handdator

Visa fullständig version : Koksade toppar? - R56 S + JCW



dvorak
2010-10-15, 12:37
Hade jag vetat problemen med nya S-motorn så hade jag nog inte köpt en Mini. Diesel är inte ett alternativ för mig.

stroy
2010-10-15, 13:21
Hade jag vetat problemen med nya S-motorn så hade jag nog inte köpt en Mini. Diesel är inte ett alternativ för mig.

Problem? vad för problem?
länk, källhänvisning, skvaller, info, artikel. .hit me!

dvorak
2010-10-15, 13:24
Problemen med kamkedjespännaren är lösta, så det är inget problem längre.

Dock så koksar topparna igen pga direktinprutningens oförmåga att göra rent insugskanalerna/ventilerna. Ingen bra design, och Mini/PSA har ingen lösning i dagsläget på problemet.

Vi kommer att få se många motorer framöver som kommer att lida av detta efter de gått över 5000+ mil. Min gick 6000 min, sen rasade toppen. Gunnars bil hade gått 7000 mil när han fick symptomen. Våra bilar är de som gått längst, därför har det drabbat oss först.

Fredrik
2010-10-15, 13:32
Min har till dags dato gått 5200 mil - vi får se om jag återkommer i frågan :blink:

dvorak
2010-10-15, 13:34
Se till att ordna regelbunden rengörning av insugskanalerna i toppen så blir inte detta ett problem. Dock kan jag lova att det blir det ifall man skiter i det.

Hagatorpet
2010-10-15, 13:47
Problemen med kamkedjespännaren är lösta, så det är inget problem längre.

Dock så koksar topparna igen pga direktinprutningens oförmåga att göra rent insugskanalerna/ventilerna. Ingen bra design, och Mini/PSA har ingen lösning i dagsläget på problemet.

Vi kommer att få se många motorer framöver som kommer att lida av detta efter de gått över 5000+ mil. Min gick 6000 min, sen rasade toppen. Gunnars bil hade gått 7000 mil när han fick symptomen. Våra bilar är de som gått längst, därför har det drabbat oss först.

Monterade inte du något, som skulle förhindra att det skulle hända igen?

dvorak
2010-10-15, 13:54
Monterade inte du något, som skulle förhindra att det skulle hända igen?

Jo, den ska monteras på nu när jag vet att motorn är ok.

Det är en catchtank, och det är lite som att ställa en hink under ett läckande tak. Det lagar inte problemet (men en catchtank för vevhusventilationen är alltid en bra idé). Man måste fortfarande rengöra insugskanalerna regelbundet

PS. Detta är inte offtopic, det är högst aktuellt även för blivande Countryman S- och JCW-ägare.

Dragon
2010-10-15, 13:55
Monterade inte du något, som skulle förhindra att det skulle hända igen?

Det här (http://www.britalianracing.se/index.php/bilar/mini/2nd-generation-2007/motor-och-drivlina/oil-catch-can-cooper-s-och-jcw-m7.html) e bra skit för de motorerna har jag hört ;)

Fredrik
2010-10-15, 14:39
Jo, den ska monteras på nu när jag vet att motorn är ok.

Det är en catchtank, och det är lite som att ställa en hink under ett läckande tak. Det lagar inte problemet (men en catchtank för vevhusventilationen är alltid en bra idé). Man måste fortfarande rengöra insugskanalerna regelbundet

PS. Detta är inte offtopic, det är högst aktuellt även för blivande Countryman S- och JCW-ägare.

Peter, kan du förklara hur man går tillväga när man rengör insugskanalerna för oss i MINIgänget som äro mindre tekniskt skolade (inklusive mig).

Kan man lämna in kärran på Mekonomen, ska man göra det själv eller köra ända bort till Peter Sundströms allreparationsverkstad AB för att få det fixat :D

Vi pratade ju tidigare om att man bör lyfta toppen, men det är väl en rätt kostsam historia?

dvorak
2010-10-15, 14:50
Lyft av topp beror ju på hur illa/långt det gått.
Det räcker egentligen att plocka av insuget för att titta på hur toppen mår. Då ser du rakt in i kanalerna och du ser ventilerna. Min topp var täckt av nästan 2mm tjockt slam, som tjära. Det är koksad olja.

Normal rengörning bör göras som när man gör rent med Seafoam (ska leta upp en Europeisk motsvarighet) som är en typ av rengöringsmedel baserat på typ nafta. Man suger in lite i slangen som sitter på ventilkåpan med vakum i. Låt stå i någon timme eller över natten och starta sedan motorn. Det finns en bra HOW-TO på northamericanmotoring.com men jag kommer inte åt siten nu.

Detta bör göras var 1000:e mil. Det borde räcka som rengörning, men då får inte toppen vara för igenkoksad från början.

dvorak
2010-10-15, 14:51
Här är en video:
http://www.minicooperspeed.com/how-to-seafoam-treatment-r55r56-mini-cooper/

Hagatorpet
2010-10-15, 14:53
Oxfordgrön med vitt tak är.... mmmmmmmm... så fint :)

denna tycker jag är läcker

http://www.motoringfile.com/wp-content/gallery/JCW_R60/4883501678_9f5ba42b46_b.jpg?14641503

dvorak
2010-10-15, 14:54
Precis såhär såg min topp ut:
http://www.mini2.com/forum/second-generation-faults-fixes/178524-missfire-carbon-build-up-around-valves-pictures.html

Stephand
2010-10-15, 14:58
Jo, den ska monteras på nu när jag vet att motorn är ok.

Det är en catchtank, och det är lite som att ställa en hink under ett läckande tak. Det lagar inte problemet (men en catchtank för vevhusventilationen är alltid en bra idé). Man måste fortfarande rengöra insugskanalerna regelbundet

PS. Detta är inte offtopic, det är högst aktuellt även för blivande Countryman S- och JCW-ägare.

Har väldigt svårt att tro att BMW inte kört omfattande prov innan dom släpper en motor, normalt körs det ju simulerade prov på mängder av motorer och då även under motorns hela produktionstid, lär ju ha smällt en och annan motor i provrummen.

Om det till trots finns ett inbyggt fel av sådan allvarlig art så vore det ju närmast att betrakta som att BMW skjuter sig i foten när dom blundar för problemet.

lär ju bli spännande att jobba med reklamationer framöver hos MiNi om det blir så vanligt som förespås här i tråden.

dvorak
2010-10-15, 14:58
En video som fungerar:
YouTube - Seafoam Part #1 (http://www.youtube.com/watch?v=Hyi82J66t28&feature=player_embedded)

Fredrik
2010-10-15, 15:07
Peter, gick på din länk och här är ett svar jag fann intressant - tror du det kan hjälpa?

"there is a fuel additive called BG44K on the market at the moment,and although i dont agree with these additives this one does what it says on the tin, i got a tin from kwik-fit and put it in the mrs car,it was running crap and after 150 miles the results speak for themselves,i removed a sparkplug before and after and the pistons looked like new,nice and clean and the car runs sweet as a nut,it says it lasts for 10.000 miles,it cost me £20,could be worth a try for you in the future. "

En annan sade att han kört på billig soppa och mest fiskört / övningskört.
Jag har bara kört på V-Power samt motsvarighetentillfiskört så chansen kanske är större att jag inte har det så illa?
Ska försöka att titta på det vid tillfälle, men om du kommer förbi Stockholm och vill ha en middag och som av en händelse samtidigt kolla kan du ju skrika till ;)

dvorak
2010-10-15, 15:09
Här väldigt svårt att tro att BMW inte kört omfattande prov innan dom släpper en motor, normalt körs det ju simulerade prov på mängder av motorer och då även under motorns hela produktionstid, lär ju ha smällt en och annan motor i provrummen.

Om det till trots finns ett inbyggt fel av sådan allvarlig art så vore det ju närmast att betrakta som att BMW skjuter sig i foten när dom blundar för problemet.

lär ju bli spännande att jobba med reklamationer framöver hos MiNi om det blir så vanligt som förespås här i tråden.
Jag tror att både PSA och MINI kommer få stora problem med detta iform av garanti/försäkringsärenden. Eller, oftast så händer det efter garantitiden, för det tar ett tag.

PSA-motorn är inte den enda direktinsprutade motorn som har problem med detta (koksade toppar). VAG har haft jätteproblem med sina TFSI-motorer. Fråga S4-ägarna vad de tycker om koksade toppar ;) Porsche Cayenne är en annan bil. List goes on and on.

Detta känns som en barnsjukdom gällande direktinsprutade bensinmotorer, vilket märke du än köper. T.ex så var det en hel del problem med de första insprutade motorerna också som behövde lösas, men där var problem av en annan typ.

Direktinsprutning lovar mycket: mer effekt och lägre förbrukning. Så det är lätt för biltillverkare att anamma teknologin. Alla ny teknologi behöver testas, ibland kommer det fram fel som är svåra att förutsäga. Det kan ta flera år i vissa fall.

Ifall vi kan ta en liknelse så hindrade inte döda pixlar tv-tillverkarna att fördröja lanseringen av platta tv-apparater.

I S4-fallet så försökte Audi förebygga problemet genom att öka serviceintervallerna, byta oljekvalité och höja arbetstemperaturen på oljan med 10 grader (vilket är mycket för en olja). Det löste inte problemen men de blev bättre. Så frågan är ifall vi får se något liknande från MINI? Jag vet att vissa serviceverkstäder i USA har börjat rengöra med Seafoam vid service på R56 S och JCW. Det är alltså en bra idé.

