53 GP, Björn P - NMCS
- MINI Cooper R56 S, Fredrik - NMCS
- MINI Cooper R55 Clubman JCW, Johan W - NMCS

Vi spanade först in 747 Jumbo Hostel när Vikki och David checkade in, och därefter tog vi oss upp till Arlanda och Sky City för lite mat då utbudet var lite klent på 747:an.

Vi satt och åt, pratade och hade trevligt. Mycket MINI-prat blev det men även en del annat som t.ex Karinas förkärlek att hoppa ur flygplan på ett antal tusen meters höjd.

David och Vikki tackade oss så mycket och sade att de skulle registera sig på NMCS också vilket jag tycker känns mycket kul.
David ämnade föra sin reseberättelse här också (finns också på Facebook) och lägga upp info allteftersom resan fortskrider.
Johan W och Vikki tog lite bilder som jag tror letar sig in här så småningom (och...nej Jonas, jag tog inga bilder denna gången heller :) ).

Den 27 december passerar David och Vikki Göteborg (gissningsvis runt lunchtid) och de är då på väg ner mot Malmö för att byta däck hos Förenade Bil igen, denna gång innan stängningsdags.
Detta innebär att både Göteborgsgänget samt Malmögänget nu har en ungefärlig tidpunkt det finns tillfälle att möta upp, men jag har lovat David att vara huvudkontaktperson för att underlätta. Jag kommer således att komma med mer info när det börjar närma sig.

Jag hoppas innerligen ytterligare MINIster kan ta sig tid till detta - att supporta en sådan god sak samt det faktum att de är våra märkeskompisar och då MINI står för just detta (MINI sure is a global thing) tycker jag det skulle vara bra om fler kunde/ville ta sig ut och möta upp dem.

@ David / Vikki: come on you guys, hope you can register soon and send us some info of your whereabouts, adventures and more - we look forward to it 8)
Most of us is quite fluent in english so that is no problem, just post away and we will be more than happy to assist you guys if you need help with a translation from swedish to english- just let me know.

MrCooper
2010-11-30, 07:24
Om det blir fler bilar
Tänkte jag att jag skulle hänga på från Göteborg
och så långt ner som jag hinner, förhoppningsvis till Malmö
Hänger du på? :D



Öhhh, det tål att tänkas på. Har en vän som bor i Lund. Kankse kan hälsa på honom eller träffa lite MINIstrar från skånetrakten. Får kika på detta.

MrCooper
2010-11-30, 07:41
Johan W och Vikki tog lite bilder som jag tror letar sig in här så småningom

Vi väntar.... :)

powernap
2010-11-30, 09:14
Vi stod en stund och pratade och Bavaria Stockholm hade vänligheten att sponsra med lite silvertejp så de kunde täcka för Xenonljusen som pekade lite fel

:potd:

Erik Börnstedt
2010-11-30, 13:17
Kul idé det här tyckte jag!
Vart tog gruppbilden vägen som dem knäppte inne hos mig då? :)

MVH Erik

Ace
2010-11-30, 17:37
Såg att det är den 27: dec som gäller för oss i GBG. Får se vad vi kan skrapa ihop. En banderoll över motorvägen om inte annat! Kan höra med dvorak hur han ställer sig till detta. Hagatorpet verkar ju också sugen.

Karina
2010-11-30, 18:46
Tack allihopa för igår! Mycket trevlig uppsamling var det :) Och även sista klubbtur för min lilla R-50... Idag såldes den ut till Södertälje i ägo av irakisk-maffia :o

Får se om den yngre irakier dyker upp på forumet - han sa att han älskar vara med i klubbar :rolleyes:

Fredrik
2010-11-30, 18:54
Kul idé det här tyckte jag!
Vart tog gruppbilden vägen som dem knäppte inne hos mig då? :)

MVH Erik

Det var då ett himla tjat om bilder från olika håll och kanter.
Jag kör en länk till David och Vikkis bilder på Flickr - håll till godo, det kanske kommer fler senare postade av David och Vikki själva då de ämnade registrera sig på vår site :D 8)

MINI 2 the Arctic - a set on Flickr (http://www.flickr.com/photos/davidbay/sets/72157625311329994/)


Tack allihopa för igår! Mycket trevlig uppsamling var det :) Och även sista klubbtur för min lilla R-50... Idag såldes den ut till Södertälje i ägo av irakisk-maffia :o

