handdator

Visa fullständig version : Getaway Stockholm 2010



Calle08
2010-10-07, 16:19
Har ni sett detta?
http://www.minigetawaystockholm.com/

Verkar sjukt ballt.

Johan W
2010-10-07, 16:23
Klart man är på G ;)

Haugthon
2010-10-07, 16:36
Varför är appen bara vigd åt iföön...? :(

Johan W
2010-10-07, 16:41
Varför är appen bara vigd åt iföön...? :(

enklare antagligen, sen har det ju sålts 800.000 Iföns i Sverige.

Förstått att apputvecklingen till Android kan vara lite marig i och med olika versioner och tillverkare osv.. Iphonen kanske passar Minis image och målgrupp bätter också osv osv..
Finns nog en massa skäl, lite surt om man saknar Iphone dock...

Haugthon
2010-10-07, 17:54
Ja ja är man iföön chalenged så är man...:rolleyes:

dvorak
2010-10-07, 18:02
Ja ja är man iföön chalenged så är man...:rolleyes:

Det är jag med! Iföööön challenged allstå :eek::D

Gustav2000
2010-10-07, 20:49
ooh, jag kommer ju att vinna!

Gustav2000
2010-10-07, 20:51
Ställer mig i oljehamnen så mini-merar jag ju risken att bli av med den... För in dit kanske inte så många spelare kommer.

flyer
2010-10-07, 21:52
Skoj!
Undra var jag ska parkera Countrymannen efter jag har vunnit den?
Hmm... :rolleyes: Nå, angenämt problem.

Ace
2010-10-07, 21:54
I mon köper jag en Iphone och bokar ett flyg till Bromma! Sen tar jag en taxi till Sergels Torg! Här skall vinnas!

RobertH
2010-10-07, 23:19
I mon köper jag en Iphone och bokar ett flyg till Bromma! Sen tar jag en taxi till Sergels Torg! Här skall vinnas!


Iphone 4 - check
Bromma - check

Orka - inte check :D

Ström
2010-10-08, 05:35
I mon köper jag en Iphone och bokar ett flyg till Bromma! Sen tar jag en taxi till Sergels Torg! Här skall vinnas!

Ha ha !
Inte ofta jag vill bo i Stockholm. Men det verkar finnas undantag :(

RobertH
2010-10-08, 14:16
Undra förresten om man måste betala biltullar om man "tar med sig" bilen hem? ;)

Cervantes
2010-10-15, 17:34
Ställer mig i oljehamnen så mini-merar jag ju risken att bli av med den... För in dit kanske inte så många spelare kommer.

Lungt, får jag den lägger jag min iphone på nån avkrok av arlanda dit få lär hitta :)

RobertH
2010-10-15, 18:46
Den "hoppar" ju av vid tullarna :D

Cervantes
2010-10-17, 08:55
Den "hoppar" ju av vid tullarna :D

Läste det.. skit också :P

JockeO
2010-10-22, 17:56
Jag har bokat samlingslokalen högst upp i Söder Torn (86 m ö h) en vecka fr o m 31 okt. Jag kommer att ha klätt in väggarna mot trapphuset i metallfolie.

Ser ni en EB/W R53 parkerad nedanför, så vet ni att jag fångat upp bytet och barrikaderat mig där uppe. ;)

/M v h, JockeO

yonasu
2010-10-22, 18:23
Iphönen har många sensorer, men denna app går nog endast på gps'en vilket betyder 2dimensionellt. Dom ställer sig bara bredvid tornet, snor bilen, och garvar när du försöker bryta dig ur ditt självbyggda fängelse :D

JOBBARGUBBEN
2010-10-22, 18:43
vad händer om 10 pers är inom 50meter? hoppar den runt hur som helst då?

MaryJay
2010-10-22, 21:39
Jag har laddat ner appen, men har ett problem... Jag måste fixa boende i Stockholm under jaktperioden! :D

Hagatorpet
2010-10-23, 13:33
Jag har laddat ner appen, men har ett problem... Jag måste fixa boende i Stockholm under jaktperioden! :D

Tillfälligt boende är väl lätt för dig att fixa :cool:

stroy
2010-10-23, 14:01
Haga, för förtydligande, du syftar naturligtvis på det stora antalet tillgängliga hotell här i Stockholm.

Hagatorpet
2010-10-23, 16:32
Givetvis :D

JockeO
2010-10-31, 15:05
Nyss hemkommen från startskottet av Getaway MINI Stockholm 2010 på Medborgarplatsen.

Torget var kantat med svarta stora ballonger, MINI hade ställt upp en vit Countryman S bredvid scenen.

Gissningsvis ett hundratal hade sökt sig dit för att försöka bli den första som fångade bilen och smita iväg.

Kamerateam filmade det hela.

Jag lyckades fånga den 2-3 ggr inledningsvis, men appen blev nog överbelastad, för den stängdes av varje gång jag fångade bilen.

Jag begav mig därifrån och passerade lite senare med bilen. Då såg det ut som om "bytet" ännu var kvar vid Medis... Vet ej hur pass pålitligt det var.

Var det fler härifrån som var på plats?

/M v h, JockeO

ola
2010-10-31, 15:10
syns bilen även om man skulle vara längre än 50 meter från den? isåfall är det ju upplagt för biljakter etc blir väl ett j-a hallaballo , om inte är det ju bara att gömma sig på någon av stans många bakgårdar som har mer än 50m till en gata... ?

Rasmus
2010-10-31, 15:18
Sno bilen, ta Djurgårdsfärjan ut till Skansen och klättra in...
Hur svårt ska det vara? :D

JockeO
2010-10-31, 15:22
syns bilen även om man skulle vara längre än 50 meter från den? isåfall är det ju upplagt för biljakter etc blir väl ett j-a hallaballo , om inte är det ju bara att gömma sig på någon av stans många bakgårdar som har mer än 50m till en gata... ?

Jodå, man ser både bytet och de andra motspelarna på kartan hela tiden.
Jag befinner miig t ex just nu utanför spelområdet, men kan hålla koll på både byte och konkurrenter.. Jag roade mig med att leta upp en annan motspelare på vägen hem.. det var en kille på moppe som hade parkerat på en återvändsgata på Södermalm.. han hade Iphonen i handen och kastade ett misstänksamt öga på min Mini..

Lite synd bara att man inte kan se reggade namn på konkurrenterna..

