handdator

Visa fullständig version : Pendla med Cooper D? Baksätet?



MrsK
2010-10-06, 11:12
Hej!

Dags för mig att byta min Corolla Verso till något nyare och roligare. Eftersom jag kör 8 mil t/r på motorväg/landsväg varje dag så vill jag ha något som både är ganska bekvämt men framför allt bränsle-ekonomiskt! 3 dagar i veckan - året runt, kör jag ytterligare 4 mil på smala slingriga vägar till stallet och vill gärna ha 4x4, men det är inget krav.

Jag funderar på en Cooper D, men är orolig för att den är för liten eller bullrig/stötig? Bilen är tänkt som 2:a bil eftersom vi har en Outback (som vi är dönöjda med) men den måste ändå rymma en barnstol där bak - kudde med ryggstöd för vår 5-åring.

Fick upp ögonen för Countryman! Vill gärna ha 4x4 men insåg att den lätt blir väldigt dyr, runt 300 000 kr, eftersom de bara finns nya. Så det lutar lite mer åt en vanlig beg. Cooper D.

Ska förhoppningsvis hinna till handlaren ikväll och klämma och provköra men vill ändå få lite tankar från er! Funkar Cooper med barnstol bak? Är den bullrig? Kommer visserligen ha iPhonen kopplad till bilen och ha hög volym på musiken, men alltför mycket stötighet och buller orkar jag nog inte med... Vad säger ni?

Jii86
2010-10-06, 11:19
Clubman D kan ju vara alternativ? om du vill ha lite mer utrymme bak..

MrsK
2010-10-06, 11:22
Hur mycket mer utrymme är det bak i Clubman än Cooper?

TILLÄGG: Jag vill inte ha en bil som liknar Peugeot 107 att köra... urk! Passar bra i stan men inte att pendla med. :S Är Coopern så bullrig, klen och "tunn" så går den fetbort! :(

GustavO
2010-10-06, 11:46
Hur mycket mer utrymme är det bak i Clubman än Cooper?

Clubmannen är 24 cm längre och jag har för mig att 7 cm av dessa är vigda åt baksätet. Att få in barnstol(ar) där är inga som helst problem. Dessutom har man ju självmordsdörren också som gör insteget betydligt enklare.

MrsK
2010-10-06, 11:48
Dessutom har man ju självmordsdörren också som gör insteget betydligt enklare.

"Självmordsdörr"? :D

Jii86
2010-10-06, 12:07
den lilla taxidörren på passagerarsidan...:)

Johan W
2010-10-06, 12:29
Åkte på tältsemester med barn,barnvagn barnstol m.m. i min Clubman i somras så visst fungerar det, bullret som finns är till stor del beroende på om det sitter RFT-däck på. Lånade farsans Clubman med 18" ej RFT däck på och den var väldigt komfortabel tycker jag. Med andra ord, Mini D med vanliga däck ska inte vara några problem :)

Clubmanen är förövrigt full jämförbar med t.ex. BMW 3-serien när det gäller benutrymme bak.

MrsK
2010-10-06, 12:40
den lilla taxidörren på passagerarsidan...:)

Jo så långt är jag med men varför kallas den för självmodsdörr?:confused:

Björn P
2010-10-06, 12:41
Jo så långt är jag med men varför kallas den för självmodsdörr?:confused:

http://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_door

MrsK
2010-10-06, 12:49
http://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_door

Hahahaa... coolt. Hade ingen aning om detta. :D Tack!

MrsK
2010-10-06, 12:54
Hur bra stämmer förbrukningssiffrorna? På Transportstyrelsen hittar jag dessa siffror men de låter nästan för bra för att vara sanna. Givetvis beror det på "gasfotstyngden", men vid "normaltyngd"? Det är en 2009 Clubman diesel:

Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,1 L/100KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 3,6 L/100KM Mest intressant för mig...
Bränsleförbrukning, stadskörning: 4,9 L/100KM

MaryJay
2010-10-06, 12:54
Jag har pendlat i 1,5 år med både Clubman D och nu Cooper D till jobbet, och jag åker 13 mil om dan tur och retur. Det är en kanonbil att pendla med! :) Jag gillar ju att den är lite busig, men bullrig och stötig har jag aldrig stört mig på. Helt klart ett bra val av pendlingsbil!

MrsK
2010-10-06, 12:58
Hej Marie! Kul att höra! Saknar du utrymmet från Clubmannen?

MaryJay
2010-10-06, 13:18
Hej Marie! Kul att höra! Saknar du utrymmet från Clubmannen?

Inte alls faktiskt... Åker ensam 99% och får lätt plats med det jag behöver. Sätena i bak går ju att fälla om man ska köra nåt större. :)

Mattajas
2010-10-06, 16:45
Hur bra stämmer förbrukningssiffrorna? På Transportstyrelsen hittar jag dessa siffror men de låter nästan för bra för att vara sanna. Givetvis beror det på "gasfotstyngden", men vid "normaltyngd"? Det är en 2009 Clubman diesel:

Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,1 L/100KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 3,6 L/100KM Mest intressant för mig...
Bränsleförbrukning, stadskörning: 4,9 L/100KM

Jag pendlar med min Clubman D 2008. Det är ca 1 mil stadskörning och 2 mil motorväg. Om jag håller hastighetsbegr. så blir det 0,45 l/mil. På långkörning motorväg kommer man ner i ca 0,4 l/mil. Någon gång har jag fegkört och kommit ner lite lägre men det är jobbigt i längden.

Panerai
2010-10-06, 17:07
Jag pendlar med min Clubman D 2008. Det är ca 1 mil stadskörning och 2 mil motorväg. Om jag håller hastighetsbegr. så blir det 0,45 l/mil. På långkörning motorväg kommer man ner i ca 0,4 l/mil. Någon gång har jag fegkört och kommit ner lite lägre men det är jobbigt i längden.

Lösningen du söker är: Farthållare i 90km/h.

På 10-mil förlorar du 12-minuter på att hålla 90km/h istället för 110km/h


Adderar man på det ev kö i innerstadstrafik före och efter motvägsbiten så spelar det hela ännu mindre roll då man redan står "still" väldigt länge.

Mattajas
2010-10-06, 18:31
Lösningen du söker är: Farthållare i 90km/h.

På 10-mil förlorar du 12-minuter på att hålla 90km/h istället för 110km/h


Adderar man på det ev kö i innerstadstrafik före och efter motvägsbiten så spelar det hela ännu mindre roll då man redan står "still" väldigt länge.

Jag vet. Men jag tycker att 90 är för sakta när man får köra 110. Jag vill inte vara stoppkloss och är nöjd med den förbrukningen som jag har.

Panerai
2010-10-06, 19:31
Jag vet. Men jag tycker att 90 är för sakta när man får köra 110. Jag vill inte vara stoppkloss och är nöjd med den förbrukningen som jag har.

Drafta en lastbil eller ngt och sänk förbrukningen ännu mer. :D

Jag ska inte säga något, allt som oftast står det 0,5 på min Cooper D. Har helt enkelt för tung gasfot. Samtidigt, 0,5.. är ett skämt om man jämför med min gamla bil där det ofta stod 1,3 :D

MrsK
2010-10-06, 20:15
Coopern är för liten. Orka flytta baksäte varje gång dottern ska in. :S Clubman hade funkat storleksmässigt, men jag älskar utseendet på Countryman!!!!! :D Röd med svart tak, svart grill och svarta fälgar... *mmm* Nåja, vi får se hur detta slutar. Förhandlingarna har inte börjat ännu... ;)

Hagatorpet
2010-10-06, 20:17
Coopern är för liten. Orka flytta baksäte varje gång dottern ska in. :S Clubman hade funkat storleksmässigt, men jag älskar utseendet på Countryman!!!!! :D Röd med svart tak, svart grill och svarta fälgar... *mmm* Nåja, vi får se hur detta slutar. Förhandlingarna har inte börjat ännu... ;)

Du bor ju på rätt ställe :D
det är bara att åka in till MartinGBG

Kongo
2010-10-06, 20:23
Hej!