De flesta motorer lider av svagheter, men koksning tycker jag är ganska allvarligt. Mina ventiler skar, och räkningen landade på över 50000kr. Som tur väl var har jag fullförsäkrat min bil hos Originalförsäkring, så maskinskadegarantin täckte det.

Fredrik
2010-10-15, 15:16
Det som är ett problem i sammanhanget är ju hur länge man vågar behålla bilen.
Jag är väldigt förtjust i MINI och mitt exemplar (om det nu undgått någon :woot: ) och hade tänkt behålla bilen ett antal år till, men då motorförsäkringen inte gäller längre än till 10.000 mil så vete fåglarna!
Att bekosta en ny motor själv á ca 50.000 kr för nöjet att köra vidare med min MINI är egentligen inte så lockande, så frågan är vad man gör - en Clubman D kanske?

dvorak
2010-10-15, 15:23
Det som är ett problem i sammanhanget är ju hur länge man vågar behålla bilen.
Jag är väldigt förtjust i MINI och mitt exemplar (om det nu undgått någon :woot: ) och hade tänkt behålla bilen ett antal år till, men då motorförsäkringen inte gäller längre än till 10.000 mil så vete fåglarna!
Att bekosta en ny motor själv á ca 50.000 kr för nöjet att köra vidare med min MINI är egentligen inte så lockande, så frågan är vad man gör - en Clubman D kanske?

10000 mil är min gräns, sen kostar det mer än det smakar. Nästa gång blir det något annat för mig. Men MINIn är kul, inget snack om saken! :cool:

JOBBARGUBBEN
2010-10-15, 15:30
Jo, den ska monteras på nu när jag vet att motorn är ok.

Det är en catchtank, och det är lite som att ställa en hink under ett läckande tak. Det lagar inte problemet (men en catchtank för vevhusventilationen är alltid en bra idé). Man måste fortfarande rengöra insugskanalerna regelbundet

.

Tror du inte catchtanken tar bort tillräckligt med oljedimma?

Stephand
2010-10-15, 15:30
Seafoam lär ju gå upp i pris, och det kommer ryka skumt hos BMW verkstäderna framöver :D skämt och sido.

Vad jag förstått enl klippen så är rengöringen inte mer avancerad en att det med enkelhet kan läggas till vid service eller kort sagt göras av den mest tekniskt okunniga på bara några minuter, är dessa burkar allt man behöver kosta på sig för att elliminera problemet?

Vad vore lämplig intervall mellan rengörningarna? 500mil?

Finns det någon produkt i sverige med samma egenskaper, Seafoam säljs ju inte här.

dvorak
2010-10-15, 15:33
Jag tror att 1000 mil räcker gott, eller en gång per år.

Detta blir inget problem ifall man bara tar tag i det, så jag hade inte varit rädd för att köpa en S eller JCW igen. Meningen är inte att skrämma upp folk, utan att poängtera att det KAN bli problem ifall man ignorerar det!

dvorak
2010-10-15, 15:36
Tror du inte catchtanken tar bort tillräckligt med oljedimma?
Nej, den bör ta bort väldigt mycket av oljan i ventilationen. Men jag kommer att rengöra ändå.

Jag tänkte montera min i helgen. Jag har väntat med det pga eventuella motorlampor. Det kan kanske uppkomma en increased emissions varning (men jag tvivlar på det).

Notera att man inte bör besiktiga bilen med en pluggad vevhusventilation, det är inte något de blir glada över :)

Stephand
2010-10-15, 15:40
Jag tror att 1000 mil räcker gott, eller en gång per år.

Detta blir inget problem ifall man bara tar tag i det, så jag hade inte varit rädd för att köpa en S eller JCW igen. Meningen är inte att skrämma upp folk, utan att poängtera att det KAN bli problem ifall man ignorerar det!

Vad säger BMW, du har väl diskuterat promblemet med dom misstänker jag?

dvorak
2010-10-15, 15:45
Vad säger BMW, du har väl diskuterat promblemet med dom misstänker jag?

De har inte sagt mycket, mekanikern trodde på dålig bränslekvalitét. Det stämmer inte: Det beror på att olja från vevhusventilationen koksar i isungskanalerna och på ventilerna. I en insprutad motor/förgasarmotor så sköljs kanalerna rent av bensin hela tiden. I en direktinsprutad motor skippas det momentet kan man säga eftersom bensinen injeceras i förbränningskammaren och inte i insuget.

Därför bör man göra rent själv!

Nina
2010-10-16, 06:29
Dock så koksar topparna igen pga direktinprutningens oförmåga att göra rent insugskanalerna/ventilerna. Ingen bra design, och Mini/PSA har ingen lösning i dagsläget på problemet.

Ah okej. Så en skvätt injection cleaner kan kanske förlänga livslängden i så fall? Jag slängde ner en skvätt dieseltrim vid varannan tankning på Diesel-Doris och förrförra MINIn fick också en skvätt då och då fast avsedd för bensin. Jag minns att när det var tal om att ta bort bly i bensinen för en hel del år sen så skrevs det mycket om att saker som var bra för bensinmotorn försvann och kunde i längden ge motorproblem. Så då kan man kanske räkna in topparnas ras efter en tid som en konsekvens i så fall (?). :eek:

dvorak
2010-10-16, 06:59
Ah okej. Så en skvätt injection cleaner kan kanske förlänga livslängden i så fall? Jag slängde ner en skvätt dieseltrim vid varannan tankning på Diesel-Doris och förrförra MINIn fick också en skvätt då och då fast avsedd för bensin. Jag minns att när det var tal om att ta bort bly i bensinen för en hel del år sen så skrevs det mycket om att saker som var bra för bensinmotorn försvann och kunde i längden ge motorproblem. Så då kan man kanske räkna in topparnas ras efter en tid som en konsekvens i så fall (?). :eek:

Nej det hjälper tyvärr inte. Eftersom injektorerna sprutar rakt in i cylindern så hjälper inte rengörningsvätskan något. Enda sättet att få rent insugssidan på topplocket är att leda dit vätskan genom slangarna från vevhusventilationen. Se filmen jag postade i denna tråden.

Nina
2010-10-16, 07:06
Nej det hjälper tyvärr inte. Eftersom injektorerna sprutar rakt in i cylindern så hjälper inte rengörningsvätskan något. Enda sättet att få rent insugssidan på topplocket är att leda dit vätskan genom slangarna från vevhusventilationen. Se filmen jag postade i denna tråden.

Oki, tack för svar, då vet jag. Fast det är ju inte bra om motorerna mår så här? BMW som är så noga annars och har höga krav, de kanske jobbar på en lösning för jag tror inte de låter en sån här sak passera.

dvorak
2010-10-16, 12:30
Oki, tack för svar, då vet jag. Fast det är ju inte bra om motorerna mår så här? BMW som är så noga annars och har höga krav, de kanske jobbar på en lösning för jag tror inte de låter en sån här sak passera.

Jo, men de verkar vara svårt att hitta en lösning på detta problemet. BMW är ju inte ensamma om detta, alla direktisprutade motorer har detta fel.

Min motor höll 6200 mil, så frågan är hur lång tid det tar innan andra här får problem.

P.S En moderator kanske skulle sortera ut alla poster ang koksning i turbomotorerna och sätta dem i en egen tråd nämnd t.ex Igensotade toppar - R56 S och JCW? Så får vi all diskussion samlad och sorterad på ett ställe.

Fredrik
2010-10-16, 14:59
P.S En moderator kanske skulle sortera ut alla poster ang koksning i turbomotorerna och sätta dem i en egen tråd nämnd t.ex Igensotade toppar - R56 S och JCW? Så får vi all diskussion samlad och sorterad på ett ställe.

Fixat ;)

Fredrik
2010-10-16, 15:16
Lyft av topp beror ju på hur illa/långt det gått.
Det räcker egentligen att plocka av insuget för att titta på hur toppen mår. Då ser du rakt in i kanalerna och du ser ventilerna.

Exakt var sitter det (jag må vara ordförande men i den tekniska ligan ligger jag fetsist)?

Kan du beskriva bättre (kanske med en bild över motorn) så jag inte skruvar av bränslekranen och grannen går förbi med en cigarett när jag för ovanlighets skull ska försöka mig på denna balansakt :blink:

dvorak
2010-10-16, 15:53
Fixat ;)

Kanon Fredrik!

Jag skall ordna eller hitta bilder imorgon, det är inte så klurigt.

yonasu
2010-10-16, 16:52
Konstig tråden blev efter flytten :D

Vad exakt är symptomen på koksade toppisar? misständningar endast? för dom finns ju, och det känns lite som att dom ändrat karaktär på sistone.. 5200 mil ligger jag på så det lär ju vara omkring nu det händer.

Och hur ofarligt är seafoam lösningen? kan man göra fel, förlora motorgaranti/fingrar osv?

dvorak
2010-10-16, 16:59
Jag hade inga symptom alls förutom gul motorlampa som kom och gick, den klagade på increased emissions.

Andra har fått symptom som misständningar, det har även förekommit svarta puffar från avgaserna efter misständningar.