/M v h, JockeO

yonasu
2010-10-31, 16:56
låter sjukt kul, synd att man inte har en iphön bara. nästa gång får dom släppa till android också dammit!

ola
2010-10-31, 17:08
Sno bilen, ta Djurgårdsfärjan ut till Skansen och klättra in...
Hur svårt ska det vara? :D

man kan inte åka båt , det är utanför spelplanen!

JockeO
2010-10-31, 19:33
Nu har de lagt upp live-kartan på hemsidan också:
http://www.minigetawaystockholm.com/

Jag blev skeptisk på uppdateringen då jag såg att min nuvarande position inte fanns med som en grå deltagarprick...
Men så kollade jag min telefon och den hade laddat ur och stängts av.
När jag nu slog på den igen så dök pricken upp efter reload på hemsidan.. Coolt.

/M v h, JockeO

Hagatorpet
2010-10-31, 19:53
det ser ju roligt ut hoppas någon härifrån vinner :D

Rasmus
2010-10-31, 19:55
man kan inte åka båt , det är utanför spelplanen!

Så länge det är innanför tullarna?

Rasmus
2010-10-31, 19:57
man kan inte åka båt , det är utanför spelplanen!

Ah, såg kartan nu. Då blev det ju tydligt var man får vara med bilen.

Andersson
2010-10-31, 22:24
Herr Andersson sitter i detta nu hemma i lyan och smider planer för hur bilen ska bli hans...

Hagatorpet
2010-11-01, 11:10
Lycka till :D jag håller tummarna

flyer
2010-11-01, 11:37
Jag kommer att befinna mig i Barcelona :cool: på söndag när tävlingen avgörs vilket innebär att era chanser ökar betydligt!
:p
Lycka till!

loop
2010-11-01, 11:55
Jag kommer att befinna mig i Barcelona :cool: på söndag när tävlingen avgörs vilket innebär att era chanser ökar betydligt!
:p
Lycka till!
Dålig planering .

ola
2010-11-01, 12:39
har precis varit ute på stan på lunchen med bilen (inte optimalt) , hade MINIn tre gånger, första gången blev jag av med den efter 10 sekunder, andra gången hade jag den i säkert 12 sekunder inann nån tog den och sprang ner i kolonilotterna vid Skanstull och tredje gången när jag hade den så satte jag en j-a fart utefter Ringvägen för att bli av med de som uppenbarligen var till fots.. då tappade telefonj-eln GPS mottagningen och då blev jag ju av med den direkt , sen insåg jag att jag inte kunde vara borta från jobbet längre och fick dra mig ur.. Men några snabba lärdomar;
1. Tryck inte på knappen "Dölj" då tappar du följningen på dina mottävlare.
2. Det behövs massor av tid! Ta ledigt från jobbet eller lura ut chefen på nåt möte nånstans långt bort..
3. Skaffa moped för att ta sig fram bäst i stan, parker, cykelvägar , genvägar , torg etc..

Men kul va det! blir nog en runda till ikväll :-)

JohanH
2010-11-01, 12:46
har precis varit ute på stan på lunchen med bilen (inte optimalt) , hade MINIn tre gånger, första gången blev jag av med den efter 10 sekunder, andra gången hade jag den i säkert 12 sekunder inann nån tog den och sprang ner i kolonilotterna vid Skanstull och tredje gången när jag hade den så satte jag en j-a fart utefter Ringvägen för att bli av med de som uppenbarligen var till fots.. då tappade telefonj-eln GPS mottagningen och då blev jag ju av med den direkt , sen insåg jag att jag inte kunde vara borta från jobbet längre och fick dra mig ur.. Men några snabba lärdomar;
1. Tryck inte på knappen "Dölj" då tappar du följningen på dina mottävlare.
2. Det behövs massor av tid! Ta ledigt från jobbet eller lura ut chefen på nåt möte nånstans långt bort..
3. Skaffa moped för att ta sig fram bäst i stan, parker, cykelvägar , genvägar , torg etc..

Men kul va det! blir nog en runda till ikväll :-)


Ola - du får inte köra så fort när du är ute och jagar. Blev nästan överkörd av dig i korsningen Hamngatan/Norrlandsgatan. :-)

/Johan

ola
2010-11-01, 12:48
Ola - du får inte köra så fort när du är ute och jagar. Blev nästan överkörd av dig i korsningen Hamngatan/Norrlandsgatan. :-)

/Johan

hehe - räknar med att folk på två ben håller sig undan den här veckan , särskilt miniister som vet vad som står på spel :-).. undras om Farbror Blå också är med o leker förrresten?

yonasu
2010-11-01, 12:50
Ola - du får inte köra så fort när du är ute och jagar. Blev nästan överkörd av dig i korsningen Hamngatan/Norrlandsgatan. :-)

/Johan

hahaha, farligt spel detta.

vi fick den precis levererad till lilla essingen, så en jobbarpolare plockade den när den åkte förbi. Sen studsa den runt lite på kontoret och nu blev vi av med den av någon som gick utanför och såg fundersam ut. Just nu står han på andra sidan ön och lurar :)

Ruskigt roligt att se honom gå omkring utanför vårat kontor och titta in i bilar, tror inte han förstod riktigt att vi var inne i huset :)

ola
2010-11-01, 12:53
hahaha, farligt spel detta.

vi fick den precis levererad till lilla essingen, så en jobbarpolare plockade den när den åkte förbi. Sen studsa den runt lite på kontoret och nu blev vi av med den av någon som gick utanför och såg fundersam ut. Just nu står han på andra sidan ön och lurar :)

Ruskigt roligt att se honom gå omkring utanför vårat kontor och titta in i bilar, tror inte han förstod riktigt att vi var inne i huset :)

ja jag såg att den stannade ppå Lilla essingen ett bra tag, undrade vad den gjorde där.. nu vet jag vart jag inte ska åka förbi om jag får tag i den igen..

Gustav2000
2010-11-01, 16:26
Jag tycker det är ett skitspel. Hoppas ingen vinner. Gärdet är ju inte med på banan!

MadeleineO
2010-11-01, 16:55
Verkar vara stor uppslutning på Östermalm, och den ligger bara kvar på samma ställe ser det ut som. Men jag gissar att när det är så många på samma ställe lär ingen hålla den särskilt länge. Troligen en hyffsat tidskrävande sysselsättning (orka!).