Får se om den yngre irakier dyker upp på forumet - han sa att han älskar vara med i klubbar :rolleyes:

Spännande - då får vi se vad fröken Gambarjan har med sig för MINI vid nästa MINItur :steering: 8)

Björn P
2010-11-30, 19:40
Tack för igår! David och Vikki var riktigt trevliga och fina och det är en fantastisk sak som de gör. Vi får inte glömma bort vad det handlar om, att donera pengar till cancerforskning. Jag hade 50 pund hemma som jag donerade "offline" - i handen till David och Vikki. Antingen kan ni ge dem pengar längs med resans gång. Eller så kan ni ge ert viktiga bidrag här: http://www.justgiving.com/mini2thearctic

Johan W
2010-11-30, 20:16
Blev inte så konstnärliga bilder, hade fullt sjå att behålla blodet i händerna ;)
http://www.miniclub.se/album.php?albumid=179

Fredrik
2010-11-30, 20:36
Tack för igår! David och Vikki var riktigt trevliga och fina och det är en fantastisk sak som de gör. Vi får inte glömma bort vad det handlar om, att donera pengar till cancerforskning. Jag hade 50 pund hemma som jag donerade "offline" - i handen till David och Vikki. Antingen kan ni ge dem pengar längs med resans gång. Eller så kan ni ge ert viktiga bidrag här: http://www.justgiving.com/mini2thearctic

Mycket bra inlägg Björn.
David och Vikki sade att de skulle regga sig och lägga upp en länk till donationssiten men det har du nu gjort så de MINIster som vill kan lägga ett bidrag. Tänk på att det är en viktig sak och fler av oss har nära släkt, vänner eller vet någon som drabbats av leukemi så edert bidrag till detta uppskattas!


Blev inte så konstnärliga bilder, hade fullt sjå att behålla blodet i händerna ;)
http://www.miniclub.se/album.php?albumid=179

Bra bilder som alltid Johan :happy:
Tur att blodet fanns nära bromsfoten när vi for in i det såphala garaget vid Arlanda inför middagen :mrgreen: ;)

Erik Börnstedt
2010-12-01, 10:13
Kul idé det här tyckte jag!
Vart tog gruppbilden vägen som dem knäppte inne hos mig då? :)

MVH Erik

Eftersom du agerar språkrör Fredrik, så tyckte jag bollen låg hos dig ;):cool:


MVH Erik

Fredrik
2010-12-01, 11:46
Eftersom du agerar språkrör Fredrik, så tyckte jag bollen låg hos dig ;):cool:


MVH Erik

Ska se om jag kan gräva fram en bild på något vis till kvällen ;)

Fredrik
2010-12-01, 13:31
David och Vikki har nu nått Umeå på sin långa resa 8)

Fredrik
2010-12-01, 20:00
Titta vad jag hittade Erik - är du nöjd nu kompis :D ;)

dvorak
2010-12-01, 20:35
Bra att börja med små bilder så du inte blir sjuk av det massiva antalet pixlar i en normalstor bild :D

MrCooper
2010-12-01, 21:40
Bra att börja med små bilder så du inte blir sjuk av det massiva antalet pixlar i en normalstor bild :D

:potd:

Att inte jag dog när jag läste det här efter att jag klickat på bilden


:grupp:

Fredrik
2010-12-02, 06:51
Bra att börja med små bilder så du inte blir sjuk av det massiva antalet pixlar i en normalstor bild :D

Gymnastik är ju nyttigt säger de, så även gymnastik för ögonen.
Plocka fram förstoringsglaset, farbror Peter :mrgreen: ;)

Hagatorpet
2010-12-02, 06:58
Det är inte bara farbror Peter som behöver förstoringsglas :(

Fredrik
2010-12-02, 08:14
Det är inte bara farbror Peter som behöver förstoringsglas :(


Nej just det - du ser ( :woot: ) att jag tänker på er alla :mrgreen:

Erik Börnstedt
2010-12-02, 10:51
Kul med bild.

Vart hittade du den?
Kunde inte hitta den på deras flikr-adress.

MVH Erik

Fredrik
2010-12-02, 11:00
Kul med bild.

Vart hittade du den?
Kunde inte hitta den på deras flikr-adress.

MVH Erik

Jag hittade den på Vikkis FB-sida.

DavidB
2010-12-05, 15:07
Hi everyone, I finally found some free time on the internet to sign-up.. Firstly I want to say a big thanks to New MINI Club Sweden for your support and it was a great meet in Stockholm - thanks so much for the presents, the chocolates were very nice!

