handdator

Visa fullständig version : Köp av Countryman



Krisch
2010-10-14, 09:48
Hej alla!

Börjar bli dags att byta bil och funderar på en Countryman. Har provkört en D manuell och en S med automat (blä för automat). 2WD resp. 4WD.

Måste säga att D överraskade mig. Kändes trevligt och tillräckligt på ett sätt. S ja klart bra men då den var automat så var det svårt att bedöma.

Just nu funderar jag antingen på en D med 2WD eller köra full pott med en S all4.

Det kommer att bli ett svårt val. Men är nyfiken på vad ni tycker. En D eller en S? 2WD eller 4WD? Värt mellanskillnaden i det långa loppet? Brukar äga mina bilar ca 5 år och köra ca 800 mil om året.

Någon som beställt/köpt en Countryman här?

Hälsn.

Krisch

Jii86
2010-10-14, 09:50
Jag testade Countryman D, tycker den gick vädigt bra, sen är det givetvis två helt olika förutsättningar mellan dessa motorer, antingen köra lite snålare och dessutom bli skattebefriad i 5 år(gäller GBG iaf) eller köra styggare med S :P

powernap
2010-10-14, 09:56
Styggt är trevligt :handen:

Hagatorpet
2010-10-14, 14:39
Har också provkört och funderat fram och tillbaka

Jag hadde nog valt en med 2 hjuls drift och D
motorn är helt ok för normalkörning anser jag
Och hur ofta har man egenteligen nytta av en 4wd,

Fast det är klart det hade varit roligt :D

Rasmus
2010-10-14, 17:46
Countryman S all4 såklart!!

Krisch
2010-10-15, 07:59
Nån som har siffror på omkörningsprestanda på en D och en S (typ 70-130 km/h)? Skulle vara intressant att veta.

Upptäckte också att xenon ingår i chilipaketet för S plus vita blinkers om jag uppfattat det rätt. Så här krymper mellanskillnaden något. :)

Egentligen gillar jag British Racing Green, men till Countryman finns bara oxfordsgrön. Verkar lite mörk. Vad tror ni om den färgen? med vitt tak. Annars funderar jag på en svart med vitt tak eller en vitt med svart tak och svartlackerade däck.

powernap
2010-10-15, 08:12
svartlackerade däck

:confused:

Fredrik
2010-10-15, 08:20
Krisch, du ska givetvis gå för det som du känner för då MINI är en personlig bil :D

Mina två favvofärger samt färgschemat finner du nedan:

dvorak
2010-10-15, 08:45
Surfblue är grym!

Krisch
2010-10-15, 08:55
powernap: givetvis menar jag fälgar, och inte däck. Blev lite fel där. Svårt att lackera däck ju. :)

En sak är säkert, absolut inte blå! Inte för att det är fult - tvärtom jag älskar blått, men mina två senaste bilar har varit blå så jag orkar inte med ännu en blå bil och inte frugan heller :)

Sugen på oxfordsgrön, känns fräscht på nåt sätt. hmm, får se.

powernap
2010-10-15, 09:01
hehe

förstod det......

MartinGBG
2010-10-15, 09:06
Sugen på oxfordsgrön, känns fräscht på nåt sätt. hmm, får se.

Oxfordgrön med vitt tak är.... mmmmmmmm... så fint :)

MrCooper
2010-10-15, 09:47
Sugen på oxfordsgrön, känns fräscht på nåt sätt. hmm, får se.

Röstar på Oxford green. Det kan inte bli fel med grönt på en "MINI". ;)

Hagatorpet
2010-10-15, 10:02
Detta är en svår diskution
efter att ha varit på några Mini träffar kan man bara konstatera
Mini Cooper är en snygg och häftig bil i dom flesta kombinationer
(tror inte jag har sett en enda ful Mini)
Bara välja och vraka :D

Hobbe
2010-10-15, 12:17
Vad är anledningen till att köpa en Countryman med tvåhjulsdrift?
Vill man ha tvåhjulsdrift så finns ju tex Clubman.
Syftet med Countryman är väl just fyrhjulsdrift, och helst trevlig off-road och vinterkörning?

Jag har aldrig förstått stadsbor som harvar omkring i innerstaden med en SUV...

Vad det gäller motorval så ta den starkaste motorn som erbjuds oavsett diesel eller bensin.
Väljer man en snålmotor så är risken hög att man ångrar sig senare (pga omkörningar, uppförsbackar, tungt lastad med packning och/eller familjemedlemmar).

Mina två korvören.

Hagatorpet
2010-10-15, 12:31
Väljer man en snålmotor så är risken hög att man ångrar sig senare (pga omkörningar, uppförsbackar, tungt lastad med packning och/eller familjemedlemmar).