JOBBARGUBBEN
2010-11-01, 17:15
i reglerna står det att man inte får bryta mot sveriges lagar under tävlingen.
De loggar alla data från deltagarna så det räcker att man kört för fort när man ska komma undan eller kört mot enkelriktat eller ngt annat så tar de bilen av en efter man vunnit.
tänk på det

Fredrik
2010-11-01, 17:15
Om den skulle stanna på Stockholms slott så vet vi vem som kommer att vinna:
C-G B tar bara och kvistar bort till mest avlägsna rum och inväntar lugnt tävlingens slut - INGEN kommer att komma närmare än 50 meter (såvida inte C-P B är med och lirar) :)

JockeO
2010-11-01, 18:34
Verkar vara stor uppslutning på Östermalm, och den ligger bara kvar på samma ställe ser det ut som. Men jag gissar att när det är så många på samma ställe lär ingen hålla den särskilt länge. Troligen en hyffsat tidskrävande sysselsättning (orka!).

Jag är den skyldige som tog den till Östermalm på eftermiddagen. :D

Sammanfattning av dagens deltagande:

Jag var på kundbesök i Västberga och skulle bege mig tillbaka till kontoret i Solna. Men då ringde en annan kund och önskade mitt besök, på Sturegatan Östermalm.

En snabb titt i appen gav att bytet befann sig stillastående på Zinkensdamms IP på Södermalm. Alldeles perfekt för ett besök.

Väl framme så visade kartan att bytet befann sig på läktaren under pågående knattematch/träning. Flera gråa deltagarprickar kretsade runt bytet.
Jag parkerade på en sidogata och smög mig på bakvägen, in under läktaren, norpade bytet och sprang iväg mot närmsta utgång.

Jag såg att ett par konkurrenter bevakade vägkorsningarna så jag chansade på en bakgata, men som visade sig vara en återvändsgränd.

Tillbaka och full fart genom svärmen som började samlas på kartan. Hög puls!

Lyckades tappa bytet två ggr på södermalm men båda gångerna återtog jag det och hann iväg.

När jag då började reflektera över att jag för en gångs skull borde haft annan bil än en Mini att färdas i (hemska tanke), så att jag kunde smita mer diskret...

Ja, då dök plötsligt FEEDME:s gula JCW upp framför mig! :o
Tack och lov "bara" parkerad där på södermalm..
Vidare över centralbron och så genom getingboet av prickar runt Sergelstorg och Svampen... tappade och återtog två ggr vid rödlysen..

Parkerade utanför kunden på Östermalm och kilade upp. Fortfarande med bytet.

Tyvärr så har de kontorsfönster ut mot Sturegatan, så jag kunde se hur prickarna hopades utanför, tills jag så tappade bytet och kunde börja jobba.

Jag hann fånga bytet på Birger Jarlsgatan nu på hemvägen, men nu är det riktigt svart med jagade prickar i city, så jag gav upp då jag tappade den vid ett rödlyse... Men kul är det!!

Och det kryddas ju av att man här och var kan se både gående och bilister som sitter med upplyst display och ser hur man passerar med bytet.

/M v h, JockeO

yonasu
2010-11-01, 18:53
Såg just någon ta rekord i stockholm runt, med någon efter sig. antagligen på motorcykel (genade genom några parker) och oddsen att det var "gröna vågen" hela vägen är nog inte så stor :)

nu verkar däremot webbsidan dö... fan måste nog sno en iphön av nån på jobbet

Johan W
2010-11-01, 18:58
Knyckte den i närheten av valhallavägen idag, blev dock av med den lika fort, dock är valhallavägen utanför spelområdet verkar det som :(

yonasu
2010-11-01, 19:01
Gränsen går där iaf.

ungefär fyra i åtta stannade minin på strandvägen och alla prickar försvann. När dom försvann var det 2 stycken som fajtades om den, men dom körde ganska sakta sista sträckan så det var nog inget olaglig just då iaf. Kul å se på, även fast man bara satt vid datorn :)

JockeO
2010-11-01, 19:08
Såg just någon ta rekord i stockholm runt, med någon efter sig. antagligen på motorcykel (genade genom några parker) och oddsen att det var "gröna vågen" hela vägen är nog inte så stor :)

nu verkar däremot webbsidan dö... fan måste nog sno en iphön av nån på jobbet

Jag antar då att du sett denna rekordflykt på hemsidan(?)
Där är det ganska stora fördröjningar och positionshopp, så det kan nog se ut lite hur som helst.

Jag var imponerad hur det flöt på i realtid i telefonen när man befinner sig mitt inne i smeten. Man kan verkligen identifiera de mötande bilarna som har appen igång.

Någon som har cirkapris på kostnaderna för att utveckla en sån här app för enstaka kampanj? Kostnaden för prisbordet måste vara den minsta utgiften i denna genialiska annonskampanj.

Kanske kan MINI.se donera appen till NMCS för att hålla koll på alla deltagare i Klubb-cruisings, när spektaklet är över.

/M v h, JockeO

MadeleineO
2010-11-01, 19:24
Jag är den skyldige som tog den till Östermalm på eftermiddagen. :D

Sammanfattning av dagens deltagande:

Jag var på kundbesök i Västberga och skulle bege mig tillbaka till kontoret i Solna. Men då ringde en annan kund och önskade mitt besök, på Sturegatan Östermalm.

En snabb titt i appen gav att bytet befann sig stillastående på Zinkensdamms IP på Södermalm. Alldeles perfekt för ett besök.

Väl framme så visade kartan att bytet befann sig på läktaren under pågående knattematch/träning. Flera gråa deltagarprickar kretsade runt bytet.
Jag parkerade på en sidogata och smög mig på bakvägen, in under läktaren, norpade bytet och sprang iväg mot närmsta utgång.

Jag såg att ett par konkurrenter bevakade vägkorsningarna så jag chansade på en bakgata, men som visade sig vara en återvändsgränd.

Tillbaka och full fart genom svärmen som började samlas på kartan. Hög puls!

Lyckades tappa bytet två ggr på södermalm men båda gångerna återtog jag det och hann iväg.

När jag då började reflektera över att jag för en gångs skull borde haft annan bil än en Mini att färdas i (hemska tanke), så att jag kunde smita mer diskret...

Ja, då dök plötsligt FEEDME:s gula JCW upp framför mig! :o
Tack och lov "bara" parkerad där på södermalm..
Vidare över centralbron och så genom getingboet av prickar runt Sergelstorg och Svampen... tappade och återtog två ggr vid rödlysen..

Parkerade utanför kunden på Östermalm och kilade upp. Fortfarande med bytet.

Tyvärr så har de kontorsfönster ut mot Sturegatan, så jag kunde se hur prickarna hopades utanför, tills jag så tappade bytet och kunde börja jobba.

Jag hann fånga bytet på Birger Jarlsgatan nu på hemvägen, men nu är det riktigt svart med jagade prickar i city, så jag gav upp då jag tappade den vid ett rödlyse... Men kul är det!!

Och det kryddas ju av att man här och var kan se både gående och bilister som sitter med upplyst display och ser hur man passerar med bytet.

/M v h, JockeO

Låter faktiskt väldigt spännande. :D

Björn P
2010-11-01, 20:00
i reglerna står det att man inte får bryta mot sveriges lagar under tävlingen.
De loggar alla data från deltagarna så det räcker att man kört för fort när man ska komma undan eller kört mot enkelriktat eller ngt annat så tar de bilen av en efter man vunnit.
tänk på det

Äh. Det där är ju hur lätt som helst att komma runt. Det är ju bara att hävda att du åkt med i en annan bil eller att någon kört din. Medhjälp till fortkörning eller dylik trafikförseelse finns inte.

yonasu
2010-11-01, 20:24
Jag antar då att du sett denna rekordflykt på hemsidan(?)
Där är det ganska stora fördröjningar och positionshopp, så det kan nog se ut lite hur som helst.

Jag var imponerad hur det flöt på i realtid i telefonen när man befinner sig mitt inne i smeten. Man kan verkligen identifiera de mötande bilarna som har appen igång.

Någon som har cirkapris på kostnaderna för att utveckla en sån här app för enstaka kampanj? Kostnaden för prisbordet måste vara den minsta utgiften i denna genialiska annonskampanj.

Kanske kan MINI.se donera appen till NMCS för att hålla koll på alla deltagare i Klubb-cruisings, när spektaklet är över.

/M v h, JockeO

uppdateringen är på runt 5 sekunder, så man kan lätt se att folk kör bra fort vissa sträckor. Men visst, dom kan ha kört runt parken och gpsen kan ha gett fel positioner fast det såg inte alls ut som det.

Om jag skulle höfta en estimering skulle jag säga runt 3-400kkr, med projektledning/testning osv, Ifall det var gjort i sverige med konsultkraft. Fast jag suger på att estimera iphoneappar dock.. hemsidan är rätt clean gjord så det är nån med koll som gjort det iaf :)

Rasmus
2010-11-01, 21:18
Om jag skulle höfta en estimering skulle jag säga runt 3-400kkr, med projektledning/testning osv, Ifall det var gjort i sverige med konsultkraft. Fast jag suger på att estimera iphoneappar dock.. hemsidan är rätt clean gjord så det är nån med koll som gjort det iaf :)

Om vi säger så här… Det var flera tillfrågade leverantörer som valde att inte lämnade någon offert på uppdraget pga att budgeten och villkoren var aaaaalldeles för dåliga.

JOBBARGUBBEN
2010-11-01, 21:31
Äh. Det där är ju hur lätt som helst att komma runt. Det är ju bara att hävda att du åkt med i en annan bil eller att någon kört din. Medhjälp till fortkörning eller dylik trafikförseelse finns inte.

ja det lät ju bra.
då är det bara för er tävlande att ge järnet och hoppas att farbror blå sover denna vecka:D

FEED ME
2010-11-01, 22:12
Kanske man ska skaffa en iPhone i alla fall... :)

Andersson
2010-11-01, 22:54
Just nu är det jag som har bilen! :D:D Står "parkerad" hemma hos mig, förmodar att det kommer vara så tills jag åker till jobbet (utanför spelområdet) imorgon bitti...

Andersson
2010-11-01, 23:05
Nähä någon jävel orkade sig ut till Fredhäll i denna sena timme för att hämta den! :)

Dragon
2010-11-02, 06:33
Kanske man ska skaffa en iPhone i alla fall... :)

nää dom ringer inte på morron :mad: ;)

Hagatorpet
2010-11-02, 07:21
nää dom ringer inte på morron :mad: ;)

beror väl på om man har någon kompis? :D

Dragon
2010-11-02, 07:22
beror väl på om man har någon kompis? :D

hehe, helt sant...menade alarmet :p

ola
2010-11-02, 15:02
hade MINIn i 40-45 minuter idag kring lunchtid , Plockade den i Sergelstorg rondellen efter tre varvs hemtagningar och tappningar - folk undrade nog vad jag höll på med.. drog sen ner på Söder med den , körde två varv runt hela södermalm , fick lite jagande bilar efter mig några gånger kring Skanstull men klarade mig undan efter någon sekunds tapp och sen återtag och gasen i botten , klämma sig emellan några bilar och u-sväng och ner på smågatorna i skumma hamnkvarteren:-). Tvungen å åka söderut sen så jag släppte den på Johanneshovsbron då jag passerade ut ur spelområdet , såg att den låg där oupplockad åtminstone 10-15 min , omöjligt för gång/cykel/mopedtrafikanter att ta den där uppe på bron över vattnet, så det var nån bil på ingång mot stan som tog den till slut.. Förbaskat kul det här! Synd att man ska till Milano några dar , men på söndag blir det seriöst!!

Hagatorpet
2010-11-02, 15:08
Det gäller att träna inför sista dagen då det gäller :)
lite avudsjuk är man på er, som har möjlighet att vara del i detta.
se nu till att bilen hamnar inom klubben :D

Jonz
2010-11-02, 15:17
Är jag inte allt för onykter på Söndag kan det nog bli en resa till Kungliga Hufvudstaden, för att vinna :)!!!

JockeO
2010-11-02, 17:12
hade MINIn i 40-45 minuter idag kring lunchtid , Plockade den i Sergelstorg rondellen efter tre varvs hemtagningar och tappningar - folk undrade nog vad jag höll på med.. drog sen ner på Söder med den , körde två varv runt hela södermalm , fick lite jagande bilar efter mig några gånger kring Skanstull men klarade mig undan efter någon sekunds tapp och sen återtag och gasen i botten , klämma sig emellan några bilar och u-sväng och ner på smågatorna i skumma hamnkvarteren:-). Tvungen å åka söderut sen så jag släppte den på Johanneshovsbron då jag passerade ut ur spelområdet , såg att den låg där oupplockad åtminstone 10-15 min , omöjligt för gång/cykel/mopedtrafikanter att ta den där uppe på bron över vattnet, så det var nån bil på ingång mot stan som tog den till slut.. Förbaskat kul det här! Synd att man ska till Milano några dar , men på söndag blir det seriöst!!