Det finns en bra tråd om detta på Northamercanmotoring.com
De amerikanska bilarna brukar rulla ganska mycket, så det är betydligt fler som råkat ut för det där.

Jonz
2010-10-16, 17:36
Har haft exakt samma problem med min R50 -05 ca:8500 mil. Löste problemet (tillfälligt?) genom att göra ett oljebyte och använda Wynn's oil system cleaner.

jonaslindell
2010-10-16, 18:08
Gruppköp utav seafoam?? En sådan rengöring är nog bra för alla motorer som gått några MIL...

dvorak
2010-10-16, 18:50
Har haft exakt samma problem med min R50 -05 ca:8500 mil. Löste problemet (tillfälligt?) genom att göra ett oljebyte och använda Wynn's oil system cleaner.
Du kanske har haft liknande symptom, men inte samma problem.

Detta gäller bara direktinsprutade bensinmotorer, de finns i R55/56 S och JCW. Vanliga Coopern R56 har inte direktinsprutning, så den är inte heller drabbad.

Fredrik
2010-10-16, 19:05
Kanon Fredrik!

Jag skall ordna eller hitta bilder imorgon, det är inte så klurigt.

Tack kompis - du är en teknisk guru Peter :bowdown:

dvorak
2010-10-16, 19:23
Tack kompis - du är en teknisk guru Peter :bowdown:

Hehe, nej jag är en glad amatör :D

Jag tror att en Seafoam-behandling hade gjort susen på de flestas motorer.

Men det lustiga med min motor var att allt lirade bra, helt plötsligt så bara tappade den all ork och lät annorlunda. Jag hade kännt att alla hästar nog inte fanns ett tag innan (inte konstigt med tanke på hur min topp såg ut), men att motorn var så illa däran hade jag inte kunnat gissa :)

JOBBARGUBBEN
2010-10-16, 20:12
Nej, den bör ta bort väldigt mycket av oljan i ventilationen. Men jag kommer att rengöra ändå.

Jag tänkte montera min i helgen. Jag har väntat med det pga eventuella motorlampor. Det kan kanske uppkomma en increased emissions varning (men jag tvivlar på det).

Notera att man inte bör besiktiga bilen med en pluggad vevhusventilation, det är inte något de blir glada över :)

Den pluggas väl inte, den "filtreras" väl bara?

dvorak
2010-10-16, 21:44
Det finns två stycken ventilationsställen. En går rakt in i insuget, den måste pluggas. Den andra leds in strax efter luftfiltrer, där sätter man catchtanken. Det är det utloppet som ventilerar mest.

Min originalintercooler var ganska välfylld med olja, det vittnar om att det kommer bra mycket skräp från vevhusventilationen. Kolla själva ska ni se :)

JOBBARGUBBEN
2010-10-17, 20:03
jag kollade i min originalintercooler efter jag bytt till forge.
den hade då gått ca 600 mil och då syntes inget kladd eller olja??

dvorak
2010-10-17, 20:53
Min hade gått nästan 6000 när jag bytte, då rann det ut nästan en deciliter

Hobbe
2010-10-17, 22:27
En riktig oljekälla den där motorn.
Det är mer olja än vad som lyckades pumpas upp totalt ur Gotlands kalksten ;)

Luc!fear
2010-10-18, 08:11
Det finns två stycken ventilationsställen. En går rakt in i insuget, den måste pluggas. Den andra leds in strax efter luftfiltrer, där sätter man catchtanken. Det är det utloppet som ventilerar mest.

Min originalintercooler var ganska välfylld med olja, det vittnar om att det kommer bra mycket skräp från vevhusventilationen. Kolla själva ska ni se :)
Gäller detta också R53: or?
När jag hade nere min intercooler i sommras var det mycket oljerester där...
Har inte lokaliserat "felet" ännu då vi skulle ta tag i det senare i år...
Tror ni att en "oil-catcher" som M7 har kan vara lösningen på mitt problem?
Posta gärna en ny tråd om liknade problem/lösningar för detta & R53: or...
Tack på förhand & mvh Dan

dvorak
2010-10-18, 08:14
En catchtank är alltid en bra idé, på alla bilar.

Men detta problemet gäller inte R53, den har inte en direktinsprutad motor.

Tryggve
2010-10-18, 12:39
Även icke-direktinsprutade bilar kan få samma problem, skillnaden är att det sker längre upp i insuget och inte lika snabbt (lägre temperatur).

Inget nytt, förr (60 talsbilar och äldre) var det en del av den normala servicen att sota toppen (därav namnet sotningssats för de packningar som behövs då man lyfter topplocket).

dvorak
2010-10-18, 13:14
Även icke-direktinsprutade bilar kan få samma problem, skillnaden är att det sker längre upp i insuget och inte lika snabbt (lägre temperatur).

Inget nytt, förr (60 talsbilar och äldre) var det en del av den normala servicen att sota toppen (därav namnet sotningssats för de packningar som behövs då man lyfter topplocket).

Visst är det så, men det är ovanligt att det går så långt att toppen rasar.
Ju längre ner kokset sitter, desto mer påverkar det ventiler och ventilsäten.

Det normalaste ang sot och koks på äldre bilar är att det händer på avgassidan, då kan man bränna bort det genom att köra motorn riktigt varm.
Sot är inte alls lika illa som koksad olja, det är mycket lättare att ta bort.

Men jag vågar påstå att de problemen med koks i direktinsprutade motoren är något nytt. Det byggs upp fort och det finns stor risk för mekaniska problem.

Tryggve
2010-10-18, 13:44
Jag undrar hur mycket den nya vevhusventilationen hjälper mot detta som kom 2008 månad 11?

dvorak
2010-10-18, 14:13
Bra fråga, vet du vad det är för skillnad mellan de två olika typerna?

yonasu
2010-10-18, 14:43
Försöker hitta nånstans man kan köpa seafoam online, blir galen eftersom amerikanare inte handlar online utan gillar att köra till närbelägna affärer och köpa :)

http://www.napaonline.com/Search/Detail.aspx?R=SF_SF55_0006528030

här kan man köpa tunnvis :bath: men inte online :mad:

dvorak
2010-10-18, 14:59
finns på www.ebay.co.uk

dvorak
2010-10-18, 15:10
Kan tillägga att min motor drog väldigt mycket olja innan toppen rasade. Nu efter renoveringen drar den knappt något alls, fortfarande fullt på stickan efter 300 mil + två bankörningar.

Wazp
2010-10-18, 19:40
Min har nu gått 5800 mil inga lampor tända än dock fler och fler misständningar specielt om man har legat länge på jämn gas och sen drar på så bluddrar den samt när den är kall. Och jag tycker den baksjuter mer och mer. Förut va det mest när man kört lite hårt och hade sportknappen i nu smäller det nästan varje gång man släpper av . Olja drar den!! faktiskt mer än min 245a som gått 37000 mil. Så man får väll boka tid för en inspection av toppen.... Känns klart bättre att behöva betala för en sån sak om bilen hade gått 37000 mil och inte snart 6000

Dragon
2010-10-18, 19:47
Mailade dom för skojs skull...kanske nått att ta in och börja sälja om det finns marknad för det ;)


Hello Marcus Sporregard,

We appreciate your interest in Sea Foam Products. Currently Sea Foam products are only sold in the United States and Canada. We are sorry to have to tell you that there is currently no place to buy Sea Foam products in Sweden or anywhere in Europe. Thank you for your interest in Sea Foam products.

Sincerely,

Kari Hanson
Customer Service
Sea Foam Sales Company

Hobbe
2010-10-18, 19:58
Koksade toppar? Är det slang för något som förekommer bland bratsen på Stureplan? :D

yonasu
2010-10-19, 08:57
Har tillomed bett min kontakt på en viss kemi-firma att beställa samples, men inte ens det går an. Vi har nog för fin bensin här i öst-staterna så det inte finns nån marknad för en sån påträngande operation som seafoam :(

Nu måste man bara lista ut hur man får uk-ebay killen att skicka till sverige.

Hagatorpet
2010-10-19, 09:17
Varför inte fråga Ola, om inte han kan ta in det i sortimentet :confused:

dvorak
2010-10-19, 09:21
Har tillomed bett min kontakt på en viss kemi-firma att beställa samples, men inte ens det går an. Vi har nog för fin bensin här i öst-staterna så det inte finns nån marknad för en sån påträngande operation som seafoam :(

Nu måste man bara lista ut hur man får uk-ebay killen att skicka till sverige.

Det finns alternativ från Lucas eller Valvoline. Jag ska bara hitta vilken sort det är.

yonasu
2010-10-19, 11:31
You go boy, jag sitter redo att foama :D

powernap
2010-10-19, 11:38
Koks i lasten....

yonasu
2010-10-26, 18:23
mister dvorak, fick du nån rätända på't måntro?

dvorak
2010-10-26, 19:00
Jag har varit lite dålig på detta...

Men jag har sökt runt lite och inte hittat den sida jag läst innan. Jag googlade på typ "seafoam in europe" men inte kommit rätt. Jag har för mig att det var valvoline eller Lucas. Jag ska försöka leta lite till.

Jag har inte ens hunnit få på min catchtank :(

yonasu
2010-10-26, 19:32
Jag ska lämna in min bil för lite parkeringsskada osv på måndag, ska be dom att titta in och se ifall topparna mår bra eller om det behövs göras något.

