handdator

Visa fullständig version : Eftersnack Anderstorp MINI CUP/BMWSC 3 juli 2010



Björn P
2010-07-03, 14:50
Jaha nu har ni ju snart kört hela dagen utan en enda liverapport på forumet. :nono:

Här ifrån sjuksängen vill man ju ha reda på bl a följande:

- Hade Måns svårt att köra rätt runt konorna även denna gången?
- Vann Kongo nu när han hade sin klassiska blandning r-däck/rejsflats
- Lyckades ScitzO bättre idag utan däckcoachningen från mig?
- Vem vann? Kom KIT in och dominerade tills det att K-E satte alla inklusive powernap på plats?

Björn P
2010-07-03, 15:01
Här kommer en liten OT-pausfilm i väntan på att riktiga filmer och bilder dyker upp:

YouTube- 2005 MINI Cooper S in car wash (http://www.youtube.com/watch?v=-sMdFNdAMOA)

:Hacking: :zzz:

dvorak
2010-07-03, 16:33
Jag har inte koll på tiderna, men enligt min synrapport från läktarn så såg K-E och Gunnar snabbast ut!

Vi får se ifall det stämmer!

Kongo hade fin linje också, men Doopern orkar inte riktigt

Ace
2010-07-03, 17:00
Hamburgaren var grymt god....eller hur dvorak.
Du kanske skulle byta namn på din bil till "Lammkorven" nu istället?
Racet var underhållande och KIT och K-E L imponerar stort.
MINI Cup-Supportrar från klubben på plats var ett 10-tal.

Ace
2010-07-03, 17:11
Bilder på supportrar på plats och på den ena supporter-bilen. Snittade på
1,78 L/mil fram och tillbaka från Göteborg. Mäktigt!

Vill ni ha racebilder får ni vänta.

MrCooper
2010-07-03, 19:30
Vet inte om det var rätt beslut att åka till Anderstorp på årets varmaste dag. Speciellt hemvägen blev intressant när AC:n i Dodgen började strula, puh. Kändes som att basta i en rullande bastu.
Ingen som har tiderna?
Skämtade om att burgarna i "Rent a chef" skulle ta slut och det va på vippen. Jag och Ace fick de två sista :drool:

Hobbe
2010-07-03, 22:11
Det fungerade inte lika bra som det gjorde på Gelleråsen, men vi håller på och lär oss så ""hick-ups" kommer att ske då och då under testsäsongen.
Tyvärr blev det också så att "fria" varv blev en begränsande faktor bla då det förekom svårighter att underlätta omkörning för snabbare bilar.
Dessutom tyckte Nappen direkt att hinder går snabbare att forcera än att köra runt ;)
Själv avbröt jag mitt tävlande då jag ansåg att det inte var lönt att fortsätta då jag blev "stoppad" av något långsammare bilar.
Arg som ett bi och besviken var jag, men det gick över snabbt ;)
Banans utformning bidrog denna gång en del till svårigheterna, men efter en "debrief" med SBF så kom vi fram till en del åtgärder som kommer att underlätta nästa gång vi kör på Anderstorp, men även säsongens kvarvarande deltävlingar.

Det blev en bestraffning utdömd i dag i form av fem sekunders tillägg.
Eftersom vi ska lära oss så var det lika bra att utdela bestraffningar snarast i stället för att avvakta tills det urartar.
Det blir att bita i det sura äpplet denna gång, och komma tillbaka med nya friska tag.

En del positivt fanns också, bla att SBF fortfarande tycker att MINI Cup kan bli något riktigt trevligt, och att testet med lite motorstarkare bilar resulterade i att det inte är självklart i MINI Cup att motorstarkare bilar har någon fördel.
En Seat Cupra med 262 hk och en BMW M3 med 350 hk placerade sig "bara" i mitten av tabellen.

Ett något svajande resultat från Anderstorp pga brist på fria varv, och utdelat straff nedan.

1. #46 K-E Larsson 1:06.880
2. #10 Gunnar Frykfors 1:07.425
3. #99 Måns Ulveståhl 1:09.010
4. #11 Jan Ekehage Seat 1:09.156 (utom tävlan)
5. #678 Hans Laning BMW 1:09.201 (utom tävlan)
6. #13 Jonas Samson 1:09.548
7. # 20 Lennart Ekehage 1:11.965
8. #83 Christopher Westholm 1:13.442
9. #82 Ola Ahlman 1:13.874

Oavsett vad så var K-E Larsson ett nummer för stor för alla andra i dag.
Grattis till segern!

Jag kommer att uppdatera MINI Cup-poängställningen i morgon.

Ett stort tack till vår flygande kock för den hospitality Rent-a-Chef erbjöd.
Nästa gång så ska MINI:sarna hjälpa Gunnar mer.

Ett stort tack även till NMCS glada ditresta supportrar.
Det blir ju roligare ju fler vi är :)

Hobbe
2010-07-03, 22:22
...och grattis till vår MINI Challenge-pilot Richard Trange som hämtade hem en bronspokal i BMW Cup :D

Dessutom kommer alla att vara röda som kräftor i morgon efter dagens kamp i strålande sommarväder.