Då var det dig jag följde på dator/telefon idag på jobbet. Kul!

Och för att spetsa till det ytterligare för alla åskådare, så har här någon vänlig själ redan utvecklat en intressant variant på realtidskartan:

http://fredrikjungstedt.se/mini/

Han har kopplat ihop spelkartan med alla deltagares facebook-konton, så man direkt i kartan kan se vem som är vem och vem som har bytet.

Jag tänkte ut och träna ikväll mellan 19-20.

/M v h, JockeO

yonasu
2010-11-02, 17:17
hahaha fan jag satt igår och funderade på hur man skulle kunna få ut mer information eller uppdatera positionerna snabbare, men skulle krävas att sniffa iphone-trafiken. Antar att han gjorde nåt liknande, riktigt snyggt!

Däremot kanske nån kommer lacka...

MadeleineO
2010-11-02, 18:00
Hihi, det här var ju riktigt kul, jag stod på min balkong och såg hur MINIn närmade sig. Kom en svart skåpbil och jag knep den. Men loosade den direkt. Har halv radioskugga hemma så det hade inte blivit nån större getaway härifrån direkt. :)

JockeO
2010-11-02, 19:57
Jag har ikväll testat att vara med i slutjakten mellan 19 och 20.

När jag begav mig hemifrån Solna var bytet på Södermalm och jag när jag kom åkandes söderut på Klarastrandsleden fick jag plötsligt bytet serverat rakt i famnen. Precis lagom att då lura alla följare och vika av från Norrmalm över till Kungsholmen med bytet. Lyckades lura ett antal väntande jägare på Kungsholmen och behöll bytet i ca 10 minuter tvärs över hela Kungsholmen.

Då jag till slut tappade den vid ett rödlyse så saktade jag in och försökte få ner pulsen.

Bytet försvann snabbt över bron till Vasastan.

Jag blev uppringd av arbetskollega som fått tipps om den där facebook-kopplade kartsidan (http://fredrikjungstedt.se/mini/), som rapporterade att han kunnat följa en blå-gul-vit NEW MINI CLUB Sweden-logga med bytet längs hela flyktvägen. :)

Efter en välbehövlig paus begav jag mig sakta ner mot den kokande smältdegeln vid Sveaplansrondellen (Wenner Gren Center) där det drog ihop sig till slutkamp.

Ca 100 bilar och mc, samt ett femtiotal personer till fots, som snurrade varv efter varv i den lilla rondellen. Hysteriskt! Fånga-knappen och "Du har tappat Minin" flimmrade som ett röd/blått stroboskop i displayen.

Lotteri. Men vägen dit är dessdå roligare.

Många, många Minis synliga ute i kriget!

/M v h, JockeO

stroy
2010-11-02, 19:57
Gjorde ett tafatt försök vid 19.30 tiden, var bra nära bara för att upptäcka att jag kört in på en återvändsgränd från Norr mälarstrand. Sjukt svårt att vara själv och risken för att någon stackars med/mot trafikant får sätta livhanken till är hög. Särskilt för en skåning, med dålig vägkännedom... i regn. (ursäkterna haglar)

Jag köper mig en ny bil istället... verkar enklare.

JockeO
2010-11-02, 19:59
Gjorde ett tafatt försök vid 19.30 tiden, var bra nära bara för att upptäcka att jag kört in på en återvändsgränd från Norr mälarstrand. Sjukt svårt att vara själv och risken för att någon stackars med/mot trafikant får sätta livhanken till är hög. Särskilt för en skåning, med dålig vägkännedom... i regn. (ursäkterna haglar)

Jag köper mig en ny bil istället... verkar enklare.

Om du körde din Mini som syns på din bild där, så mötte jag nog dig i en korsning på K-holmen ca 19:40

/M v h, JockeO

stroy
2010-11-02, 20:27
Stämmer bra, snurrig som jag var så ska du nog bara vara glad att jag inte krockade med dig, för jag såg inte dig!

Bang
2010-11-03, 06:46
Låter hur kul som helst det här.
Någon som vet vad dagspriserna är?

Johan W
2010-11-03, 07:06
Låter hur kul som helst det här.
Någon som vet vad dagspriserna är?

1 Vecka med en Countryman tror jag

stroy
2010-11-03, 12:04
Är det någon som listat ut hur man stänger ner appen (så att den slutar GPS'a) utan att behöva starta om ifånen?

MadeleineO
2010-11-03, 12:36
Är det någon som listat ut hur man stänger ner appen (så att den slutar GPS'a) utan att behöva starta om ifånen?

Jo, det där är lite störande, men har du multitasking så börja med att minimera appen genom att trycka hemknappen. Sen dubbelklickar du hemknappen och får upp aktiva appar. Peka på getawayappen tills den börjar skramla och stäng den med krysset :)

stroy
2010-11-03, 19:28
Trots gårdagens något förvirrade försök så var man med i slutkampen vid Södersjukhuset idag. Precis som det ser ut på kartan för er som tittar på så är det lite kaos kring åttasnåret och man har "Minin" var tredje sekund för att sedan bli av med den. Träffade Calle08 i alla fall och vi kunde beundra varandras pärlor.

Kul grej det här. Misstänker ett veritabelt kaos på söndag.

Ace
2010-11-03, 20:14
Ingen som jagat idag?

stroy
2010-11-03, 20:27
Ingen som jagat idag?

Jag känner mig ignorerad.. :(

Hagatorpet
2010-11-03, 20:33
Ingen som jagat idag?

Verkar inte vara något intresse längre! :)

MadeleineO
2010-11-03, 20:34
Stroy jagar ju för kung och fosterland. Heja Stroy ;)

Calle08
2010-11-03, 20:37
Jag var ute ikväll och jaga för första gången. Måste säga att det var sjukt kul och väldigt beroendeframkallande.

JockeO
2010-11-03, 21:56
Jag var ute ikväll och jaga för första gången. Måste säga att det var sjukt kul och väldigt beroendeframkallande.

Då kanske vi syns imorgon då.