Men efter allt läsande om seafoam så blir man ju galet sugen på att testa :)

Jonz
2010-10-26, 19:37
Amsoil Powerfoam finns i Europa, dock tror jag ej det går att köpa i Sverige

dvorak
2010-10-26, 20:58
Detta verkar vara ganska likt (jag tittade på säkerhetsdatabladet för att vara säker)

http://www.liqui-moly.de/liquimoly/produktdb.nsf/id/usa_2001.html


Annars är det bara att beställa lite Seafoam på ebay.co.uk

Så fort jag kommer hem så ska jag montera min catchtank!

Jag hade rekommenderat att göra ett oljebyte efter en omgång Seafoam, så gör det innan service om ni inte gör som jag: Byter olja ofta! En ren och fin motor är en glad motor :D

ola
2010-10-26, 22:17
Har försökt få hem Seafoam genom firman , men det går inte att få till Europa , de säger att de inte har möjlighete att få fram etiketter med varningstexter , säkerhetsdatablad etc.. de verkar överhuvudtaget inte speciellt intresserade av att utöka sin marknad..

dvorak
2010-10-26, 22:24
Det är riktigt bökigt att ta över vissa kem-produkter till Europa från USA. Det krävs tillstånd, tester, certifikat osv.

Jag jobbar med ett Franskt/Amerikanskt kemibolag, och vissa av grejerna de berättat om att certifiera en produkt tillverkad i USA....

Men det går att köpa Seafoam på ebay.co.uk!

dvorak
2010-11-08, 12:50
Intressant läsning:
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1592779#Post1592779

Fredrik
2010-11-08, 17:06
Peter, hurs gårs det med bilden på det-som-man-skulle-ta-bort-för-att-se-eventuell-nedsotning?

Var förbi Mekonomen Kungsängen idag och frågade om de kunde hjälpa otekniske herrn (det är jag alltså så inga missförstånd uppstår och någon annan känner sig utpekad ;) ) men de tyckte det var en god idé att se en bild först på problemet.
De ställde sig lite oförstående till detta problem faktiskt och ansåg att direktinsprutade motorer ska vara så pass bra att sådant inte ska behöva uppstå.
Mitt svar var då att det ju faktiskt hänt och att åtminstone en motor verkar ha pajat pg av detta problem.

Peter, hilfe bitte (som Måns skulle sagt) - piccies please :)

Kongo
2010-11-08, 19:52
om ni inte gör som jag: Byter olja ofta! En ren och fin motor är en glad motor :D

Ja för det verkar ju ge underverk för hållbarheten ;) :mrgreen:

Hobbe
2010-11-08, 19:55
Ja för det verkar ju ge underverk för hållbarheten ;) :mrgreen:

:pucko::potd:

Kongo
2010-11-08, 19:56
Peter, hurs gårs det med bilden på det-som-man-skulle-ta-bort-för-att-se-eventuell-nedsotning?

Var förbi Mekonomen Kungsängen idag och frågade om de kunde hjälpa otekniske herrn (det är jag alltså så inga missförstånd uppstår och någon annan känner sig utpekad ;) ) men de tyckte det var en god idé att se en bild först på problemet.
De ställde sig lite oförstående till detta problem faktiskt och ansåg att direktinsprutade motorer ska vara så pass bra att sådant inte ska behöva uppstå.
Mitt svar var då att det ju faktiskt hänt och att åtminstone en motor verkar ha pajat pg av detta problem.

Peter, hilfe bitte (som Måns skulle sagt) - piccies please :)

Folk som jobbar på Mekonomen och andra sådanadär bildelskrängarfirmor kan vara lika otekniska som dig, så att fråga en sådan person är som att fråga dig själv, Vågar du det? ;)

dvorak
2010-11-08, 20:03
De ställde sig lite oförstående till detta problem faktiskt och ansåg att direktinsprutade motorer ska vara så pass bra att sådant inte ska behöva uppstå.

Hehehe, den var rolig :D Kompetenta snubbar!

Sorry, jag hade glömt att jag skulle rota fram bilder. Jag ska ordna detta asap!

Fredrik
2010-11-09, 06:58
Hehehe, den var rolig :D Kompetenta snubbar!

Sorry, jag hade glömt att jag skulle rota fram bilder. Jag ska ordna detta asap!

Härligt kompis :happy:

dvorak
2010-11-09, 10:43
Kolla denna tråden:
http://www.northamericanmotoring.com/forums/stock-problems-issues/187432-picture-of-my-valves-before-seafoam.html

Speciellt post #23

Men jag vet inte ifall jag kan rekommendera någon att göra detta ifall men inte har lite mekvana. Grejen är att allt helst ska momentdras efter man är klar. Det är inte svårt, men det är viktigt att insuget håller tätt med tanke på övertrycket turbon ger.

dvorak
2010-11-09, 10:44
http://www.northamericanmotoring.com/forums/stock-problems-issues/193023-intake-valves-how-to-check-for-carbon.html

Kolla post #5

Fredrik
2010-11-09, 11:01
Kolla denna tråden:
http://www.northamericanmotoring.com/forums/stock-problems-issues/187432-picture-of-my-valves-before-seafoam.html

Speciellt post #23

Men jag vet inte ifall jag kan rekommendera någon att göra detta ifall men inte har lite mekvana. Grejen är att allt helst ska momentdras efter man är klar. Det är inte svårt, men det är viktigt att insuget håller tätt med tanke på övertrycket turbon ger.

:titanic:
Houston, we have a problem :blink:

dvorak
2010-11-09, 11:07
Tja, egentligen är det bara att kolla så att packningarna är fräsha och dra med en momentnyckel. Så svårt är det inte, men någon annan som har Mini i Stockholm kan väl hjälpa till. Kan ju vara bra att kolla flera bilar samtidigt

Scitz0
2010-11-09, 13:37
Kanske ska köra en koks-kväll hos Dvorak med grillning :)

Fredrik
2010-11-09, 13:53
Kanske ska köra en koks-kväll hos Dvorak med grillning :)

"Kola-kväll hos Dvorry med span på insprutningen" kanske den skulle kallas :)

dvorak
2010-11-09, 14:23
"Kola-kväll hos Dvorry med span på insprutningen" kanske den skulle kallas :)

Mums!! :D

Gustav2000
2010-11-09, 15:01
Jag blir ju skräckslagen här ju! Hur fan ska jag kunna sova nu då? Ge mig skiten bara så att jag blir tyst ;). Var kan vi få tag på BG44K och seafoam. Jag är med på en uppsättning om någon ska beställa eller kanske tvärt om?

Björn P
2010-11-09, 15:07
Läget hos R53-gänget: :zzz::zzz::zzz::zzz::zzz:

Läget hos R56 S/JCW-gänget: :? :cry::banghead: :x:wild:

Gustav2000
2010-11-09, 15:08
P.S. Jag har en bounce adress i USA [Borderlinx/DHL] om vi vill beställa via usa som inte kan exporteras.

Fredrik
2010-11-09, 15:09
R55/R56-gängets tanke om Björn just nu: :lam: :lam: :lam: :lam: :lam:

:mrgreen: ;)

dvorak
2010-11-09, 15:13
Som sagt innan, Seafoam går att köpa på ebay.co.uk alltså från en snubbe i england.

Köp bara, det är meningslöst att försöka köpa ihop. Det blir mer jobb att hålla på att samordna och skicka runt de flaskor som folk vill ha.

dvorak
2010-11-09, 15:14
Björn är wise-ass nu när han har en gammal sketen R53.:eek: :D

powernap
2010-11-09, 15:17
Läget hos R53-gänget: :zzz::zzz::zzz::zzz::zzz:

Läget hos R56 S/JCW-gänget: :? :cry::banghead: :x:wild:

:potd:

läget hos oss minilösa :woot:

dvorak
2010-11-09, 15:20
:potd:

läget hos oss minilösa :woot:
Ja shit vad bra mina nerver kommer att må den dagen jag säljer min Mini :D

powernap
2010-11-09, 15:21
Ja shit vad bra mina nerver kommer att må den dagen jag säljer min Mini :D

nu var det ingen större fara att ha/sälja min....en R53a ju........men jag förstår hur du menar :confused:

dvorak
2010-11-09, 15:25
Min bil står i garaget igen. En mutter från hjulupphängningen bak flög av på autobahn. Bulten var 2mm från att släppa lös ena länkarmen. Det kunde gått RIKTIGT illa.

Sen klonkar framvagnen som bara den. Kan vara fästena till växellådan som töjt sig...

Gustav2000
2010-11-09, 15:30
Läget hos R53-gänget: :zzz::zzz::zzz::zzz::zzz:

Läget hos R56 S/JCW-gänget: :? :cry::banghead: :x:wild:

ok, låt den schizofrena Gustav göra en association till detta...
Så här brukar det vara när jag ligger bakom en R53
:wheelchair::furious: snälla flytta :arrow: så dig så att jag kan :steering:

Björn P
2010-11-09, 15:37
ok, låt den schizofrena Gustav göra en association till detta...
Så här brukar det vara när jag ligger bakom en R53
:wheelchair::furious: snälla flytta :arrow: så dig så att jag kan :steering:

He, he.

