handdator

Visa fullständig version : Mini cooper S!!



behrozosogh
2010-11-05, 15:23
har letat ett bra tag nu efter en cooper s med 170hk motorn (05-06) utan resultat, jag vill att den ska ha gått max 10.000 mil o vara sv-såld..
om nån vet nån fin till salu så kan ni PMa mig är ni snälla.
tacksam för hjälp!!

Mvh Kya

behrozosogh
2010-11-06, 12:17
är alla så nöjda? att ingen vill sälja :(

GustavO
2010-11-06, 13:26
Powernap har ju sin till salu och det är en äkta "bad ass" R53 om Du är på jakt efter något riktigt kul. :p

http://www.miniclub.se/showpost.php?p=122506&postcount=1

Annars är Blocket ett himla käckt ställe. Den här är till exempel en riktigt snygg som passar in i din spec:

http://www.blocket.se/lund/Mini_Cooper_S___R53___Kompressor___170_Hk___1_3039 9763.htm?ca=23_11&w=3

Lycka till med letandet!

behrozosogh
2010-11-06, 14:07
powernaps är bankörd och förmodlingen ganska hårt körd.den är säkert i väldigt bra skick, men vill helst inte ha nån som är bankörd, då de brukar ha gått in i varvstoppet väldigt många gånger.

och den andra på blocket är ganska hög i pris, man kan ju få en R56a för ca 160 tusen.

hade tänkt mig runt 120-130 tusens klassen :)

LAH
2010-11-06, 14:28
powernaps är bankörd och förmodlingen ganska hårt körd.den är säkert i väldigt bra skick, men vill helst inte ha nån som är bankörd, då de brukar ha gått in i varvstoppet väldigt många gånger.

och den andra på blocket är ganska hög i pris, man kan ju få en R56a för ca 160 tusen.

hade tänkt mig runt 120-130 tusens klassen :)

Köpte själv en Mini cooper s för några veckor sedan och var inne på din prisklass etc. I början hade jag tänkt lägga mig strax över 100 på en 02-03 men blev att jag gick upp i pris och körde en 05. när det gäller denna bilen:
http://www.blocket.se/lund/Mini_Coop...m?ca=23_11&w=3
så vet jag att den låg ute för 125 000:- av en privatperson, så förmodligen köpte bilfirman den. Men vad tror du om denna då:
http://www.blocket.se/jonkoping/Mini_Cooper_S_170hk_30533038.htm?ca=15&w=3

ligger ändå bra i pris för så låga mil, är väl kanske importerad men du får ju ändå garanti. Vill du helst ha svensksåld eller?
Lycka till med letandet! Vet hur det är när man har paniksug!

Ace
2010-11-06, 14:31
Powernap har ju sin till salu och det är en äkta "bad ass" R53 om Du är på jakt efter något riktigt kul. :p

http://www.miniclub.se/showpost.php?p=122506&postcount=1

Annars är Blocket ett himla käckt ställe. Den här är till exempel en riktigt snygg som passar in i din spec:

http://www.blocket.se/lund/Mini_Cooper_S___R53___Kompressor___170_Hk___1_3039 9763.htm?ca=23_11&w=3

Lycka till med letandet!

Den bilen som AutoPrestanda har hemma ser ju riktigt nice ut. KÖP!
Om du inte vill ha Powernaps värsting! :)

behrozosogh
2010-11-06, 15:01
den blåa för 149 med låga mil är nyligen import från italien och har skada på fronten och baken.. så hur ärliga de milen är, är en frågetecken.
o den hos autoprestanda är för högt pris på tycker jag. känns dumt att köpa från en handlare när jag sitter på kontanter, om ni förstår mig.

LAH
2010-11-06, 15:44
den blåa för 149 med låga mil är nyligen import från italien och har skada på fronten och baken.. så hur ärliga de milen är, är en frågetecken.
o den hos autoprestanda är för högt pris på tycker jag. känns dumt att köpa från en handlare när jag sitter på kontanter, om ni förstår mig.