Tips till alla deltagande NMCS:are:
Lägg in Den där blågulvita NMCS-loggan som presentationsbild i era profiler, så syns de tydligt på den där realtidskartan med facebook-bilder i stället för gråa prickar.

Inte bara bra reklam för klubben, lättare för åskådare att spot:a en klubbkompis då också.

/M v h, JockeO

Predator
2010-11-04, 14:23
Jag åkte in till stan igår för att träna lite inför söndagen, har ägt en Mini tidigare så man är ju sugen på en till..

Hur som helst så var jag på söder ca 19:15 och började spela.. Det slutade med att jag vann gårdagens tävling så nu får jag låna en Mini i en vecka =)

JOBBARGUBBEN
2010-11-04, 16:14
Grattis!
det var kul.

yonasu
2010-11-04, 18:01
Nu börjar spelarna hopa ihop sig. En viss henrik är ute och klättrar berg med bilen vid essingebron över till lilla essingen, joakim lurar på ifall han kan plocka den från essingeleden ser det ut som.. Spännande match!

trist att bilen är på lagning och man inte har ifön.. h-vetes

nu står dom visst 7 pers och snor den fram och tillbaks. Och där drar jakob iväg som ett skott! olidlig spänning ja :D

stroy
2010-11-04, 18:11
Sitter på jobbet och kollar i ifånen och undrar om man ska ta det sista mötet i telefon sittandes i Minin, jagande... Minin.

Inser ju samtidigt begränsningen i min simultankapacitet, jag kan ju knappt gå och prata samtidigt. Men det var kul igår och jag har inte så långt till Essingen...
Som vanligt vinner nog äventyret över förnuftet. Skönt o va dum :-)

Getaway it is!

MadeleineO
2010-11-04, 18:27
Snodde MINIn ett par gånger på väg hem vid Västerbroplan. Men mina små försök blev inte så långvariga, och på cykel hann jag inte mer än en meter innan jag tappade den. Jag hann dock känna mig lite som en trafikfara, med ett lätt tunnelseende...

yonasu
2010-11-04, 18:39
20 minuter kvar och JockeO har den körandes nerför hornsgatan. ENDAST 17 personer bakom han, nu fintar han dom och tar söder mälarstrand. Olidligt!

stroy
2010-11-04, 19:29
Träffade Jocke mitt i hetstriden, någonstans vid skanstull blev någon glad ikväll. Misstänker också att farbror blå nu också insett att det här kan leda till "ordningsstörande" ett tag trodde jag minsann att de hade Minin och att de snodde den från mig. Typiskt polisen, inte läge att tuta och köra om då.

Ingen "tur" idag heller och ett par gångtrafikanter ska vara glada att de lever :-)

JockeO
2010-11-04, 19:40
Nu börjar spelarna hopa ihop sig. En viss henrik är ute och klättrar berg med bilen vid essingebron över till lilla essingen, joakim lurar på ifall han kan plocka den från essingeleden ser det ut som.. Spännande match!

trist att bilen är på lagning och man inte har ifön.. h-vetes

nu står dom visst 7 pers och snor den fram och tillbaks. Och där drar jakob iväg som ett skott! olidlig spänning ja :D




20 minuter kvar och JockeO har den körandes nerför hornsgatan. ENDAST 17 personer bakom han, nu fintar han dom och tar söder mälarstrand. Olidligt!

Kul att man har publik! :-)

Summering:

Begav mig mot "smeten" på Kungsholmen vid halv sju... Avaktade lite för att se var det skulle bära hän...
Allt kretsade kriing västerbrofästet på K-holmssidan..
Då jag misslyckades i närspelet försökte jag mig på en fuling..
Upp på bron över till Söder... kanske kunde jag norpa den i flykten och gasa ifrån alla nedanför bron... ;-)
Japp.. lyckades, men tappade och då fick jag ju fortsätta till söder och vända..
Tillbaka på Kholmen..
Snart hade svärmen stannat av i en korsning uppe på smågatorna på K-holmen... Konstigt, för då jag stod mitt i korsningen var vi endast 5-6 st synliga, så jag misstänker att det var en hel del soff-deltagare som var aktiva från lägenheterna intill.

Jag tappade den och tog det lite lugnt, så plötsligt, när jag trodde jag kört för långt, så fick jag minin igen.. full gas mot stadshuset och city... Helt ensam!

Lyckades skaka av mig hela svärmen och ta mig till Gamla stan... nya kombatanter fanns där, samt rödljusen som sinkade mig.. tappade.. gav upp lite..
Men så lyckades jag med än gigantfint och ett ryck..
Ensam över med fångad mini till södermalm!
Någon stod och lurade på slusspplan, men efter lite pingpong så fick jag med mig den in på Hornsgatan på söder... Heeeeelt solo. Hundratals kvar kring slussplan.

En ensam grå prick mötandes på Honsgatan.. Grrr.. Men.. tur igen.. en promenerande tjej... vi vet ju alla hur tjejer är inför helg.. Just det.. hon pratade i telefonen mot örat. ;-)

solokörde och hade tid att tänka taktiskt.. rakt fram mot hornstull, eller vika ner på söder mälarstand? Det blev södermälarstrand... Där möter jag EN kombatant.... STROY! Som snor den av mig och kör mot slussen igen...
Jag vänder och hakar på.. Stroy och jag möter upp inne på Söder.. snackar lite.. slår följe.. Börjar leta oss mot slutstriden..

"Lotteriet" gick av stapeln alldeles under Clarion Hotel ikväll.

4 mils citykörning på 1,5 h... Underbart kul!

/M v h, JockeO - Mini Cooper S R53 - Getaway Edition (Med panoramatak för optimal GPS-täckning)

yonasu
2010-11-04, 21:08
Det va kul å se folk försöka massa olika strategier, många som försöker köra förbi och plocka i farten som sedan fastnar på rödljusen :)
Däremot så var det nästan samma gäng nästan hela tiden, folk följer efter med mopeder och andra fordon ser det ut som.

som sagt, man skulle haft en bil nu..

JockeO
2010-11-05, 11:43
Jag åkte in till stan igår för att träna lite inför söndagen, har ägt en Mini tidigare så man är ju sugen på en till..

Hur som helst så var jag på söder ca 19:15 och började spela.. Det slutade med att jag vann gårdagens tävling så nu får jag låna en Mini i en vecka =)

Stort grattis!