Gustav2000
2010-11-09, 15:37
Min bil står i garaget igen. En mutter från hjulupphängningen bak flög av på autobahn. Bulten var 2mm från att släppa lös ena länkarmen. Det kunde gått RIKTIGT illa.

Sen klonkar framvagnen som bara den. Kan vara fästena till växellådan som töjt sig...

Vafan sälj bilen och köp en annan Mini. Den verkar ju vara ett riktigt skit exemplar.
Jag har haft Jaguar innan och den fick mig att få ont i magen. Vist är det en bra bil men fan inte när den börjat att strula då skulle allt paja i någon sorts serie av misär och långsam undergång.

Hagatorpet
2010-11-09, 15:41
Vafan sälj bilen och köp en annan Mini. Den verkar ju vara ett riktigt skit exemplar.
Jag har haft Jaguar innan och den fick mig att få ont i magen. Vist är det en bra bil men fan inte när den börjat att strula då skulle allt paja i någon sorts serie av misär och långsam undergång.

Eller sluta skruva i den själv :D

dvorak
2010-11-09, 15:53
Owe slog huvudet på spiken? ;)

Minin har varit kanon upp till 5000 mil faktiskt.

Man får inte glömma att min bil har gått 7000 mil nu, de mesta med hårdare sänkfjädrar och stumma topplager. Det sliter på grejerna, så är det bara. Överlag är jag ganska nöjd med bilen, men saker slits fortare än vad jag är van vid.

Jag brukar även min bil på bana, det sliter också på grejerna. Kan man inte ta det får man börja med någon annan hobby, typ tvspel ;)

powernap
2010-11-09, 15:57
Jag brukar även min bil på bana, det sliter också på grejerna. Kan man inte ta det får man börja med någon annan hobby, typ tvspel ;)

eller hänga på forum :woot:

dvorak
2010-11-09, 15:58
Vafan sälj bilen och köp en annan Mini. Den verkar ju vara ett riktigt skit exemplar.
Jag har haft Jaguar innan och den fick mig att få ont i magen. Vist är det en bra bil men fan inte när den börjat att strula då skulle allt paja i någon sorts serie av misär och långsam undergång.

Jo, men det verkar som att den som gjorde senasta hjulinställningen inte drog en bulten tillräckligt efter justering. Detta kunde hänt på vilken bil som helst.

Vi får se vad det är som klonkar. Jag hade uppe bilen på pallbockarna igår och hittade inget. Därför börjar jag misstänka växellådsfästena, något som Mini har haft en del utbyten på. Det kan vara egna topplagret också, men jag såg inget glapp där igår.

Jag har också lite erfaranheter av Jaguar, men då av lite äldre modell. Den bilen har varit kanon, den fyllde 51 iår och hela drivlinan är original :cool:

Värre var det efter British Leylands tid ;)

JOBBARGUBBEN
2010-11-09, 17:52
Kasta inte för mycket skit på mini för koks i toppen, fler bilar har haft grymma problem med detta.
Ett exempel är Mitsubishis GDI motor som kom -99 den fanns även i Volvo 40.
den koksar grymt och måste in för att blästras i insuget då och då.
Pga detta slutade motorn tillverkas ca 5 år senare.

dvorak
2010-11-09, 18:04
Så är det! Det finns många exempel på problematiska direktinsprutade toppar.

Det jag kan undra över är att problem står efter fin marknadsföring med löften om lägre besinförbrukning och mer effekt. Jag bryr mig inte så mycket om bränsleförbrukning, jag värdesätter problemfritt ägande över det. Så"därför tycker jag att man har rätt att ifrågasätta Minis val att använda teknologin

Hobbe
2010-11-09, 20:23
Bensinförbrukning?
Herrejösses, vem bryr sig om sådant???? :)

dvorak
2010-11-09, 20:52
Bensinförbrukning?
Herrejösses, vem bryr sig om sådant???? :)

Hehe, jag är riktigt sugen på en V8:a i min nästa bil :D

Finns få motorer med så härlig karaktär! :o
Grymt vrid som täcker stort register, inte som en diesel som peakar snabbt.

JOBBARGUBBEN
2010-11-10, 20:10
Finns få motorer med så härlig karaktär! :o
Grymt vrid som täcker stort register, inte som en diesel som peakar snabbt.

Sant, fast alla bilar med V8 är för tunga för att vara roliga så där för går de bort.

dvorak
2010-11-10, 20:18
Min ska ner till 850 kg! :o ;)

JOBBARGUBBEN
2010-11-10, 20:57
låter lagom:)

Gustav2000
2010-11-10, 22:12
Hehe, jag är riktigt sugen på en V8:a i min nästa bil :D

Finns få motorer med så härlig karaktär! :o
Grymt vrid som täcker stort register, inte som en diesel som peakar snabbt.

Mmmm v8 mmm. En riktigt högvarvig Italiensk v8 ca 6000 rpm, den vill bara mer, 8000 rpm - växla. Helt klart överlägset.

Gustav2000
2010-11-10, 22:15
Bensinförbrukning?
Herrejösses, vem bryr sig om sådant???? :)

Jag har kommit upp i 18 l / 100km.

Hobbe
2010-11-10, 22:38
Jag har kommit upp i 18 l / 100km.

4,5 l/mil är mitt personbästa (Autobahn) :D

Gustav2000
2010-11-10, 22:42
4,5 l/mil är mitt personbästa (Autobahn) :D

Mina 1,8 är normal körning. Jag har nyss begripit vittsen i att ressetta den vi tankning. Vet ej vad min drog på Autobahn. Men mellan Monaco Och Stockholm så snittade jag på 0,9.
Men 4,5 ska jag nog fan kunna slå!

Nina
2010-11-11, 04:11
Hehe, jag är riktigt sugen på en V8:a i min nästa bil :D

Finns få motorer med så härlig karaktär! :o
Grymt vrid som täcker stort register, inte som en diesel som peakar snabbt.
Javisst är det nåt speciellt med V8? :)
Min V8 har i dag ca 575 hk, 4-växlad manuell *crashbox-låda, heavy duty-bakaxel och spinner bakhjulen som attan, väger tyvärr nästan 2 ton men utrustad med krängningshämmare både fram och bak, därmed ganska stabil på vägen. Den körde ifrån en kompressormatad herrejösses-Chevrolet på motorvägen, i 240 km drog jag på och körde ifrån (min utväxling var på 3.54:1, hans var lägre på 4.55:1 eller nåt så jag kunde dra på i hög fart och ändå ha mer kvar i motorn).

(Crashbox: man kan växla utan koppling vid rätt varvtal)

Dragon
2010-11-11, 06:42
B...i...l...d...e...r...:p

Hagatorpet
2010-11-11, 07:54
Javisst är det nåt speciellt med V8? :)
Min V8 har i dag ca 575 hk, 4-växlad manuell *crashbox-låda, heavy duty-bakaxel och spinner bakhjulen som attan, väger tyvärr nästan 2 ton men utrustad med krängningshämmare både fram och bak, därmed ganska stabil på vägen. Den körde ifrån en kompressormatad herrejösses-Chevrolet på motorvägen, i 240 km drog jag på och körde ifrån (min utväxling var på 3.54:1, hans var lägre på 4.55:1 eller nåt så jag kunde dra på i hög fart och ändå ha mer kvar i motorn).

(Crashbox: man kan växla utan koppling vid rätt varvtal)

den drar mycket bensin va :D

Panerai
2010-11-11, 10:42
Borde detta inte gå att lösa med att bilen en var 500 mil sprutade in lite bensin via insuget istället ?

dvorak
2010-11-11, 10:47
Kolla länken jag postade lite längre upp. Där stod det lite om ett rengöringssystem.

I dagsläget är det bästa att göra rent regelbundet. Man bör alltså se det som en punkt i den årliga servicen.

dvorak
2010-11-11, 10:54
Borde detta inte gå att lösa med att bilen en var 500 mil sprutade in lite bensin via insuget istället ?

Det är ju ganska komplext och dyrk att behöva ha ett till insprutningssystem. Själv hade jag gärna sett att de gått tillbaka till multipoint istället.

Jag brukar inte vara teknikfientlig eller särskilt konservativ (trot eller ej med tanke på mina andra bilval ;)), men jag ser inte så stora fördelar med direktinsprutning. Det känns som ett bra verktyg för marknadsföring:

Lägre (marginell) bränsle förbrukning, smidigare stort/stop-funktion etc etc.

ola
2010-11-11, 17:22
E inte det där med koksade toppar lite av en skröna?

dvorak
2010-11-11, 17:30
Kolla in northamericanmotoring.com så kan du få se på många som haft problem med detta. Min topp rasade också!

Koksning på direktinsprutade motorer är ett känt fenomen så jag vet inte riktigt ifall jag ska ta ditt inlägg på allvar

ola
2010-11-11, 17:32
Kolla in northamericanmotoring.com så kan du få se på många som haft problem med detta. Min topp rasade också!

Koksning på direktinsprutade motorer är ett känt fenomen så jag vet inte riktigt ifall jag ska ta ditt inlägg på allvar

;) nä- ta det inte för hårt på allvar , försökte bara lätta lite på stämningen i den här dystra tråden!

Hagatorpet
2010-11-11, 17:44
Vet ni hur man "lättast" undviker att få koksade toppar?
Man köper en Diesel :nana:

dvorak
2010-11-11, 17:57
;) nä- ta det inte för hårt på allvar , försökte bara lätta lite på stämningen i den här dystra tråden!