Aight... Vart å kollat på den eller? Ja asså det är ju mkt dyrare att köpa av handlare. Så har du kollen kan du ju lika gärna köpa privat.

Hade jag köpt idag hade jag satsat på att lägga upp denna:
http://www.blocket.se/halland/Cooper_s_chilipaket_30065350.htm?ca=15&w=3

Försöka få ner priset en del, har ju ändå legat ute ett tag! Då får du ju en 07:a också. Kanske blir lite över din budget dock.

behrozosogh
2010-11-06, 15:52
jag e lite rädd för nya motorn, har läst en del om sotning i insuget o det.. det e därför jag e ute efter en med kompressor..

vad tycker ni andra?
borde jag satsa på den nya?

behrozosogh
2010-11-06, 16:03
vad tycker ni om denna? http://www.blocket.se/jonkoping/Mini_Cooper_S_27919731.htm?ca=14&w=3

har kommit överäns med han. får den för 115:-
varför har inte den blivit såld? den har vart ute länge....

dvorak
2010-11-06, 16:47
powernaps är bankörd och förmodlingen ganska hårt körd.den är säkert i väldigt bra skick, men vill helst inte ha nån som är bankörd, då de brukar ha gått in i varvstoppet väldigt många gånger.

och den andra på blocket är ganska hög i pris, man kan ju få en R56a för ca 160 tusen.

hade tänkt mig runt 120-130 tusens klassen :)

Ifall du köper powernaps Mini kommer du troligtvis köpa en bil med få kommande problem. Motorn är gensomgången nyligen, han har bytt topp för inte längesedan samt att bilen är i toppskick. Alla bussningar etc etc är kollade och säkert bytta vid minsta slitage. Han bytte även koppling nyligen.

Alltså: Allt utom bottendelen är som nytt. Och en bottendel håller länge! Jag förstår inte varför folk är rädda för bankörda bilar? De brukar vara mycket bättre omhändertagna än "vanliga" fegkörda bilar.

behrozosogh
2010-11-06, 17:28
så du menar att du skulle hellre köpa en bankörd bil som har gått 5000 mil än o ha köpt en gubbkörd bil som har gått 5000 mil?









Ifall du köper powernaps Mini kommer du troligtvis köpa en bil med få kommande problem. Motorn är gensomgången nyligen, han har bytt topp för inte längesedan samt att bilen är i toppskick. Alla bussningar etc etc är kollade och säkert bytta vid minsta slitage. Han bytte även koppling nyligen.

Alltså: Allt utom bottendelen är som nytt. Och en bottendel håller länge! Jag förstår inte varför folk är rädda för bankörda bilar? De brukar vara mycket bättre omhändertagna än "vanliga" fegkörda bilar.

Hagatorpet
2010-11-06, 17:59
så du menar att du skulle hellre köpa en bankörd bil som har gått 5000 mil än o ha köpt en gubbkörd bil som har gått 5000 mil?

Frågar du mig så svar JA
med den enkla anledningen att dom som kör lite på bana
håller efter sina grejer
en gubbe i hatt :wheelchair: har i regel ingen som helst koll på sin bil
varken storlek eller missljud

behrozosogh
2010-11-06, 18:09
ok jag förstår er..jag kör själv bana oxå o har koll på mina grejer..
det är inte det, men vill helst inte att bilen ska vara bankörd.
vill bara ha en helt orginal bil som är väl skött och servad.. thats it :D

vad tyckte ni om den bilen jag länka till??
några ideer varför den inte har blivit såld?

dvorak
2010-11-06, 18:19
så du menar att du skulle hellre köpa en bankörd bil som har gått 5000 mil än o ha köpt en gubbkörd bil som har gått 5000 mil?

