handdator

Visa fullständig version : Bavaria BMW i Solna



brumbrum
2010-11-03, 12:58
Tyvärr så lämnade jag in min Mini Cooper Clubman 2008 i morses hos usla Bavaria Bmw i Stockholm för andra gången för reparation av ett och samma fel.

Jag måste säga att deras känsla för att göra rätt för sig är urusel.
Problemet var nämligen att fönsterrutan inte åker hela vägen upp på förarsidan, vilket ju är ett mycket välkänt fel (även enligt deras egen personal).
Nu vill de ha över 4000 kr för att reparera ett fel som är ett välkänt fabrikationsfel (troligen bugg i mjukvaran) som de försökt reparera en gång tidigare.
Alternativt 1600 för felsökningen ifall jag inte vill uppgradera... felsökning?? det har dom ju redan gjort sist dom försökte reparera!!

Det lustiga är att först nu när min garanti har gått ut kommer de uppgradera mjukvaran till senaste version vilket jag UTTRYCKLIGEN BAD OM när den var inne på reparation under garantiperioden.
Då nollställde de endast bilen, vilket troligen var billigare för dem...(Bilen är inte ens tre år gammal)

Ett tips till Er som alltså har garanti kvar på Clubman... åk in och få mjukvaran uppgraderad.. NU!

Lite lustigt dock för Bavaria är att om man tar den kostnaden det verkligen kostar för dem att uppgradera och jämför med uteblivna servicearvoden (Nej, om jag måste betala kommer min bil adrig tillbaka dit) och eventuellt en ny Mini snart så är det ju en förlust de gör på detta löjliga agerande.

Jag tycker verkligen att Mini/BMW borde stå för kostnaden då det är en uppenbar bugg i mjukvaran från produktion av bilen.
Alla Clubman 2008 (och framåt tills buggen är borta) borde få detta gratis, DET ÄR FEL I MJUKVARAN FRÅN DAG 1.


Tills detta löser sig (utan att jag betalar) säger jag bara....
...Bye bye BWM Bavaria i Solna!

Hobbe
2010-11-03, 12:59
Jag rekommenderar Novation i Uppsala.
Lånebil finns.

brumbrum
2010-11-03, 16:05
Novation kan ju kanske vara ett alternativ framöver.

Kommer precis från Solna. Måste först säga att personalen i kundmottagningen är jättebra, trevlig och förstående. Men kan tyvärr inte göra mycket åt problemet.

Jag insisterade på att inte betala först, då skulle jag få prata med någon som hade lite mer ansvar men det fick jag ju förstås inte.
Utan istället efter att ha väntat en stund fick jag förslaget att ansöka om förlängd garanti från BMW vilket jag självklart gjorde.

Nu får dom en jättechans att göra rätt för sig. Jag skulle få svar denna veckan, vilket jag ser fram emot.

Lite tråkigt bara att dom inte helt enkelt kan ta på sig det och lösa sina interna problem bakom kulisserna.
Det är har ju faktiskt varit fel på bilen från dag 1, för det är ju inte så att program vara "slits ut" och jag har ju varit inne på reparation av just det felet inom ramen för garantin förut.

Jag fick iofs. en bonus i och med uppgraderingen.
På väg hem så gjorde bilen 0-100 på över 30 sekunder... det var som om motorn inte gav kraft/inte fick bränsle... först när jag åkte från bmw var den ojämnt pigg och efter 5-10 minuter så var den superslö. Konstigt. Så det blir till att åka tillbaka imorgon, undrar vad det kommer kosta mig den gången.

MrCooper
2010-11-03, 16:13
Jag håller med. Det borde verkligen vara något som de "bjuder" på. Undrans hur det skulle vara om Microsoft började ta betalt för sina uppdateringar.

Volvo har fattat grejen och "bjuder" på senaste mjukvaran när man gör service hos dem. BMW har lite kvar att lära om hur de skall ta hand om sina kunder.

brumbrum
2010-11-03, 18:58
Nej, buggfixar får inte vara något de tjänar pengar på.

När jag först pratade med dom om över telefon så motiverade de kostnaden för uppgraderingen med att det följer ju med andra nya saker (förutom buggfixen)...

Haha, man undrar ju vilka nya saker det är (?!) men det är ju inte så att det följer med en ny licens för Windows 7 i uppgraderingen...

Panerai
2010-11-03, 19:47
Nej, buggfixar får inte vara något de tjänar pengar på.

När jag först pratade med dom om över telefon så motiverade de kostnaden för uppgraderingen med att det följer ju med andra nya saker (förutom buggfixen)...

