handdator

Visa fullständig version : Motorn låter som en diesel vid tomgång



esset
2010-09-25, 12:59
Helt plötsligt har min MCS -04 börjat att låta som en diesel vid tomgång.:o Är helt ny ägare, men jag känner inte alls igen detta ljud.

Nån som har en teori? Grenrörspackning? Justering av tändningen?

Känns inte alls bra, tacksam för uppslag.

RobertH
2010-09-25, 13:12
Rasslar den också? Ett tips kan vara att kolla kamkedjespännaren. Tändningen går inte att justera.

Försvinner ljudet när du kör?

dvorak
2010-09-25, 14:07
Rassel kommer från kedjan, annat missljud brukar komma från lyftarna/ventiler. Kolla även oljan!

esset
2010-09-25, 15:13
Tack för råden, det konstiga är att den går hur fint som helst. Den är nyligen servad, olja ser bra ut. Kan vara ett ägarrelaterat missljud så att säga, man är stirrig som ny ägare. Skall lämna in den hur som helst så får de kolla upp det.

esset
2010-09-29, 09:26
Vår lokala BMW-verkstad var inte så optimistiska.

Skrället låter inte alls bra på tomgång. Fick lämna bilen på studs. De vill öppna upp och troligen byta kamkedjan och diverse annat, det är i vart fall deras teori nu.

Ledigt 10-15 tsek.

Känns inte så kul på en -04 som inte ens gått 7000 mil. Har nån annan varit med om det? Finns det nån sorts garanti eller goodwill-åtgärd?

dvorak
2010-09-29, 09:37
Jag tror att det är svårt att ge goodwill på en bil som är 6år gammal och har gått 7000 mil. Då är den ändå välanvänd: En motor är ändå en slitdel.

Ifall du har fullförsäkrat bilen så gäller nog maskinskadegaranti. BMW Originalförsäkring (IF) har maskinskadegaranti i 8år eller 10000mil.

esset
2010-09-29, 10:12
..kollade med Trygg Hansa och de var lite hoppingivande. KAN rymmas på motorgarantin. 25% självrisk iofs.

Fortsättning följer imorgon då motorn åker isär.

dvorak
2010-09-29, 10:17
Ok, härligt ifall de tar det. 25% självrisk får ändå anses helt ok på en 6 år gammal bil.

Lycka till!

Emely&Robert
2010-09-29, 10:43
..kollade med Trygg Hansa och de var lite hoppingivande. KAN rymmas på motorgarantin. 25% självrisk iofs.

Fortsättning följer imorgon då motorn åker isär.

Varför bara eventuellt?

esset
2010-09-30, 15:39
Case closed som det heter.

Något pinsamt visade det sig att det helt enkelt fattades 1,5 liter olja enligt verkstaden. Hade faktiskt inte kollat den eftersom den servades för 400 mil sen och jag inte fått nåt larm. Har ju mätare för Oljetemp och Oljetryck, men Oljemängd får man visst kolla på traditionellt sätt.

Fick förmaningen att hålla lite koll på förbrukningen nu, men de kunde inte hitta nån större felkälla utan tippar på bom i förra servicen.

Nåväl, det var ju skönt att det inte var värre.

Maggy
2010-10-01, 12:27
Skönt att höra... R53 har hittills varit förskonat från dylika problem därav mitt val av modell.
Hickade till lite då jag läste denna tråd första gången men nu verkar det som att det var obefogat.
Tackar för statusuppdateringen.

dvorak
2010-10-01, 12:31
Jo, men alla motorer slits när de används. Det är klart att alla inte kommer att hålla 20k mil, så är det bara. Jag tycker inte att det är något att gå runt och oroa sig för :)

sternvike
2010-10-24, 18:54
Lånar denna tråden lite med en annan fråga om Oljetryck. Har också extramätarna i min bil, och har sett att oljetrycket vandrar lite med varvtalet. Ibland över ibland under medelstrecket, (lågt varv = lågt tryck och tvärt om). Är detta normalt eller ska det ligga på samma värde hela tiden? I så fall får det bli till att börja felsöka...

dvorak
2010-10-24, 19:28
Oljetrycket kan vara lite lägre speciellt vid riktigt låga varv, men strax över tomgång och uppåt ska trycket vara stabilt. Oljepumpen drivs av vevaxeln/varvtalet så det kommer alltid att skilja en del.

Hur långt har motorn gått? Och hur mycket skiljer det mellan tomgång och 3000rpm?

Ace
2010-10-24, 19:46
Ok. Då är det samma ljud som min brukar ge ifrån sig om man glömt kolla oljan på ett tag.
Skönt att höra att det inte var något värre.
Men 1;5 l på 400mil är inte så skoj.
Blir dyrt i längden om man skall hälla på Castrol´s LL04. Den kostar väl nästan 400kr för 1,5l om man köper den på BMW.
Mitt tips är http://www.mapodo.de om du vill komma billigare undan. :)

dvorak
2010-10-24, 20:11
En motor ska inte dra så mycket olja ifall den är helt frisk. Ifall motorn gått långt kanske det är dags att se över kolvringarna

Stephand
2010-10-25, 16:12
Skumt att inte Mini har nivå varnare, det har ju de flesta bilar med färddator haft sedan 90-talet.

Menade inte att man inte ska kolla oljan manuelt, för det bör man göra endå men som en extra livrem för dylika problem som 1,5/400 mil, för något är fel eller så har fel mängd slagits på vid service.

Skulle nog precis som verkstaden sa till dig hålla ett öga på förbrukningen för för fortsätter den att slicka i sig olja i den takten så är det läge att använda maskinförsäkringen innan den går ut för den motorn är inte frisk med den aptiten.

lite enkel matte visar att du i princip bytter olja 2gger mellan servicarna genom att fylla på.

sternvike
2010-10-25, 22:23
Oljetrycket kan vara lite lägre speciellt vid riktigt låga varv, men strax över tomgång och uppåt ska trycket vara stabilt. Oljepumpen drivs av vevaxeln/varvtalet så det kommer alltid att skilja en del.

Hur långt har motorn gått? Och hur mycket skiljer det mellan tomgång och 3000rpm?

Bilen är en r53 som snart rullat 9000mil. Har upptäckt detta samband att jag har högre tryck då oljan är kall, när den kommer upp i arbetstemp så blir snittrycket lägre. Dock aldrig lägre än första strecket på mätaren vilket innebär 1,25 bar om jag läser rätt. För att svara på din fråga om skillnaden så kan trycket ligga på 1,25 på tomgång och sen 2,5-3,75 på 3000 rpm när oljan är kall.

dvorak
2010-10-25, 22:56
Hmmm, jag har inte riktigt koll på vad för tryck minin ska ha.

Det är givet att du har högre tryck när oljan är kall ifall du tex kör med en 10W40-olja. Det första numret står för viskositeten när oljan är kall. Vad kör du med för olja är då nästa fråga?

Ibland när motorer blir lite slitna kan de må bra av lite tjockare olja.