handdator

Visa fullständig version : Varningslampa!



Bergen
2010-09-25, 06:47
Vilket underligt system Mini har för varningslampkombinationer.
Å ena sidan lyser servicelampan röd, dvs en bil som står på backen. Det visar även 0 km, men tjejen säger att det stod typ 1800 km kvar. Å andra sidan lyser även en röd bil i upphissat läge och bromsvarningslampan.
Det kan ju betyda ett flertal grejer, men enligt min fundering, kan det vara så att det är en service och slitna bromsbelägg som det betyder och att det har uppstått samtidigt.
När jag kollar i checkkontrollen så visar den ok. Det tycker jag är konstigt, den borde väl visa på slitna belägg, eller?

RobertH
2010-09-25, 08:10
Det är garanterat slitna belägg och överskriden sträcka för service, dvs. dags att åka till verkstad.

I färddatorn kan du se hur långt det är kvar ungefär på beläggen. Om den säger 1500 mil eller liknande så är det konstigt, men tittar du en gång till så är det förmodligen 0-100 mil kvar på dem antingen fram eller bak.

Värt att notera kan vara att mina originalbelägg bak höll 1500 mil ungefär, men när jag bytte till Mintex 1144 (som dessutom var billigare och bättre än original) så höll de närmare 4000 mil. Finns säkert att köpa på britalianracing.se

Bergen
2010-09-25, 09:33
Supertack för snabbt svar. Man blir ju lite orolig. Jag tyckte nog att det var lite kort tid på beläggen eftersom den "bara" har gått 6000 mil, men om de håller så där kort tid så blev det ju helt plötsligt en lång tid på våra belägg:) om du förstår hur jag tänker.
Jag skall gå ut och testa om det går att se hur lång tid det är kvar på dem. Att det stod typ 1500 mil till service kan ju ha varit en felläsning eller så.

Johan W
2010-09-25, 11:12
Supertack för snabbt svar. Man blir ju lite orolig. Jag tyckte nog att det var lite kort tid på beläggen eftersom den "bara" har gått 6000 mil, men om de håller så där kort tid så blev det ju helt plötsligt en lång tid på våra belägg:) om du förstår hur jag tänker.
Jag skall gå ut och testa om det går att se hur lång tid det är kvar på dem. Att det stod typ 1500 mil till service kan ju ha varit en felläsning eller så.

Kolla hur dom ser ut också, man brukar kunna se ungefär hur mycket som är kvar av beläggen.

Servicen styrs inte bara av hur långt man har kört, finns en tidsbegränsning också, har du inte kört så långt under tidsperioden kan bilen säga till om service iallafall (typ vartannat år eller nått)

Bergen
2010-09-25, 11:32
Ja, vi har servat den en gång sedan ny.

Arnel
2010-09-27, 09:43
Min har varit på service nyligen och då hade den gått 3000 så om 1400 så ska den in o då ska de bytas bromsar. Så de kan nog stämma de där!

Bergen
2010-09-30, 19:05
Japp, det var klossarna och konstigt nog så stod det 0 km kvar på dem istället för att räkna ner från 100. Men det var kvar på dem så det var lugnt.
Jag lyckades komma in i serviceläget och då var det genast mycket enklare:)
Det var 250 mil kvar till service så det fick bli en sådan också.