Dags för mig att byta min Corolla Verso till något nyare och roligare. Eftersom jag kör 8 mil t/r på motorväg/landsväg varje dag så vill jag ha något som både är ganska bekvämt men framför allt bränsle-ekonomiskt! 3 dagar i veckan - året runt, kör jag ytterligare 4 mil på smala slingriga vägar till stallet och vill gärna ha 4x4, men det är inget krav.

Jag funderar på en Cooper D, men är orolig för att den är för liten eller bullrig/stötig? Bilen är tänkt som 2:a bil eftersom vi har en Outback (som vi är dönöjda med) men den måste ändå rymma en barnstol där bak - kudde med ryggstöd för vår 5-åring.

Fick upp ögonen för Countryman! Vill gärna ha 4x4 men insåg att den lätt blir väldigt dyr, runt 300 000 kr, eftersom de bara finns nya. Så det lutar lite mer åt en vanlig beg. Cooper D.

Ska förhoppningsvis hinna till handlaren ikväll och klämma och provköra men vill ändå få lite tankar från er! Funkar Cooper med barnstol bak? Är den bullrig? Kommer visserligen ha iPhonen kopplad till bilen och ha hög volym på musiken, men alltför mycket stötighet och buller orkar jag nog inte med... Vad säger ni?

Jag körde 16 mil t/r i 2,5 år och det skulle jag inte rekomendera, om det inte var väldigt kurvig väg ;) Men 8 mil t/r är ju hälften, skulle man kunna säga, ca 40 min enkel väg. Ska mycket till för att man inte ska stå ut den tiden tycker jag åtminstone och så illa är det inte

+ Billig att äga
+ Riktigt kul att köra om det svänger

- Riktigt kassa stolar, i och för sig lite individuellt
- Knirrknarr från plasten...
- Inte så snål som specen visar om man vill komma fram i tid...

Glöm inte prova 1-serie med sportstolar, betydligt skönare men tråkigare att köra.

Skit i att räkna på dl hit och dit i förbrukning det finns viktigare saker att fundera över om man vill ha låga ägandekostnader, typ värdeminskning, försäkring, reperationer,

magcar
2010-10-06, 22:03
Jag/vi är supernöjda med vår Clubman D.
Det är min fru som kör klart mest, pendlar till jobbet mellan Kba och Mölnlycke.

När vi är ute och "finåker" hela familjen, 2 vuxna och 2 kids(10-11 år), tar vi alltid Minin. Om det inte skall packas för mycket....

0,44l/mil de senaste 800 milen....

MrsK
2010-10-07, 07:46
Du bor ju på rätt ställe :D
det är bara att åka in till MartinGBG

Been there done that. ;) Nu får vi klura och se vad vi vill ha. Egentligen vill jag ju ha en liten rolig bil och Countryman vet jag inte om den lever upp till det. Hann inte provköra den "roligt". :(

MrsK
2010-10-07, 07:59
Igår provkörde jag en Countryman D och något som jag störde mig rätt snabbt på är att vid kö-körning (hallå, smart att provköra 17.30 mitt i GBG/Mölndal på en vardag?!) och man släpper sakta på kopplingen så "rusar" bilen iväg lite. Först när man släppt koppling helt så tuffar han på i 10km/h men innan dess så känns det som att bilen rusar iväg lite. Nej jag gasade inte utan släppte enbart på kopplingen. Att den "rusade" gjorde det (för) enkelt att "köra med kopplingen" i köer (som vi har gott om här i GBG). "Köra med kopplingen" = bilen behöver gå snabbare - släppa lite på kopplingen så den "rusar", går det för fort så tryck in kopplingen lite osv. Inte bra om man inte vill byta koppling var och varannat år. ;)

Kanske är det en vanesak & att jag måste hitta körstilen på den - har inte kört manuellt på ca 1½ år. Upplever ni samma sak med era dieslar?