Hehehe, jag gick alltså på den lätta :D

ola
2010-11-11, 17:59
Hehehe, jag gick alltså på den lätta :D

ja du som e göttebörgare o allt borde väl förstått bättre , särsklit dåliga skämt

Wazp
2011-01-10, 17:08
Bilen inlämnad på bavaria solna den 27/12 världens sämsta datum att lämna in bilen på med alla symtom som pekar på detta fel.., Jag säger att Bilen rycker vid gaspådrag typ om man har legat på farthållaren så trycker man på så misständer den (kongo vet) den drar mycket olja ca 1L på ca 250-300 mil säger även att några tillfällen så har det rasslat om kjedjespännaren vid - grader ett kanske inte så bra men tillförlitligt sätt att veta att jag just kört runt 300 mil och att det är dax att fylla på mer olja. Dem säger vi ska behöver bilen 2 dagar för att testa kallstart ok jag hyr en bil så jag kommer hem väntar 2 dagar ringer upp frågar hur det går dem säger att vi måste byta kjedjepaketet och det är därför den har varit ryckig och den måste beställas från tyskland. Det ska ta en vecka innan dem delarna kommer. Frågar då även om dem har hittat varför den drar olja nja vi ska göra en oljemätning vi hör av oss idag. 2 v senare med en massa röda dagar jag fortfarande i hyrbil som visseligen går igenom försäkringsbolaget men som jag ändå får betala 20% av pris och körda mil ringer jag upp och frågar hur det går. Vi saknar en ventilkåpspackning som kommer från tyskland leverans Vecka 5!!!!! utan den kan vi inte byta kjedjepaketet Jaha och hur går det med oljemätningen då? nä det kommer inte mecken ihåg han har ju haft så många bilar i mellan men trodde kanske att det läckte lite från oljetråget LITE ???. Tipsar lite fint om detta problem med koksade ventiler han mumlar nått om att det inte finns någon oljegivare och att det är viktigt att man har rätt olja i annars kan det bli koks i kanalerna. Frågar även om han kommer att ta bort insuget då han ska byta paketet så han kanske kan ta en titt på ventilerna (vet redan svaret ) Nej så klart... Summan av detta blir att jag kommer få betala för en sak som säkert inte har ett skit med saken att göra och att Bilen antagligen kommer dra lika mycket olja som förut fast med en ny kjedja i som inte behövdes bytas

yonasu
2011-01-10, 18:06
Aj

inte kul, verkar vara Många som har dålig erfarenhet av bavaria. Genomgående känns det som att dom är konstant överbokade och inte hinner med service och grundliga kollar.

Dom gillar att byta kamkedjor dock :)

Kongo
2011-01-10, 18:31
Bilen inlämnad på bavaria solna den 27/12 världens sämsta datum att lämna in bilen på med alla symtom som pekar på detta fel.., Jag säger att Bilen rycker vid gaspådrag typ om man har legat på farthållaren så trycker man på så misständer den (kongo vet) den drar mycket olja ca 1L på ca 250-300 mil säger även att några tillfällen så har det rasslat om kjedjespännaren vid - grader ett kanske inte så bra men tillförlitligt sätt att veta att jag just kört runt 300 mil och att det är dax att fylla på mer olja. Dem säger vi ska behöver bilen 2 dagar för att testa kallstart ok jag hyr en bil så jag kommer hem väntar 2 dagar ringer upp frågar hur det går dem säger att vi måste byta kjedjepaketet och det är därför den har varit ryckig och den måste beställas från tyskland. Det ska ta en vecka innan dem delarna kommer. Frågar då även om dem har hittat varför den drar olja nja vi ska göra en oljemätning vi hör av oss idag. 2 v senare med en massa röda dagar jag fortfarande i hyrbil som visseligen går igenom försäkringsbolaget men som jag ändå får betala 20% av pris och körda mil ringer jag upp och frågar hur det går. Vi saknar en ventilkåpspackning som kommer från tyskland leverans Vecka 5!!!!! utan den kan vi inte byta kjedjepaketet Jaha och hur går det med oljemätningen då? nä det kommer inte mecken ihåg han har ju haft så många bilar i mellan men trodde kanske att det läckte lite från oljetråget LITE ???. Tipsar lite fint om detta problem med koksade ventiler han mumlar nått om att det inte finns någon oljegivare och att det är viktigt att man har rätt olja i annars kan det bli koks i kanalerna. Frågar även om han kommer att ta bort insuget då han ska byta paketet så han kanske kan ta en titt på ventilerna (vet redan svaret ) Nej så klart... Summan av detta blir att jag kommer få betala för en sak som säkert inte har ett skit med saken att göra och att Bilen antagligen kommer dra lika mycket olja som förut fast med en ny kjedja i som inte behövdes bytas

Du kan ju inte nöja dig med att det ev. läcker lite från trågpackningen! Se till att få det konstaterat varför den dricker sådana mängder olja, kamkedjan har ju inget med det att göra. Be att få prata med någon högre upp.

Såhär i efterhand borde du inte nämnt kamkedjerasslet utan bara kört på oljeförbrukningen men man borde ju kunna tycka att de faktiskt skulle kunna kolla på två saker samtidigt då både inte är helt okända problem :rolleyes:

Johan W
2011-01-10, 18:56
Som referens har min dragit drygt 2dl på 900mil efter 3000-mila service.
Har ju som sagt bytt olja+filter vart 1000:e mil också så jag är nyfiken på hur toppen ser ut nu efter snart 4000mil

Wazp
2011-01-10, 19:26
Du kan ju inte nöja dig med att det ev. läcker lite från trågpackningen! :

Nej Nej klart inte ska göra en liten visit på fredag...

Nina
2011-01-11, 09:37
Tipsar lite fint om detta problem med koksade ventiler han mumlar nått om att det inte finns någon oljegivare och att det är viktigt att man har rätt olja i annars kan det bli koks i kanalerna.

På insugsidan beror det på ett övertryck i vevhusventilationen, det kan vara ett sånt tryck att oljeringarna inte orkar hålla emot. Då slipper det igenom olja som bildar en oljedimma, som åker tillbaka in i motorn och fastnar på dessa heta insugsventiler. Eftersom de är heta fastnar oljan och bränns fast. Sitter koksen på avgassidan beror det på att ventilsätena är dåliga. Bra att veta var felen kan sitta om man hittar koks runt ventilerna.

dvorak
2011-01-11, 09:50
Det är i insuget via vevhusventilationen problemet ligger med PSA-motorn.

Luc!fear
2011-01-11, 12:09
Här är en video:
http://www.minicooperspeed.com/how-to-seafoam-treatment-r55r56-mini-cooper/
Brusten länk...

Simon Johansson
2011-01-20, 15:23
En video som fungerar:
YouTube - Seafoam Part #1 (http://www.youtube.com/watch?v=Hyi82J66t28&feature=player_embedded)

Fy fan va läskigt!

Jag är nog så långt från mekaniker man kan komma känner jag efter att ha sett den videon..

jan ekehage
2011-04-07, 16:43
Hej är ny här och har problem med min cooper s 07:a med s works kittet på.

bilen har gått 4700mil oljan bytes senast vid 2700mil. bilen har brukats av min mamma i 3 år så den är inte vrålkörd...
Motorn tickar väldigt mycket på tomgång och den känns väldigt ansträngd över 5000 rpm

tog bort insuget för att kolla kanalerna vilket är riktigt enkelt. Bort med luftburken lossa på 5muttrar sen är det klart.packiningarna återanvänder man då det är oringar
Tog fram min see snake och det såg ut som en könssjukdom... 30-40% av arean var igenkoksad.värst var 4cylindern.

Så alla med cooper s bör ta en titt på detta...

ola
2011-04-07, 17:57
och tjacka en oil catch can av Britalian Racing , har ett gäng hemma!

jan ekehage
2011-04-07, 18:36
Jo catch tank kommer monteras men först ska motorn ut ;-) kommer kunna följas på rejsa.nu

ska köra på mantorp7/8 maj i minicup så det är lite brådis. river ut motorn imån kväll. Tänkte även ballansera motorn så det blir en runda upp till linköping på måndag för att lämna veven å svänghjulett, hoppas han kan fixa det på en vecka bara. Under tiden så fixar jag till topplocket och beställer hem alla nya packningar,skruvar som behövs. så med lite tur kan jag skruva ihop skiten nästa helg.

Björn P
2011-04-08, 07:09
Hoppas du får ordning på kärran innan Mantorp Janne!

ptr_120
2011-04-13, 19:35
och tjacka en oil catch can av Britalian Racing , har ett gäng hemma!

Tusingen ni tar för montaget, gäller det även om man har originalluftintag?

ola
2011-04-13, 20:39
japp d spellar ingen roll

ktjernstrom
2011-04-16, 15:03
japp d spellar ingen roll

Hej,

Var monterar ni catchtanken när man kör med original insug?

Mvh
Kalle

rajapruk
2011-04-26, 12:40
Vilka parametrar påverkar detta problem?

Varva ofta högt / kör mest på låga varv

Köra mest långa sträckor / köra mest kort (så motorn ej hinner bli varm)

Köra på 95 oktan (med 10% etanol i) / köra på 98 oktan

Köra få mil varje år (längre tid mellan oljebyten) / Köra mycket per år.

