handdator

Visa fullständig version : Vad är OK att posta och vad är INTE OK att posta?



RobertH
2010-09-22, 10:41
På senare tid har det uppkommit ett antal trådar av både politisk och sexuell karaktär som vi moderatorer och i styrelsen varit tvungna att reagera på.

För att det ska bli lättare för alla att veta vad som är okej / inte okej att posta så kommer det snart att finnas ett tydligt regelverk här på forumet.

Detta är ett forum för alla MINI-entusiaster och ingen ska känna sig utanför på grund av kön, politisk eller sexuell läggning, hudfärg eller etniskt ursprung.

Självklart är det jättetråkigt för styrelsen att behöva sätta upp regler, men det är för att alla ska veta vad som gäller.

Vi återkommer så fort vi hunnit diskutera igenom detta inom styrelsen. Ha en bra dag :D

dvorak
2010-09-22, 11:33
... sexuell läggning, hudfärg eller etniskt ursprung.

Oj, det var politiskt korrekt! :D

Jobbigt för mig som har sjuk humor :eek:


Skämt åsido, jag tycker inte att det har varit något problem. Jag menar, det hör ju inte till vanligheterna att detta kommer upp, eller färgat forumet på något sätt.

Kan man inte ta dessa få (men ändå städade) trådar så tycker jag att man borde ta tag i sitt temperament. Eller kanske sluta hänga på ett internetforum. Det gäller som i vanliga livet, man måste kunna respektera andras åsikter.

RobertH
2010-09-22, 12:05
Jag säger bara att det måste tas upp till diskussion och sättas lite grundregler. Det är ett styrelsebeslut sedan tidigare som vi inte hunnit ta tag i.

Detta är nog det enda forum jag känner till som inte har den typen av struktur, så det är inga konstigheter.

Panerai
2010-09-22, 12:22
Oj, det var politiskt korrekt! :D

Jobbigt för mig som har sjuk humor :eek:


Skämt åsido, jag tycker inte att det har varit något problem. Jag menar, det hör ju inte till vanligheterna att detta kommer upp, eller färgat forumet på något sätt.

Kan man inte ta dessa få (men ändå städade) trådar så tycker jag att man borde ta tag i sitt temperament. Eller kanske sluta hänga på ett internetforum. Det gäller som i vanliga livet, man måste kunna respektera andras åsikter.

Att ha regler på ett internetforum är en sak, tyvärr är de reglerna som diskuteras här nu även de som gäller ute i samhället i stort.

Det är inte okej att ha vissa åsikter i Sverige helt enkelt. Den som tror sig leva i en demokrati här i Sverige borde nog nu efter valet och det som hänt ta och tänka om ;)

RobertH
2010-09-22, 12:30
Eftersom NMCS är en oberoende idéell förening så hör inte politiska diskussioner hemma här alls, oavsett åsikt. Särskilt känsliga sådana.

Men som sagt, låt oss diskutera fram ett antal regler så får alla möjlighet att ventilera sina åsikter kring dessa sedan.

Jag vill också påminna om den demokratiska strukturen på NMCS:

1. Alla betalande medlemmar har en röst att nyttja på årsstämman som hålls varje år. Man har då möjlighet att rösta fram en styrelse samt att lägga sin röst på ett antal olika sakfrågor.

2. Alla betalande medlemmar får, och uppmuntras, söka ett styrelseuppdrag eller annan titel i föreningens ledning. Vi behöver hjälp och under nästa år kommer flera sittande ledamöter att gå vidare i livet. Utan styrelse - ingen klubb.


Här gäller alltså absolut demokrati mer än någonsin :D

Hobbe
2010-09-22, 12:50
Lite regler skadar aldrig :)

MrPlow
2010-09-22, 13:04
Jag antar att det är dags för mig att reagera eftersom jag precis blev censurerad. Något jag faktiskt INTE tycker är OK i ett forum i ett öppet land.

Mitt inlägg med ett underklädesmärke (i detta fall Agent Provocateur) som visade en MINI Clubman pimpad som polisbil med damer iförda underkläder - tycker jag inte skall censureras! Bilderna finns ju publicerade på ett flertal andra ställen samt filmer på youtube från bland annat fotograferingen.

Denna bil pratar vi om:
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2008/05/mini-lifeball10-web.jpg

Och här är en film utan underkläder när man pimpar bilen YouTube - Life Ball MINI 2008 designed by Agent Provocateur (http://www.youtube.com/watch?v=WYczykuxsUQ&feature=related)

Jag tycker inte vi ska behöva sätta upp egna regler för yttrandefriheten? Vi kan väl bara följa Sveriges lag?