I'll keep you all updated on here from now on about where we are and what we're doing, sorry but I don't speak Swedish but I'm sure Fredrik can translate ;)

You can find the blog at baylissracing.com (http://www.baylissracing.com/) but I'll post from day 8 (yesterday) on here anyway :)

http://farm6.static.flickr.com/5168/5233754829_6c5b0e8d8d.jpg

We awoke on day 8 to heavy snowfall which was fitting as we were to cross the Arctic Circle today. After leaving Rovaniemi it was just a short trip to Napapiiri at 66°32’35″N latitude. In 2008 when I crossed the Arctic Circle, in a different region, it consisted of a few information boards telling you about it whereas here it was heavily commercialised in the form of ‘Santa Claus Village’. There are shops, sledging, Reindeer sledge rides, ice skating and many other activities on offer however it’s done in a tasteful manner and the prices weren’t as bad as they could of been.

The snow kept falling heavily for the duration of our visit which added to the experience. Our first goal of ‘MINI 2 the Arctic’ was to see if we could get to the Arctic in the depth of winter and we had. The MINI Countryman had done us proud – covering thousands of kilometres without a single hesitation to bring us to this point, later on day 8 it was also to prove to be a real 4×4 as well but I’ll put that into the next blog post. After buying a few postcards, novelty shirts, getting our passports stamped and taking a few photos it was time to move on. We’d now entered the Arctic and the real test was to begin…

In the next post – our special night in Kakslauttanen and we witness what an unforgiving, hostile place the Arctic really is…

More photos from the trip at: MINI 2 the Arctic - a set on Flickr (http://www.flickr.com/photos/davidbay/sets/72157625311329994/)

Hagatorpet
2010-12-05, 15:15
Welcome, and drive carefully :D

Fredrik
2010-12-05, 22:28
Cheers David, good to have you aboard the NMCS ship mate!

As I said when we met most of us is quite fluent in English so I do not think there is any need of translation.
Please let me know if you need any translation, David - I am here for you.

Stay safe, drive carefully and enjoy mother nature. She can be bothersome sometimes but she is lovely so just sit back and enjoy the ride in your Countryman.
Please give Vikki my best and talk to you later when approaching 27 December - maybe we will have some MINIacs in both Gothenburg as well as in Malmö to join in and meet up with you guys 8)

DavidB
2010-12-06, 20:50
Day 10 – From Russia with Love

http://farm6.static.flickr.com/5167/5239042366_6a050ab048.jpg

(well 500 meters from the border anyway)! Today we drove from Inari in Finland to Storskog in Norway and what a stressful day it was! Yet again we were faced with ice covered roads and Reindeer but the route we took (route 971) was also the most twisty and narrow road we’d encountered so far. Around 100 kilometres of high concentration with many moments of terror thrown in, broken apart by a couple of stops for herds of Reindeer crossing the road.

On a positive note the Countryman performed as brilliantly as ever and the scenery we were surrounded by was, at times, breathtaking. Tonight and tomorrow we are staying at Storskog near Kirkenes, the last place before Russian. By the time we reached this destination the little light we had was gone so a full report on the area will wait till tomorrow…

Fredrik
2010-12-06, 21:27
Exciting report David - keep them comin' mate!

Good to hear you guys are doing fine and that the Countryman behaves as expected.

I look forward to your next report 8)

Jonz
2010-12-06, 22:07
Hello David.
I thought maybe I will meet up with you in Geiranger, Norway. I probably be in the area as you pass.
I looked at your Route and found a little problem. The road you have planed to take from Geiranger is usually closed during the Winter. The only road open from Geiranger is the same as you came from.

Fredrik
2010-12-09, 16:11
David och Vikki är nästan framme vid målet i Nordkapp. De har anlänt till Honningsvåg och har nu inte så långt kvar 8)

DavidB
2010-12-12, 21:15
Day 11 From Russia with Love (Part 2)

http://farm6.static.flickr.com/5007/5242340604_7ea7bffcb7.jpg

http://farm6.static.flickr.com/5207/5241741507_e8a01c4738.jpg

Today was mostly spent skirting the Russian border in amongst some of the most stunning scenery so far.

As it was our 'day off' we decided we'd spend it driving, what a surprise! However we made the mistake of getting up late which meant we missed most of the little light we have each day, we haven't seen the sun for a long time. From 10.30am till about 11.15am you get what in the UK would be considered dawn but the sun never rises above the horizon.