Köra lungt tills motorn är varm / gasa iväg direkt.

Yttertemperatur (norrlandsbil / södra italien)

Kallstart / motorvärmare

Står mycket på tomgång i kö / står aldrig i kö

osv....

Det jag fiskar efter är om det är ett generellt problem, eller om det blir värre av vissa förutsättningar, och då kanske drabbar "hetsporrar" á la svenska miniclubben värre, än medelägaren i världen?

yonasu
2011-04-26, 15:52
Min bil dog ju som jag skrev i kylare-tråden jag hittade.

Fick svar idag, motorn dog helt. Skall få en ny som gått 400mil (krockad bil antog han), har bett om årsmodell och sagt åt dom att jag inte vill ha den gamla kamkedjespännaren eftersom jag redan bytt den twice.

Vet inte 100% om den koksade, men antar det. Den läckte kylarvätska in i motorn såpass att den kom ut i avgasröret, vilket indikerar ett lite större fel. Dom antog att den bara överhettat men jag tror det bara är ett symptom på att kylarvätskan försvunnit, inte skälet till raset.
Iaf: allt går på försäkringen, så jag kommer igenom detta igen rätt harmlöst :) skulle ändå servat den om 200mil så kan ju se det som en större service ^^


Det jag fiskar efter är om det är ett generellt problem, eller om det blir värre av vissa förutsättningar, och då kanske drabbar "hetsporrar" á la svenska miniclubben värre, än medelägaren i världen?

Jag tror inte jag kört min hårdare än man ska. sällan upp i 5000 varv. Däremot kan jag tänka mig att den varit väldigt mjukt körd av dom tidigare 2 ägarna och att jag fick problem eftersom jag ruckade lite mer på den än vanligt.
svar på dina frågor:
"lagom" varv
medelsträckor 3mil till jobbet.
vpower
medel, 1100mil detta år, hälften av vad den kört tidigare eftersom den ligger på 5600 mil ung.
på senare tid gasat på direkt :) kanske utlösande faktor men inte skälet om den nu koksat.
Stockholmsvärme, innan det gävle.
motorvärmare
rätt mycke kö
osv :D

Gustav2000
2011-04-27, 14:00
Hej,

Var monterar ni catchtanken när man kör med original insug?

Mvh
Kalle

Jag vet inte var, så jag lämnade tillbaka min i väntan på en lösning...

dvorak
2011-04-27, 15:01
Jag har altas luftfilter, så jag fick lite plats på sidan. Ska ta kort när jag får tillbaka bilen imorgon. Det kanske hjälper lite

Gustav2000
2011-04-27, 21:21
Jag har altas luftfilter, så jag fick lite plats på sidan. Ska ta kort när jag får tillbaka bilen imorgon. Det kanske hjälper lite

Problemet är att friskluftslangen till luftfilltret går där kannan ska sitta. Den få inte plats där.

dvorak
2011-04-27, 21:31
Tanken sitter på passagerarsidan om luftfiltret på min bil. Får det inte plats där med originalboxen ifall man klämmer lite tror du?

dvorak
2011-05-02, 17:42
Trodde ett tag att intercoolern läckte. Plockade av den idag, och den var tät.

Gjorde det för att min bil börja krångla rejält idag, blöddra och gå dåligt på låga varv. Jag misstänker toppen igen, koks.

1500 mil sedan renovering. Bilen har liksom ingen ork

Gustav2000
2011-05-02, 18:59
Tanken sitter på passagerarsidan om luftfiltret på min bil. Får det inte plats där med originalboxen ifall man klämmer lite tror du?

Nej det gör den inte. Jag har försökt.
En idé jag har haft är om man bara låter slangen hänga ner under bilen och skiter i att låta det spruta in i motorn. Att man sätter en propp i luftintaget där slangen gått in och förlänger ventillationsslangen till under bilen. Vad händer då?

dvorak
2011-05-02, 19:18
Det måste vara ett slutet system. Annars får ECU-n spelet.

Gustav2000
2011-05-02, 19:30
Var ute och provade. Drog loss slangen och gasade lite när den stod parkerad. Fungerade som vanligt. I morgon sticker jag och köper en slang och en "plugg". Sen får jag se vad som händer. Tycker det verkar vara riskfritt.

dvorak
2011-05-02, 19:52
Gustaf, det är en riktigt dum idé. Detta has diskuterats tidigare:

http://www.miniclub.se/showthread.php?9711-Oljeavskiljare-vevhusventilation&highlight=vevhusventilation

dvorak
2011-05-02, 21:01
Så, då var man hemma igen. Bilen bärgad för tredje gången.

Kemkedjespännaren har gått, ifall kammarna inte stått rätt så kan det förklara varför den gått dåligt. Dock visade bilen inga felkoder.
Hoppas det går fort att laga den denna gången.

Hagatorpet
2011-05-02, 23:52
Så, då var man hemma igen. Bilen bärgad för tredje gången.

Kemkedjespännaren har gått, ifall kammarna inte stått rätt så kan det förklara varför den gått dåligt. Dock visade bilen inga felkoder.
Hoppas det går fort att laga den denna gången.


amenvadfanvadtråkigt

Björn P
2011-05-03, 07:13
amenvadfanvadtråkigt

+1 på den.

Fredrik
2011-05-03, 20:51
Mycket trist, Peter :(

Gustav2000
2011-05-04, 18:00
Ja det är ju ett helvete!
Jag skiter i att göra något åt ventilationen..

rajapruk
2011-05-05, 20:59
dvorak, vilket märke blir nästa bil?

Hagatorpet
2011-05-05, 21:26
dvorak, vilket märke blir nästa bil?

Mini Cooper SD Clubman så klart :D
trimmad till lite drygt 200 hk och kör ifrån vilken bensinare som helst

Gustav2000
2011-05-08, 21:10
I helgen har jag haft förmånen att sitta med en man som besiktigar WRC bilar till svenska rallyt och han har jobbat på SAAB hela sitt liv. Jag kunde utfråga honnom i två timmar om hur jag kan få bukt med problemet. Han menar att det finns inga tekniska faror för mig att ventilera ut oljedimman i "naturen". Kan ju montera ett membran som förhindrar att fuktig luft kommer in i motorn. Men Bilprovningen kommer att göra nerslag på det om jag inte återställer innan besiktning dvs. För övrigt kommer han få fullständig spec på nya MINI WRC. Som han gärna delar med sig av (det är en offentlig handling). Jag litar på honnom.

Ace
2011-05-18, 17:56
Engine of the year 2011!!!!
http://www.totalmini.com/forum/105-totalmini-news/19906-2011-mcs-wins-engine-year.html

Hagatorpet
2011-05-18, 19:31
Engine of the year 2011!!!!
http://www.totalmini.com/forum/105-totalmini-news/19906-2011-mcs-wins-engine-year.html

bara till att köpa en ny :)

Dr Krall
2011-06-27, 08:40
Hej, ny användare här!
Är på g att beställa en ny cooper s, och undrar om de nyare motorerna blivit uppdaterade på något sätt för att åtgärda dessa problem? Står nån stans i tråden att det kommit en ny vevhusventilation på -09 eller from sena -08:or.
Nån som har en -09 eller nyare som kört mer än 6000 mil?
Diesel är otänkbart för min del.

Gustav2000
2011-06-27, 13:02
Välkommen Håkan!
Det är oklart. Fråga på BMW innan du köper en. Be dem berätta för dig vad det är för förändring de har gjort. Jag tror inte att det är så stor skillnad. Jag anser att det är den typen av insprutning som är problemet. Ventilerna blir inte spolade av spridarna då spridarna sitter efter ventilerna. Men hoppas de kommit med en lösning.

dvorak
2011-06-27, 13:16
Allt jag kan säga är att min nästa bil inte kommer att ha direktinsprutning....

ola
2011-06-27, 14:43
jag tror det är för att man kör för sakta...

ola
2011-08-18, 10:17
En del av problemet är ju att oljan som folk använder och som Bilfabrikanten rekommenderar inte tål värme så bra.. Ett tips kan ju vara denna som klarar åtminstone 10 grader till vilket i det här sammanhanget är väldigt mycket!
http://www.britalianracing.se/index.php/nyheter/extreme-street-performance.html

Horger
2013-01-17, 16:20
Hur har de gått med alla koksade toppar? Nån som har nåt nytt att förtälja, innan jag klämmer åt försäkringsbolaget på en ny motor? :)

Johan W
2013-01-19, 08:49
Tänkte kolla hur min bil såg ut i toppen men sålde den i samma veva istället ;)
Gjorde dock allt jag kunde för att undvika att det skulle uppstå, (täta oljebyten, försökt gasa ur bilen då och då osv)
Men tror tyvärr att det är ett oundvikligt problem, har nu köpt en bil utan direktinsprutning istället ;)

Lite törstigare men driftsäkrare.

Mange249
2013-01-19, 10:26
Är också nyfiken på detta. Min R56a har ju gått över 14k nu och man undrar ju om det är en tidsinställd bomb?

Vissa pratar om att man kan valnötsblästra på verkstad?

Går det att rensa toppen utan att ta av den?

Johan: Visst var det du jag passerade vid Annedal(du kör väl skodan) för någon vecka sedan?