Generellt sett: absolut! Speciellt när det gäller en bil som Powernaps. Mitt argument är som Owe skriver. Oftast är bankörda bilar mycket väl omhändertagna.

behrozosogh
2010-11-06, 19:15
nu är det så att jag har tänkt köra bilen på vinter, och en bananpassad bil vill man kanske inte köra med på vinter. den blir för hård o köra.. vill inte sitta i en RECARO stol o pendla med till jobbet om ni förstår..
powernaps bil är säkert i jätte fint skick, fastän nästan hela motorn är bytt o inga stolar bak o förar stolen bytt till ala porsche gt2. o bilen är perfekt till o skotta snö med på vinter, med tanke på sänkningen ( vet att den går o höja), osv ..
hade jag velat köpa en mini copper för o köra på bana med så hade jag valt den, absolut.

men nu är det så att bilen ska användas dagligen på vintern, åka till jobbet med och åka o handla i osv..

nu hoppar vi över powernaps fina bil.

finns det inga andra? inga som sitter här o funderar på sälja kanske?
vad tyckte ni om den jag länkade?

LAH
2010-11-06, 21:25
vad tycker ni om denna? http://www.blocket.se/jonkoping/Mini_Cooper_S_27919731.htm?ca=14&w=3

har kommit överäns med han. får den för 115:-
varför har inte den blivit såld? den har vart ute länge....

Jag tror helt enkelt att den inte blivit såld för att han har begärt 134K. Visst har den låga mil men det är fortfarande en 8 år gammal bil. 115 tycker jag ändå låter helt ok eftersom det är av bilhandlare också antar att du får ngn form av garanti. Det är ju dock riktigt nice att få faceliften år 05:gp: Har du provkört den osv?

behrozosogh
2010-11-06, 21:40
aa har vart o provkört en 05a. kändes väldigt bra.
skiljer det mycket på faceliften? vad skiljer det mer än att det är 7 hk mer på den nya?
aa det känns surt o betala 115 för en såå gammal mini, håller med dig.det e därför jag e velig. plus att det inte fanns några vinterdäck till.



Jag tror helt enkelt att den inte blivit såld för att han har begärt 134K. Visst har den låga mil men det är fortfarande en 8 år gammal bil. 115 tycker jag ändå låter helt ok eftersom det är av bilhandlare också antar att du får ngn form av garanti. Det är ju dock riktigt nice att få faceliften år 05:gp: Har du provkört den osv?

LAH
2010-11-06, 21:59
aa har vart o provkört en 05a. kändes väldigt bra.
skiljer det mycket på faceliften? vad skiljer det mer än att det är 7 hk mer på den nya?
aa det känns surt o betala 115 för en såå gammal mini, håller med dig.det e därför jag e velig. plus att det inte fanns några vinterdäck till.

jaha ok, men då kanske det inte är skitbra pris egentligen. Kolla denna länk så kan du se alla ändringar som gjordes: http://www.motoringfile.com/2004/02/01/the_2005_mini_revealed/

Är ju inte mkt synliga ändringar egentligen, inte som 07 faceliften.. Du får väl kika på blocket under veckan och se om det kommer in någon som passar dig! Ska definitivt säga till om någon ska sälja i mina kretsar!

behrozosogh
2010-11-07, 11:43
jaha ok, men då kanske det inte är skitbra pris egentligen. Kolla denna länk så kan du se alla ändringar som gjordes: http://www.motoringfile.com/2004/02/01/the_2005_mini_revealed/

Är ju inte mkt synliga ändringar egentligen, inte som 07 faceliften.. Du får väl kika på blocket under veckan och se om det kommer in någon som passar dig! Ska definitivt säga till om någon ska sälja i mina kretsar!


aa får nog göra det..
har kikat lite på cooper D oxå nu, man får en för runt 130-140..
men vill helst ha en S .. de verkar roligast

LAH
2010-11-07, 11:58
aa får nog göra det..
har kikat lite på cooper D oxå nu, man får en för runt 130-140..
men vill helst ha en S .. de verkar roligast

ja s är sjukt rolig! ångrar inte en sekund att det blev en s! Har dock inte provkört D modellen men det är säkerligen inget fel på den heller!!!

behrozosogh
2010-11-08, 09:16
vad tycker ni om denna? http://www.blocket.se/stockholm/Mini_Cooper_S___John_Cooper_Works_29864275.htm?ca= 14&w=3

det är ingen jcw från fabrik, men killen som har den säger att man kunde inte få jcw 05 från fabrik, man va tvungen o köpa en S sen så lämnade man in den o fick den jcw trimmad.. stämmer detta?

den är trimmad på borgs bil säger han , och det finns papper på det.. vad säger ni andra om det?
jag får den för runt 160...

