handdator

Visa fullständig version : Hjälm för banracing - vad kör ni med?



Björn P
2010-10-07, 07:48
Hjälm för banracing - vad kör ni med? öppen eller integral? vad väger hjälmen? är ni nöjda med den?

powernap
2010-10-07, 08:13
Hjälm för banracing - vad kör ni med? öppen eller integral? vad väger hjälmen? är ni nöjda med den?

1100 gram
vit - sparco eller nåt sånt....
öppen
nöjd, men det blir väldigt varmt - tur man inte har så mycket hår på skallen ;-)

dvorak
2010-10-07, 09:24
Jag har en öppen Bell-hjälm. Mag 6 tror jag det är.Under kilot, tror den väger 900 gram.

http://www.bellracing.info/sportmag6.php

Viktigt är att hjälmen är antingen Snell SA certifierad eller motsvarande för FIA/SBF. Då skall den vara godkänd för HANS, vilket är en mycket bra idé.

ola
2010-10-07, 09:25
Integral Akuma V1 Ghostrider , http://www.akumahelmets.com/products_helmet_V1-GhostRider-matte.php

ola
2010-10-07, 09:29
Jag har en öppen Bell-hjälm. Mag 6 tror jag det är.Under kilot, tror den väger 900 gram.

http://www.bellracing.info/sportmag6.php

Viktigt är att hjälmen är antingen Snell SA certifierad eller motsvarande för FIA/SBF. Då skall den vara godkänd för HANS, vilket är en mycket bra idé.

Vet inte hur det funkar i bilvärlden , men Snell eller Dot certifiering räcker inte för motorcykelåkning ialla fall - där måste den vara ECE 22.05 certifierad , det är det som många av importhjälmarna faller på när det gäller MC , i lagens ögon kan man då lika gärna ha en yllemössa på sig - det räknas som lika mycket hjälm...

Kräver Orginalföräkringar att man har godkänd hjälm under bankörningarna med BMWSC ?

dvorak
2010-10-07, 09:33
Nej jag tror inte att de bryr sig. De bryr sig bara om bilen, inte skador på dig :)

Det enda jag kan tillägga är att jag vet att det är stor skillnad på klassning inom motorcykel och bilsport. Jag vet inte varför, men hur man smäller antar jag har stor betydelse. Motorcykelhjälmar är ju i regel ganska mycket tyngre, och det är inte någon som är särskilt trevligt i en bil. På en motorcykel sitter man inte fast, men i bilen så har du bälte, och en tung hjälm kan då skada nacken riktigt illa

Björn P
2010-10-07, 10:08
Jag har en öppen Bell-hjälm. Mag 6 tror jag det är.Under kilot, tror den väger 900 gram.

http://www.bellracing.info/sportmag6.php

Viktigt är att hjälmen är antingen Snell SA certifierad eller motsvarande för FIA/SBF. Då skall den vara godkänd för HANS, vilket är en mycket bra idé.

Tack för input! Men HANS är väl bara aktuellt om man kör sportstol med fyrpunkts- eller sexpunktsbälte? För oss med gatustol och trepunktsbälte är det väl ingen idé att satsa på HANS - utan snarare en bra och lätt hjälm med en bra stödkrage.

dvorak
2010-10-07, 10:26
Jag vet faktiskt inte, men du kan nog ha rätt där. Stödkrage känns iaf som ett måste, annars är man korkad :)

Björn P
2010-10-07, 11:54
Jag vet faktiskt inte, men du kan nog ha rätt där. Stödkrage känns iaf som ett måste, annars är man korkad :)

Och stödkrage har jag hört att många varnar för då man kan få ännu värre nackskador utav dem (?).

dvorak
2010-10-07, 12:08
Hmmm, jag kanske borde ta tillbaka det jag sa... ;)

Men.... vid mindre smällar så hjälper kragen, vid hårdare så blir kraften så stor ändå att det är svårt att säga ifall den ökar skadorna. Jag tvivlar på det...

Men, varför inte sätta in en stol och riktigt bälte + bur i bilen när man kör bana regelbundet egentligen?

Jag är själv skeptisk till bankörning utan riktiga grejer i bilen, och jag vill sluta köra Minin så fort jag kan. Det är absolut nästa steg för mig. Det optimala är ju att ha en bil anpassad till bana, för mig skulle det kännas mycket tryggare att få sitta lite säkrare med HANS och hela kittet. Och något som jag tänkt på mycket, inga brandfarliga mattor och stolar i bilen.

