handdator

Visa fullständig version : Här kommer face-liftade MINI 2011



Hobbe
2010-06-28, 18:10
http://www.motoringfile.com/2010/06/27/world-debut-the-new-refreshed-mini/

Ace
2010-06-28, 18:57
Dom verkar ha löst problematiken med bältet på Clubman som man snubblar på.

Gustav2000
2010-06-28, 21:39
Snyggt med svart i panelerna, knappar osv. Men utanpå så ser det ju ut som skit.

Luc!fear
2010-06-28, 21:54
Snyggt med svart i panelerna, knappar osv. Men utanpå så ser det ju ut som skit.
Tänker du på JCW:en så tyckte jag om den färgsättningen... smaken är som B...

gnutten
2010-06-29, 07:16
Snyggt med svart i panelerna, knappar osv. Men utanpå så ser det ju ut som skit.

Håller med fullständigt, ser inte bra ut alls.

arcamone
2010-06-29, 08:56
Också positiv till inredningen, men att ta tillbaka utseendet till kromkorv 2004 känns sådär. Är den inte dessutom ÄNNU högre, rena MiniSUV:en nu. Eller har de hemligt avtal med sänkfjädertillverkare?

/David

Luc!fear
2010-06-29, 10:58
Mer info på AutoMotorSport (http://www.automotorsport.se/nyhetsbrev/mini-facelift-klarar-99-g/km-med-ny-diesel/21049) idag...

dvorak
2010-06-29, 10:59
Riktigt misslyckat utanpå faktiskt.

Interiören är dock ett stort lyft!

RobertH
2010-06-29, 12:55
"Fronten på samtliga versioner har fått ny utformning, till stor del för att bättre möta kraven på fotgängarskydd. Igenkänningstecken är nya luftintag i ytterändarna på den undre grillen. På Mini Cooper S leds luften härifrån till att kyla de främre bromsskivorna."

Bra! Men jag vet inte om det ursäktar den hemska designen. Till och med jag tycker att det blir lite väl mycket krom!


Edit: "både sätesklädsel och övrig inredning fått högre kvalitet" - Låter ju också bra!

powernap
2010-06-29, 12:56
Bromskylning är alltid bra...

Design:confused:

Gustav2000
2010-06-29, 15:51
Vist det röda kan ju vara fint. Men luftintagen till bromsarna eller vade det skallföreställa kunde de ju gjort lite snyggare.

MrCooper
2010-06-29, 18:31
Är det bara jag som inte gillar mittkonsolen? Börjar kännas som vilken bil som helst. Hoppas att det ser bättre ut i verkligheten än på bild.

Rasmus
2010-06-29, 21:14
BritalianRacing-Ola kommer kunna sälja mkt Black Grill Trim till den nya fronten :D
Den här strajpningen var ju lite kaxig:
http://www.automotorsport.se/uploaded/image/2010/6/28/JCW_snefram_481.jpg

Med svart istället för allt krom i grillen och några centimeters sänkning så skulle den där se riktigt nice ut!

Gustav2000
2010-06-29, 21:43
Varför sänka hela tiden? Då skrapar ju skiten som sitter under bilen i refugen när du genar.

Rasmus
2010-06-29, 21:46
Varför sänka hela tiden? Då skrapar ju skiten som sitter under bilen i refugen när du genar.

Man sänker för att man gillar att köra bil och inte SUV :D
Och du genar ändå inte över refugen eftersom dina fälgar inte gillar refuger ;)

Luc!fear
2010-06-30, 07:24
Man sänker för att man gillar att köra bil och inte SUV :D
Och du genar ändå inte över refugen eftersom dina fälgar inte gillar refuger ;)
Jag gillar MINIn men kommer nog att köpa en SUV...
En MINI Countryman D... men först när dom börjar sälja den med BMW´s dieseln med dubbelturbon...

Christel
2010-07-12, 23:13
Hej! jag är en kvinna som fyller 53 om några veckor.Jag inser att de flesta som skriver här är teknikintresserade killar.Anledningen till att jag hittat hit är att jag har planer på att köpa en ny mini cooper cabriolet.

Jag har under ett antal år kört harley davidsson motorcykel och har under denna tid råkat ut för så många incidenter där jag trots att jag aldrig kör fort utan bara glider fram i låga hastigheter varit obehagligt nära att bli överkörd, senast av en ung kille i stan som passerade mig med drygt 100 km/h där det var mindre än 10 centimeter mellan mig och hans bil.

Jag har vid ett tillfälle precis lyckats undvika en krock med ett äldre par i en bil som förmodligen utan att se mig svängde rakt över en 70 väg och genom att tvärbromsa så lyckades jag undvika att köra in i sidan på bilen.Det här har resulterat i att jag blivit rädd för att köra motorcykel och för några dagar sedan så lämnade jag in min motorcykel till den lokala Harley davidsson återförsäljaren som lovade att sälja den till mig.Jag äger även en liten skoda fabia av 2006 års modell som bara gått 2000 mil som jag tänker att sälja.