Den risken är väl liten, om man väljer Diesel & S-bensinmotorn

Krisch
2010-10-15, 13:46
Vad är anledningen till att köpa en Countryman med tvåhjulsdrift?
Vill man ha tvåhjulsdrift så finns ju tex Clubman.

Jo, men när jag provkörde märkte jag inte av skillnaden mellan en 2WD och 4WD. Skillnaden märks väl bara i snön. En D 2WD är dessutom miljöbilklassad dvs skattefritt 5 år. en D 4WD upplever jag som onödigt. Dyrare årlig skatt och skillnaden upp till en S all4 blir då inte så stor.

Clubman är för liten för familjens behov dessvärre. Måste ha 4 dörrar och hyfsat med plats för bagage.

Det bor nog en liten bildjävul i mig ändå. Dvs jag vill helst ha en S all4. :D Får nog räkna slantarna igen.

Dragon
2010-10-15, 13:51
Min högst personliga åsikt är att fråga sig vilket stuk man vill ha på bilen. En oxford green eller pure red med vitt tak, vita speglar och helst vita fälgar är ju retro och väldigt snyggt medans både en svart med vitt tak, speglar och fälgar och en vit med svart tak, speglar och fälgar är ett mer modernt stuk. De blåa och de gråa och även grön och röd (med rätt fälgar, stripes och kjolpaket) är mer race stuk för mig.

Sen finns det egentligen ingen mer av de nya färgerna som jag tycker passar men det är som sagt min högst personliga åsikt ;) (fast den kan ändras om stuket är rätt) :p

JOBBARGUBBEN
2010-10-15, 15:25
"Börjar bli dags att byta bil och funderar på en Countryman. Har provkört en D manuell och en S med automat (blä för automat). 2WD resp. 4WD. "

Varför blä för aut?
Min cooper s med aut är grym.
Funderar på countryman själv och för mig är manuell inte ett alternativ.
Har dock inte provkört countryman än men det är väl samma låda som jag har.

Björn P
2010-10-15, 15:35
Jag har inte provkört någon av modellerna och kan därför inte uttala mig om motorer eller drivlina. Utseendemässigt tycker jag dock att Cooper S Countryman är bra mycket snyggare än Cooper D Countryman.

Jämför bara på dessa bilder:

http://www.mini.se/mini_countryman/cooper_s/index.html

http://www.mini.se/mini_countryman/cooper_d/index.html

My pick? En vit Cooper S Countryman All4 med svart tak och svarta fälgar. Precis som på bilden ovan.

Jii86
2010-10-15, 15:38
Jag har inte provkört någon av modellerna och kan därför inte uttala mig om motorer eller drivlina. Utseendemässigt tycker jag dock att Cooper S Clubman är bra mycket snyggare än Cooper D Clubman.

Jämför bara på dessa bilder:

http://www.mini.se/mini_countryman/cooper_s/index.html

http://www.mini.se/mini_countryman/cooper_d/index.html

My pick? En vit Cooper S Countryman All4 med svart tak och svarta fälgar. Precis som på bilden ovan.

Du skriver Clubman men hänvisar till Countryman`?

Björn P
2010-10-15, 15:42
Du skriver Clubman men hänvisar till Countryman`?

Ändrat!

Jii86
2010-10-15, 15:43
Ändrat!

:owned:

Mattajas
2010-10-15, 16:37
Nu har kommit en bit i specandet av bil.

då uppdagar sig dagens i-landsproblem. Varför finns inte den ljusbeiga skinnklädseln i den dyra (Lounge) varianten av klädsel?? arghh..så antingen får man välja "snikvarianten" (gravity) i rätt färg eller den dyra i fel färg..

som sagt..dagens ilandsproblem men ändå.

I övrigt så blir det röd bil (Countryman D) med vitt tak, speglar, blinkers och fälgar...om jag nu blir klar nån gång.

Haugthon
2010-10-15, 18:00
Nu har kommit en bit i specandet av bil.

då uppdagar sig dagens i-landsproblem. Varför finns inte den ljusbeiga skinnklädseln i den dyra (Lounge) varianten av klädsel?? arghh..så antingen får man välja "snikvarianten" (gravity) i rätt färg eller den dyra i fel färg..

som sagt..dagens ilandsproblem men ändå.

I övrigt så blir det röd bil (Countryman D) med vitt tak, speglar, blinkers och fälgar...om jag nu blir klar nån gång.

Hear hear!

Krisch
2010-10-15, 20:24
"

Varför blä för aut?


Jag tycker det är kul att rycka i spaken helt enkelt. Automaten styr för mycket tycker jag. Vill köra mer aktivt.

Den vita minin som Hagatorpet länkade till såg riktigt habegärligt ut. Vit med svart tak och lite röda detaljer ser ju helt grymt ut. Men var fixar man det röda? vad kostar det?