Jag gillar din kommentar till tävlingsledningen då de meddelat dig att du vunnit en lånebil:

"Tack självs för en rolig arrangemang, blir jag kontaktad idag vill köra med den på söndag =)"

http://www.facebook.com/minigetawaystockholm

Smart! Du räknar med folkrace och plåtskador på söndag alltså... ;-)

/M v h, JockeO

stroy
2010-11-06, 09:39
Jag saknade en massa Minisar i gårdagens batalj. Skulle väl isåfall vara MiniGetaways officiella Countryman som hängde efter mig med tre grabbar och en filmkamera i högsta hugg. Kommer den filmen i konstapelns händer kan jag lika gärna lämna in mig själv..

fast... om JAG bröt en massa regler.. så är det inget mot grabbarna i den där filmande Countrymanen. haha. jösses, det kan inte varit många gröna trafikljus de passerade. Många var lätt ljusröda när JAG passerade!

Kul som tusan i alla fall!

MissCooper
2010-11-06, 13:46
Nu är det bara ett dygn kvar, snart smäller det!!!

JOBBARGUBBEN
2010-11-06, 15:01
När jag försöker följa minigetaway på minigetrawaystocholm.com så rör sig inte prickarna. Det verkar ju inte fungera nåt vidare.
gör jag nåt fel?

JockeO
2010-11-06, 15:38
När jag försöker följa minigetaway på minigetrawaystocholm.com så rör sig inte prickarna. Det verkar ju inte fungera nåt vidare.
gör jag nåt fel?

Jag har märkt samma fenomen på hemdatorn. Inte ens reload hjälper.
Enda sättet är då att stänga och öppna webläsaren på nytt och kopiera in adressen på nytt.

Samma sak på websidan med deltagarnamnen synliga istället för anonyma grå prickar:

http://www.fredrikjungstedt.se/mini/

Men ibland flyter det hyfsat.

Genrep ikväll.
Kanske satsar jag på däcksbyte inför morgondagen. ;-)

/M v h, JockeO

Gustav2000
2010-11-07, 13:15
Nu är det kaos på Narvavägen. Någon mer än mig som representerar?

JockeO
2010-11-07, 14:22
Nu är det chaos på Narvavägen. Någon mer än mig som representerar?

Jag ser i alla fall Olas jcw clubman övergiven mitt i gatan. Och minst två andra minis med klubbdekal. Kul med så många minis här generellt. Gissar att det är du som parkerat på bästa reklamplats där i mitten(?)
Alldeles efter att jag tog det här fotot fick jag fick ett helt TV-team nedstucket genom takluckan.

/mvh. JockeO

4007

Björn P
2010-11-07, 15:24
Gick förbi Narvavägen på min söndagspromenad. Vilket kaos. Vad hände där? Såg Ola svänga ut på Strandvägen och Gustav2000 köra ned från trottoaren på Narvavägen - men ni han dra iväg innan jag hann gå fram och hälsa.

Lycka till ni som kämpar!

Rasmus
2010-11-07, 15:24
Vinnaren är Joel Ekman. Är det någon härifrån?

Johan W
2010-11-07, 15:58
Synd bara att 3G trafiken kraschade när det var 10sek kvar, hade den sista gången när det var 15s kvar cirka, snacka om lotto ;)

Hagatorpet
2010-11-07, 16:53
Vinnaren är Joel Ekman. Är det någon härifrån?

Joel Ekman, före detta trumslagaren i Stone Sour?

MadeleineO
2010-11-07, 17:42
Promenerade nedför Narvavägen vid 14-tiden idag och ser en vit pickupliknande bil backa i full karriär helt mot körriktningen, andra bilar fick väja. Vi tyckte det såg lite skumt ut, fast jag tänkte direkt att det här lär väl ha med tävlingen att göra.... Och så var det ju. Sen såg man fullt av människor i bilar, på cyklar, i gathörn med iphonensens i högsta hugg, och en hel del leenden när man tog den av varandra. Lite lockad att hänga kvar till 15, men så såg inte planerna ut. Kul idé, hela grejen.

ola
2010-11-07, 17:49
10 sek innan kl 15 la mottagningen ner!! hade den ett hundratal gånger mellan kl 14 och 15.. det var inte längre jakt utan lotteri bland tusentalet människor på plats , vinnaren stod 5 meter från mig , han fick världens spel när han vann!! kul men surt att det var så nära!

Gustav2000
2010-11-07, 18:23
Jag ser i alla fall Olas jcw clubman övergiven mitt i gatan. Och minst två andra minis med klubbdekal. Kul med så många minis här generellt. Gissar att det är du som parkerat på bästa reklamplats där i mitten(?)
Alldeles efter att jag tog det här fotot fick jag fick ett helt TV-team nedstucket genom takluckan.

/mvh. JockeO

4007
...ja det var jag. Jag hejade på dig i korsningen innan vid Riddargatan. Sen har jag många bilder som jag vill lägga upp men begriper inte hur. Någon kanske kan pm:a mig om det. Gör det så vi får lite bilder.

JockeO
2010-11-07, 18:33
...ja det var jag. Jag hejade på dig i korsningen innan vid Riddargatan. Sen har jag många bilder som jag vill lägga upp men begriper inte hur. Någon kanske kan pm:a mig om det. Gör det så vi får lite bilder.

Ah, nu minns jag.. Ja, vi hälsade när jag hade nedvevad ruta och du kom gåendes... Alla katter är grå i mörker och utan sin Mini.;-)

Precis innan blev jag påbackad av en tant i en risig Mazda. Som tur var tog det i regplåten.

Någon som vet vad det plötsliga stora rökmolnet på Banérgatan var?

Kanske var det någon rökbomb som skulle symbolisera slutsignal?
Eller var det någon som brände gummi mitt i folkmassan?

För att ladda upp foton:
Jag tryckte på "gemet" och laddade bilden från datorn till forumet, sedan "gemet" igen för att infoga i meddelandet.

/M v h, JockeO

Gustav2000
2010-11-07, 18:35
Här kommer lite bilder.
Manen vid Countryman:en är Fredrik Ellsäter som är Marketing Manager vid BMW Group och är väldigt entusiastisk över sitt arrangemang. Den ser vi röken från en entusiast i vit amerikansk bil.