MrCooper
2010-10-07, 08:31
Igår provkörde jag en Countryman D och något som jag störde mig rätt snabbt på är att vid kö-körning (hallå, smart att provköra 17.30 mitt i GBG/Mölndal på en vardag?!) och man släpper sakta på kopplingen så "rusar" bilen iväg lite. Först när man släppt koppling helt så tuffar han på i 10km/h men innan dess så känns det som att bilen rusar iväg lite. Nej jag gasade inte utan släppte enbart på kopplingen. Att den "rusade" gjorde det (för) enkelt att "köra med kopplingen" i köer (som vi har gott om här i GBG). "Köra med kopplingen" = bilen behöver gå snabbare - släppa lite på kopplingen så den "rusar", går det för fort så tryck in kopplingen lite osv. Inte bra om man inte vill byta koppling var och varannat år. ;)

Kanske är det en vanesak & att jag måste hitta körstilen på den - har inte kört manuellt på ca 1½ år. Upplever ni samma sak med era dieslar?

Jepp och jag gillar det skarpt! :)

MrsK
2010-10-07, 08:34
Jepp och jag gillar det skarpt! :)

Gillar du att den rusar? Hur kö-kör du?
Just den "rusningen" gör att jag är tveksam till att jag vill ha den. Kör i köer nästan varje dag över till Hisingen och vill inte råka bumpa in i någon med min nya fina röda Countryman.... ;) (Ja jag har bestämt färg o allt redan ;)

MrCooper
2010-10-07, 08:58
Gillar du att den rusar? Hur kö-kör du?
Just den "rusningen" gör att jag är tveksam till att jag vill ha den. Kör i köer nästan varje dag över till Hisingen och vill inte råka bumpa in i någon med min nya fina röda Countryman.... ;) (Ja jag har bestämt färg o allt redan ;)

Jepp, man behöver inte ge någon grundgas. Bilen drar iväg fint själv. Jag kör väldigt sällan i köer som går under 10km/h där jag måste ligga och slira med kopplingen. Antingen står det still eller så rör det lite på sig.

När man drar iväg när det inte är köer så sticker den fint. ;)

Jii86
2010-10-07, 09:01
självklart får man mer plats o utrymme i countryman, sitter högre upp osv, men körglädjen e ju stor skillnad mellan countryman och clubman, coopern...

MrsK
2010-10-07, 09:10
För mig vann Countryman utseendet (jag är ingen miniist sedan tidigare) samt utrymmet. Coopern är för liten :( Och Clubman, nja den blir för dyr om jag fixar till den som jag vill - som den svarta som står på Bilia just nu. :S

Ska provköra fler gånger samt även provköra Clubman. Får se om jag vänjer mig vid "rusningen". :S

dvorak
2010-10-07, 09:18
Klart du vänjer dig, speciellt ifall du inte körn manuell på 1,5 år. Det skulle inte jag vara orolig för.

Kul att det kanske blir en Mini!

Jii86
2010-10-07, 09:24
kanske e min svarta som står där som du såg hehe :) den skall ju vara lev klar nästa vecka :cool: fast de e inte min om den hade röd interiör




För mig vann Countryman utseendet (jag är ingen miniist sedan tidigare) samt utrymmet. Coopern är för liten :( Och Clubman, nja den blir för dyr om jag fixar till den som jag vill - som den svarta som står på Bilia just nu. :S

Ska provköra fler gånger samt även provköra Clubman. Får se om jag vänjer mig vid "rusningen". :S

MrsK
2010-10-07, 09:27
kanske e min svarta som står där som du såg hehe :) den skall ju vara lev klar nästa vecka :cool: fast de e inte min om den hade röd interiör

Åh vad spännande att du snart får din!! :D Men sorry, det är den med röd interiör. :) Misstänker dock att din ser typ likadan ut som den i hallen?