Jag känner mig inte trygg i Minin på bana som det är nu, men det är ju en riskbedömning som man får göra själv

Haugthon
2010-10-07, 14:38
Och stödkrage har jag hört att många varnar för då man kan få ännu värre nackskador utav dem (?).

Utan min nackkrage så hade jag inte suttit här idag. Den räddade mig när jag skrotade med min gokart. Så jag rekomenderar en sådan.

Hobbe
2010-10-07, 15:23
Motorcykelhjälmar ska klara av att studsa mot asfalt, och att släpas/skrapas längs med asfalten under längre sträckor.
Bilhjälmarna har inte samma krav av skydd som ovan av naturliga orsaker.

Hobbe
2010-10-07, 15:25
Köp en öppen lätt hjälm av s.k. Jet-typ, vilken är anpassad för bilsport, och är FIA/SBF/ECE-godkänd.

Björn P
2010-10-07, 16:07
Köp en öppen lätt hjälm av s.k. Jet-typ, vilken är anpassad för bilsport, och är FIA/SBF/ECE-godkänd.

...sa han som själv kör med integralhjälm. :)

dvorak
2010-10-07, 16:17
Det säger han bara för att SBF tycker bäst om öppna hjälmar :p

Björn P
2010-10-07, 16:21
Det säger han bara för att SBF tycker bäst om öppna hjälmar :p

Ungefär som att säga att man ska köra runt konorna på ett sätt när man själv rundar dem åt fel håll eller bara kör förbi dem. :p

Hobbe
2010-10-07, 17:26
...sa han som själv kör med integralhjälm. :)

...vilken nu ska bytas ut efter sex förtjänstfulla och väl använda år.
Anledningen till att jag köpte en sluten, och inte en öppen SBF-godkänd hjälm var att jag vid tillfället körde en Z4 Roadster, och öppna bilar kräver slutna hjälmar.

Min egen erfarenhet säger också att livet bakom ratten är enklare med en öppen hjälm.

Att BjörnP sedan vill ha en sluten hjälm bara för att det ser snyggare ut är ju en helt annan fråga :D
Mer en Stureplansfråga än en racingfråga...

Kongo
2010-10-07, 17:41
Motorcykelhjälmar ska klara av att studsa mot asfalt, och att släpas/skrapas längs med asfalten under längre sträckor.
Bilhjälmarna har inte samma krav av skydd som ovan av naturliga orsaker.

Nej, vi vill verkligen inte ha en hjälm som studsar mot asfalten utan en som tar upp kraften vid första stöten. Men du skrev nog bara galet ;)

Hobbe
2010-10-07, 18:14
Äsch, om det studsar gör inget då roadracingförare oftast saknar något vitalt :D
Annars skrev du vad jag menade.

jonaslindell
2010-10-07, 18:35
Jag rekomenderar öppen hjälm, typ pilot. Jag har inget starkt argument för det, som inte redan nämnts, utan det är nog mest känslan(öppenheten/vikten) och för att det "rekomenderas" utav SBF.
Jag har måånga olika hjälmar, vissa köpta för att dom var så j...a snygga :). Några för gokartkörning, knallerten, vattenskoter, motokross, mc, mfl. :)

Jag tycker nog det känns för instängt att ha en stängd hjälm inuti en bil..

Björn P
2010-10-07, 20:04
...vilken nu ska bytas ut efter sex förtjänstfulla och väl använda år.
Anledningen till att jag köpte en sluten, och inte en öppen SBF-godkänd hjälm var att jag vid tillfället körde en Z4 Roadster, och öppna bilar kräver slutna hjälmar.

Min egen erfarenhet säger också att livet bakom ratten är enklare med en öppen hjälm.

Att BjörnP sedan vill ha en sluten hjälm bara för att det ser snyggare ut är ju en helt annan fråga :D
Mer en Stureplansfråga än en racingfråga...

Touché (med hjälmvalet alltså)!

