handdator

Visa fullständig version : Cooper D med vinande ljud



JockeGbg
2010-11-06, 12:17
Har precis köpt en Cooper D, 08, 4300 mil.
Upptäckte idag att när man ligger runt 2300-2500 varv att det kommer ett ganska högt vinande/tjutande ljud från motorn oavsett vilken växel. Ljudet kommer även om bilen står stilla och om man varvar motorn. Ljudet försvinner
när man passerat dessa varvtal och verkar låta mer ju varmare motorn blir.

Någon ide på vad det kan vara?

Wazp
2010-11-06, 23:51
Jag hade också ett vinande ljud på min cooper S det försvan efter att dem bytt spårkilarna till remmen samt vattenpump tror dock att det va spårkilarna som va fel

Kongo
2010-11-07, 20:33
Jag hade ett väsande ljud som man enbart hörde på tomgång och det var pga läckage från vattenpumpen på kilremmen som då började låta lite men detta hördes endast vid tomgång. Detta ljud tycker jag mig höra på lite andra Doopers.

Har även haft ett vinande ljud i fart obereoende på växel, det var turbon som inte mådde som den skulle

JockeGbg
2010-11-11, 17:10
Nu har bilen stått hos BMW Göteborg sedan i måndags, ännu inte klar:(.
Har inte fått köra många mil med den innan den fick besöka verkstaden, hoppas det inte är ett dåligt tecken.

Jii86
2010-11-18, 19:12
Tror mig känna igen detta ljud, ska lyssna närmare, min e endast några veckor gammal :/ clubman d ett susande ljud typ

JockeGbg
2010-11-18, 19:42
Min tjuter högt vid ca. 2400 varv, lägre eller högre så försvinner tjutet. Hörs tydligt.
Pratade med BMW idag, men de har ännu inte hunnit titta på bilen. snart 2 veckor som den ståt hos dem.

dvorak
2010-11-18, 19:43
Glad jag är att jag lämnade min bil till Wölkes denna veckan då! :)

JockeGbg
2010-11-18, 20:03
Vanlig service eller något annat problem?

dvorak
2010-11-18, 20:06
Klonk i framvagnen och lite annat. Min stötdämpare som sitter på vänster fram är nog körd. Så går det när man sänker bilen, dämparna vill inte hänga med många mil då.

Jag har lämnat bilen på service innan hos Wölkes, mycket nöjd med dem. Plus att man får fri lånebil, bara det är värt mycket för mig.

JockeGbg
2010-11-24, 20:05
Fick besked idag att det var en spricka i avgassystemet som orsakar oljudet.
Skall få besked inom kort om det går på goodwill eller inte. Tycker att det borde det då det är en 08, 4300 mil. Borde hålla betydligt längre än så.

JockeGbg
2010-11-25, 17:12
Idag ringde BMW i Göteborg. Fick det på Goodwill men får betala jobbet, 3000kr för jobbet att byta avgassystemet. Blir nog inget mer besök hos dem igen....

Hagatorpet
2010-11-25, 19:53
Idag ringde BMW i Göteborg. Fick det på Goodwill men får betala jobbet, 3000kr för jobbet att byta avgassystemet. Blir nog inget mer besök hos dem igen....

Är det goodwill?

Haugthon
2010-11-26, 06:51
Idag ringde BMW i Göteborg. Fick det på Goodwill men får betala jobbet, 3000kr för jobbet att byta avgassystemet. Blir nog inget mer besök hos dem igen....

Hahaha du måste skämta! Som Owe sa är det Goodwill...? :rolleyes:

" det kommer inte att kosta dig något, denna reparationen går på goodwill från BMW... Dock så tillkommer det en administrativ avgift på 3000kr för att vi var tvungna att släppa ut ett par knogsläpande mekaniker ur sina burar, samt att våra helt verklighets frånkopplade ekomoner har suttit i ring och helt på måfå enligt någon ekonomiskmodell som någon tog fram i en febrig mardröm efter en krogrunda har sagt att detta är definitionen på goodwill...:confused: "

It's free just not absolutly free...

JockeGbg
2010-11-26, 16:06
Ja, det är sorgligt. Får det nya systemet om någon vecka. Nästa service eller reparation blir på någon annan verkstad. Det är en underbar bil, kunde varit lite mer krut, annars otroligt rolig bil. Sitter redan och lurar på en Clubman till sommaren.