Haha, man undrar ju vilka nya saker det är (?!) men det är ju inte så att det följer med en ny licens för Windows 7 i uppgraderingen...

Ring Sverker!

Kongo
2010-11-03, 20:10
Borde det inte vara mer BMW du är bitter på? Det är ju trotts allt de som inte sett till att detta har lösts tidigare, det är som sagt ett välkänt problem vad det nu än beror på. Det är väl de som dessutom säger att det ska kosta 4000 kr att uppdatera(?)

Hur lång tid mellan de nollställde och att det uppstog igen var det?

Det ordnar sig nog på Bavaria, jag har bra erfarenheter från de när det har krånglat till sig, självklart var de ju inte drivande men de löste sig som jag ville :)

Rikta din ilska/besvikelse mot BMW i första hand som inte sett till att detta har lösts med uppgradering (om det nu hjälper?) under garantitiden.

Gustav2000
2010-11-03, 20:18
Jag tycker som Du, ibland kan det vara bra med lite goodwill. En mjukvaru-uppdatering som inte medför någon extra funktion som tex hälsningsmeddelande är svårt att motivera att ta betalt för. Att göra dålig reklam får kunder att känna avsmak. Jag orkar faktiska inte höra mer skit om Bavaria. Jag vill från och med nu höra att de är trevliga att de är service minded och att det bjuder på lussekatter till jul! De har en hel del att jobba på. Och jag tror att de har goda förutsättningar. Jag har haft med VD Jörgen att göra när jag fick problem med min Mini. Och ätit pizza med Mini säljare Erik. Om de sprider sitt sätt att driva bilfirma vidare till de andra så tror jag på Bavaria i Stockholm.

Sverker behövs inte, han köper inga bilar. Det gör vi.

brumbrum
2010-11-04, 07:09
jaja.. vi får se vad som händer.. nu har dom fått ytterligare en chans att visa hur duktiga och service minded dom är.

Bilen är på verkstan igen då uppgraderingen innebar att bilen blev jätteseg och stryper vid 3000 varv.

Så jag hoppas på pizza, bullar och en fungerande bil nu.

yonasu
2010-11-04, 07:35
Jag har min inlagd hos bildoktorn för plåtskada i tyresö, solnas plåtpolare. Sen ska dom köra upp den till solna själva för att jag också har problem med fönsterhissarna, samt titta på spännaren (igen).

Hoppas faktiskt att det är ett riktigt fel och inte bara räknas som en uppgradering av mjukvara, eftersom jag hoppas blockets beg-försäkring tar det... jag återkommer nästa vecka när jag hört av dom. Har tidigare kört novation och där ställde dom mina strålkastare rakt upp när jag bad dom kalibrera :)

donniedoer
2010-11-04, 08:43
Jag var med om liknande bemötande på Bilia Group Gbg. Tror bilen var inne 5-6 ggr pga strulande elhissar och förnsterrutor som inte ville stängas ordentligt. Trots att jag hade garanti åtgärdades detta ej - och trots idogt påpekande från min sida...

Jag blev så trött på allt småstrul med bilen och på det värdelösa bemöttandet och kundvården från BMW så jag sålde bilen. Tråkigt på en annars rolig bil...

roadsternilsson
2010-11-07, 11:00
Min Mini är också köpt i Solna och verkstaden imponerar verkligen inte. Garantijobb är dock bra för dem, enligt vad de sagt till mig faktureras de jobben på BMW. Det blir lite knepigt. Fönster har jag inte haft problem med än, blir väl vinterns glädjeämne...

Nina
2010-11-07, 11:23
Jag fick databoxarna utbytta på min gamla diesel, fönsterhissarna åkte upp men vände och for ner halvvägs, det var liiite marigt att lyckas släppa knappen i absolut rätt sekund så de stannade uppe. Bilcentralen i Segeltorp där jag hade lämnat in bilen tog det på garantin och efter det var det inga problem alls med hissarna. Bilen var för övrigt köpt hos Novation maj 2008. Jag vet ingen annan bilfirma som tar sig tid att lackförsegla och polera upp en bil innan leveransen, Novation gör så.

brumbrum
2010-11-08, 11:31
Nina, det där lät ju exakt som det problemet jag hade... tyvärr fick jag inte samma reparation när den var inne på garantin. Nu ska de visst ha bytt något liknande i bilen, vi får se ifall de hör av sig idag.

Min förra mini var köpt på bilcentralen. Det största problemet där är ju att det är så jobbigt att ta sig dit och därifrån utan bil om man nu lämnat in den på verkstan.

