handdator

Visa fullständig version : Ljud vid större rattutslag, vad ska bytas?



LAH
2010-10-26, 09:06
Hej alla Mini-Lovers! :cool:

Jag har nyligen köpt en Mini cooper S - 05 med cirka 5500 mil på nacken. Klockrent skick på bilen. Det enda som stör mig är att vid lite större rattutslag så uppstår ljud när man sväger i låg fart. Fick förklarat för mig en gång var det förmodligen var eftersom att en kompis farsa hade samma problem med sin bil.

Vad är det man brukar byta och vad kan det kosta på ett ungefär?

Hoppas på att få ett :potd:

Tack som fan

powernap
2010-10-26, 09:18
Risk för drivknut,

gör följande test

fullt rattutslag höger, backa ett varv
fullt rattutslag vänster, backa ett varv
(tomgångsgas)

lyssna.....klonkar det så är det drivknut

LAH
2010-10-26, 09:33
Risk för drivknut,

gör följande test

fullt rattutslag höger, backa ett varv
fullt rattutslag vänster, backa ett varv
(tomgångsgas)

lyssna.....klonkar det så är det drivknut

Tack ska du ha!

Ska testa detta omgående. Vad kan det kosta att byta drivknut?

powernap
2010-10-26, 09:41
Tack ska du ha!

Ska testa detta omgående. Vad kan det kosta att byta drivknut?

original eller extra?

LAH
2010-10-26, 09:44
original eller extra?

original tänkte jag

powernap
2010-10-26, 09:54
har för mig jag bytt min högra för 2500 nånting.....

dvorak
2010-10-26, 10:12
normalt ska en drivaxel/drivknut fram hålla minst 10000 mil. De kan gå tidigare men det är inte så vanligt.

Hobbe
2010-10-26, 12:44
Drivaxlar/knutar förstörs snabbt om bilen har toksänkts.


Är det missljud från hjulen eller missljud från ratten?
Om det gnäller från ratten när du svänger så är det styrsensorgivaren som behöver bytas ut.

dvorak
2010-10-26, 12:47
Drivknutar förstörs snabbt om bilen har toksänkts.


Är det missljud från hjulen eller missljud från ratten?
Om det gnäller från ratten när du svänger så är det styrsensorgivaren som behöver bytas ut.

Jo, men normala sänkfjädrar ligger normalt inom felmarginalen. Mina knutar har rullat över 3000 mil med H&R-fjädrar. Inga glapp än så länge.

Men visst, knutar går sönder, det är mycket belastning på dem. Men går de sönder efter 2000 mil så hade jag reklamerat dem

Hobbe
2010-10-26, 12:51
...men kom inte och reklamera något i tron att det var originalprodukten det var fel på om du har sänkt bilen så att den ligger på magen.

Vissa kör ju med det magplaskstuket.

dvorak
2010-10-26, 12:54
Jo, det är ju klart att det är så.

Men nu är det ingen som har nämnt sänkning i denna tråden förutom du ;)

Hobbe
2010-10-26, 12:57
Det räcker väl? :D


Jo, det blev en liten urspårning, men den var faktiskt relaterad till drivaxlar/knutar, och hur vet du förresten att LAH inte släpar sin MINI fram på magen? ;)

powernap
2010-10-26, 13:01
vems var tråden?

;-)

LAH
2010-10-26, 14:07
vems var tråden?

;-)

Har nu testat som du sa Och visst uppstar ljud men jag har svårt att definiera ordet klonk, vet inte hur jag ska beskriva det men det uppstår inte bara vid max rattutslag utan även vid lite mindre. Kanns som att ngt tar i typ. Funderar på att ta bilen till en verkstad Och höra.

Bilen är helt orginal, Inga sänkningar eller liknande. Men det känns som att det bör vara drivaxlar som är problemet?

Tack for bra respons!

dvorak
2010-10-26, 14:08
Drivaxlar kan klicka också.

Men åk till verkstad och kolla upp det, det är inte roligt ifall de skär. Men då låter de bra mycket innan.