Hobbe
2010-11-08, 11:01
John Cooper Works-kitet (kallat JCW from R55/56) gick att beställa från fabrik, och även eftermontera from 2003.
Själv eftermonterade jag kitet 2003 då min dåvarande R53 MCS var en 2002.
Kostnaden låg runt 60000 Kr inkl. arbete.

Hobbe
2010-11-08, 11:05
För att säkerställa att det är en äkta JCW så gå inte enbart efter om det finns en dekal på bilen utan i bilens registreringsbevis ska det klart framgå att bilens effekt är 210 hk (kitet gav 200 hk fram tom 2004).
Eftermontering krävde nämligen en omregistrering av bilen hos SBP.
Dessutom fick samtliga JCW-bilägare också ett äkthetsintyg från JCW i pappersformat med det unika numret för kitet.

Kolla bilens reg# i Transportstyrelsens register (googla).
Där framgår det vad bilens registrerade effekt är.
Är inte effekten registrerad till 210 hk så är mitt råd att leta efter en annan bil då bevisligen allt inte har gått rätt till, vilket kommer att bita tillbaka den dag du säljer bilen oavsett vad dekalen på bilen säger.

powernap
2010-11-08, 11:33
...massa bra text....

Mycket informativt som vanligt måns...

behrozosogh
2010-11-08, 14:56
För att säkerställa att det är en äkta JCW så gå inte enbart efter om det finns en dekal på bilen utan i bilens registreringsbevis ska det klart framgå att bilens effekt är 210 hk (kitet gav 200 hk fram tom 2004).
Eftermontering krävde nämligen en omregistrering av bilen hos SBP.
Dessutom fick samtliga JCW-bilägare också ett äkthetsintyg från JCW i pappersformat med det unika numret för kitet.

Kolla bilens reg# i Transportstyrelsens register (googla).
Där framgår det vad bilens registrerade effekt är.
Är inte effekten registrerad till 210 hk så är mitt råd att leta efter en annan bil då bevisligen allt inte har gått rätt till, vilket kommer att bita tillbaka den dag du säljer bilen oavsett vad dekalen på bilen säger.


har kollat med ägaren nu, det står 170 hk hos transportstyrelsen, men han säger att det finns kvitto o alla papper på att det är en works, han skriver även att det finns certifikat från john cooper med både tuning kit nummer och vehicle identifictation number.

vad tycker ni?

det finns ju certifikat och papper på att bilen är en works.

ola
2010-11-08, 15:04
ring till Borgs bil och kolla varför de inte har efterbesiktigat den.. även om de inte har MINI längre borde de ju kunna svara på frågan.. alt 2 är ju att köra den i en Dyno och mäta upp effekten..

Hobbe
2010-11-08, 15:15
har kollat med ägaren nu, det står 170 hk hos transportstyrelsen, men han säger att det finns kvitto o alla papper på att det är en works, han skriver även att det finns certifikat från john cooper med både tuning kit nummer och vehicle identifictation number.

vad tycker ni?

det finns ju certifikat och papper på att bilen är en works.


...men bilen har inte blivit omregistrerad så halva jobbet är inte utfört.
Just nu är det enbart en standard MCS med ett papperslapp som säger Works oavsett vad Borgs Bil har monterat och vad ägaren säger.
Vad någon dyno säger spelar ingen roll i fråga om det är en Works oavsett om dynon säger1 hk eller 300 hk.
Enligt regbeviset är denna bil en MCS - ingen Works.
Då ska du betala för en standard MCS och inte MCS Works.

Det finns redan alltför många "falskskyltade" MINI:sar som glider omkring med enbart en Works-dekal så om man konverterar/eftermonterar så gäller det att ha ordning på alla papper.