Kongo
2010-11-08, 22:03
Nina, det där lät ju exakt som det problemet jag hade... tyvärr fick jag inte samma reparation när den var inne på garantin. Nu ska de visst ha bytt något liknande i bilen, vi får se ifall de hör av sig idag.

Min förra mini var köpt på bilcentralen. Det största problemet där är ju att det är så jobbigt att ta sig dit och därifrån utan bil om man nu lämnat in den på verkstan.

+ att du måste tillbaka ännu en gång när du upptäcker att de i segeltorp inte gjort det de skulle göra

RobertH
2010-11-08, 22:50
Den här killen hade tydligen en liknande åsikt om BMW´s service :D

http://www.dn.se/nyheter/varlden/missnojd-bmw-agare-tog-gisslan-1.1204598

Nina
2010-11-09, 04:22
+ att du måste tillbaka ännu en gång när du upptäcker att de i segeltorp inte gjort det de skulle göra

Precis, Bilcentralen fuskade på servicen med min MINI när jag lämnade in den förra men det fick de surt veta att med min bil fuskas ingenting. :mad:
Däremot så skötte de fönsterhissarna bra, de berättade att det sitter drygt 30 st databoxar som styr olika saker i bilen, att just de som styr fönsterhissarna har varit bristfälliga och undermåliga och kända för att ge detta beteende.

Antingen vet inte alla verkstäder detta eller så har man fått info men glömt alternativt i sämsta fall struntar i det och debiterar kunder om och om igen. Synd för det skapar i så fall ett uselt rykte för BMW som annars är noga med att vårda sitt märke och MINI som bil som BMW äger, oavsett håll så drabbar det BMW med rykten i slutändan.

Arnel
2010-11-10, 10:34
Frågan är om Bmw är likadana mot sina kunder "folk som just kör Bmw" jag har aldrig ägt en så jag vet inte. Men jag tycker att Mini borde ta tag i såna saker just vanliga fel på bilarna, kalla in alla bilar o byt de som just har blivit ett fabriks fel som kan uppstå senare eller med en gång typ kam spännaren. Man får upptäcka saker själv om man ska få de fixat under garantin.
Min va inne på Jacobssons för just kam problemet men dom bytte inget för de fanns inga fel enligt dom.

yonasu
2010-11-10, 10:55
Sms'en som dom skickar är lagom konstiga också. Fick just ett som sa "tack för ditt senaste besök!" jag trodde nästan bilen var i Riga vid det här laget...

Dom har visst kört upp den från plåtverkstan i tyresö och tagit emot den, vet inte varför dom skickar såna sms då :) iaf jag ringde och dom ska göra en utredning och sen återkomma med diagnos!
Nu får vi se det ska gå, sjukt sugen att få tillbaka han nu så man kan åka ut och sladda lite.

ola
2010-11-10, 11:31
Har min inne på bavaria nu för lite fix innan garantin går ut i nästa vecka , de har varit mkt tillmötesgående och jag har lånebil fram tills bilen är klar om några dagar, det var inga problem och fram tills det var klart så kunde jag åka omkring i en av eriks demobilar, så först chokladbrun clubman diesel och nu en 118 diesel, den här tiden på året saknar jag inte ens min egen..

Haugthon
2010-11-10, 11:40
Frågan är om Bmw är likadana mot sina kunder "folk som just kör Bmw" jag har aldrig ägt en så jag vet inte. Men jag tycker att Mini borde ta tag i såna saker just vanliga fel på bilarna, kalla in alla bilar o byt de som just har blivit ett fabriks fel som kan uppstå senare eller med en gång typ kam spännaren. Man får upptäcka saker själv om man ska få de fixat under garantin.
Min va inne på Jacobssons för just kam problemet men dom bytte inget för de fanns inga fel enligt dom.

Jag vill ju påstå att det är likvärdigt, iaf när jag körde bmw. Men nu med minin så kommer jag Aldrig att lämna in den hos bmw igen.

ola
2010-11-11, 17:58
Ytterligare cred till Bavaria Solna , jag fick ett samtal igår eftermiddag där de bara ville uppdatera om läget på bilen (den var inte klar) med orden citat; "så jag kunde planera min dag" !
Det kallar jag service! inte vart med om det förut hos någon annan, men nu har jag ju aldrig varit på Novation som alla lovordar..

yonasu
2010-11-11, 19:26
Haha, själv blev jag lovad igår att dom skulle starta med bilen och sen ringa mig. Fortfarande inte hört nåt, hoppas den inte är är på en färja påväg till riga iaf...

skulle vara kul och veta ifall man har en bil i helgen, nästa gång blir det lånebil