handdator

Visa fullständig version : Att inte kunna öppna motorhuven!!



JörgenF
2010-08-04, 16:48
För någon dag sedan ”small” det till när jag drog i handtaget för att öppna min motorhuv. Jag tog kotakt med BMW här i Ängelholm som gav priset på hantag och två vajrar. 275 kr. Billig reparation alltså….. nu tog de inte på sig jobbet utan hänvisade till Helsingborg som säljer och lagar Mini.
Kunde få en tid först i slutet av augusti …. Men då lätt jag en kompis med en AD Centerverkstad titta på det i stället. Det finns inte enliigt honom eller BMW i HBG något sätt att komma åt spärrarna utan att först "slå i sönder vänster strålkastare eller att bräcka upp motorhuven",…… waaooowww . :mad:
Är det någon här som har drabbats av det här fenomenet??
Ska prata med HBG själv i morgon.............

dvorak
2010-08-04, 17:03
Visst är det bra service på BMWs verkstäder!

JörgenF
2010-08-04, 20:44
Det var lättare med min första bil, Amazon 65:a... där kunde man nästan på stå inne i motorutrymmet och mecka...:p

dvorak
2010-08-04, 21:20
Haha! Gamla bilar är inte dumt! :D

Ashra
2010-08-06, 02:12
alltså slår du sönder vänstra xenon strålkastare så är det mellan 3.5-8k bara där. Kolla läs och sedan kolla igen om det inte finns någon work around

Brad
2010-08-06, 09:54
Jag råkade ut för detta på vår R56:a och i det fallet visade det sig att vajern hade glidit ur fästet i motorrummet. Detta åtgärdades gratis på garantireparation på Lahalls Bil i Kinna. Ett tag senare hände detta igen och då var denna verkstad inte auktoriserade för Mini längre men var serviceinriktade och åtgärdade ändå felet gratis. Lösningen var att sätta buntband runt så att inte vajern glider ur position. Det tar endast ca 30 minuter att fixa.

Senare var bilen inne på Wölkes i Göteborg för några garantiärenden och då tyckte dom att ovanstående reparationen såg helt ok ut.

Strålkastaren slogs inte sönder...huven bändes inte upp.

JörgenF
2010-08-06, 16:51
Jag ska strax hämta min bil och det var tydligen något liknande ditt fall Brad!! Ska bli intressant att få reda på hur de öppnade huven......
Återkommer senare med hur det gick till!!

JörgenF
2010-08-06, 17:42
Så ja.. Bilen står i garaget och är okej! :p
Spärren hade bara hängt sig och med lite ryckande i motorhuven och i handtaget i kupen så...... simsalabim...... så fick de upp den "motorhuven alltså" och smörjt upp låsen ordentligt!
Alltså lär man säg av det här och smörjer och underhåller låsen.....

Mikael W
2010-08-26, 20:58
Hade en gång två Fiat Coupé. På den ena gick vajern till motorhuven av. Testade då fram på den andra att jag med hjälp av spiskrok i exakt rätt x, y, z-led kunde få upp motorhuvsspärren via grillen. Funkade jättebra men var tvunget att ha dom bredvid varandra för rätta känslan. Kanske funkar på Mini oxå?