Scitz0
2010-07-04, 00:03
Man behövde inte vänta tills imorgon för att se den röda kräftfärgen ;) ... satan vad solen tog. Tanken är nog att man ska ligga på stranden i sådant här väder istället för att svettas som en gris i bilen runt en bana.

Sen är det lika bra att säga att det var jag som fick strafftillägget så slipper folk fundera. Jag kan fortfarande inte minnas "incidenten" som jag fick straffet för så antingen har jag fått en total blackout och förträngt det hela eller så har han blandat ihop mig med någon annan eller något annat skumt. Jaja skit samma, jag har ändå lagt ner hoppet om att vinna mini cup så det kan spela kvitta... orka inte peta i det så jag tog straffet som en snäll liten pojke :). Utan straffet så satte jag iaf en hygglig tid och placera mig trea.

Ett stort grattis till K-E som tog en förtjänt seger även om kocken inte var allt för långt efter. Nappen, lider med dig... du har inte haft tur med bilen. Går den inte sönder av sig själv så får den dig att hjälpa till.

Som Måns nämnde så gick det inte lika smärtfritt på Anderstorp som Gelleråsen och vi hade alla många synpunkter på orsaker/lösningar. En erfarenhet rikare ställer vi in siktet på dubbeln Emmaboda SS och Knutstorp härnäst. Kommer blir riktigt kul.

Taskig kvalite men en liten kort film filmad med kompaktkamera.
YouTube- MINI CUP Anderstorp 2010-07-03 (http://www.youtube.com/watch?v=o8V0p7xD8WQ)

Hobbe
2010-07-04, 00:35
Kul med film!

Ace
2010-07-04, 18:48
YouTube- MINI Cup Anderstorp 3/ 2010 (http://www.youtube.com/watch?v=WSk5yUYi7Ug)

rajapruk
2010-07-05, 11:16
R53-ljudet ger mig gåshud!

Rasmus
2010-07-05, 12:20
R53-ljudet ger mig gåshud!

Jag har takräcke på min R56 just nu. Det viner lika mkt från dom som från kompressorn i en R53:a ;) :D

MrCooper
2010-07-05, 13:35
Jag har takräcke på min R56 just nu. Det viner lika mkt från dom som från kompressorn i en R53:a ;) :D

Borde testa det så kanske jag slipper Dieselsmattrandet :D

KIT
2010-07-05, 14:24
Tack alla för en dökul dag på Anderstorp, blev inte så mycket kört för min del tyvärr, då mitt hamburgerflippande behövdes i mattältet, vi sålde slut på allt! Riktig kul att det börjar sprida sig!

Lite tråkigt att det inte fanns några kvar inför prisutdelningen, hade varit kul om vi hade kört detta ihop med BMWSC för att marknadsföra cupen mera. Det är viktigt att var och en i cupen funderar på hur vi får ut budskapet, för det är bara vi som är vår pr-firma och för att det ska bli någonting riktigt bra av det hela så får vi alla kämpa på, ställa upp och sälja in.

Roligt att vi fick lite finpublik också, kul att ni kom förbi!!

Fick ju som sagt ett tidstillägg för att jag hade förhindrat en omkörning, mycket konstigt... eftersom närmast bakomvarande bil var 6 sekunder bakom hela tiden...la in en protest och fick rätt, när de kollade upp tiderna. Sen hoppas jag verkligen att alla har varit ärliga och inte genat i chikanen efter Jonas krasch med den ;-)

Stort tack igen Måns för en duktig insats och hoppas att din illerilska har gått över :-)

Vi ses på Emmaboda!

Scitz0
2010-07-05, 14:40
Jaså de försökte ge dig ett tidstillägg... visste jag inte. De verkar haft lite dålig koll på bilarna, är nästan säker på att de förväxlat mig med någon annan också. Men jag är för lat för att orka bry mig ;).

dvorak
2010-07-05, 15:37
Stort tack igen Måns för en duktig insats och hoppas att din illerilska har gått över :-)

Haha, det hoppas jag med. Kan inte varit lätt att blivit omkörd av en R56 :D

Hobbe
2010-07-05, 15:50
Fick ju som sagt ett tidstillägg för att jag hade förhindrat en omkörning, mycket konstigt... eftersom närmast bakomvarande bil var 6 sekunder bakom hela tiden...la in en protest och fick rätt, när de kollade upp tiderna.

Stort tack igen Måns för en duktig insats och hoppas att din illerilska har gått över :-)


Jo, TL ansåg att du hade rätt så din bestraffning ströks.
Min illerilska förvann ganska snabbt, men vid tillfället när jag blev hindrad att köra om pga ignorering/misstag av inte bara en utan två förare så kokade det över :)
Bilen parkerades pga illerilska efter enbart sju varv då säkert fyra genomfördes med långsammare bil framför.
Vi tävlar för att ha kul på amatörnivå, men oavsett nivå så vill man vinna.
Hindras man från att få en ärlig chans så ryker en säkring eller två ;)
Tur att ingen bandade vad jag sa i bilen under tävlingen....

Nåväl, nya möjligheter erbjuds inom kort så än är inte slaget om MINI Cup förlorat :D

Hagatorpet
2010-07-05, 16:11
i tävling är vinst enda allternativet :)
en orsak till att jag inte tävlar

Hobbe
2010-07-05, 16:13
Att inte tävla är lika upphetsande som att torrjucka...