Grön är så fint men oxford verkar mörkt. Grannen har en mörkgrön Mitsubishi Colt som ser riktigt trist ut. Påverkas nog av det. Har letat efter bilder på en oxford green countryman men inte hittat nån förutom den som finns i broschyren. Finns det fler bilder så tar jag tacksamt emot dem :)

Var för övrigt förbi Mini handlaren idag och stillade min abstinens lite idag :)

Cullin
2010-10-15, 21:38
Nu har kommit en bit i specandet av bil.

då uppdagar sig dagens i-landsproblem. Varför finns inte den ljusbeiga skinnklädseln i den dyra (Lounge) varianten av klädsel?? arghh..så antingen får man välja "snikvarianten" (gravity) i rätt färg eller den dyra i fel färg..

som sagt..dagens ilandsproblem men ändå.

I övrigt så blir det röd bil (Countryman D) med vitt tak, speglar, blinkers och fälgar...om jag nu blir klar nån gång.

Förstår ditt problem...jag suktar efter en klädselfärg som heter Satellite Grey och finns till Lounge-stolarna - men endast till cabben....den är sjuuuukt snygg, bara sjuukt störigt att man bara kan få den i cabben.

Bör väl komma till övriga modeller snart?

Calle08
2010-10-15, 21:49
Jag har inte provkört någon av modellerna och kan därför inte uttala mig om motorer eller drivlina. Utseendemässigt tycker jag dock att Cooper S Countryman är bra mycket snyggare än Cooper D Countryman.

Jämför bara på dessa bilder:

http://www.mini.se/mini_countryman/cooper_s/index.html

http://www.mini.se/mini_countryman/cooper_d/index.html

My pick? En vit Cooper S Countryman All4 med svart tak och svarta fälgar. Precis som på bilden ovan.

Jag måste säga att jag tycker Cooper D Countryman ser bättre ut.

Mattajas
2010-10-18, 08:22
Nu är den stora frågan:

Är verkligen "bright yellow" så fisblek som på den här bilden? nån som sett den live? Man får ju hoppas att det är en kass kamera annars har BMW/mini misslyckats...tycker jag.

MINI Countryman Cooper D All4 in Bright Yellow | Flickr - Photo Sharing!@@AMEPARAM@@http://farm5.static.flickr.com/4140/4805592074_8524d25623_m.jpg@@AMEPARAM@@4805592074@ @AMEPARAM@@8524d25623 (http://www.flickr.com/photos/bigblogg/4805592074/in/photostream/)

Fredrik
2010-10-18, 08:30
Jag har inte sett just den kulören "live" men ja, den är ljus.
Jag tror den är ljusare än Liquid Yellow som fanns att tillgå till R50/R53 nedan:

Haugthon
2010-10-18, 10:26
Man kan säga att det påminner väldigt mycket om T-Gul som fanns till volvo 850

Inte alls lika snyggt som Mellow Yellow...:cool:

Mattajas
2010-12-21, 18:51
Årets Hjulklapp beställd! Mot alla odds blev det en bright yellow Countryman S med vitt tak och vita tunnel spoke 18".
Nu blir väntan lååååång...

dvorak
2010-12-21, 19:09
Grattis, när blir den levererad?

Hagatorpet
2010-12-21, 19:14
Grattis, när blir den levererad?

Jag vill också gratulera :D blev det tvåhjulsdrift eller fyrhjulsdrift?

Stephand
2010-12-21, 19:40
Är väl troligtvis så att den som snålar och köper 2wd får betala dyrt när det är dax att sälja nästa gång, valet för begagnat köparen mellan 2wd respektive 4wd är nog ganska enkelt.

Nu hoppas jag att 4wd kommer som tillval även i Coopern, 4wd är det enda min Works saknar:steering:,hade nog stark övervägt ett bilbyte trots att den röda är i det närmaste ny.

Erik Börnstedt
2010-12-21, 20:11
Årets Hjulklapp beställd! Mot alla odds blev det en bright yellow Countryman S med vitt tak och vita tunnel spoke 18".
Nu blir väntan lååååång...

Kul och grattis!
Har inte sålt någon bright yellow i Stockholm ännu :)
Tunnelspoke är 17", du tänker på vita turbo fan 18"?

Vad blev det för utrustning?
Leverans Mars?

Lycka till!

MVH Erik MINI Solna

Hagatorpet
2010-12-21, 20:12
Är väl troligtvis så att den som snålar och köper 2wd får betala dyrt när det är dax att sälja nästa gång, valet för begagnat köparen mellan 2wd respektive 4wd är nog ganska enkelt.

Nu hoppas jag att 4wd kommer som tillval även i Coopern, 4wd är det enda min Works saknar:steering:,hade nog stark övervägt ett bilbyte trots att den röda är i det närmaste ny.