Hagatorpet
2010-10-07, 09:28
jag ser också den lilla "rusningen" som bara något posetivt
kör viserligen inte så ofta i köer heller men det händer, tycker inte det är något problem
som en av dom första :oops: privatperson i Sverge som :steering: Cuntryman
skulle jag påstå att körglädjen defenetivt inte saknas i den heller
skulle själv valt den om jag vetat att den skulle komma innan jag köpte min

Jii86
2010-10-07, 09:29
Åh vad spännande att du snart får din!! :D Men sorry, det är den med röd interiör. :) Misstänker dock att din ser typ likadan ut som den i hallen?

min är ganska lik...har interiör pianosvart och lite mer utrustning än den...min slutade på dryga 315 000 :)

dvorak
2010-10-07, 09:35
Oj, det var ganska mycket tycker jag. Jag betalade 270 för min S med Chili och Nav:en.

Du måste ha slängt på bra mycket utrustning?

MrsK
2010-10-07, 09:36
Ja vi får se... :) Jag gillar den skarpt, jag gillar den biffiga looken. :) Mitt näst största problem (efter "rusningen") är tillbehör och färgval. ;) Med All4 blir den så dyr och något test jag läste sa att de inte märkte någon skillnad på 4x4 och inte. För 20 000 får man rätt mycket annan utrustning...

Drömmen är följande för "min" Countryman D.

Utsende:
Röd med svart tak, svarta stripes på huv och baklucka, svarta fälgar, svart grill, svarta backspeglar, toning på bakrutorna samt extraljus. (Märks det att jag gillar rött och svart...;) ?!) Den röda var lite cool för den är mer åt orange än "röd". Me like!!

Utrustning:
Chili-paket
Kurvljus + xenon
PDC
Avstängningsbar passagerar-airbag
Soltak
Bluetooth för iPhonen
Hmm... tror jag fick med allt. Konfiguratorn funkar inte för mig just nu. :(

Dragkrok hade jag velat ha men eftersom den bara kan dra 750 kg så är det ingen vits... hästtransporten jag oftast hänger på kroken väger nästan 1400... :S

Jii86
2010-10-07, 09:37
man kan väl säga att den e fullsketen med allt.. ;)

dvorak
2010-10-07, 09:37
Med All4 blir den så dyr och något test jag läste sa att de inte märkte någon skillnad på 4x4 och inte. För 20 000 får man rätt mycket annan utrustning...


Då har de inte kört den i snö

MrsK
2010-10-07, 09:37
min är ganska lik...har interiör pianosvart och lite mer utrustning än den...min slutade på dryga 315 000 :)

Hejåhå! Som sagt, en Clubman i min smak skulle vara dyyyyyyyyyr..... ;) Countryman D All4 med Chili och bluetooth landar på en bra bit under det där. :S

MrsK
2010-10-07, 09:39
Då har de inte kört den i snö

Naaah! Nu gav du mig ångest igen. ;)

Behov: Köra slingriga vägar till stallet 4 mil t/r några gånger i veckan året runt.

Lösning: Bra dubbdäck istället för 4x4? Alternativt låta den stå hemma och köra Outback istället... :cool:

Jii86
2010-10-07, 09:41
har du en outback behöver du väl inte en countryman?

dvorak
2010-10-07, 09:42
Lösning två med annan bil de VÄLDIGT få gånger om året det inte går att ta sig fram låter bra.

Jag menan: Visst, 4x4 är alltid trevligt, men hur ofta tar man sig inte fram med bara FWD? Det är bra sällan. Jag klarade mig varje dag i vintras med sänkt bil och brant backe plus mycket snö i vinter.

MrsK
2010-10-07, 09:46
har du en outback behöver du väl inte en countryman?

Behöver 2 bilar i familjen och vi bor "i skogen" där bonden inte alltid är jättesnabb på att ploga. Iaf inte om det snöar på em. Mornarna är han grym på.

Vill ha countryman för utseendet och coopern är för liten. :(

Liten rolig bil som inte drar så mycket men ändå går att pendla med utan att man blir döv - det är typ våra krav. Nu är iofs countryman inte en liten bil men den är tillräckligt udda för mig. :D Har en viss förkärlek för udda saker/märken/lösningar... :rolleyes:

Jii86
2010-10-07, 10:06
har du provkört clubman?

