handdator

Visa fullständig version : Oljeavskiljare, vevhusventilation ?



Luc!fear
2010-10-24, 08:01
I somras hade jag nere intercoolern & fann olja i den...
Har hitta flera trådar på andra forum om detta fenomen som gör att man får sämre kylning & därmed försämrad verkningsgrad/ mindre hästar...
Vidare har jag hittar att det finns risker med att montera "Oil Catch Can" & att denna kan frysa...
En kollega hade en bil som ventilationen frös på & packboxarna trycktes ut, oljeläckage & med massa motorproblem som följd...
Är det någon hör på forumet som har någon erfarenhet av detta med Oljeavskiljare på MINIn (i första hand R53:or, då jag har en sådan)
Jag är lite sugen på att montera en Oil Catch Can från M7 (http://www.m7tuning.com/parts/product_info.php?cPath=7_1&products_id=8&osCsid=614f7162139766f5f27f9fd59ccb036d) eller försöka tillverka en egen...
Tips, länkar, info, varningar, bilder, videor m.m. i ämnet är välkommet...
/Dan

Luc!fear
2010-10-27, 06:40
Ingen?

Hobbe
2010-10-27, 10:51
Jag har aldrig haft någon sådan i mina två R53-bilar, och har aldrig heller ansett det nödvändigt.
Vilken sämre verkningsgrad tror du att du får, och hur kommer den ev. förlusten att påverka din dagliga körning?

Inte ens MINI Challenge-bilarna (R50-53) ansåg det nödvändigt med en catch-tank så varför tror du att du behöver någon för din bilkörning?
Ett tips i all välmening:
Tro inte på allt som dessa s.k. tuningföretag skriver på diverse forum.

dvorak
2010-11-03, 20:21
Jag har aldrig haft någon sådan i mina två R53-bilar, och har aldrig heller ansett det nödvändigt.
Vilken sämre verkningsgrad tror du att du får, och hur kommer den ev. förlusten att påverka din dagliga körning?

Inte ens MINI Challenge-bilarna (R50-53) ansåg det nödvändigt med en catch-tank så varför tror du att du behöver någon för din bilkörning?
Ett tips i all välmening:
Tro inte på allt som dessa s.k. tuningföretag skriver på diverse forum.

Du glömmer att racebilarna rullar mindre antal mil. En motor som rullar över 10k mil har större chans att lida av dessa problem. En challengebil för toppen genomgången innan några problem skulle uppstå.

MEN, en catchtank är ganska meningslös på en bil men multipoint-injection som bara körs på gata. Och jag hade inte varit rädd för att den skulle frysa

Luc!fear
2010-11-03, 21:44
Jag har fått tips på att enbart ha slangen lös & inte återföra vevhusgaserna in i motorn.
Att moderna bilar har detta är ju mest ur miljöhänsyn (inte för att jag skiter i miljön inte)nej något typ av filter så att inte skit kan dras in i motorn men som samtidig förhindrar att det fryser så att det blir övertyck i motorn... (en kille gav ett tips på att skära ett längsgående snitt i slangen i fall filtret fryser, då kan ev. övertryck blåsa ut den vägen...)
Har en arbetskamrat som fick en lokal frysning på vevhusventilationen & som tryckte ut ett par packboxar i motor så att oljan rann ut... det är inget jag vill vara med om...
Att ha en oljefilm på hela insidan av intercoolern är inte heller någon som jag vill ha vid ev. bankörningar i sommar... det lär i alla fall inte öka prestandaraden på bilen...
Skall ta ut intercoolern & rengöra denna noga till våren, måste dock lösa frågan helt innan dess...
Tack för era åsikter & fortsätt gärna med fler intressanta inlägg... /Dan

dvorak
2010-11-03, 22:34
Jag har fått tips på att enbart ha slangen lös & inte återföra vevhusgaserna in i motorn.
Att moderna bilar har detta är ju mest ur miljöhänsyn /Dan

Vem har gett dig detta korkade tips? Någon som håller på med förgasare och gamla motorer antar jag, usch för att ge sådana skadliga tips vidare till folk. Att koppla loss slangen helt och tappa vakummet/trycket är en dum idé, det sätter kontrollen av förbränningsparametrarna ur spel. Plus att du släpper in fukt i vevhuset som blandas med oljan och skapar problem:
1: Förkostar livslängden på oljan rejält
2: Ökar "oljeslam" i motorn
3: Smutsar ner oljan
4: Kan orsaka rost inne i motorn.


Rådet är att skita i att göra något alls. Den oljefilmen du kommer ha i intercoolern kommer göra högst maginell skillnad i prestanda. Jag håller faktiskt helt på Måns linje här, skippa catchtanken och spara dina bekymmer.

Denna artikel kan du skicka till din tipsare:
http://www.aa1car.com/library/pcv.htm

JOBBARGUBBEN
2010-11-04, 18:55
Vidare har jag hittar att det finns risker med att montera "Oil Catch Can" & att denna kan frysa...
En kollega hade en bil som ventilationen frös på & packboxarna trycktes ut, oljeläckage & med massa motorproblem som följd...
/Dan

På Novation hörde jag att R56an fått uppdaterad vevhusventilation senaste halvåret ungefär, pga att slangen gick i en böj under insuget och där kunde det samlas kondens med frysrisk som följd.
Då finns alltså risk även utan catch can.

Det gäller alltså att se till att ev kondens hamnar i burken och inte i en svacka på slangarna.

Man kan ju ochså se till att motorn går riktigt varm emellanåt så är kondens överhuvudtaget inte ett bekymmer.

hittills har just hårkörning inte varit något som saknats för mig. ;):D

Gustav2000
2011-05-02, 20:13
Vem har gett dig detta korkade tips? Någon som håller på med förgasare och gamla motorer antar jag, usch för att ge sådana skadliga tips vidare till folk. Att koppla loss slangen helt och tappa vakummet/trycket är en dum idé, det sätter kontrollen av förbränningsparametrarna ur spel. Plus att du släpper in fukt i vevhuset som blandas med oljan och skapar problem:
1: Förkostar livslängden på oljan rejält
2: Ökar "oljeslam" i motorn
3: Smutsar ner oljan
4: Kan orsaka rost inne i motorn.


Rådet är att skita i att göra något alls. Den oljefilmen du kommer ha i intercoolern kommer göra högst maginell skillnad i prestanda. Jag håller faktiskt helt på Måns linje här, skippa catchtanken och spara dina bekymmer.

Denna artikel kan du skicka till din tipsare:
http://www.aa1car.com/library/pcv.htm

Jag har lite frågor på det du skrev här.
1: Hur kan oljans livslängd förkortas?
2: oljeslamet kommer väll ut i slangen. Eller behöver den hjälp av insuget?
3: om slangen är tillräckligt lång så får smutts svårt att ta sig in.
4: är tanken att det kommer att krypa in fukt genom slangen och in i motorn?

Ja vill gärna förstå vad det är för risker med detta.

dvorak
2011-05-02, 20:17
Läste du länken i min tidigare post?