Jag tror tvärt om
17100:- dyrare är 4WD
den är desutom dyrare att köra och dyrare i skatt
Extrautrustning är visserligen något som gör bilen mer lättsåld ;)
MEN
att få ut mer pengarna/insatt kapital får man inte, enligt mina erfarenheter
det är snarare så att ju dyrare bilen är ju mer kr förlorar man :(
Sen är det ju det där med körgläje och habegäret
men det är ju en annan sak... :cool:

krage
2010-12-21, 21:09
att få ut mer pengarna/insatt kapital får man inte, enligt mina erfarenheter
det är snarare så att ju dyrare bilen är ju mer kr förlorar man :(


Vi är många Jaguar bilägare som är tacksamma till de som har råd att köpa dessa nya.:)

Gustav2000
2010-12-21, 22:57
Har också provkört och funderat fram och tillbaka

Jag hadde nog valt en med 2 hjuls drift och D
motorn är helt ok för normalkörning anser jag
Och hur ofta har man egenteligen nytta av en 4wd,

Fast det är klart det hade varit roligt :D

Jag behöver fyrhjulsdrift på vintern! Har du varit i Stockholm på vintern någon gång? Försök att parkera utan fyrhjulsdrift. Visst det går kanske, men har du fyrhjulsdrift så kan du parkera som mig.

Jag tycker om diselbilar på vintern för att:
1: de kan ha parkeringsvärmare .
2: De drar inte så mycket drivmedel.
3: 200hk räcker.
4: Gelleråsen har stängt.

Gustav2000
2010-12-21, 23:05
Nu hoppas jag att 4wd kommer som tillval även i Coopern, 4wd är det enda min Works saknar:steering:,hade nog stark övervägt ett bilbyte trots att den röda är i det närmaste ny.

Skulle Coopern komma med fyrhjulsdrift hade jag köpt en ny utan att tveka.

Mattajas
2010-12-22, 05:58
Kul och grattis!
Har inte sålt någon bright yellow i Stockholm ännu :)
Tunnelspoke är 17", du tänker på vita turbo fan 18"?

Vad blev det för utrustning?
Leverans Mars?

Lycka till!

MVH Erik MINI Solna

Helt rätt. Turbo Fan förstås. HAde inte heller tänkt köpa bright yellow...men man vill ju inte ha som alla andra, vit med svart tak :-).

Har inte fått datum ännu. Jag räknar med att ha den när snön smält.

Utrustning - Chili+helskinn och lite smått och gott.

Mattajas
2010-12-22, 05:59
Jag vill också gratulera :D blev det tvåhjulsdrift eller fyrhjulsdrift?

2WD. Jag är ju skåning och dessutom är 4WD tyngre, långsammare och törstigare. :-)

Mattajas
2010-12-22, 06:01
Om jag hade tänkt på andrahandsvärdet så hade jag köpt en lätt begagnad Golf eller nåt.


Är väl troligtvis så att den som snålar och köper 2wd får betala dyrt när det är dax att sälja nästa gång, valet för begagnat köparen mellan 2wd respektive 4wd är nog ganska enkelt.

Nu hoppas jag att 4wd kommer som tillval även i Coopern, 4wd är det enda min Works saknar:steering:,hade nog stark övervägt ett bilbyte trots att den röda är i det närmaste ny.

yonasu
2010-12-22, 12:07
Alltså, jag håller igen i korsningar för att inte spinna loss. på sommaren.

4wd hade ägt, fast som sagt tyngden kanske gör så att accelerationen ändå blir mindre. Vet att när jag provkörde S All4 automaten så gick det knappt att komma iväg i starten :D

Mattajas
2010-12-23, 16:31
Leveransvecka 13/03/2011. Antar att det betyder vecka 13. Bättre än väntat iallafall. :-)


Kul och grattis!
Har inte sålt någon bright yellow i Stockholm ännu :)
Tunnelspoke är 17", du tänker på vita turbo fan 18"?

Vad blev det för utrustning?
Leverans Mars?

Lycka till!

MVH Erik MINI Solna

Gustav2000
2010-12-24, 19:44
Leveransvecka 13/03/2011. Antar att det betyder vecka 13. Bättre än väntat iallafall. :-)

Fan, jag vet ur jobbigt jag hade det när jag väntade på Minin. Kan tänka mig att det känns lika för dig. Stackare

Hagatorpet
2010-12-24, 21:43
Det är inte synd om honom :eek:
det är något vi alla har fått genomlida :D

Mattajas
2010-12-26, 18:25
Fan, jag vet ur jobbigt jag hade det när jag väntade på Minin. Kan tänka mig att det känns lika för dig. Stackare

Jag klagar inte. Jag har ju redan en Mini. Det är bara härligt att leta roliga prylar till den. Nån som vet vad det passar med för takboxar på Countryman? Snygga ska de vara..