handdator

Visa fullständig version : Cooper S med motor-fel



JkMa
2010-10-14, 16:11
Ledsen för min dålig svenska :rolleyes:

Jag har en Cooper S från 05, 65,000 km. total.
Nyligen har jag märkt att när jag ger gas (acceleration), varker det som om injektionen är felaktigt inställd.

Vidare så hände det två gånger, att plötsligt vid acceleration, kommer den gula motor lampan på och bilen står och hostar på tomgång.
Genom att stänga av motorn och starta igen, går det så bra, men ändå trögt i acceleration.
Efter en tid släckts motorfejls lampan igen.

Jag har hört lite om en felaktig luftflöde mätaren i intag kan orsaka detta.
Finns der någon i det här forumet som varit ur lik.?
Tack på förhand, Jannik

RobertH
2010-10-15, 11:32
Hej! Din bil har ingen luftmassemätare, så det är inte den som är trasig i alla fall.

Troligare är kanske trasig lambdasond eller någon tempgivare.

JkMa
2010-10-18, 22:27
Hej! Din bil har ingen luftmassemätare, så det är inte den som är trasig i alla fall.

Troligare är kanske trasig lambdasond eller någon tempgivare.
Hej och tack för dit svar ;)
Jag försöker att prata med et verkstad

Klas Rombäck
2010-10-19, 08:06
Ledsen för min dålig svenska :rolleyes:

Jag har en Cooper S från 05, 65,000 km. total.
Nyligen har jag märkt att när jag ger gas (acceleration), varker det som om injektionen är felaktigt inställd.

Vidare så hände det två gånger, att plötsligt vid acceleration, kommer den gula motor lampan på och bilen står och hostar på tomgång.
Genom att stänga av motorn och starta igen, går det så bra, men ändå trögt i acceleration.
Efter en tid släckts motorfejls lampan igen.

Jag har hört lite om en felaktig luftflöde mätaren i intag kan orsaka detta.
Finns der någon i det här forumet som varit ur lik.?
Tack på förhand, Jannik

Har du bytt kompressor hjul eller är det standard hjulet? Vid för högt laddtryck så brukar motorlampan tändas och så tappar man effekt. Jag hade också en -05 som började på att strula när vi bytte programvara och drevade om kompressorn, men då la vi en den senaste uppdaterade program varan man kunde få från Mini/BMW och då fungerade allt igen.

// Klas

JkMa
2010-10-20, 00:18
Har du bytt kompressor hjul eller är det standard hjulet? Vid för högt laddtryck så brukar motorlampan tändas och så tappar man effekt. Jag hade också en -05 som började på att strula när vi bytte programvara och drevade om kompressorn, men då la vi en den senaste uppdaterade program varan man kunde få från Mini/BMW och då fungerade allt igen.

// Klas
Hey Klas.
Det är standard hjulet jag har min Cooper.
Men tack för info ;)