MrCooper
2013-01-19, 15:51
Jag har kalkylerat med att åka på detta när jag köpte min senaste bil. Pratade lite en mekare på BMW i Göteborg och enligt honom så åkte långt ifrån alla bilar på detta. Det man kunde göra enligt honom var att köra längre sträckor så att bilen verkligen blir varm, täta oljebyten, köra bilen lite hårdare då och då.

Vad jag har förstått så BMW har tagit fram någon specialmaskin för att rensa koksningen.

Hittade dessa:

Valnötsblästring:

http://youtu.be/R-HlWELr4Zk

En annan variant:

http://youtu.be/D-hQsL-FZWw

Mange249
2013-01-19, 16:45
Noel: Ser inga länkar i ditt inlägg:)

Fick du nåt pris på detta?
Min gick 500 pendlingsmil i månaden innan jag tog över, så då finns det hopp för min...

Johan W
2013-01-19, 17:07
Är också nyfiken på detta. Min R56a har ju gått över 14k nu och man undrar ju om det är en tidsinställd bomb?

Vissa pratar om att man kan valnötsblästra på verkstad?

Går det att rensa toppen utan att ta av den?

Johan: Visst var det du jag passerade vid Annedal(du kör väl skodan) för någon vecka sedan?

Jepp det var jag, tyckte bilen så bekant ut också. Tar några sekunder innan polletten trillar ner också ;)

Minid
2013-01-19, 18:37
Är detta något som kan ske på en diesel?

Hittade denna länk med före och efter bilder samt en mindre guide om varför och hur..

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=682116

Mange249
2013-01-19, 19:13
Resultatet var klart över förväntan i länken du postade... Nu gäller det då att hitta någon som gör detta för en rimlig peng. Någon som vet prisläge på denna åtgärd?

Jag vet att det pratas om det även på dieselforum. Tyvärr är det som han skriver att det är oundvikligt på en direktinsprutad motor. Symtombotningen är catchtank och täta oljebyten.

MrCooper
2013-01-19, 19:32
Noel: Ser inga länkar i ditt inlägg:)

Fick du nåt pris på detta?
Min gick 500 pendlingsmil i månaden innan jag tog över, så då finns det hopp för min...

Nix, fick inga pris.
Men som det står i länken som "Minid" la ut så borde detta vara en del av servicen efter ett visst antal mil.


Här kommer länkarna:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=R-HlWELr4Zk

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=D-hQsL-FZWw
(http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=D-hQsL-FZWw)

En annan beskrivning på hur man kan rengöra utan blästring (bifogar en PDF från den sidan):
http://www.northamericanmotoring.com/forums/how-to/216663-carbon-build-up-cleaning-the-right-way.html

Luc!fear
2013-01-19, 20:02
Skall man satsa på att montera en "Catch Tank" snarast på en ny bensindriven MINI S JCW?
Vilken "Catch Tank" är bäst?
Behöver man mer än en? (så att en firma skulle ta fram en "dubbel" men det blev tydligen inget av den "prototypen".

Johan W
2013-01-20, 09:59
Skall man satsa på att montera en "Catch Tank" snarast på en ny bensindriven MINI S JCW?
Vilken "Catch Tank" är bäst?
Behöver man mer än en? (så att en firma skulle ta fram en "dubbel" men det blev tydligen inget av den "prototypen".

Finns nog ingen som är "bäst" är ju bara en behållare, finns ju dom som kör PET-flaskor i princip.
Det man får komma ihåg är att tömma den med jämna mellanrum och ta bort den inför besiktning.

Stephand
2013-01-20, 11:55
Är detta något som kan ske på en diesel?

Hittade denna länk med före och efter bilder samt en mindre guide om varför och hur..

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=682116
Nej det sker inte på dieselbilar, är en viss motorteknik som skapar problemet.

Mange249
2013-01-20, 13:13
Nej det sker inte på dieselbilar, är en viss motorteknik som skapar problemet.
Det händer väl på direktinsprutade dieslar också...

Stephand
2013-01-21, 11:13
Det händer väl på direktinsprutade dieslar också...

Då har man nog gjort någon modifiering som ökar tempen i motorn och där igenom orsakar koksning, orginal dieslar har jag aldrig hört någon frekvens av rasade motorer på grund av koksning.

Horger
2013-01-21, 16:59
Min MCS med knappa 5000mil totalhavererade medans ja väntade på verkstadstid. Verkstan trodde inte först på min teori om koksat insprut men nu när dom plockat isär blocket så såg dom ingen skillnad på insug o avgas. :eek:Aouch! Allt är nu manuellt rengjort och väntar på ny lambdasond, sen skall allt förhoppningsvis fungera igen. Planen får dock bli att byta bil innan detta händer igen, men kandidater till Cooper S växer ju inte på träd.. :(

jronnblom
2013-01-21, 17:13
Finns nog ingen som är "bäst" är ju bara en behållare, finns ju dom som kör PET-flaskor i princip.
Det man får komma ihåg är att tömma den med jämna mellanrum och ta bort den inför besiktning.

Någon som vet vad som händer när det blir kallt? Jag antar att en catch tank kan frysa sönder...

-J

Luc!fear
2013-01-21, 17:14
Enligt SVD har MINI dom 3dje sämsat motorerna... 1/40 behöver repareras. http://mobil.svd.se/c.jsp?cid=25968411&rssId=&item=http%3a%2f%2fwww.svd.se%2f%3fservice%3dmobile %26amp%3barticleId%3d7845770%26amp%3bnew%3dtrue

Skickat från min Samsung Note2 4G

Deeman
2013-01-21, 17:37
Ingen rolig läsning när man köpte en Clubman S i fredags :(

MrCooper
2013-01-21, 17:49
Ingen rolig läsning när man köpte en Clubman S i fredags :(

Nöjd med bilen annars då? Du får tänka positivt och se till körglädje per krona! :)
Tror, som jag skrev tidigare, att man skall försöka rengöra innan något går sönder. Jag tror att det finns en verkstad i Stockholm som har rengöraren. Slår du ut en sådan rengöring på rätt många mil så blir inte kostnaden så stor. Man skall dock inte vänta så länge att något går sönder.

Deeman
2013-01-21, 18:00
Har bara kört den hem ifrån Norrköping :cool:
Får vinterdäcken troligtvis onsdag.. Så svårt å svara på om jag e nöjd än..
Men den ser bra ut i carporten :-)
Å det var väl mera risk när bilen gått endel??
Vår har bara gått 3000 än....

David
2013-01-21, 18:05
Alla auktoriserade mini verkstäder har tillgång till walnut blastern ("rengöraren"). Vet inte hur många men minst en och den reser runt mellan verkstäderna

Ace
2013-01-21, 18:30
En del av problemet är ju att oljan som folk använder och som Bilfabrikanten rekommenderar inte tål värme så bra.. Ett tips kan ju vara denna som klarar åtminstone 10 grader till vilket i det här sammanhanget är väldigt mycket!
http://www.britalianracing.se/index.php/nyheter/extreme-street-performance.html

Då jag senast servade min bil så nämnde mekanikern att dom inte längre använder BMW's favoritolja Castrol.
Han upptäckte att dom fick problem med den oljan och nu har den verkstaden gått över till Motul.
et hade inte med kostnad att göra då Motul är dyrare inköp.
En av hans teorier var att i Tyskland kör man 3-4000 mil om året och byter då LongLife-oljan oftare än
när folk här i Sverige bara kör 1-1500 mil.

Donkeypower
2013-01-22, 16:02
Hej,
blev orolig när jag lästa att detta fel kan uppstå. Iväg till BMW/Mini i Bonn är en utav dom större handlarna härnere.
Enligt deras service förekommer detta fel men väldigt sällan. Bilar som körs korta sträckor kan drabbas - men väldigt
sällsynt. Men eftersom jag kör ungefär 10 mil per dag borde risken vara väldigt liten hos mig. Kan det kanske hänga ihop
med att BMW härnere har andra oljor än dom i Sverige? Härnere verkar problemet var nästan obefintligt.
Men ska följa utvecklingen och kolla med andra MINI verkstäder. Det finns 2 till runt hörnet - ska höra vad dom säger.
En modern motor (ok det kan diskutera om den är det) ska inte drabbas av sådana tokiga fel.
By the way: härnere ligger det snö och min cab är den perfekta vinterbilen - enorm värme. Nästan lika bra som min
gamla original Cooper S....men bara nästan. Men har kört ungefär 800 mil på 8 veckor och inte ångrat en enda sekund.
Jag hoppas att det förblir så.... MINI it's like falling in love

jronnblom
2013-01-22, 17:55
Hej,

Har ingenting med oljor att göra. Problemet sitter i att vid direktinsprutning av denna typ så sprutar man in bensinen direkt i cylindern och inte vid ventilerna. Det innebär att bensinen som förut tvättade ventilerna inte längre gör det.

Många tillverkare lider av samma problem. Jag har för mig att Toyota diskuterar att ändra insprutningen så att man sprutar in lite bensin för att tvätta ventilerna också.

Varför man ändrade hur man sprutar in bensin har att göra med effektivare förbränning för att klara högre miljökrav. Ett skapat problem så att säga.

-J

jronnblom
2013-01-22, 17:59
Här är en bild som visar på problemet.

10353

Tidigare satt injectorn vid AIR så att bensinen tvättade den gröna ventilen.

-J