MrsK
2010-10-07, 10:10
nopp, hade inte tid. :(

Jii86
2010-10-07, 10:10
nopp, hade inte tid. :(

gör det när du har tid, gokart-känslan e oslagbar :P

MrsK
2010-10-07, 10:11
Åkte faktiskt dit för att jag sett en ok pris-satt Clubman till salu, men den visade sig vara reserverad och till 99% såld. :S Typiskt. :(

Jii86
2010-10-07, 10:11
Åkte faktiskt dit för att jag sett en ok pris-satt Clubman till salu, men den visade sig vara reserverad och till 99% såld. :S Typiskt. :(

vad tar dom för den svarta som står där då?

MrsK
2010-10-07, 10:12
275' enligt prislappen. Men den har sportchassi och det vet jag inte om jag vill ha i en pendlarbil med sista delen grusväg.

MrsK
2010-10-07, 10:13
Fanns en beg svart med soltak för typ 215" men beige läderklädsel... njaaa... ;)

Jii86
2010-10-07, 10:16
om du tittar på blocket har bilia en hel drös med clubman på väg in....kanske nån som passar dej där?

MrsK
2010-10-07, 10:38
Mmm... vi får se hur det blir. :) Utrustningslista, färg och allt är klart iaf. ;) Det är ju dom viktigaste delarna!! :P

Jii86
2010-10-07, 10:40
Mmm... vi får se hur det blir. :) Utrustningslista, färg och allt är klart iaf. ;) Det är ju dom viktigaste delarna!! :P

hur ska din bil se ut då? nyfiken :D

MrsK
2010-10-07, 10:46
Drömmen är följande för "min" Countryman D.

Utsende:
Röd med svart tak, svarta stripes på huv och baklucka, svarta fälgar, svart grill, svarta backspeglar, toning på bakrutorna samt extraljus. (Märks det att jag gillar rött och svart... ?!) Den röda var lite cool för den är mer åt orange än "röd". Me like!!

Utrustning:
Chili-paket
Kurvljus + xenon
PDC
Avstängningsbar passagerar-airbag
Soltak
Bluetooth för iPhonen
Hmm... tror jag fick med allt.

MartinGBG
2010-10-07, 10:47
Drömmen är följande för "min" Countryman D.

Utsende:
Röd med svart tak, svarta stripes på huv och baklucka, svarta fälgar, svart grill, svarta backspeglar, toning på bakrutorna samt extraljus. (Märks det att jag gillar rött och svart... ?!) Den röda var lite cool för den är mer åt orange än "röd". Me like!!

Utrustning:
Chili-paket
Kurvljus + xenon
PDC
Avstängningsbar passagerar-airbag
Soltak
Bluetooth för iPhonen
Hmm... tror jag fick med allt.

Det är farligt att titta för mycket i prislistan Karin.. mycket vill ha mer ;)

MrsK
2010-10-07, 10:50
Det är farligt att titta för mycket i prislistan Karin.. mycket vill ha mer ;)

Mmm... :cool: Men se, jag har "valt" bort 4x4!! :D

Förresten, kan man få svarta stripes på baken också? Och måste ränderna gå på varsin sida av huven, kan man inte få dem monterade på ena sidan? Tycker rumpan på Countryman är så naken... :D

MartinGBG
2010-10-07, 11:17
Mmm... :cool: Men se, jag har "valt" bort 4x4!! :D

Förresten, kan man få svarta stripes på baken också? Och måste ränderna gå på varsin sida av huven, kan man inte få dem monterade på ena sidan? Tycker rumpan på Countryman är så naken... :D

Det finns hos reservdelar.. nästa gång du har vägarna förbi här så kan du kila ner dit och titta på en bild hur det ser ut.

Du kan ju montera dom hur du vill ha dom, eftersom det inte kommer ifrån fabriken, men det är ju utformat för att sitta i mitten. Det är alltså väldigt täta stripes, ser ganska annorlunda ut mot det som är ifrån fabrik. Ungefär som på bilen som är med i logotypen här på forumet (längst upp på sidan). Men lättare att titta på bild om du kommer in!