Gryglas
2010-10-27, 06:14
Jag hade ett konstigt klonkande ljud när jag svängde med bilen. Mera på vänster sida om jag svängde höger.
Köpte nytt hjullager men samma ljud fortfarande.
Då kom jag på att det kanske lät mera bakifrån och bytte mina två däck bak som haft punka två gånger men "quick-fixats".
Och det gjorde susen. De var slitna på insidan så nu ska jag boka in en fram- och bakvagnsinställning.
Kolla däcken bara för säkerhets skull. De kan vara knasigt slitna.
;)

Luc!fear
2010-10-27, 06:20
Min lät så när jag köpte bilen för 3 år sedan...
Ljudet uppkommer bara vid nästan fullt utslag...
Jag har inget gjort utan kör vidare med det...
Har kört 3500 mil sedan jag köpte bilen, & bilen hade då gått 3000 mil.
Jag har varit i England med den & även "provat på" bankörning på Ring Knutstorp...

Klas Rombäck
2010-10-27, 10:53
Hej alla Mini-Lovers! :cool:

Jag har nyligen köpt en Mini cooper S - 05 med cirka 5500 mil på nacken. Klockrent skick på bilen. Det enda som stör mig är att vid lite större rattutslag så uppstår ljud när man sväger i låg fart. Fick förklarat för mig en gång var det förmodligen var eftersom att en kompis farsa hade samma problem med sin bil.

Vad är det man brukar byta och vad kan det kosta på ett ungefär?

Hoppas på att få ett :potd:

Tack som fan

Jag tror att det är diffbromsen som du hör när du svänger mycket och kör sakta, jag hade ett konstigt ljud på min -05 också och det var diffbromsen

// Klas

LAH
2010-10-27, 17:25
Min lät så när jag köpte bilen för 3 år sedan...
Ljudet uppkommer bara vid nästan fullt utslag...
Jag har inget gjort utan kör vidare med det...
Har kört 3500 mil sedan jag köpte bilen, & bilen hade då gått 3000 mil.
Jag har varit i England med den & även "provat på" bankörning på Ring Knutstorp...

OK. Det låter ju bra att man förmodligen kan köra med det.




Jag tror att det är diffbromsen som du hör när du svänger mycket och kör sakta, jag hade ett konstigt ljud på min -05 också och det var diffbromsen

// Klas

Skulle det faktiskt kunna vara. Men gjorde du någon åtgärd på detta eller körde du bara vidare?

Har ännu inte hunnit visa bilen för verkstad men ska försöka hinna med detta imorgon.

Idag dök det också upp ett irriterande moment, bakluckan vägrade öppna sig. Jag körde vidare, sedan gick den att öppna som vanligt men nu går den inte att öppna alls. Kan det vara något glapp eller liknande kanske?

Klas Rombäck
2010-10-27, 21:00
OK. Det låter ju bra att man förmodligen kan köra med det.





Skulle det faktiskt kunna vara. Men gjorde du någon åtgärd på detta eller körde du bara vidare?

Har ännu inte hunnit visa bilen för verkstad men ska försöka hinna med detta imorgon.

Idag dök det också upp ett irriterande moment, bakluckan vägrade öppna sig. Jag körde vidare, sedan gick den att öppna som vanligt men nu går den inte att öppna alls. Kan det vara något glapp eller liknande kanske?

Det är inget som du kan göra något åt, att det låter beror på att diffbromsen "släpper" när du svänger mycket för att hjulen börjar på att snurra olika fort, jag tror att den här diffen bromsar ca 20% bara för att spara lite på däcken, hade det varit 70%- "AGA diff" så skulle ev. däcket kunna slira på underlaget eller bryta sönder något.

// Klas

LAH
2010-10-28, 13:54
Det är inget som du kan göra något åt, att det låter beror på att diffbromsen "släpper" när du svänger mycket för att hjulen börjar på att snurra olika fort, jag tror att den här diffen bromsar ca 20% bara för att spara lite på däcken, hade det varit 70%- "AGA diff" så skulle ev. däcket kunna slira på underlaget eller bryta sönder något.

// Klas

OK det är så det ligger till. Det är ju skönt att höra iaf. Slipper man en extra utgift. Jag var nämligen på en BMW verkstad idag, dock sålde dom inte Mini här i Karlstad. Han körde den en tur och självklart lät det inte så mycket när han provade. Av det han hörde hade han svårt att säga vad ljudet kom ifrån, han börja snacka om servon men det trodde han ändå inte det kunde vara.

Men tack ska du ha Klas, då antar jag att det bara är att rulla vidare för mig då :cool:

Nu gäller det bara att få ordning på bakluckan som har bestämt sig för att trassla!