First trip of the day was going to be the Øvre Pasvik National Park where three different countries, Finland - Norway & Russia, meet as well as their differing time zones. After driving for an hour and a half we decided we didn't have enough fuel to make it so decided to turn back.

Instead we decided to follow a road that led to the Barents Sea but we became a little concerned when all other traffic disappeared and sat-nav showed a symbol about road works. We carried on but soon reached a 'road closed' gate, a truck in front of us just went off-road around the sign so, in the spirit of adventure, we did the same!

After about 5 miles the truck had disappeared and we started to feel we'd made a mistake by venturing down this 'road'. Finally we came to a construction site where the road was yet to be completed as fires burnt from nearby log burning. A site guard appeared out the darkness with a vicious dog barking by his side. The dog was straining under the man's control as he started to shout at us in a foreign language. My co-driver hinted that it was time to run so we did the quickest three point turn in history and never looked back..

As if that wasn't enough for one day we decided, with a full tank, to head for the Øvre Pasvik National Park once more. It was a journey in the -20oC temperatures which took us onto some of the most challenging roads so far. After 3 hours of driving on twisty, ice covered roads through forests along the Norwegian/Russian border we finally arrived. Unfortunately the park appeared to be closed for the winter which pretty much summed up day 11 nicely so we turned around and headed back on the 3 hour journey to our hotel.

At least getting to spend our day off driving the Countryman again put a smile on our faces...

DavidB
2010-12-12, 21:17
Day 12 The Worst so far

http://farm6.static.flickr.com/5169/5244622405_68e46db794.jpg

Today we drove from Storskog on the Russian border to Karasjok in Norway and the title says it all. The scenery once again was breathtaking but the weather was to match. After about an hours driving the weather closed in and it began to snow, hard. Visibility dropped to near on nothing meaning cars in front, as well as behind, disappeared in churned up clouds of snow and ice.

Soon it became a full on snow storm and all other traffic vanished from the roads and because no other traffic had driven these roads it meant there were no tracks to follow. The Countryman plowed on as we dropped below 30mph in fear of the conditions we were being faced with. It was a tough day that I'd like to forget...

Finishing on a positive note we safely arrived at a beautiful Husky Lodge and tomorrow we will be meeting the huskies and having a sledge ride with them!

DavidB
2010-12-12, 21:19
http://farm6.static.flickr.com/5007/5249346634_5257d3e20e.jpg

Day 13 Husky Sled Ride and yet more snow...

Overnight we were lucky enough to be staying at a Husky farm in a beautiful wooden lodge. The farm has around 40 highly trained sled dogs and 15 puppies, it is located around 200 meters from the Karasjok river.

We decided to have an hours Husky sled ride which would take us through the woods and onto the frozen river. This morning, before the ride, we got to socialise with the dogs. You might expect that trained long distance racing dogs may be a little aggressive towards strangers but this wasn't the case at all - instead they were loving, well-cared for dogs that loved meeting new people. The Husky puppies were just as you'd expect puppies to be - hyper, jumping up, pulling shoe laces and generally playing around while loving the attention you gave them.

With the adult dogs all connected up to the sled it was time to setoff. I was expecting it to be a nice, slow journey through the forest but I couldn't of got that more wrong. A few minutes before 'launch' we were sat in the sled with all the dogs howling and barking, waiting to go. The gates to the farm were opened and the dogs and sled took off like a rocket before I had time to catch a breath - the acceleration was amazing. We flew through the woods, the dogs clearly knew exactly where they were going, around tight corners and down steep hills - so fast that the sled went airborne several times. This was no country jaunt - it was an exhilarating roller coaster ride with every bash of the sled traveling through your bones.

We emerged out of the woods and onto the frozen river - where the dogs got a chance to stretch their legs and show what an amazing pace they could set - with Sven Engholm, 11 time winner of Europe's longest dog race, at the helm. By the time the hour had finished our eye lashes had frozen and we were covered in ice and snow 'dust' - but it was worth every minute. We said our goodbyes to the dogs, who clearly enjoy their working lives and headed back on the road..

Back on the road another snow storm had moved in and we were set for another day of terror at the wheel though we wouldn't let it destroy our spirits. Tomorrow, hopefully, the three of us would complete our challenge of reaching the furthest drivable point North in Europe...