RobertH
2010-09-22, 13:10
Emil - Tycker du också att det vore okej att ta med hela arsenalen av Playboys utvikningstjejer iförda underkläder till Barnens Lekland för att bjuda på en liten show?

Styrelsen är inga moralkärringar, men det finns en tid och plats för allt. Ett bilforum med folk i åldrarna 1-68år är inte rätt ställe för naket och politiska åsikter om det för fokus från ämnet.

Du är välkommen att söka till styrelsen och bidra med dina åsikter. Själv ämnar jag att avgå i vår och det kanske vissa tycker är jättebra.

Vi vill som sagt understryka hur extremt gärna folk får söka sig till styrelseuppdrag i vår. Alla är hjärtligt välkomna och kan då propagera för vad som ska få postas på forumet.

Men det finns som tidigare sagt två typer av människor - de som gör, och de som går efter och kritiserar.

Hobbe
2010-09-22, 13:33
Jag gör både och...

MrPlow
2010-09-22, 13:40
Det vore väl olämpligt med Playboytjejer som poserar för barn - även om det kanske skulle finnas ett par pappor som skulle uppskatta det. Men detta forum är ju inte Lunarstorm och vänder sig ju inte uttryckligen till barn. Och vi måste väl ändå skilja på erotik och modeller som poserar vid MINI Coopers. Oavsett om detta är personen som äger bilen, en hyrkock eller underklädesmärke som är beställaren. Det är ju synnerligen MINI-relaterat.

Självklart ska det också få förekomma politiska åsikter på ett forum även för MINI-entusiaster i synnerhet om det rör t.ex. bensinskatt. Så länge inte åsikterna som förs fram bryter mot lagen (t.ex. hets mot folkgrupp, ärekränkning, etc) så finns det ingen anledning för censur.

Vi har ju dessutom t.om. en avdelning för diskussioner som inte har med MINI att göra: "Off-topic - De ämnen som inte platsar i de andra forumen diskuteras här, behöver inte ha med MINI att göra!"

RobertH
2010-09-22, 14:36
Exakt, detta är varken Lunarstorm, Zatzy eller Playboy även om man efter dagens läsning kan få såna vibbar.


Vad sägs om att vi gör en omröstning bland betalande medlemmar vad som bör vara tillåtet och inte?

MrPlow
2010-09-22, 15:00
Jag vet inte vad Zatzy är för typ av forum, du får gärna beskriva.

Jag kan ju inte att något av mina inlägg skulle brutit mot föreningens stadgar således skall väl inget godtycke få styra vilka som inlägg som får publiceras eller inte. Tills någon omröstning är genomförd och stadge-/regeländring klubbad så bör väl detta fortsätta vara ett öppet forum för fria åsikter?

RobertH
2010-09-22, 15:17
Ur stadgarna:

7. Medlems åliggande

Medlem kan alla bli förutsatt att de inte medvetet motarbetar föreningens ändamål. Medlem är skyldig att följa föreningens stadgar och beslut, inklusive regler för hemsidans forum.

---------------------

Nu är inte detta varken ett påhopp mot dig, eller något som jag personligen hittat på. Det är ett antal olika händelser som lett till detta beslut, och beslutet är taget av en majoritet i styrelseforumet. Don´t kill the messenger.

MrPlow
2010-09-22, 15:23
Då undrar bara var dessa forumregler finns som beskriver vilken typ av MINI och i vilken typ av miljö den får presenteras. Jo, det är ett påhopp om än så inte från dig personligen.

Om nu inlägg skall få censureras efter styrelsebeslut borde väl detta finnas i stadgarna eller i reglerna?

Hagatorpet
2010-09-22, 15:33
Ett litet inlägg i debatten?
Klart att det skall finnas regler för vad som är tillåtet och inte
Jag trodde faktiskt att det redan fanns det
och att moderatorer (heter det så) och Styrelse
kunde ta bort sådana inlägg som är stötande

Det skall vara ett forum som ALLA Mini-intresserade skall känna sig välkommen till

RobertH
2010-09-22, 15:36
Då undrar bara var dessa forumregler finns som beskriver vilken typ av MINI och i vilken typ av miljö den får presenteras. Jo, det är ett påhopp om än så inte från dig personligen.