Varför är detta viktigt?
Jo, bilhandlare går efter vad registreringsbeviset säger.
Något att tänka på om man planerar att byta in sin MINI någon gång.

Mitt råd till dig är att be nuvarande ägare att omregistrera bilen, eller acceptera att han får sänka sitt begärda pris då han säljer en "vanlig" MCS.

behrozosogh
2010-11-08, 15:45
...men bilen har inte blivit omregistrerad så halva jobbet är inte utfört.
Just nu är det enbart en standard MCS med ett papperslapp som säger Works oavsett vad Borgs Bil har monterat och vad ägaren säger.
Vad någon dyno säger spelar ingen roll i fråga om det är en Works oavsett om dynon säger1 hk eller 300 hk.
Enligt regbeviset är denna bil en MCS - ingen Works.
Då ska du betala för en standard MCS och inte MCS Works.

Det finns redan alltför många "falskskyltade" MINI:sar som glider omkring med enbart en Works-dekal så om man konverterar/eftermonterar så gäller det att ha ordning på alla papper.

Varför är detta viktigt?
Jo, bilhandlare går efter vad registreringsbeviset säger.
Något att tänka på om man planerar att byta in sin MINI någon gång.

Mitt råd till dig är att be nuvarande ägare att omregistrera bilen, eller acceptera att han får sänka sitt begärda pris då han säljer en "vanlig" MCS.

har varit och provkört bilen nu..den går ruskigt bra :)
detenda som ska göras är en registereringsbesiktning, och det kostar ca 900 kr.
detstår serial number på motorn oxå en 4 siffrig nummer, och det står works på nästan allt i motorn.
får köpa den för riktigt bra pris.
köper den imorgon :D
ska bara reg besikta den som works så är det klart :)

Björn P
2010-11-08, 15:59
har varit och provkört bilen nu..den går ruskigt bra :)
detenda som ska göras är en registereringsbesiktning, och det kostar ca 900 kr.
detstår serial number på motorn oxå en 4 siffrig nummer, och det står works på nästan allt i motorn.
får köpa den för riktigt bra pris.
köper den imorgon :D
ska bara reg besikta den som works så är det klart :)

Snart MINI-ägare alltså. Härligt!

Hobbe
2010-11-08, 16:25
Välkommen Kya!
Bra också att du tar tag i det där sista som saknas.

behrozosogh
2010-11-08, 19:47
Välkommen Kya!
Bra också att du tar tag i det där sista som saknas.

tack tack!

jag återkommer med bilder o info :)

Kongo
2010-11-08, 20:14
har varit och provkört bilen nu..den går ruskigt bra :)
detenda som ska göras är en registereringsbesiktning, och det kostar ca 900 kr.
detstår serial number på motorn oxå en 4 siffrig nummer, och det står works på nästan allt i motorn.
får köpa den för riktigt bra pris.
köper den imorgon :D
ska bara reg besikta den som works så är det klart :)

Skippa regbesiktningen, kommer ju bara ge högre försäkringspremie, går ju alltid och regbesikta innan du ska sälja den sen

dvorak
2010-11-08, 20:28
Så hade jag också gjort! :)

Kul val iaf! Hoppas köpet går smidigt

Haugthon
2010-11-08, 20:35
Hipp hipp hurra och välkommen!!!!! :D

behrozosogh
2010-11-08, 22:07
TACKAR :D

är jävligt glad över att jag hitta en sådan :)
återkommer om all info osv..

kan inte sova ikväll :D

LAH
2010-11-08, 22:18
TACKAR :D

är jävligt glad över att jag hitta en sådan :)
återkommer om all info osv..

kan inte sova ikväll :D

fan va gött asså!!!

Lycka till med köpet imorgon då... Kan garantera att du kommer bli en nöjd ägare!

När jag e inne på forumet måste jag ibland springa ut och kolla på minin bara för att göra klart för mig att jag verkligen har den:) Så sweet e det!

behrozosogh
2010-11-08, 22:38
fan va gött asså!!!

Lycka till med köpet imorgon då... Kan garantera att du kommer bli en nöjd ägare!

