handdator

Visa fullständig version : Bild på motorutrymmet på Cooper S



Johan W
2010-11-11, 19:56
Hej!
ÄR det nån som har möjlighet att ta en bild av motorutrymmet av sin Cooper S, speciellt området runt/innan luftburken?

Tack på förhand :)

Johan W
2010-11-11, 20:10
R55/R56:an gäller det ska tilläggas :)

Björn P
2010-11-11, 20:42
Den här hittade jag på googles bildsök:http://farm1.static.flickr.com/128/378896569_a74b549bc2.jpg

Alltid nåt, som flickan sa. :D

Johan W
2010-11-11, 20:54
Jo finns lite på nätet :) Men ryktet säger att det skiljer mellan t.ex. Euro Spec och USA spec därav intresset, bilden ovan har väl inget säkert ursprung? :)
Ser förövrigt ut att vara en JCW?

dvorak
2010-11-11, 21:08
Jag kan ordna det imorgon

Johan W
2010-11-11, 21:11
Kalas, det jag är nyfiken på är om verkligen S:en saknar MAF-sensorn
Hört lite olika bud, vissa säger att den finns andra inte. Kollar man real OEM finns båda varianterna listade.

MAF:en är inringad på bilden jag har bifogat

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/f/l/249.png
(Nummer 15)

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/e/g/239.png

dvorak
2010-11-11, 21:22
Jag har inte MAF på min bil.

Jag vet för jag blev förvånad när jag bytte luftfilter.

Haugthon
2010-11-11, 21:30
MAF eller MAS har bla USA-modellerna. Dvs inte Europa.

Johan W
2010-11-11, 21:41
MAF eller MAS har bla USA-modellerna. Dvs inte Europa.

JCWn ser snarlik ut USA/Euro, mao med MAF (bild på min motor)
Därför jag försöker få lite klarhet i detta.

Men verkar ju helt klart vara så att S:en inte har det. Konstigt men kan det ha att göra med att JCWn görs i så små upplagor jämför med S:en så det inte är värt att göra om eller vad kan det bero på?

RobertH
2010-11-11, 22:39
Enkelt detta: Har vi någonsin hört talas om en krånglande MAF på en R56S?

Nej?

Kan den då existera?

Nej! :D

Men det ligger lite sanning i ovanstående. Det är en vanligt krånglande komponent hos de flesta bilmärken, särskilt bland bilar som ofta har öppna luftfilter etc.

ola
2010-11-12, 08:02
hmm , är det en MAP eller en Luftmassemätare(LMM) ?

Johan W
2010-11-12, 08:40
Det borde vara en LMM eller MAF som sitter på bilden på JCWn

"MAP stands for Manifold Absolute Pressure, and is a measure of the the pressure differential in your intake manifold. The name is a little misleading, because you actually have a vacuum in your manifold, not a pressure. A MAP sensor is a piezioresistive-type sensor. This means that the MAP sensor is divided into two halves. One half is exposed to the pressure/vacuum in the intake manifold and the other side is a sealed, perfect vacuum. There is a crystal between the two halves that reacts to the difference in pressure between the two sides. The sensor itself has three wires, a 5V supply, ground, and a signal wire. The sensor is always supplied with 5V and always has a ground, and based on the action of the crystal, the signal voltage varies within roughly the .9V-4.5V range. The computer reads this voltage from the signal wire. The MAP sensor can be thought of as a 'load' sensor, bascially telling the computer how much of a load is being placed on the engine.

The MAP sensor is located somewhere on the intake manifold, though its exact location can vary from make to make. I have also seen a remotely mounted MAP sensor that had a small vacuum line running to it from the intake.

MAF vs. MAP: MAF measures airflow, MAP measures load"

Det skumma med Minin är väl att LMM/MAF sitter innan luftburken, brukar väl normalt sitta efter filtret därav problem med öppna filter (olja osv)

Johan W
2010-11-12, 20:15
Hittade en bild på Olas motor, verkar ju helt klart så att MAF:en bara finns på JCWn

Hmm aja då har vi fått svar på frågan.

Anledningen till att jag undrat är att jag varit lite i kontakt med Alta om deras accessport, dom har tidigare sagt att dom för tillfället den inte är kompatibel med Euro-spec bilar.
Pratade vidare lite och enligt dom beror det på avsaknaden av MAF i och med att alla USA-bilar har det, berättade och skickade bildbevis att jag minsann hade det och på den vägen är det.

Well, har ett testexemplar på G som för tillfället befinner sig i Tyskland och borde komma under nästa vecka så får vi se vad som händer sen :)

powernap
2010-11-12, 20:29
spännande....små paket är lika roliga som stora :cool:

PurpelHaze
2010-11-12, 21:59
Här kommer en bild på min motor. Cooper S -10, N18 motor enl. BMW VIN Decoder.

Johan W
2010-11-12, 22:24
Här kommer en bild på min motor. Cooper S -10, N18 motor enl. BMW VIN Decoder.

Intressant, N18 är den "nya" motorn? 184hk?

PurpelHaze
2010-11-12, 22:39
Jepp det är rätt! 184 och pigga är dom!

dvorak
2010-11-12, 22:40
Sedär, där såg det annorlunda ut!

Erik Börnstedt
2010-11-13, 10:18
Sorry att jag inte hann hjälpa dig.
Hojta till igen om du behöver kika på någonting Johan.
Kan skaka fram nästan vad som här uppe.

MVH Erik