Gustav2000
2010-11-07, 18:43
Gick förbi Narvavägen på min söndagspromenad. Vilket kaos. Vad hände där? Såg Ola svänga ut på Strandvägen och Gustav2000 köra ned från trottoaren på Narvavägen - men ni han dra iväg innan jag hann gå fram och hälsa.

Lycka till ni som kämpar!

Det var ju synd att jag drog så fort. Hade ju varit trevligt att träffas.

Björn P
2010-11-07, 18:53
Det var ju synd att jag drog så fort. Hade ju varit trevligt att träffas.

Ja vi måste köra ett mini-MINI-meet på Gärdet snart. Jag har ju redan sett dig en gång (läs i Cooperspottingtråden) men även då gick det lite fort. ;)

ola
2010-11-07, 19:02
Någon som vet vad det plötsliga stora rökmolnet på Banérgatan var?

Kanske var det någon rökbomb som skulle symbolisera slutsignal?
Eller var det någon som brände gummi mitt i folkmassan?


/M v h, JockeO
det var nån raggarfjunis som brände däck med sin japanska superracer (NOT)

Johan W
2010-11-07, 19:13
http://tapa.tk/mu/55e09d43-fa36-7dcb.jpg
Lite folk, dock visas bara 300? Samtidigt

dvorak
2010-11-07, 20:17
Ajaj, synd att ingen här vann den! Såg fram emot att läsa glädjerop här :D

stroy
2010-11-07, 21:10
Lätt kaosartat men också lite skönt att man kunde sköta det hela utan att köra bil. Jag hade packat ett lätt ombyte att ha i häktet som förberedning för en hektisk sista jakt-dag.
Med ett par hundra deltagare kunde man ju lugnt parkera en bit ifrån och ställa sig för att joina "knapptryckandet".
Kul dock med de som inte tyckts spelat innan som okontrollerat började springa en 20-50m så fort de fick tag i bilen.. lite sött :-)

ola
2010-11-08, 06:39
Lätt kaosartat men också lite skönt att man kunde sköta det hela utan att köra bil. Jag hade packat ett lätt ombyte att ha i häktet som förberedning för en hektisk sista jakt-dag.
Med ett par hundra deltagare kunde man ju lugnt parkera en bit ifrån och ställa sig för att joina "knapptryckandet".
Kul dock med de som inte tyckts spelat innan som okontrollerat började springa en 20-50m så fort de fick tag i bilen.. lite sött :-)

ja dom var lite kul , såg en motorcykel med passagerare som åkte in på narvavägen gång på gång och sen drog iväg med en j-a fart återupprepade gånger.. de kände sig nog lite fåniga efter ett par gånger.. :-)

JockeO
2010-11-08, 18:28
Filmklipp på Youtube från platsen där finalen gick av stapeln:

YouTube - Mini Getaway Stockholm 2010 Final moments (http://www.youtube.com/watch?v=fA24uzKQS1w&feature=related)

/M v h, JockeO

Gustav2000
2010-11-08, 20:38
Filmklipp på Youtube från platsen där finalen gick av stapeln:

YouTube - Mini Getaway Stockholm 2010 Final moments (http://www.youtube.com/watch?v=fA24uzKQS1w&feature=related)

/M v h, JockeO

AHHHH! Det är ju min Mini!! ... i slutet av filmen som gasar lite! Kolla de sista sekunderna. hahaha:galen Vilket ljud!

Kongo
2010-11-08, 21:46
Ja vi måste köra ett mini-MINI-meet på Gärdet snart. Jag har ju redan sett dig en gång (läs i Cooperspottingtråden) men även då gick det lite fort. ;)

Det är lite det som kännertecknar Gustav, observerade du att han inte använde kopplingen? :banana:

JohanN
2010-11-08, 22:11
Ja vi måste köra ett mini-MINI-meet på Gärdet snart. Jag har ju redan sett dig en gång (läs i Cooperspottingtråden) men även då gick det lite fort. ;)

Jag är lått på ett mini meet på Gärdet! Hänger ju där uppe en del... Snart kanske vi får ihop tille ett Gärdet maxi Mini meet!

Fredrik
2010-11-10, 07:07
Här är ett kort reportage med bild på den lycklige vinnaren 8)

http://feber.se/bil/art/192831/joel_vann_minin/

JohanN
2010-11-10, 16:25
Här är ett kort reportage med bild på den lycklige vinnaren 8)

http://feber.se/bil/art/192831/joel_vann_minin/

Fasen! Det är ju min granne! Ska genast locka in honom som medlem så han får berätta om galenskapen!!!

Hagatorpet
2010-11-10, 16:27
Fasen! Det är ju min granne!

Du får gratulera honom, och se till att han blir medlem :D

Fredrik
2010-11-10, 17:54
Fasen! Det är ju min granne! Ska genast locka in honom som medlem så han får berätta om galenskapen!!!

Helt otroligt Johan :D

Klart Joel ska med här 8)

JockeO
2010-11-10, 20:06
Helt otroligt Johan :D

Klart Joel ska med här 8)

Här är organisatörernas filmklipp från sista dagen, med vinnaren Joel.
(Klicka på länken till youtubesidan)

http://www.youtube.com/user/MINIGetawayStockholm#p/u

/M v h, JockeO

JockeO
2010-11-10, 20:11
Här är ett kort reportage med bild på den lycklige vinnaren 8)

http://feber.se/bil/art/192831/joel_vann_minin/

Kul att läsa kommentarerna från läsarna, att den helikopter som svävade över finalkaoset faktiskt var en deltagare som fixat egen helikopter.
Jag trodde hela tiden att det var polisen som övervakade trafikkaoset så jag kollade aldrig upp på helikoptern när jag var där.
Han skall tydligen lägga upp filmklipp från flygningen inom kort.


/M v h, Jocke

teposen
2011-01-05, 14:08
Hej,

Jag håller på med en studie om GPS-baserade tjänster och skulle behöva er hjälp. Kan ni som var med i tävlingen svara på ett jättelitet frågeformulär som finns här:

http://www.surveymonkey.com/s/2KNC7SR

Tack så mycket på förhand!

Gustav2000
2011-01-05, 15:52
Hej,

Jag håller på med en studie om GPS-baserade tjänster och skulle behöva er hjälp. Kan ni som var med i tävlingen svara på ett jättelitet frågeformulär som finns här:

http://www.surveymonkey.com/s/2KNC7SR

Tack så mycket på förhand!

Klart!

teposen
2011-01-05, 16:42
Klart!

Tackar! =)