Om nu inlägg skall få censureras efter styrelsebeslut borde väl detta finnas i stadgarna eller i reglerna?

Helt rätt Emil, och om du snurrar upp till inlägg #1 i denna tråd så ser du vad den handlar om.

Efter lite läsning så ser du säkert att vi ska ta ställning till vad som är tillåtet att posta och ej. Om vi kommer fram till att nakenbilder och politiska diskussioner i alla nivåer ska tillåtas så kommer vi att ta fram raderade trådar igen, men tills dess får de vila.

Björn P
2010-09-22, 15:47
På förekommen anledning kan jag meddela att vi i styrelsen har varit på gång under en längre tid med att skapa mer specifika forumregler. Då detta nu mer än någonsin visar sig behövas kommer vi att prioritera frågan (och därmed sätta av bl a vår arbetstid till detta). Vi återkommer inom mycket kort med forumregler i syfte att skapa lite mer klarhet i vad som forumet är till för och vad som får postas där.

För att bemöta den kritik som framkommit i tråden vill jag tillägga att www.miniclub.se på intet sätt ger fritt fram för alla att säga vad som helst på detta forum, inkluderat ämneskategorin "Off Topic". Det som postas ska ändå vara i enlighet med NMCS ändamål. Emil har rätt i att vi har en grundlagsstadgad yttrandefrihet i Sverige, men att sätta upp forumregler är inte i strid med det. Däremot står det ju såklart var och en i Sverige rätt att köpa ett domännamn och där lägga upp vad man vill.

För er som vill veta mer och har fri tid över kan gärna kolla igenom våra stadgar: http://www.miniclub.se/showthread.php?t=4188&highlight=stadgar

Flameboy
2010-09-22, 16:23
Det är en intressant fråga, och som betalande medlem tar jag chansen att uttrycka min åsikt. ;)

Detta forum är en bilforum, mer specifikt ett MINI-forum, och ska därför behandla allt som har med MINI att göra. Det är skillnad på att posta reklambilder på flickor i underkläder med en MINI i bakgrunden, och att posta reklambilder på MINI med lättklädda flickor i underkläder i bakgrunden. Sverige är väldigt (väldigt väldigt) PK vad gäller könsdiskriminering, något som gör att en reklambild som i Sverige ses som olämplig ses som helt i sin ordning på kontinenten (läs Sydeuropa). Frågan är alltså om man ska få dela med sig av bilder som handlar om MINI som är tänkta för sydeuropeiska marknader?

Politik hör absolut hemma i detta forum. Inte partipolitik, men sakfrågor som rör vårt gemensamma intresse. Bensinskatt, vägbyggen, biltullar osv är frågor som absolut rör vårt forum och som hör hemma i diskussioner här. Men det ska, så långt det är möjligt, vara partineutralt. Det är alltså fråga om att kommentera olika lagförslag och policies, och inte berätta vilket parti som är bäst.

Det som är relevant för MINI-ägande och MINI-intresse, hör hemma i MINI-forum. Det är min poäng.

Haugthon
2010-09-22, 16:29
Emil: Varför skall det vara så svårt att förlika sig med tanken att man inte kan säga/skriva vad som nu råkar poppa upp innanför pannbenet. Detta gäller ju överallt annars. Jag kan inte tänka mig att du kan säga vad du vill på jobbet, i hemmet eller med dina nära och kära. Så gillas inte upplägget här på miniclub, ja då kan du fortsätta att tjura, eller ta det som en man.

Jag måste hela tiden tänka på vad jag säger och gör för som Peter säger så är min fantasi och tunga snabbare än filtret som ska fånga upp alla oigentligheter.

Ante
2010-09-22, 18:56
Det finns ju relativt få forum på nätet där man fritt kan skriva vad som helst, en överväldigande majoritet har regler om vilka ämnen som är ok etc.
Därför är det väl inte konstigt om det finns dylika regler även här. Att efterleva sådana regler kräver ju viss insats från moderatorer, men det känns inte som att urspårade trådar är något stort problem här.

Vill man ha helt fri debatt finns det ju på andra sidor, t.ex Flashback.

/A

MrCooper
2010-09-22, 20:34
Vi som har hängt med i ett par år har sett att det lätt kan spåra ut och det kan bli ganska irriterat. Så jag tycker att det är helt i sin ordning att ha lite regler för att vi skall kunna fortsätta ha det trevligt här på forumet.

