handdator

Visa fullständig version : Eftersnack: MINI CUP/BMWSC Gelleråsen 13 juni 2010



Björn P
2010-06-13, 20:03
S: MCSJCW R56 x 2, MJCW R55 x 1, MCSJCWGP R53 x 2, MCS R53 x 1

K: MC R56. Gärna röd med "Rent-a-Chef" dekaler.

:)

Fredrik
2010-06-13, 20:06
S: MCSJCW R56 x 2, MJCW R55 x 1, MCSJCWGP R53 x 2, MCS R53 x 1

K: MC R56. Gärna röd med "Rent-a-Chef" dekaler.

:)

:woot: :D ;)

Jag tycker ni alla är superduktiga :happy: 8)

Jag röstade dock på Gunnar så ett litet + i kanten på honom, och det ser så ut - den flygande kocken verkar svårstoppad :galen

MrCooper
2010-06-13, 20:29
Se där ja. När kommer fullständiga uppgifter då?

Björn P
2010-06-13, 20:30
1. Jonas Samson - 1.30.382
2. Johan Wagréus - 1.31.372
3. Måns Ulveståhl - 1.31.393
4. Jan Ekehage - 1.31.586
5. Björn Petersson - 1.31.606
6. Gunnar Frykfors - 1.31.809
7. Ola Ahlman - 1.32.262
8. Christopher W - 1.37.721

dvorak
2010-06-13, 20:32
Oj, gick det så fort med en MC???

Damn, bra kört Gunnar!

Och grattis Nappen!!!!

Hagatorpet
2010-06-13, 20:41
jag röstade på Erik Jirhall kan man ändra det :(
hoppas ni hadde det nästan lika roligt som oss runt grillen i Göteborg

Hobbe
2010-06-13, 20:52
Det lär komma många bilder och reportage.

Nappen smög omkring och slog till först när det gällde.
Grattis!
Fredrik kommer att bli grymt avundsjuk på förstapriset ;)

Eftersom vi testade våra transponders under gatbilskörningen så vet vi att samtliga var ca 6-7 sekunder snabbare under gatbilskörningen.
Konerna som placerats ut under MINI Cup fick önskad effekt (lägre hastighet).

Det var uppehållsväder och sol emellanåt.
Ca 15 minuter "warm-up" + 20 minuter tävling var lite i mesta laget.
Samtliga var nog genomsvettiga.

Ett stort tack till Gunnar och Rent-a-chef.
Hospitality für alles. Ganz trevligt :)

Johan W
2010-06-13, 20:53
Vi misstänker att Gunnar stoppade i sin nya motor i Coopern istället vilket kombinerat med den låga vikten i R50 gav blixtrande prestanda.

En annan teori är att Gunnar gjorde nått konstigt med Hamburgarna för att försvaga startfältet :D ;)

Flygande kocken gör själv för sitt namn :)

Hobbe
2010-06-13, 20:54
En annan teori är att Gunnar gjorde nått konstigt med Hamburgarna för att försvaga startfältet :D ;)



Japp, den konspirationsteorin var det många som skrev under på :D

dvorak
2010-06-13, 20:56
Vad var förstapriset, en kurs om hur man tar kort och laddar upp dem på Miniclub.se?

Johan W
2010-06-13, 20:57
Vad var förstapriset, en kurs om hur man tar kort och laddar upp dem på Miniclub.se?

Är svårt att fota och köra samtidigt men det togs en del bilder och till och med film som lär dyka upp snart :)

ola
2010-06-13, 20:59
fan vad jag e avundsjuk..!

Kongo
2010-06-13, 21:03
Riktigt nöjd med tiden på testet av transpondern dock inte lika nöjd med tiden med koner, får lära mig ta det lite lugnare :)



(varför är BMWförare så långsamma i kurvorna trotts r-däck?)

dvorak
2010-06-13, 21:12
fan vad jag e avundsjuk..!
Samma här, jag verkligen saknade turden när jag tänkte på att jag missade detta idag

Green Meanie
2010-06-13, 21:32
Pictures are up!
http://www.miniclub.se/album.php?albumid=124

Scitz0
2010-06-13, 23:11
Då var jag äntligen tillbaka från Gelleråsen.

Här kommer lite fakta från träffen.


Det är på tok för långt att köra från skåne :mad:
Hospitality tältet var en jättesuccé... god mat, skön musik och härliga brassestolar att koppla av i. Ett måste även till framtida träffar :)
Kocken kan annat än grilla.
Jonas dekaltrim gav frukt.
Jag var snabbast i minigänget runt banan tills någon jäkel fick för sig att sätta ut koner mitt i vägen.
MINIfolk är alltid lika sköna och härliga att sparka däck och snacka skit med.
Björns psykning att inte slänga på mina nya yokohama A048 däck innan minicup utan slita ut de gamla helt först gick hem ;) ... totalblanka r-däck bak är inte kul när det börjar regna, mindre mängder förvisso men tillräckligt för att ställa till problem.
Yokohama A048 är både tystare och ger bättre komfort än Toyo R888 enligt min högst subjektiva bedömning under resan hem. Återstår att se hur de beter sig på bana.


