handdator

Visa fullständig version : Diff orginal i R53?



Luc!fear
2010-10-04, 13:20
Hej, någon som kan hjälpa vår BMW verkstad med vad det skall vara för växellådsolja i en R53:a från 2005?
Dom tycks inte veta?
dom säger att det är diff i lådan och blev då ej på det klara med vad det skall vara för olja...
Någon som vet till 100%
Tacksam för snabbt svar... (eller meddela Lars Adolfsson verkstadschef på AutoGruppen sydost i Kalmar 0480-44 27 44 ...)

powernap
2010-10-04, 13:21
Dr Jaasund har koll.....jag har dock inte möjlighet att ringa o fråga honom just nu...

prova www.jmbo.se

Han bytte min olja nyligen...

Luc!fear
2010-10-04, 16:55
Kanske Hobbe vet? eller någon annan?

Kongo
2010-10-04, 16:56
Det de undrar är nog egentligen om det är en diff.broms ;) och det sitter det väl original i Works? Nu är det ju spännande om du fick olja anpassad för detta?

Vore det inte betydlig enklare att bara ringa en BMW-verkstad och be de kolla i ETKn??


Historien om hur differentialen uppfanns på Visingsö osv. kommer dvorak att fylla i med när han ser detta ;)

powernap
2010-10-04, 17:06
Kanske Hobbe vet? eller någon annan?

eller jaasund....

Hobbe
2010-10-04, 17:52
Jag har inte bytt olja i diffen ännu vad jag vet.

GL-5 diffolja (SAE 75W90) verkar fungera i moderna BMW-bilar oavsett om det gäller racingnördar eller glassätare.

Hobbe
2010-10-04, 17:58
http://www.fastmini.net/mo90dioil.html

Kongo
2010-10-04, 18:04
Är det lamelldiff i Minis när det är en mekanisk?

Vet inte om det är annorlunda på framhjulsdrivna bilar med lamelldiff men på riktiga ;) bilar så kunde man i alla fall se om det var det genom att snurra på ena hjulet så snurra det motsatta åt samma håll.

Iofs kanske det är torsendiff och då funkar det inte.

Men allt detta borde ju verkstaden veta, kan man ju tycka

Hobbe
2010-10-04, 18:08
Men allt detta borde ju verkstaden veta, kan man ju tycka

Ja, det bör ju stå klart och tydligt i serviceboken, eller förarmanualen också kan tyckas.

dvorak
2010-10-04, 21:34
Det gör det!

Luc!fear
2010-10-05, 17:51
lite konstigt då att verkstadschefen på BMW i Kalmar inte visste eller kunde hitta det i sin servicedator...
BMW bytte aldrig olja i växellådan då dom inte var säker på att det var diff/diffbroms eller inte i växellådan...

jonaslindell
2010-10-05, 18:11
Jag köpte olja på Bmw i Helsingborg och bytte själv. Det stod i deras listor vilken olja som skulle användas till respektive modell och om där var just diffbroms. Så dom kan ju ringa sin kolleger i HBG..

ps.. dom sålde 4,5liter svindyr olja till mig och döm om min förvåning när det inte gick i EN lite ens.. ds..

Hobbe
2010-10-05, 19:00
lite konstigt då att verkstadschefen på BMW i Kalmar inte visste eller kunde hitta det i sin servicedator...


Kolla chassinumret i BMW/MINI-datorsystemet så kommer alla fabriksmonterade tillbehör/delar upp på skärmen.
Är din bil importerad?
Det är enda anledningen jag kan komma på som möjligen exkluderar din bil från systemet.
Fast visst borde även sådana bilar kunna kollas upp kan tyckas?

Luc!fear
2010-10-05, 19:12
NEJ, Bilen är såld av Paulssons Bil i Helsingborg som idag ägs av Förenade Bil i Malmö...
Jag köpte den som 4:de ägaren (inkl 2st bilfirmor) av Förenade Bil i Malmö...
Visst är det märkligt...?

dvorak
2010-10-05, 19:30
Men vad är det för servicegrad på verkstaden ifall de inte ens kan kolla upp det?

Sådant här får mig på dåligt humör, jag tycker att det är så jäkla låg nivå...

Hobbe
2010-10-05, 20:09
Jag behöver bara ge reg# på vrålåket till Novation i Uppsala då det brukar missas om det är SPB XXX eller SBP XXX, och vips så finns allt som behöver vetas om bilen på datorskärmen.
Typiska frågor...

-"Det är dags för service om två månader.
Ska vi boka in dig nu, eller till våren när du ändå brukar fixa med bilen?"
-"Vill du köra med TWS eller SLX motorolja?"
-"Ska vi beställa original bromsbelägg till din bil, eller tar du med dina egna?"
-"Har du som vanligt med dig en hög med eftermarknadspryttlar som ska monteras?"
-"Skickas dessa från England direkt till oss som vanligt så att vi allt på plats när det är dags?"
-"Behöver din bil en dag, två dagar, eller en hel vecka i garaget?"
-"Vill du ha din "egna" mekaniker som vanligt för att fixa bilen?"
-"Ska vi boka lånebil?"
-"Gällande betalningen, vi ger väl dig din gamla vanliga rabatt (x antal % bättre)?"
-"Jasså, du behöver en ny nyckel till fälglåset? Den bjuder vi på."
-"Och bilen behöver vara startklar senast fredag lagom till banträffen?"

Så där ungefär brukar det låta.
Långa relationer lönar sig.

powernap
2010-10-06, 07:02
....massa trevlig text.....

ungefär som dialogen med Jaasund....

Luc!fear
2010-10-06, 09:13
Jag behöver bara ge reg# på vrålåket till Novation i Uppsala då det brukar missas om det är SPB XXX eller SBP XXX, och vips så finns allt som behöver vetas om bilen på datorskärmen.
Typiska frågor...

-"Det är dags för service om två månader.
Ska vi boka in dig nu, eller till våren när du ändå brukar fixa med bilen?"
-"Vill du köra med TWS eller SLX motorolja?"
-"Ska vi beställa original bromsbelägg till din bil, eller tar du med dina egna?"
-"Har du som vanligt med dig en hög med eftermarknadspryttlar som ska monteras?"
-"Skickas dessa från England direkt till oss som vanligt så att vi allt på plats när det är dags?"
-"Behöver din bil en dag, två dagar, eller en hel vecka i garaget?"
-"Vill du ha din "egna" mekaniker som vanligt för att fixa bilen?"
-"Ska vi boka lånebil?"
-"Gällande betalningen, vi ger väl dig din gamla vanliga rabatt (x antal % bättre)?"
-"Jasså, du behöver en ny nyckel till fälglåset? Den bjuder vi på."
-"Och bilen behöver vara startklar senast fredag lagom till banträffen?"

Så där ungefär brukar det låta.
Långa relationer lönar sig.
Jag har lite långt till Novation... låter som en verkstad jag skulle vilja ha...
Synd att inte alla verkstäder är så... :(
Tror jag skall skriva ut hela denna tråd & lämna till verkstadschefen...
Vad är det för rabatter ni får i fråga?
Jag försökte få 15-20 % både på arbete % material... men han släppte "bara" 10% på materialet... INGET på arbetet
Han till och med lade på mer arbetskostnad för byte av luftfilter från standard S till Works 211hk filter... "det var mer jobb än jag visste" var hans kommentar... (hade fått pris på det via mail)
Ja jag kan bara säga att helt nöjd är jag INTE...

Hagatorpet
2010-10-06, 09:30
Han till och med lade på mer arbetskostnad för byte av luftfilter från standard S till Works 211hk filter... "det var mer jobb än jag visste" var hans kommentar... (hade fått pris på det via mail)
Ja jag kan bara säga att helt nöjd är jag INTE...

Lämnade dom ett pris och stod inte för det?

Hobbe
2010-10-06, 09:53
Lucifer,

Den rabatt jag får är för "lång och dyrbar trogen tjänst".
Något mellan min verkstad och mig.

Luc!fear
2010-10-06, 10:09
Lucifear,

Den rabatt jag får är för "lång och dyrbar trogen tjänst".
Något mellan min verkstad och mig.
Ok det accepterar jag, men jag har fått erbjudande på 20% på reservdelar & service i ett helt år f.o.m den 27/8-2010 hos Bavaria Stockholm...
Tänkte du/ni visste eller ville deklarera några generella siffror i %...
Vore trevligt med lite siffor att visa upp för verkstadschefen i Kalmar... men det klart han är ju snålänning...

Hobbe
2010-10-06, 10:45
Om jag minns rätt så rekommenderar MINI Sverige återförsäljarna att ge 10% rabatt mot uppvisande av medlemskort, men det är inget tvingande, dvs återförsäljarna kan ge vilken rabatt som önskas eller ingen alls.

Bavaria Stockholm och Förenade Bil Malmö ger normalt 20% under två unika tillfällen av året till samtliga medlemmar i BMW-klubbarna (jag antar NMCS kan räkna sig dit också).

Björn P
2010-10-06, 12:31
men det klart han är ju snålänning...

Det verkar du också vara - ända ut i fingerspetsarna! ;)

BMWCS har följande generella rabattsatser för sina medlemmar: http://www.bmwcs.com/formaner.html Det är väl den som BMW i Kalmar erbjuder dig trots att du inte är medlem. NMCS-rabatten verkar också gälla endast för reservdelar: http://www.miniclub.se/showthread.php?t=5309

Luc!fear
2010-10-07, 07:26
Det verkar du också vara - ända ut i fingerspetsarna! ;)

BMWCS har följande generella rabattsatser för sina medlemmar: http://www.bmwcs.com/formaner.html Det är väl den som BMW i Kalmar erbjuder dig trots att du inte är medlem. NMCS-rabatten verkar också gälla endast för reservdelar: http://www.miniclub.se/showthread.php?t=5309
Jag driver eget företag & lämnar ofta rabatt på ordinarie priser, sen tar jag inte mer betalt än jag offererat... tycker inte man kan göra det med motiveringen att "det tog längre tid än vad jag trodde", hinner man inte på den tid man kalkylerat så får åtminstone jag bara lägre timpris inte mer pengar...
Jag är viss medlem, fick medlemstidningen igår med stort reportage om jubleumet på Ring Knutstorp...

Björn P
2010-10-07, 07:41
Jag driver eget företag & lämnar ofta rabatt på ordinarie priser, sen tar jag inte mer betalt än jag offererat... tycker inte man kan göra det med motiveringen att "det tog längre tid än vad jag trodde", hinner man inte på den tid man kalkylerat så får åtminstone jag bara lägre timpris inte mer pengar...
Jag är viss medlem, fick medlemstidningen igår med stort reportage om jubleumet på Ring Knutstorp...

Jag var inne på Bavaria i Solna så sent som i morse och skrev där på en orderbeställelse där det fanns med det sedvanliga förbehållet att Bavaria kunde göra ett pristillägg med upp till 15% på offererat pris. Jag utgår ifrån att alla BMW-verkstäder/bilverkstäder har en sådan skrivning. Detta är även förenligt med konsumenttjänstlagen. Se mer info här:

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%c3%a4lla%20och%20ladda%20ner/Lagar/Dokument/kov_konsumenttj%c3%a4nstlagen_2007.pdf

PS Detta råd är gratis. Ev framtida råd fås i enlighet med överenskommen offert, dock med sedvanlig rätt till pristillägg uppgående till 15% av offererat pris :) DS

Hagatorpet
2010-10-07, 08:07
Du är väl advokat så du har säkert rätt

Jag betalar endast bestämt pris
går aldrig med på pristillägg, utan att fått reda på det före arbetets påbörjande

När jag lämnar pris till en kund och påbörjat jobbet, tar jag en förlust om jag räknat fel

Tycker det är dåligt att luras så

Luc!fear
2010-10-07, 18:34
Jag var inne på Bavaria i Solna så sent som i morse och skrev där på en orderbeställelse där det fanns med det sedvanliga förbehållet att Bavaria kunde göra ett pristillägg med upp till 15% på offererat pris. Jag utgår ifrån att alla BMW-verkstäder/bilverkstäder har en sådan skrivning. Detta är även förenligt med konsumenttjänstlagen. Se mer info här:

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%c3%a4lla%20och%20ladda%20ner/Lagar/Dokument/kov_konsumenttj%c3%a4nstlagen_2007.pdf

PS Detta råd är gratis. Ev framtida råd fås i enlighet med överenskommen offert, dock med sedvanlig rätt till pristillägg uppgående till 15% av offererat pris :) DS
Med tanke på dina inlägg i frågan...: har du uppdrag hos BMW?
Rätt kan vara som du skriver enligt lag men jag bedriver själv min verksamhet som "Hagatorpet beskriver nedan.


När jag lämnar pris till en kund och påbörjat jobbet, tar jag en förlust om jag räknat fel
Tycker det är dåligt att luras så