DavidB
2010-12-12, 21:21
http://farm6.static.flickr.com/5002/5250173806_0f0ea0b6ab.jpg

Day 14 We made it!!

Today we were in Honningsvåg - the last stop before our goal of Nordkapp. Overnight we had heard conflicting stories over not only how difficult it would be to drive up there but also if it was possible at all. We had long discussions about the dangers involved and if it was worth the risk. The information we had learned was that a bus takes tourists up there in a convoy with a snow plough, cars could join the convoy as long as they were a proper 4x4.

Our options were:

1) Take the risk and try to reach the top in the Countryman and complete our goal
2) Take the bus and get there without the Countryman
3) Except defeat and stay in Honningsvåg for the day

We quickly ruled out option 3 as we hadn't come all this way to give in at the final hurdle. Spending some time thinking about what the trip meant to us and what we wanted to achieve we decided the only option was to take the risk and find out once and for all if the Countryman was a true 4x4.

First we had to climb the mountains up to where we would meet the convoy at the closed road marker, the final stretch to Nordkapp is shut to all traffic apart from the convoy. The road was covered with fresh ice and snow that had fallen overnight making driving up the twisty mountain roads tricky to say the least. The Countryman plowed on without trouble, climbing higher and higher up the mountains with the temperature plummeting in the little light we get this far North.

We reached the convoy meeting point and were treated to stunning views as well as Arctic winds blowing more ice and snow across the road. After about half an hour the snow plough arrived and the driver, once again, reiterated the importance of having a 4x4. Soon the bus arrived and it was time to setoff, both of us full of apprehension about what we were taking on.

The first part of the climb is done without any help from the snow plough and therefore is probably the most scary. We climbed and climbed with no crash barriers to save you from certain death if you plummeted down the thousand foot drop to the left. The road continued in the same manner for the next 12 miles.

Finally we reached the sign that said 'Nordkapp 500 meters', we knew we'd made it. Months of planning had come together, the Countryman had performed perfectly and we'd made it! In the dark we made our way to the lit up globe that marks the top of Europe which is the symbol we used for 'MINI 2 the Arctic'. We had reached over 71° north and the most Northern point drivable in Europe.

We took lots of photos and congratulated each other on our achievement - driving thousands of miles through France, Belgium, The Netherlands, Germany, Denmark, Sweden, Finland and Norway to get to the top of Europe.

Now we just had to get home...

DavidB
2010-12-12, 21:52
Hello David.
I thought maybe I will meet up with you in Geiranger, Norway. I probably be in the area as you pass.
I looked at your Route and found a little problem. The road you have planed to take from Geiranger is usually closed during the Winter. The only road open from Geiranger is the same as you came from.

Hi Jonz,

thanks for the info - we are replanning the route at the moment so that we can be back in the UK for Christmas, we won't be visiting Geiranger now.. I'll let you know the new route as soon as possible :)

Fredrik
2010-12-13, 07:18
Thank you for the reports David, good to see you guys have made it to Nordkapp 8)

Erik Börnstedt
2010-12-13, 08:03
Ahhhh i love Huskys!!!

Thx for your pictures and storys.

MVH Erik MINI-Stockholm

MrCooper
2010-12-13, 09:55
Sounds like you are having a real adventure. Made me wanna try a Husky sled ride.

DavidB
2010-12-15, 20:46
Thanks guys :)

http://farm6.static.flickr.com/5247/5254876347_c66b7cd312.jpg

Day 15 - Arctic strikes back as temperatures drop to -30oC

After our success of reaching the furthest drivable point North in Europe it was time to turn around and head South. Clearly though the Arctic had other ideas and wasn't going to let us go without a fight.

We assumed, wrongly, that heading South meant the weather and temperatures would improve but as we headed from Honningsvåg to Alta temperatures dropped to -30oC. We got out the car to see what these extreme Arctic conditions felt like - the most notable point being the first breath you take freezes your nose hairs, instantly! Not enjoying the experience much we soon jumped back in the Countryman which continued to perform flawlessly despite the cold.

Apart from that day 15 gave us more tricky driving conditions as we hit snow storms once again in the afternoon that reduced visibility to near zero....

DavidB
2010-12-15, 20:48
Day 16 - Alta to Tromsø, Norway

http://farm6.static.flickr.com/5202/5258481945_8d56d43dba.jpg

We awoke to several feet of snow that had fallen overnight and it proved to be another difficult day of driving. Blizzards had yet again taken visibility down to near zero even though the temperature had began to rise after yesterday's chilly -30oC.