Det är INTE speciellt trevligt att läsa personangrepp här och utan regler så, tror iallafall jag, att vi snart är där igen.

Fredrik
2010-09-23, 06:49
Styrelsen har nu diskuterat igenom detta. Under dagen eller de kommande dagarna kommer vi att lägga ut info med klara regler om vad som gäller på NMCS site.

Det är en viktig issue då NMCS växer för varje dag som går - utan tydliga regler kan det lätt börja krackelera och sprickan kan växa sig än djupare om det inte styrs upp i tid.
Ett sätt att göra det på är med klara regler.

Motsätter man sig dessa regler hänvisar styrelsen till andra forum som förhoppningsvis tar upp det man är ute efter.

På vårat forum gillar vi alla en sak - MINI. Låt oss då hålla oss till det som vi enligt min mening gör förbenat bra: diskutera MINI med MINI som huvudtopic 8)

Hagatorpet
2010-09-23, 07:58
Styrelsen har nu diskuterat igenom detta. Under dagen eller de kommande dagarna kommer vi att lägga ut info med klara regler om vad som gäller på NMCS site.

Det är en viktig issue då NMCS växer för varje dag som går - utan tydliga regler kan det lätt börja krackelera och sprickan kan växa sig än djupare om det inte styrs upp i tid.
Ett sätt att göra det på är med klara regler.

Motsätter man sig dessa regler hänvisar styrelsen till andra forum som förhoppningsvis tar upp det man är ute efter.

På vårat forum gillar vi alla en sak - MINI. Låt oss då hålla oss till det som vi enligt min mening gör förbenat bra: diskutera MINI med MINI som huvudtopic 8)

:potd:

Johan W
2010-09-23, 08:46
Dom flesta forum hamnar ju i en situation där det spårar ur och i många fall får man stänga OT för att sedan öppna igen med mycket striktare regler. Känns som det är bra att ha kontroll på situationen innan sånt händer :)

Hobbe
2010-09-23, 11:01
Jag måste hela tiden tänka på vad jag säger och gör för som Peter säger så är min fantasi och tunga snabbare än filtret som ska fånga upp alla oigentligheter.

+1

...och skulle man få en tillsägelse om tungan varit i fel mun så tar man den tillsägelsen lugnt och stilla då man accepterat såsom medlem att vissa regler gäller.
En tillsägelse är också betydligt mindre smärtsamt än vad man skulle fått om samma misstag med tungan hade inträffat utanför forumet... :D

racerberg
2012-08-09, 10:17
Tyvärr så är det vanligt förekommande att människor uttrycker sig stöddigt och ganska elakt på Internetforum av alla kategorier. Det är ganska enkelt att säga precis vad man tycker och tänker då man besitter ett stort mått av "anonymitet" på nätet. Trist! Jag står alltid för vad jag tycker, men det innebär inte att man ska smutskasta och hänvisa till personligt relaterade saker. Det kallas påhopp. Ska man gå så långt tycker jag att man kan bestämma möte med personen i fråga för att våga säga det rakt ut då man ser dem i ögonen.

Stephand
2012-08-09, 13:21
Tyvärr så är det vanligt förekommande att människor uttrycker sig stöddigt och ganska elakt på Internetforum av alla kategorier. Det är ganska enkelt att säga precis vad man tycker och tänker då man besitter ett stort mått av "anonymitet" på nätet. Trist! Jag står alltid för vad jag tycker, men det innebär inte att man ska smutskasta och hänvisa till personligt relaterade saker. Det kallas påhopp. Ska man gå så långt tycker jag att man kan bestämma möte med personen i fråga för att våga säga det rakt ut då man ser dem i ögonen.

Men här är det ju god ton och städade inlägg, tror aldrig jag sett något som skulle väcka anstöt den tiden jag varit här.

Luc!fear
2012-08-09, 13:52
Men här är det ju god ton och städade inlägg, tror aldrig jag sett något som skulle väcka anstöt den tiden jag varit här.
Nej vi MINIstar är fint städat folk :cool:

Hagatorpet
2012-08-09, 21:55
Nej vi MINIstar är fint städat folk :cool:
Jag har ju en Mini :?

Luc!fear
2012-08-10, 06:12
Jag har ju en Mini :?Vad? Det vet vi, men vad har det för betydelse ang. god ton & städade inlägg?

Hagatorpet
2012-08-10, 07:58
Vad? Det vet vi, men vad har det för betydelse ang. god ton & städade inlägg?
.... :D