handdator

Visa fullständig version : Kylvätska



Fredrik
2010-08-01, 21:32
Jahaja, så var kylvätskan runt miniminivå på min R56 S och man måste fylla på, men så mycket förstår jag att det är überviktigt att man har rätt färg på kylvätskan, annars kan det gå rackarns illa :eek:

Nu till min lilla fråga: då jag öppnar locket (när motorn är lite svalare) så såg den lite blå ut.
När så min skicklige bilkunnige granne Jocke assisterar tekniske Fredrik och vi fick upp vätska med hjälp av ett sugrör och en plastmugg konstaterade vi att den såg grön ut och for till macken för att köpa den gröna varianten.
När vi så ånyo skruvar av locket till kylvätskebehållarens expansionskärl och det bubblar upp något ser vi att den ju ser blå ut :blink:

Vad ska det vara till min R56 S 2007 - någon som vet?
Jag ringer nog MINI imorgon för en dubbelkoll men tänkte ändå höra om det är någon MINIst som kanske har lite fakta att lägga upp i ämnet.

Boys and girls, vad har ni för färger i edra kylvätskebehållare egentligen?

Jonz
2010-08-01, 22:10
Är väl bara att skicka i vanlig glykol. Men det klart, kan ju vara annorlunda om man har ett polerat grenrör :)

Tryggve
2010-08-02, 07:17
[vätske besserwisser mode on]

Nej, det är inte bara att skicka i vad som helst då glykolen har mer uppgifter än bara förhindra att kylvätskan fryser.
T.ex. är det inget vidare att blanda etylen- (BMWs grön/blåa variant) med propylenglykol.

Minin vill ha den giftiga, elaka sorten dvs. etylenglykol (nitritfri).
Smakar sött och gott men är dödligt för djur och (i lite större doser) människa.

Ej mindre än 30/70 (vatten/glykol) blandning för att få ett bra korrosionsskydd.

Byt sen kylvätska någon gång då och då (BMW sa förr vartannat år, men det "glöms" nog bort rätt ofta...) för att bibehålla korrosionsskyddet.

[/vätske besserwisser mode off]

Fredrik
2010-08-02, 07:55
[vätske besserwisser mode on]

Nej, det är inte bara att skicka i vad som helst då glykolen har mer uppgifter än bara förhindra att kylvätskan fryser.
T.ex. är det inget vidare att blanda etylen- (BMWs grön/blåa variant) med propylenglykol.

Minin vill ha den giftiga, elaka sorten dvs. etylenglykol (nitritfri).
Smakar sött och gott men är dödligt för djur och (i lite större doser) människa.

Ej mindre än 30/70 (vatten/glykol) blandning för att få ett bra korrosionsskydd.

Byt sen kylvätska någon gång då och då (BMW sa förr vartannat år, men det "glöms" nog bort rätt ofta...) för att bibehålla korrosionsskyddet.

[/vätske besserwisser mode off]

Haha, tack Johan - bra med en vätskebesserwisser här på forumet :happy:

Just detta sade min bilkunnige granne också - det måste vara rätt sort annars kan det gå illa.

Du skriver grönblå - det kanske kan förklara varför vi först trodde den var grön för att sedan konstatera att den nog såg mer blå ut :blink:
Vi rullade ner till den lokala OK-macken i Kungsängen (som är som en riktig mack ska vara med en mängd reservdelar till bilar, dock ej MINI ;) ) och inhandlade 1 st grön OK kylvätska, men blev sedan lite konfunderade som sagt och jag beslöt att lägga ut en tråd om det här på forumet.

Jag slår nog en plingelutta till MINI idag för att fråga om:
- Färg
- Pris

Efter beskedet lägger jag ut det här så folk i liknande situation vet vad som gäller (men som sagt, titta på färgen - det kan kanske skilja mot min MINI).

Hobbe
2010-08-02, 10:11
Jag kan rekommendera krossad is.
Fungera fint både till en G&T och MINI :)

Fredrik
2010-08-03, 10:06
Jag kan rekommendera krossad is.
Fungera fint både till en G&T och MINI :)

Själv föredrar jag en Caipirinha fylld med is, men ska överväga saken Måns ;)

Jag passerade förbi MINI igår så jag klev helt enkelt på hejdarna och styrde in för att få en liverapport över disk och hoppla.....ut kom jag med en koncentrerad kylvätska som rekommenderades :)

När jag så skulle fylla behållaren tyckte jag att färgen var blågrön (med kanske en aning mer blått i tonen än grönt) så nu har jag fyllt en gång och efterfyllt så får vi se vad som händer.

Summa summarum - just som Tryggve nämner i sitt inlägg ovan så är det viktigt med rätt kylvätska då systemet kanske inte mår så bra annars så kolla detta noga när du ska fylla på :cop: