handdator

Visa fullständig version : R56 krånglar.



ugge
2010-10-03, 15:25
Hejsan.
Jag har en R56-07 som gång på gång får problem med dålig acceleration och dessutom går lite ryckigt. Lämnar in den och de säger att de är nån ventil på turbon hit och dit, de lagar den och den går fint. 3 månader senare börjar den hacka i turbon igen, den liksom slås av och på. Detta är tredje gången det händer och nu rasslar den(även på låga varv) dessutom så mycket att jag nästan skäms över att köra bilen.


Nån som har en aning vad mitt problem kan vara? tack på förhand/ Jakob

dvorak
2010-10-03, 18:02
Det är nog två problem med bilen.

Rasslet är en trasig kamkedjespännare. Enkelt och ganska billig fix.

Misständningarna beror troligtvis på sot/koksad olja i toppen. Normalt så borde toppen plockas av och rengöras ordentligt innan något allvarligare händer.

Jag har råkat ut för båda felen och rasat toppen pga koksad olja.

Panerai
2010-10-03, 18:11
Det är nog två problem med bilen.

Rasslet är en trasig kamkedjespännare. Enkelt och ganska billig fix.

Misständningarna beror troligtvis på sot/koksad olja i toppen. Normalt så borde toppen plockas av och rengöras ordentligt innan något allvarligare händer.

Jag har råkat ut för båda felen och rasat toppen pga koksad olja.

jag har "hängt" här i drygt 1-månad (kanske 2) men vad har du inte verkat råkat ut för med din Cooper? haha

dvorak
2010-10-03, 18:54
De två sakerna egentligen, och några el-fel. S:en och JCWn har inte den bästa motorn direkt...

Det största var ju definitivt den koksade toppen. Det kanske går att rengöra hyggligt med någon europeisk motsvrighet till Seafoam, men ifall bilen har börjat misstända så hade jag velat plocka av toppen för en riktig rengöring.

Det är ganska enkelt att se ifall toppen lider av koks, plocka av luftfilterboxen och insuget. Då ser man hur insugskanalerna och ventilerna mår.

Jonz
2010-10-04, 20:40
De två sakerna egentligen, och några el-fel. S:en och JCWn har inte den bästa motorn direkt...

Det största var ju definitivt den koksade toppen. Det kanske går att rengöra hyggligt med någon europeisk motsvrighet till Seafoam, men ifall bilen har börjat misstända så hade jag velat plocka av toppen för en riktig rengöring.

Det är ganska enkelt att se ifall toppen lider av koks, plocka av luftfilterboxen och insuget. Då ser man hur insugskanalerna och ventilerna mår.

Hade samma problem, men jag gjorde ett oljebyte. Innan oljebytet körde jag i en flaska "Wynn oil system cleaner". Nu har den funkat perfekt i 1 månad.

Men som Dvorak skrev att plocka av toppen är nog bäst. Kommer göra det ifall problemen återkommer.