Eventually we arrived in Tromsø and it was worth the drive. Our introduction to Tromsø was passing by the stunning Arctic Cathedral which is often likened to the Sydney Opera House. Most of Tromsø, including the city centre, is located on the small island of Tromsøya, 217 miles inside the Arctic Circle. The island is connected to the mainland by the Tromsø Bridge.

We were very impressed by the city and the beautiful mountainous scenery it was surrounded by, it reminded us both of Switzerland.

Tomorrow we move onto Narvik...

DavidB
2010-12-15, 20:50
Day 17 Tromsø to Narvik, Norway

http://farm6.static.flickr.com/5008/5258504855_dcb4abb4ac.jpg

Today started with our laziest start to a day so far, making the most of our midday checkout time. This was a mistake as it meant we didn't get to make the most of the little daylight we get each day. We did however get a chance, in the dimming light, to see some of the most jaw dropping scenery so far. Due to the fact we'd overslept we couldn't spend too much time admiring the views so we were soon back on the road.

After a five hour drive through the dark in yet more snow blizzards we finally reached our stop for the night, the city of Narvik.

Narvik, like most of the cities we've visited, was in the grip of Christmas and we had arrived in the city centre just as the children's Christmas nativity was concluding. The streets were lined by not only Christmas lights but also candles that had been lit along the pavements edge, this all made the city feel very special. The thought did pass my mind though that if the same effect was created in the UK there would be people running around on fire, teenagers pouring petrol onto the candles and health and safety inspectors working out where it all went wrong!

Tomorrow we move onto Bodo...

DavidB
2010-12-15, 20:50
Day 18 - Last day in the Arctic, bring back The Sun!

http://farm6.static.flickr.com/5165/5261250631_979fbd70e8.jpg

Today we travelled from Narvik to Bodo and rather than concentrate on the cities we thought about what we were missing most at home. Under consideration was - roast dinners, family, friends, tarmac, pets, baths and just about anything else you can think of!

It appears though one subject of our trip comes up time and time again, one of the most basics things that is often taken for granted - our Sun. Giver of light, heat and hope - I know I am sounding like a reborn Sun worshiper but spending some time without it reminds us how important it really is.

We've not seen the sun rise in over 10 days and it's beginning to get to us - how people live in the Arctic Circle during the winter months I don't know. So that's what I'm looking forward to most, seeing the Sun, I think we've both had enough of driving through snow storms in total darkness with zero visibility.

Thankfully though today was not a day of snow storms and again the scenery was jaw drop beautiful as we made our way around the Norwegian fjords - crossing one on our first ferry crossing of the journey.

I love the Arctic Circle for it's extremes whether it be the extreme cold or extreme beauty or any of the other extremes it has to offer. We'll miss the Arctic and be glad to leave it in equal measures - we have a better understand of it as well as the people that live in it with a huge amount of respect for both...

Fredrik
2010-12-16, 06:54
Thanks for the reports David, it is with great interest you read about your adventures 8)

How does your schedule for your return look?

DavidB
2010-12-17, 22:54
Day 19 – Goodbye Arctic

http://farm6.static.flickr.com/5090/5264506546_558dda3fa4.jpg

Well it’s been our home for the last eleven days but today we finally left the Arctic Circle on our steady course south through Norway. As mentioned in yesterday’s blog post we have a new respect for the Arctic and the people that inhabit it. The Arctic can be a hostile, dangerous place but it’s also home to some of the most beautiful scenery and amazing experiences you can find in Europe.

Unfortunately leaving the Arctic didn’t give us any sign of The Sun we have been craving and the weather took an unexpected turn. The temperatures got back into the positive numbers for the first time in about 15 days but with it came torrential rain and heavy flooding. Heavy flooding on icy roads isn’t a good combination. With the temperature so close to freezing some of the flood water froze while the rest was unable to escape due to the frozen drains.

Tonight we’re in Mosjøen, Norway just south of the Arctic Circle. If the temperatures drop tonight and the flood water freezes further it could prove to be an interesting day tomorrow…

DavidB
2010-12-17, 22:56
Day 20/21 – we take the Countryman off-road, by mistake…

http://farm6.static.flickr.com/5203/5269745434_442bc122be.jpg

There wasn’t a huge amount to report from yesterday as we made our way south to the beautiful city of Trondheim. We landed back in civilisation with a bump but despite that the scenery remained breathtaking..