Jag har alltid tyckt om den öppna känslan av att glida fram på små mysiga vägar med min motorcykel och det var det som fick mig att tänka på att köpa en liten bil med cabriolet för att få en del av den öppna känslan när vädret tillåter men där jag kan känna mig betydligt säkrare än med motorcykeln.Efter att jag kikat lite på små bilar med cabriolet så tyckte jag att mini cooper verkade absolut mysigast.jag tycker att den är söt och lite tuff på samma gång och jag har varit hos återförsäljaren i Malmö och kikat på en sådan och även provkört den en liten runda.

Jag föll för den i vit färg där jag nog helst vill ha en svart skinnklädsel.Försäljaren demonsterade en del detaljer på bilen och ansåg att det jag borde lägga till var ett paket som innehöll en hel del olika saker som hette chilli.Ni som skriver här verkar att vara väldigt kunniga.Är det något speciellt man ska tänka på i övrigt när man köper en sådan bil?

Luc!fear
2010-07-13, 07:31
Christel:
Skall du köpa ny bil så släpps caben i diesel i höst...

Gard
2010-07-13, 12:08
Christel:
Skall du köpa ny bil så släpps caben i diesel i höst...

Diesel!!! Djävulens drivmedel...... :mad:Usch o fy!

dvorak
2010-07-13, 14:09
Haha, så är det! :D

MrPlow
2010-07-13, 14:26
Man sänker för att man gillar att köra bil och inte SUV :D
Och du genar ändå inte över refugen eftersom dina fälgar inte gillar refuger ;)

Fråga Björn om hans fälgar kanske gillar refuger =)

Luc!fear
2010-07-13, 15:57
Diesel!!! Djävulens drivmedel...... :mad:Usch o fy!
Ja, ett dj_vla vrid är det i dom... (dieslarna alltså)
Behöver inte växla hela tiden...

Hagatorpet
2010-07-13, 17:50
diesel är grejen för alla som är inne, även när man är ute och kör :confused:

dvorak
2010-07-13, 18:27
Ja, ett dj_vla vrid är det i dom... (dieslarna alltså)
Behöver inte växla hela tiden...

Problemet för mig är att jag tycker att de har ett dåligt vrid. Visst, de peakar högt, men de har ingen jämn kurva. De levererar ganska dåligt med vrid över resten av registret. Lägg där till att de inte varvar så högt, det gör kurvan ännu snävare...

Jag har fortfarande inte kört en diesel jag tycker om. Det är karaktären som jag har svårt för.
Sugmotorer är fortfarande min favorit (är inte riktigt vän med turbon i min S, jag hade faktiskt hellre haft kompressorn. De ändrar inte karaktären på motorn från N/A lika mycket som en turbo).

Gustav2000
2010-07-13, 18:57
Diesel!!! Djävulens drivmedel...... :mad:Usch o fy!

word!

MrCooper
2010-07-13, 22:06
.Är det något speciellt man ska tänka på i övrigt när man köper en sådan bil?

Du skriver inte något om vilket motoralternativ du funderar på. Det skiljer lite i vad som ingår i Chili paketet beroende på vilken motor du väljer.

Men Chili paketet är prisvärt och det "bör" du lägga till. Det är lätt att stirra sig blind på allt som man kan lägga till och prislappen drar fort iväg.

Men några saker kanske:


Klimaautomatik (bara att ställa gradtal så regleras allt per automatik)
Vita blinkersglas (så bilen känns 2000-tal och inte 90-tal)

Xenonljus ger både bra ljus och ser trevligt ut på bilen. Ingår i Chili paketet för S:en men inte för de andra.

Automatiskt avbländningsbar backspegel

Multifunktionsratt med bl a farthållare

Vi har något som frugan uppskattar (men det kanske är standard?). Innebär att bilen håller kvar bromsverkan när man släppt pedalen i backe så hon slipper dra handbromsen för att vara säker på att få dragläge smidigt.

Jag tycker att Sportknappen på Dieseln är riktigt trevlig. Den ökar gasresponsen drastistiskt så man slipper trycka så hårt på gasen, även styrresponsen ökar.


Det var några saker som jag tycker är rätt bra att ha.
Lycka till med köpet, du har många sköna mil framför dig... :p

Fredrik
2010-08-03, 10:22
Hittade lite mer info på TotalMINI.com om faceliften och vad som kommer som vissa tillval.