När jag e inne på forumet måste jag ibland springa ut och kolla på minin bara för att göra klart för mig att jag verkligen har den:) Så sweet e det!

hahahahahahahahahahaahahahaha...den va bra :D
sitter i läser om dessa bilar för fullt :D

Hobbe
2010-11-08, 22:57
Skippa regbesiktningen, kommer ju bara ge högre försäkringspremie, går ju alltid och regbesikta innan du ska sälja den sen

Jasså? Vad baserar du det på?
Inte en enda krona dyrare efter konverteringen med tillhörande regbesiktning från MCS till MCS Works för mig.

behrozosogh
2010-11-08, 23:02
jag kommer o regbesikta den ändå, skitsamma om det blir några hundra dyrare...

behrozosogh
2010-11-10, 14:00
NUUUUUUUUUU har jag köpt mig en mini cooper works :D
ville bara säga det :D

dvorak
2010-11-10, 14:19
Grattis!

yonasu
2010-11-10, 14:44
Grattis! inte bara en s, bra val!

vilken av dom på blocket blev det? :D:D

LAH
2010-11-10, 15:20
NUUUUUUUUUU har jag köpt mig en mini cooper works :D
ville bara säga det :D

Gratulerar!

Lägg upp lite bilder på den?:cool:

behrozosogh
2010-11-10, 15:25
http://www.miniclub.se/picture.php?albumid=178&pictureid=3194
View image in gallery ('http://www.miniclub.se/album.php?albumid=178&pictureid=3194')


TACKAR TACKAR :D!!

är super nöjd med bilen.
fan va den går o hur stabil som helst :D

behrozosogh
2010-11-10, 15:27
ursäkta bilden, tog den med mobil cameran nyss..
det kommer finare bilder inom kort :D

LAH
2010-11-10, 15:29
http://www.miniclub.se/picture.php?albumid=178&pictureid=3194
View image in gallery ('http://www.miniclub.se/album.php?albumid=178&pictureid=3194')


TACKAR TACKAR :D!!

är super nöjd med bilen.
fan va den går o hur stabil som helst :D

Ja men fan va läckert! Synd att det har kommit snö nu bara, då man måste köra "lugnare". Ser att vi har samma vinterfälgar:o

behrozosogh
2010-11-10, 15:42
aa verkligenen synd med snön. drog på lite på väg till jobbet idag,, det gick undan :D
aa vinterfälgarna får duga, sommar fälgarna e mycket snyggare, det e vita spoke 17" , gillar de skarpt :)

Haugthon
2010-11-10, 15:53
Inte alls avundsjuk................. :D

Hagatorpet
2010-11-10, 16:29
Den ser fin ut
Grattis

MadeleineO
2010-11-10, 16:33
Fasen vad kul, grattis :)

behrozosogh
2010-11-10, 16:50
tackar:D!

då får man se till o dyka upp på mini träffarna framöver :)

Nina
2010-11-10, 17:02
Inom muskelbilsvärlden (samlarfordon) brukar vi gamlingar kalla ombyggda bilar för Clone (kopia). Det är alltså ingen äkta vara utan bara ser så ut med rätta delarna vilket går att kolla upp på partsnumbers, chassinummer etc. Tyvärr har det medfört lycksökare som angett dessa bilar vara äkta och tagit hutlöst betalt. Den som inte är insatt i modellerna och deras originala utföranden blir tyvärr lurad på en hel del pengar. Min muskelbil är dokumenterad till fabriken där den beställdes hösten 1971, jag har alla dess originalpapper och kan styrka att den är ovanlig (en av fem byggda med dess utrustning) och äkta vara.

Jag tycker det är tråkigt att de har gjort en massa jobb och grejat med papper och så på din MINI och så är den inte reg-besiktad, varför snålade man då in den sista mindre kostnaden jämfört med vad resten har kostat för att trimma den? Kan vara att de lät det vara för att inte få dåligt rykte för att ha sålt en clone och inte uppgett det? Jag tror i alla fall att du kommer få många skojiga mil i din nya bil, huvudsaken man trivs och har roligt. =)

powernap
2010-11-10, 17:35
....massa text...