Today we left Trondheim and it seemed the Arctic was trying to take us back. As we left the city temperatures dropped to -20oC and we were back on the ice roads yet again. Today we finally saw The Sun as it sat just above the horizon in the spot where it’s too low for the sun visor, blinding us for most of the journey. We couldn’t complain it was just good to have a fairly decent duration of light at long last.

After only a couple of hours we arrived at our stop for the night – the town of Oppdal. As we’d arrived so early we decided to go for a drive around the beautiful mountain scenery we were surrounded by. We spent some time on the main road then decided to turn off onto one of the smaller roads sat-nav was showing, this was a mistake.

The road soon narrowed down to a single lane track with around 3 feet of snow piled up in the middle, obviously the only thing that had come this way before us was a tractor. There was nowhere to turn around and we couldn’t get out so we had to continue. The track got narrower and steeper and I knew that if we got stuck we’d be completely on our own, out in the sticks in the middle of nowhere – I was worried…

The Countryman amazed us – even though the front bumper had turned into a snow plough it just kept on going. The track continued for about 2 miles with, what looked, impossible steep climbs and drops. Finally we saw on sat-nav that we were approaching the end of the track and after one crazily steep climb we had made it. The Countryman had yet again surpassed our expectations and proved itself to be a proper 4×4. Needless to say, after that, we stuck to the main roads and headed back to the hotel.

Tomorrow we move onto the home of the 1994 Winter Olympics – Lillehammer…

http://farm6.static.flickr.com/5250/5269742836_b793dd83d0.jpg
Back on the main roads…

DavidB
2010-12-19, 19:11
Thanks for the reports David, it is with great interest you read about your adventures 8)

How does your schedule for your return look?

Thanks Fredrik - we will be heading from Halden to Malmö tomorrow.. Really sorry we haven't had time to arrange anything, it's been chaos re-planning the whole trip :(

FEED ME
2010-12-19, 20:14
Vars är ni som brukar haka på: Karina, Feed Me, Erik, Hobbe, Ola, Flameboy, Gustav2000, Kongo m.fl :???:


Inte vid datorn... Eller i alla fall inte vid denna forumtråd.
Synd att man inte fick syn på den förrän nu...

FEED ME
2010-12-19, 20:20
För övrigt ser jag fram emot min stundande resa "Project Arctic Skoda" :)
Då ska polcirkeln passeras med en Yeti. Dessvärre kan jag inte stoltsera med något ädlare syfte än mitt eget höga nöjes skull... :blush: Men man blir än mer sugen när man ser de härliga vinterbilderna!

Fredrik
2010-12-19, 20:30
Thanks Fredrik - we will be heading from Halden to Malmö tomorrow.. Really sorry we haven't had time to arrange anything, it's been chaos re-planning the whole trip :(

Take it easy on your way back to UK, and I think you should be very proud of what you have achieved guys. In case you return to us you can hopefully meet up with some more Swedish MINIacs.
Stay safe and I hope people have donated to your charity, that was the cause of this special Arctic adventure.
Hope to meet you guys at MINI United in south of France in the end of summer - probably Paul Ricard!


Inte vid datorn... Eller i alla fall inte vid denna forumtråd.
Synd att man inte fick syn på den förrän nu...

Aja, det kanske blir fler tillfällen kompis!

DavidB
2010-12-19, 21:44
Day 22 – Lillehammer ’94 (where TopGear launched the rocket-powered Mini)

http://farm6.static.flickr.com/5001/5271709805_4808048f04.jpg

Today we travelled from Oppdal to Lillehammer, a fairly short journey in good weather but still on the dreaded ice roads.

Lillehammer is known across the globe for hosting the 1994 Winter Olympics and it was our stop for tonight.

As we had arrived with plenty of time to spare we decided to have a look around. We headed to the Lillehammer Olympic Bobsleigh and Luge Track where my brave co-driver went for a ride, in a junior bobsleigh, down the famous run. Top Gear fans will remember this to be the place where May raced against Hammond in a rally car and bobsleigh.