"The MINI model family is sharpening up its act in terms of design, driving fun, efficiency and individuality. With the MINI, MINI Clubman and MINI Convertible, the only maker of independently developed premium small cars will continue to boast both the most varied and most appealing model range in the segment. Nine years after its relaunch, the inimitable essence of MINI can be seen both in the new MINI family and in the imminent arrival of the next model designed exclusively for the brand: the MINI Countryman. The new MINI family, the MINI Countryman and the further additions to the range scheduled to arrive in the near future will see MINI strengthen its position as the original premium small car maker.

Eye-catching design modifications, additional engine variants, an all-new selection of diesel engines and innovative new equipment features give the MINI family fresh impetus to continue its history of success in the small car segment. The changes introduced for the MINI, MINI Clubman and MINI Convertible underpin both the unique premium character of the brand and the leading position in the marketplace of each individual model in terms of driving fun and efficiency. The range of typically MINI customisation options available for the cars – which are each built precisely according to customer specifications – is more appealing and extensive than ever.

At the global market launch of the new MINI family on 18 September 2010 the range of engines for the MINI, MINI Clubman and MINI Convertible will include a brace of all-new diesel units in addition to the extensively upgraded petrol variants already available. The four-cylinder units stand out with their greater pulling power, efficiency and smoothness – qualities developed on the back of the BMW Group’s outstanding expertise in the field of engine development. Added to which, far-reaching MINIMALISM technology helps to reduce fuel consumption and emissions. The new MINI One D (66 kW/90 hp) and new MINI Cooper D (82 kW/112 hp) set a new benchmark in efficiency with average fuel consumption of 3.8 litres per 100 kilometres (74.3 mpg imp) in the EU5 test cycle and CO2 emissions of 99 g/km. The variety within the model range is broadened further by the new MINI One D Clubman and the new MINI Cooper D Convertible, the first ever open-top MINI with a diesel engine.

The modified design of the MINI, MINI Clubman and MINI Convertible accurately showcases the increased sporting potential of the three models through a number of details. At the same time, a selection of clever touches, together with new wheel variants, paint finishes and optional extras, accentuate both the elegance and premium character of the MINI family. The new geometry of the front bumper on each model allows them to meet increasingly stringent pedestrian protection requirements even more effectively. All models come with LEDs for the rear lights, as well as the dynamic brake light function.

Inside the cars, the newly designed controls for the audio and air conditioning systems ensure optimised functionality and ergonomics. The cutting-edge exclusivity of the interior is further underlined by extremely harmonious colours and high-quality materials. The model-specific selection of seat upholstery, trim elements and Colour Lines has also been extensively updated.

An array of new exterior paint finishes and wheel designs is available for the MINI, MINI Clubman and MINI Convertible to complement their refreshed styling. Chili Red is now available – exclusively for the MINI John Cooper Works and MINI John Cooper Works Clubman – as a contrast colour for the roof and exterior mirror caps. Meanwhile, three “design worlds” – Rally, Classic and Scene – have been introduced to underpin configurations tailored to the customer’s personal style. Each comprises a carefully coordinated combination of body paint finish, roof colour, wheel design, upholstery, trim elements, Colour Line and other visual features. The design worlds represent a recommendation from the MINI design team and lend the car an extremely coherent character. Additional – and almost limitless – customisation can be achieved by varying the individual components of each design world and by adding further equipment items and accessories to the mix.

All models come with innovative equipment features aimed at enhancing comfort, safety and the trademark MINI personality. For example, the optional xenon headlights can be ordered with black headlight reflectors or the Adaptive Headlights function, while an automatic dimming function is available for both the rear-view and exterior mirrors, and the optional ambient lighting uses a trio of LEDs to provide a broad spectrum of colour. The MINI Clubman is now fitted with a new retractable roller-type luggage compartment cover.

The new audio and navigation systems and the integration devices for external music players and mobile phones both offer top-class entertainment and communications capability. All the radio systems come with an MP3-compatible CD player and an AUX IN connection, while the MINI Visual Boost radio and MINI navigation system team up with a high-resolution colour display in the Centre Speedo and a Bluetooth hands-free system complete with USB audio interface. If the customer has ordered their car with the Bluetooth mobile phone preparation including USB interface, both systems can be hooked up with compatible mobile devices to allow functions such as audio streaming via Bluetooth, album cover artwork display and innovative office functions. Plus, the MINI Visual Boost radio and MINI navigation system also give owners access to MINI Connected. The application available for this globally unique form of in-car entertainment includes a web radio function, the use of Google local search and Google Send to Car services, and reception of RSS news feeds. Moreover, it also enables Facebook and Twitter posts to be displayed on the on-board monitor and allows the user to send standardised text messages."


Lite bilder (klicka på texten i blå rutan) : Facelift R56 Cooper S - a set on Flickr (http://www.flickr.com/photos/52646475@N03/sets/72157624514308389/)

Enligt infon på TotalMINI kommer faceliften att launchas samma dag som Countryman, alltså helgen 18-19 september 8)