Spännande :cool:

behrozosogh
2010-11-10, 17:38
Inom muskelbilsvärlden (samlarfordon) brukar vi gamlingar kalla ombyggda bilar för Clone (kopia). Det är alltså ingen äkta vara utan bara ser så ut med rätta delarna vilket går att kolla upp på partsnumbers, chassinummer etc. Tyvärr har det medfört lycksökare som angett dessa bilar vara äkta och tagit hutlöst betalt. Den som inte är insatt i modellerna och deras originala utföranden blir tyvärr lurad på en hel del pengar. Min muskelbil är dokumenterad till fabriken där den beställdes hösten 1971, jag har alla dess originalpapper och kan styrka att den är ovanlig (en av fem byggda med dess utrustning) och äkta vara.

Jag tycker det är tråkigt att de har gjort en massa jobb och grejat med papper och så på din MINI och så är den inte reg-besiktad, varför snålade man då in den sista mindre kostnaden jämfört med vad resten har kostat för att trimma den? Kan vara att de lät det vara för att inte få dåligt rykte för att ha sålt en clone och inte uppgett det? Jag tror i alla fall att du kommer få många skojiga mil i din nya bil, huvudsaken man trivs och har roligt. =)

jag har ALLA papper från bmw sverige och bmw tyskland , och 3 certifikat och 2 papper till från john cooper works där de intygar att denna bil med detta chassinummer är en JCW cooper. sen har jag papper på att alla avgasvärden o muller o hc värden o prestanda och några till saker som har förändrats när bilen har blivit en JCW, med underskrifter både från münchen tyskland och general agent här i sverige som intygar att bilen är en äkta john cooper works.
hon som köpte bilen hade visst bråttom med att få bilen och struntade i regbesiktningen o ville ha bilen så fort så möjligt, hon visste inte vad det riktigt va för nått när hon köpte bilen.

bilen är en JCW till 100% från fabrik.
ska iväg o regbesikta den bara. alla papper finns till det.

:D

behrozosogh
2010-11-10, 17:41
Inom muskelbilsvärlden (samlarfordon) brukar vi gamlingar kalla ombyggda bilar för Clone (kopia). Det är alltså ingen äkta vara utan bara ser så ut med rätta delarna vilket går att kolla upp på partsnumbers, chassinummer etc. Tyvärr har det medfört lycksökare som angett dessa bilar vara äkta och tagit hutlöst betalt. Den som inte är insatt i modellerna och deras originala utföranden blir tyvärr lurad på en hel del pengar. Min muskelbil är dokumenterad till fabriken där den beställdes hösten 1971, jag har alla dess originalpapper och kan styrka att den är ovanlig (en av fem byggda med dess utrustning) och äkta vara.

Jag tycker det är tråkigt att de har gjort en massa jobb och grejat med papper och så på din MINI och så är den inte reg-besiktad, varför snålade man då in den sista mindre kostnaden jämfört med vad resten har kostat för att trimma den? Kan vara att de lät det vara för att inte få dåligt rykte för att ha sålt en clone och inte uppgett det? Jag tror i alla fall att du kommer få många skojiga mil i din nya bil, huvudsaken man trivs och har roligt. =)

om du får chassinummer eller JCW id number som står både på alla papper jag har och på motorn, kan du kolla upp om det är en äkta JCW?

Nina
2010-11-10, 19:55
Spännande :cool:


jag har ALLA papper från bmw sverige och bmw tyskland , och 3 certifikat och 2 papper till från john cooper works där de intygar att denna bil med detta chassinummer är en JCW cooper. sen har jag papper på att alla avgasvärden o muller o hc värden o prestanda och några till saker som har förändrats när bilen har blivit en JCW, med underskrifter både från münchen tyskland och general agent här i sverige som intygar att bilen är en äkta john cooper works.
hon som köpte bilen hade visst bråttom med att få bilen och struntade i regbesiktningen o ville ha bilen så fort så möjligt, hon visste inte vad det riktigt va för nått när hon köpte bilen.

bilen är en JCW till 100% från fabrik.
ska iväg o regbesikta den bara. alla papper finns till det.

