handdator

Visa fullständig version : Punktering....igen



Fredrik
2010-07-08, 10:33
Jahaja, då man var ute och for någonstans lyckades jag ånyo med att få in en byggskruv (en sådan däringa som ser ut som en mutter i ena änden och en skruv i andra) i ett av däcken :mad:

Förra gången var i mina utjänta runflats i september -09 vilket inte gjorde så mycket då jag ändå skulle skaffa nya sulor till årets säsong. Mina dubbfria vinterdäck fick då påbörja sin tjänstgöring lite tidigare än beräknat förra året.
Nu i år var det lite annorlunda då däcken (Pirelli P Zero Nero 205/45-17) var sprojtans nya, så jag begav mig till Däckia i Bro för att höra vad de kunde göra.

Det hela gick till så att däcket monterades av, en slipmaskin togs fram för att kunna fräsa till och jämna ut det lite på insidan och sedan ha på en svart klibbig trögflytande massa på insidan, men då Pirellis däck är rätt mjuka krävdes det även en patch.
Patchen såg ut som en mindre isdubb (med metallspets), och den stacks helt enkelt igenom hålet i däcket - metalldelen bröts bort och fram kom en gummispets som däckkillen drog hårt i för att fylla i punkahålet. När den väl satt som den skulle klipptes den överflödiga spetsbiten av och mer av den svarta trögflytande massan ("Tire repair..." någonting) fylldes på över patchen.
-"Nu kan du köra precis som vanligt och du kommer inte att känna någon skillnad - det här kommer hålla längre än däcket", sade däckskillen till mig, och det lät ju lugnande - ca 270 kr fick jag betala för allt, och det är ju betydligt billigare än ett nytt däck :D

Nu vet ni hur det går till att reparera ett vanligt däck.

Jag körde en hel del igår och allt kändes precis som det ska, återkommer senare om något skulle börja kännas fishy ;)

dvorak
2010-07-08, 10:35
Kanon Fredrik!

Härligt att det gick att laga. Gjorde själv samma sak med ett r-däck nyligen. Det verkade fungera fint

Fredrik
2010-07-08, 10:57
Ja, först var jag lite skeptisk när en granne surrade lite om hur de lagar däcket, men enligt däckkillen ska det inte vara några problem.
Allt ska kännas precis som vanligt och det är bara att tuta och köra utan restriktioner :steering:

Hobbe
2010-07-08, 11:16
Allt ska kännas precis som vanligt..

Japp, långsamt och trögt fast med en orubblig förhoppning om en snabbare framtid med ett polerat grenrör...

:D

Fredrik
2010-07-08, 11:24
Japp, långsamt och trögt fast med en orubblig förhoppning om en snabbare framtid med ett polerat grenrör...

:D

Just det, ungefär samma känsla som när man bara står i en depå och står, och står, och står (dock utan det polerade grenröret) :D ;)