MaryJay
2010-10-07, 15:37
Rumpan blir inte naken om du monterar såna här stripes som jag hade på "Pelle"! :)

http://farm4.static.flickr.com/3308/4582387632_94ed6b52d4.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2439/3929633714_2155f977fd.jpg

FEED ME
2010-10-07, 20:23
Om du gillar gult, så har jag en väldigt fin Clubman D till salu. Fullutrustad med ALLT utom skinnklädsel. 6500 mil. Nyservad och mkt fint skick. Helt nya däck. 199.990 kr.

Den har fungerat utmärkt att pendla 6 mil om dagen med. Fungerar riktigt bra att åka på semester till Österrike också! Sedan jag satte på de nya däcken så är den ju löjligt tyst. Tycker i alla fall jag som är van vid att åka med R-däck även till vardags...

Här är han: Clabbe! (http://www.autolife.se/clabbe)

MaryJay
2010-10-07, 20:47
Fungerar riktigt bra att åka på semester till Österrike också![/URL]

Det kan jag också intyga att Clabbe gör! ;) Jag har även åkt på road trip genom Europa med min Pelle (då var vi 3st, så vi satt även i baksätet), var inga som helst problem. :)

MrsK
2010-10-08, 09:31
I helgen ska vi låna hem en Countryman D över natten. Ska bli intressant & nyttigt då jag börjar bli tveksam till manuell låda öht. Kommer göra en hel del testande för att se om jag känner att jag kommer vilja köra manuellt... det är sååå skönt att slappa med automat i kö-körning och knixande på p-platser som ligger i sluttningar.

Om vi bestämmer oss för köp senast nästa vecka blir det leverans lagom till min födelsedag i november. Specen är i stort sett klar men eftersom bilen blir nästan dubbelt så dyr som vi först tänkt oss så ska vi reka på marknaden och se vad mer man får för de nästan 300 000 kr. Är ju som sagt ingen Mini-ist från början och hyser ÄNNU ingen större kärlek till dom. (*Ouuppps* svor jag i kyrkan nu?! ;) ) Egentligen älskar jag de japanska sportbilarna och saknar mitt strykjärn (91'a Toyota MR2) varje dag... :'( Dock måste jag säga att uddhetsmässigt, utseendemässigt och bränsleförbrukningsmässigt så är det svårt att slå Countrymanen bland de bilar som tillverkas idag. Och det är just udd-heten(?) "oddness" (hur säger man det på svenska?!) som är en viktig del.

Om allt klaffar tidsmässigt så kommer vi även provköra en Clubman innan vi tar med oss Countrymanen hem. :) Får se om jag gillar den eller inte... En spännande helg väntar, vår framtid som Mini-ister står på spel. ;)

MrsK
2010-10-08, 09:33
Om du gillar gult

Hej! Behöver en kortmilare till bil eftersom vi kör långt (3000-4000 mil per år...). Tack ändå!

Jii86
2010-10-08, 16:14
I helgen ska vi låna hem en Countryman D över natten. Ska bli intressant & nyttigt då jag börjar bli tveksam till manuell låda öht. Kommer göra en hel del testande för att se om jag känner att jag kommer vilja köra manuellt... det är sååå skönt att slappa med automat i kö-körning och knixande på p-platser som ligger i sluttningar.

Om vi bestämmer oss för köp senast nästa vecka blir det leverans lagom till min födelsedag i november. Specen är i stort sett klar men eftersom bilen blir nästan dubbelt så dyr som vi först tänkt oss så ska vi reka på marknaden och se vad mer man får för de nästan 300 000 kr. Är ju som sagt ingen Mini-ist från början och hyser ÄNNU ingen större kärlek till dom. (*Ouuppps* svor jag i kyrkan nu?! ;) ) Egentligen älskar jag de japanska sportbilarna och saknar mitt strykjärn (91'a Toyota MR2) varje dag... :'( Dock måste jag säga att uddhetsmässigt, utseendemässigt och bränsleförbrukningsmässigt så är det svårt att slå Countrymanen bland de bilar som tillverkas idag. Och det är just udd-heten(?) "oddness" (hur säger man det på svenska?!) som är en viktig del.

Om allt klaffar tidsmässigt så kommer vi även provköra en Clubman innan vi tar med oss Countrymanen hem. :) Får se om jag gillar den eller inte... En spännande helg väntar, vår framtid som Mini-ister står på spel. ;)


ska bli intressant och se hur det slutar :)

JOBBARGUBBEN
2010-10-08, 17:16
Jag kör mini med automat, tycker definitivt att du ska välja automat.

Panerai
2010-10-08, 17:32
Jag kör mini med automat, tycker definitivt att du ska välja automat.

Hur snabb är Mini's auto? Är det som en vanlig (tänk bmw E46 auto) eller är det som nyare Bmw? (Bmw 335i auto inte facelift med dubbelkoppling)

MrsK
2010-10-08, 18:23
Hmm... nu ska jag svära i kyrkan igen. Som sagt så spanade vi utbudet kring priset för en ny Countryman och där var bilen med stort B, jag lovar att det står mitt namn på bilen! Den ropar på mig! Ska provköra imorgon och se vad jag tycker. Ev. blir jag inte en Miniist utan en Beamer-ist. ;) Tack för all hjälp här so far! Kommer med en liten uppdatering imorgon. :)

Cervantes
2010-10-09, 08:51
Jag har en cooper D som jag pendlar med 10 mil om dagen. ( lidingö - arlanda ) Hade en polo innan som jag inte orkade med att köra pga ljud volymen och motorvarvet. Vi har minin och och xc90 två barn på 3 å 5 men även på helgerna är det mest minin som rullar. Inga jätte problem att få in barnen ibak men bakom mig är det lite trångt. Kommer nog bli en clubman nästa gång då barnen endå växer.. Min soppaförbrukning brukar ligga runt 4.5l/mil men det inkluderar stadskörning på helgerna. Går att få ner i 3.6-3.7 om man ligger runt 90 på e4an. Ljudvolymen är inga som helst problem tycker jag. Framförallt varvtalet är mycket lägre än andra bilar vilket gör att den går tystare. Jag kör med 17" inte rft.

MrsK
2010-10-11, 09:13
Min "Mini-era" gick över snabbt. Det blev en nästan ny BMW 120d coupé!! :D Blev total-kär i bilen när jag såg den och sen när jag fick köra den... Bränsleekonomi (0,44lit/mil!) och körglädje OCH ovanlighet i samma bil. :banana:

http://4.bp.blogspot.com/_zLpFWl6ElOE/TLLE050wzGI/AAAAAAAABH8/ZKfYnJCh6h8/s1600/bild+2.JPG
Älskar häcken på den... Den har de där LED-strecken! :D
http://3.bp.blogspot.com/_zLpFWl6ElOE/TLLE1EtunEI/AAAAAAAABIE/WyePhFTkAEI/s1600/bild+3.JPG

Så det är over and out för mig på detta forum. Hare bra alla och tack för alla svar jag fått. :D

Haugthon
2010-10-11, 11:39
Min "Mini-era" gick över snabbt. Det blev en nästan ny BMW 120d coupé!! :D Blev total-kär i bilen när jag såg den och sen när jag fick köra den... Bränsleekonomi (0,44lit/mil!) och körglädje OCH ovanlighet i samma bil. :banana:

http://4.bp.blogspot.com/_zLpFWl6ElOE/TLLE050wzGI/AAAAAAAABH8/ZKfYnJCh6h8/s1600/bild+2.JPG
Älskar häcken på den... Den har de där LED-strecken! :D
http://3.bp.blogspot.com/_zLpFWl6ElOE/TLLE1EtunEI/AAAAAAAABIE/WyePhFTkAEI/s1600/bild+3.JPG

Så det är over and out för mig på detta forum. Hare bra alla och tack för alla svar jag fått. :D

Surt, men får gratulera till en helt underbar bil! körde en 120d coupé en dag och herregud vilken go bil :D

Ps bild nr2: riktigt kul men "mot skövde" i bakgrunden...

dvorak
2010-10-11, 12:39
1-serie Coupé är inte så dum. Men ifall du var orolig för lastutrymmet och baksätet i en mini...

;)