:D


om du får chassinummer eller JCW id number som står både på alla papper jag har och på motorn, kan du kolla upp om det är en äkta JCW?

Oj, det var inte meningen att det skulle bli några heta känslor, jag ber om ursäkt för det.

behrozosogh
2010-11-10, 21:23
Oj, det var inte meningen att det skulle bli några heta känslor, jag ber om ursäkt för det.

haha :D ne da, inte alls :) .. tänkte om du kunde göra det, eftersom du verkar ha koll på det här? :D

jag e bara nybörjare i mini världen :)

Nina
2010-11-11, 03:56
Vad bra :D
Min muskelbil är av annat märke (Dodge) och den har jag släktforskat på tills jag hittade originalpappren hos en återförsäljare som hade alla beställningspapper etc från fabriken. Kring detta bilmärke finns böcker i vilka man kan slå upp vad det är för toppar, motor, bakaxel, utväxling dito etc samt vilken bilmodell de ska sitta på och årsmodell samt chassinumret berättar vad alla bokstäver och siffror betyder i numret (modell + prisklass, årsmodell, fabrikens stad och serienr). Chassinumret sitter instansat på vissa ställen på bilarna så har nån bytt bricka i vindrutan så kan man kika på tre andra ställen varav ett sitter i motorutrymmet och spegelvänt, man måste veta var de sitter för att kunna kolla upp bilen och om det är rätt delar som sitter på den. Jag har flera handböcker fyllda med nummer och det mesta går att spåra på en Dodge. De är också bra att ha med sig om man letar delar på marknader och söker efter en viss del.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med din MINI, jag tror inte att de spar allt på samma sätt som Dodge har gjort sen tidiga åren. Däremot vet jag att du kommer ha väldigt skoj och praktiskt taget bo i bilen. =)

Hobbe
2010-11-11, 11:28
Med BMW/MINI:s VIN# kan du spåra allt, tex bilens urspungliga utrustning.
För min gamla Z4 fick jag också fram en kod som sa att den hade blivit utvald som "sample" för en grundlig kvalitékontroll på fabriken.
Det kändes rätt bra att veta.

ola
2010-11-11, 17:42
Mata in din Vin cod på den här sajten så får du fram all fakta! http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cgi

Nina
2010-11-11, 18:21
Mata in din Vin cod på den här sajten så får du fram all fakta! http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cgi

Coolt, tack för länken, den spar jag direkt. :beerchug:
Snart kanske det dyker upp bra handböcker med alla delarnas parts number uppskrivna. :D

behrozosogh
2010-11-11, 18:44
niceeeeeeeeeee :D

tackar, ska göra det ikväll när jag kommer hem :)

behrozosogh
2011-06-03, 14:12
tjena!
vet att det e gammal tråd, men tänkte ta upp här, eftersom vissa trodde att min bil inte va en äkta jcw, så har jag nu regbesikrtad bilen, och nu e den en ÄKTA jcw ;) .
det va inga problem alls, nu e han på 210 hk på papper o under övrigt så står john cooper works tuning kitt på ägarbeviset :)
försäkringen hände inget med, ingen förhöjning eller så :)
hade ju papper på bilen att det va en jcw från fabrik, o han kollade upp allt på besiktning o kollade på alla papper jag har till den o alla certifikat o ringde upp o kollade, o allt stämde. han sa att denna bil är en äkta jcw fråm fabrik o inget eftermonterat :)

ville bara dela med mig lite ;)

Björn P
2011-06-03, 15:43
Härligt! Känns den snabbare nu? ;)

Hobbe
2011-06-03, 17:28
En JCW-dekal ger 50 hk.
GP-dekal minst det dubbla :D

Skämt å sido, det borde kännas bättre att veta att bilen är vad den utgav sig att vara.

PÄRON
2011-06-03, 17:39
Jag märkte stor skillnad när NMCS dekalen kom på:)