Nja. Det är faktiskt endast säkerheten som gör att jag vill ha integralhjälm. Skulle jag tänka på snyggheten hade jag ju kört utan hjälm. Man sabbar ju frissan nåt enormt med en varm tight hjälm på huvudet. :p

Björn P
2011-03-09, 09:00
Beställde precis en Bell Mag-1 (dock från en annan sajt): http://www.flatoutperformance.se/shop/index.php?act=viewProd&productId=4819

1300 gram och godkänd av såväl FIA, SNELL, SBF, BMWSC och Hobbes mamma. :D

Beställde även en nackkrage, vilket ju inte verkar vara så dumt att ha ändå.

powernap
2011-03-09, 09:12
Beställde precis en Bell Mag-1 (dock från en annan sajt): http://www.flatoutperformance.se/shop/index.php?act=viewProd&productId=4819

1300 gram och godkänd av såväl FIA, SNELL, SBF, BMWSC och Hobbes mamma. :D

Beställde även en nackkrage, vilket ju inte verkar vara så dumt att ha ändå.

Hobbes mamma, hahaha :potd:
Säsongen har inte börjat än, snön ligger djup i stor del av landet, o det handlas friskt, vilken säsong det blir 2011!!!!

Hobbe
2011-03-09, 16:03
Beställde precis en Bell Mag-1

Perfekt! En sådan har jag också tittat på.
PM:a pris och inköpsställe om du inte vill tvingas dela hjälm med mig :D

Björn P
2011-03-09, 16:07
Här delar vi med oss av våra erfarenheter. Beställde av www.radne.se

De har inga sådan hjälmar på hemsidan ännu, men det går utmärkt att beställa per mail till leif.lindmark@radne.se.

Så här svarade Leif angående priset: HANS-förberedd Mag-1 kostar runt 2200:- ink. moms. Med HANS blir det 2850:- Priserna är inte helt fasställda ännu men det är ungefär där.

Gustav2000
2011-03-09, 22:46
7379
Jag kör med en Nolan Out Law. Den är lätt och med blåtand har jag kontakt med teamet ;)

powernap
2011-03-10, 07:05
7379
Jag kör med en Nolan Out Law. Den är lätt och med blåtand har jag kontakt med teamet ;)

:potd:

Gustav2000
2011-03-23, 16:26
:potd:

haha. Tack, antar jag.

Hobbe
2011-03-23, 19:51
1300 gram och godkänd av såväl FIA, SNELL, SBF, BMWSC och Hobbes mamma. :D


"...INTE godkänd för folkrace."

Det känns bra att veta när man ligger bredvid BjörnP på banan :D

Haugthon
2011-03-23, 21:18
När jag läste Radne så överöstes jag av nostalgi! Där har jag och min far plöjt ner mycket pengar när det begav sig. :steering:


Här delar vi med oss av våra erfarenheter. Beställde av www.radne.se

De har inga sådan hjälmar på hemsidan ännu, men det går utmärkt att beställa per mail till leif.lindmark@radne.se.

Så här svarade Leif angående priset: HANS-förberedd Mag-1 kostar runt 2200:- ink. moms. Med HANS blir det 2850:- Priserna är inte helt fasställda ännu men det är ungefär där.

Björn P
2011-04-28, 16:47
Jaha. Radne kunde inte leverera beställd hjälm i tid till Mantorp. Så jag har fått "stressmeka" bakom tangentbordet och har nu hittat en annan hjälm på annat håll. Håll tummarna för leverans innan nästa helg! :)

Hobbe
2011-04-28, 17:36
En tomteluva?

:D

Björn P
2011-04-28, 18:28
En tomteluva?

:D

He, he. Nope. Det blev den här:

Hagatorpet
2011-04-28, 19:41
He, he. Nope. Det blev den här:

Är den godkänd :confused:

Hobbe
2011-04-28, 19:54
Är den godkänd :confused:

Japp, så länge du håller dig under 0,5 promille :D

Erik Berggren
2011-04-28, 22:55
Tjusig hjälm Björn! Sådan skulle man haft när man rejsat ;)
Själv åker jag med Peltor G90 som är deras integralhjälm. Kan bli ganska varmt men jag kan inte tänka mig att åka öppen hjälm, skulle kännas så ovant. (för att inte glömma att integral är snyggare att lacka, hehe)

KIT
2011-05-01, 23:32
För att inte prata om motivlack! Skrämde ju de andra förarna förra säsongen :-)

8034

Hagatorpet
2011-05-02, 07:41
För att inte prata om motivlack! Skrämde ju de andra förarna förra säsongen :-)

8034

Den hjälmen var ju kockren

Hobbe
2011-05-02, 08:36
Jag tycker motivet liknar Junior.
Hjälmen kommer att skrämma livet ur Kongo :D