After my co-driver’s fast, exhilarating bobsleigh run we headed to the Olympic stadium which was used for the Olympic ski jumping as well as the opening and closing ceremonies of the 1994 Winter Olympics. The stadium can hold 40,000 spectators and we had it entirely to ourselves!

http://farm6.static.flickr.com/5127/5272354106_796397689b.jpg

Again Top Gear fans will recognise the ski jump which the team used to launch a rocket-powered Leyland Mini! How ski jumpers do this is beyond me – the slope is so steep that even on the lowest section we found ourselves sliding back down. We felt privileged to explore the stadium, even though it is open 24/7 to anyone wants to have a look around. We pretended to light the Olympic torch, looking down on the town of Lillehammer far below and spent some time sledging down the very bottom of the slopes.

http://farm6.static.flickr.com/5208/5272337152_aebd7e30f8.jpg

We had a brilliant day in Lillehammer and it’s somewhere we hope to return to in the future.

dvorak
2010-12-20, 08:41
Thanks for the updates and taking your time to post them.

Much appreciated, have a great trip back. I hope you make it home until Christmas, but I think you need to drive a little more every day.

If you pass Gothenburg before Christmas, let us know. We will arrange some coffee for you :) Please feel free to call if that is the case: +46709402358

best regards
Peter

DavidB
2010-12-24, 21:51
Day 23/24 – The long road home…

http://farm6.static.flickr.com/5282/5281021133_bf8865efb2.jpg

Sunset – passing a wind farm in Denmark…

Sorry for the lack of updates. We are concentrating on the long journey home at the moment having been in Sweden, Denmark and Germany today – currently we are in the city of Bremen which is home of Beck’s beer! Tomorrow we have the long trip to Calais for our return to the UK – blogs, photos and videos to follow…

DavidB
2010-12-24, 21:52
Day 25 – Journey’s end, Happy Christmas Everyone!

http://farm6.static.flickr.com/5121/5269139943_c0b7127998.jpg

On day 25 we travelled from Bremen in Germany back to the UK. A long day with traffic jams and delayed trains but despite this late on Wednesday night we finally made it back home and got to see our families again.

We’d like to say a huge thank you for all the support we’ve received, it’s been brilliant!

This isn’t the end of the though – we’ve got hours of video footage, loads of photos and much more to share – as well as some press coverage over the next few weeks.

Until then we wish you all a wonderful Christmas…

Fredrik
2010-12-25, 12:02
Thanks David - you and Vikki have been on an epic journey, that´s for sure 8)

Good to see you are safe back in the UK, and we hope to see you back in Sweden on another occasion - the midnight sun is something you must see. It is totally different to what you have experienced. It is the other way around because it never gets dark in the long summer night in mid summer here in the far north countries.

All the best for the future and I hope your charity still receives donations.
Can you please set up a link to the just give site in case some more Swedish MINIacs will send a donation.

Björn P
2010-12-26, 15:54
Glad you made it home! Congrats. Hope you will make it to the target set as well.

DavidB
2011-01-04, 21:23
Sorry for the delay in replying, it's been very busy since we got back - we were on BBC South East news (I'll post the video soon) :)

Thanks - we will be back for the midnight sun, probably next year but I hope to return to Sweden before then.

The link is justgiving.com/mini2thearctic (http://www.justgiving.com/mini2thearctic)

Thanks for all your support New MINI Club Sweden :D

DavidB
2011-01-10, 22:08
Andrew Venn 1986 - 2011

My best friend Andy (one of the first members of our KAES MINI Club) sadly died this morning following pneumonia as a result of Acute Lymphoblastic Leukaemia.

Andy's Leukaemia was one of the reasons we wanted to raise money for Leukaemia and Lymphoma Research on our MINI 2 the Arctic trip.

Andy was a huge MINI enthusiast and attended MINI United 2007 & 2010.

We will all miss him...

dvorak
2011-01-11, 00:32
Sad to hear that David.

My thoughts goes out to his family and friends.

Fredrik
2011-01-11, 04:57
Andrew Venn 1986 - 2011

My best friend Andy (one of the first members of our KAES MINI Club) sadly died this morning following pneumonia as a result of Acute Lymphoblastic Leukaemia.

Andy's Leukaemia was one of the reasons we wanted to raise money for Leukaemia and Lymphoma Research on our MINI 2 the Arctic trip.

Andy was a huge MINI enthusiast and attended MINI United 2007 & 2010.

We will all miss him...

Oh no, so sad David!
Even though I never mer Andy I understand he was loved ny all in the MINI Community.
My thought goes to Andys family and friends.

MrCooper
2011-01-11, 06:24
Very sad to hear.
It's a shame when someone leaves us under these circumstances and and way too soon!