handdator

Visa fullständig version : Fälg och dimensioner - lite tips?



MadeleineO
2010-10-19, 10:05
Jag har sökt lite på forumet och nätet, men inte riktigt fått någon klarhet i frågor om skillnader på 15", 16" eller 17" som uppstår för en bilnovis som går i nya vinterhjultankar...

Mina sommarhjul som jag fick med min bil är 16", mina vinterdito är 15". När jag tittar på mini.se verkar utbudet på fälg för 17" vara störst. Att det finns estetiska aspekter är jag med på. Men andra aspekter i egenskaper, vad behöver man tänka på? Skulle vara intressant att få lite input från er som kan lite mer i ämnet.

Hobbe
2010-10-19, 10:17
ET dvs avståndet mellan nav och fälgens yttersida.
Med fel ET så kan fälgen hamna för långt in eller för lång ut.

Tryggve
2010-10-19, 13:48
Rätt rullomkrets, dvs. rätt däck (profil och bredd) på rätt fälgstorlek.

Run-Flat (RFT/"Punkteringssäkra") eller inte, går att byta till vanliga däck på en RFT fälg men tvärtom går inte. Byter man till vanliga kan det vara bra att ha med sig reservhjul eller lagningsvätska och kompressor.

På vintern brukar man åka med smala däck för att öka marktrycket (för att få bättre grepp på snö och is), dvs. så liten fälgstorlek som möjligt.

MadeleineO
2010-10-19, 15:15
På vintern brukar man åka med smala däck för att öka marktrycket (för att få bättre grepp på snö och is), dvs. så liten fälgstorlek som möjligt.

Intressant, precis sånt jag var lite intresserad av att höra. Då förstår jag varför förre ägaren valt 15" på vinterhjulen.


Byter man till vanliga kan det vara bra att ha med sig reservhjul eller lagningsvätska och kompressor.

Också något jag grunnat på, då vinterhjulen inte är run on flat.
Verkar finnas ett litet utrymme för nödhjul under bilen/till vänster, som man skulle nå med vissa verktyg.

Hagatorpet
2010-10-19, 16:24
så liten fälgstorlek som möjligt.

:confused: om det är 15", 16" eller 17" fälgar har väl ingen betydelse, det kompenserar man väl i så fall med bredd och höjd på däck?