Finns säkert fler fakta men det får andra fylla på med.

Jag har även en del bilder jag tänkt skicka upp, men det blir först imorgon kväll.

Tack alla för en underbar dag även om jag hoppats på lite bättre placering i cupen... får bli att ladda om till Anderstorp.

mr_rockster
2010-06-14, 00:00
Tjenare!

Här är några bilder från dagen. Synd bara att det är omöjligt att komma in på banan för att få lite roligare och mer varierande bilder. Det är lättare på STCC eller MX VM...

mr_rockster
2010-06-14, 00:02
... Länkar sen när alla kommer upp ngnstans...

powernap
2010-06-14, 06:20
På väg till åsen (41 mil) så passerades 5000 mil :-(, kanske inte så farligt ändå, det är ju en 2005a

Jag lovade Herr Ordförande "picture of the day" så den ligger oxo här nedanför.
En Björn i mitt motorrum!!
Tror han försökte förkorta kolvuppstötarfjädern eller kanske fördela spänningsregulatorn :woot:
(Tack för hjälpen Björn - efter ditt konsultande så gick bilen som aldrig förr)

-------------------

En total upplevelse MINI Cup!
För att vara i sin linda så fungerade det hela mycket bra, dock kan diskuteras om inte hobbe borde kört in i depån efter svartflaggen - lägger man banan så ska man kanske inte köra genvägar själv :woot:

Det känns skönt att motorfästet inte gjorde sig påmint på varvtiderna, har sett högre upp i tråden att många funderar på att byta upp sig från diverse vrålåk till en MC-rent a chef-edition, jag har inte denna funderingen ;-)

Tycker samtidigt att gunnar gjorde ett mycket vasst jobb, det blir nog jobbigt i fortsättningen att fightas med den flygande kocken!

Dagens gunnar-citat "Titta så ynkliga bromsskivor det är på min bil, det är nog farligt att använda dom - så jag skiter nog i det"


Väl mött på Anderstorp - ny karaktär på bana, många konor blir det måns, som ska passeras på rätt sida ;-)


Jag tackar för gratulationerna!

Fredrik
2010-06-14, 06:42
Grattis Jonas, måste kännas skönt 8)

Nåååå, vad var det för pris nu då :hyper:

powernap
2010-06-14, 06:49
Grattis Jonas, måste kännas skönt 8)

Nåååå, vad var det för pris nu då :hyper:

Bifogad här...

Fredrik
2010-06-14, 06:53
Bifogad här...

:lol: Nu har du banne mig inget att skylla på kompis - på med den nu bara :D

Sedan gäller detta i din biltråd gällande doftgranen: TTWOP

powernap
2010-06-14, 07:10
Sedan gäller detta i din biltråd gällande doftgranen: TTWOP

OT: se inlägg #1 i min bils tråd

TOPIC

Björn P
2010-06-14, 07:12
Tack Stephen och Johan (med respektive ;)) för att ni kom förbi igår och för att ni så fint förevigade dagen!

powernap
2010-06-14, 08:13
fan vad jag e avundsjuk..!

Man behöver vara på plats för att uppleva ;-)

Saknaden av någon brun kartong med textilinnehåll var påtaglig :woot:

mr_rockster
2010-06-14, 08:19
Jag tackar och bockar! Ska försöka få upp resten av bilderna idag med...


Tack Stephen och Johan (med respektive ;)) för att ni kom förbi igår och för att ni så fint förevigade dagen!

KIT
2010-06-14, 08:53
Tack alla för en superdag och jag är själv RÄTT nöjd med resultatet med tanke på att man hade ung. 100 hk mindre än nästa alla andra!

Hospitalityn fungerade bra och vi sålde slut allt vi hade med oss och det var roligt att se att så många kom och "hängde" där, precis som en hospitality ska vara...min strategi var att göda MINI Cup förarna så mycket som möjligt innan race och för egen del äta efteråt, var nog säkert 1 kg straffvikt för alla som åt :-). Vill dock påpeka att det är hemreseförbud innan tältet är nere, det var väldigt många som fick bråttom hem när allt skulle packas ihop :-(. Tack Johan och Daniel för att ni hjälpte till!

powernap
2010-06-14, 09:15
Tack alla för en superdag och jag är själv RÄTT nöjd med resultatet med tanke på att man hade ung. 100 hk mindre än nästa alla andra!



Allt är inte HK Gunnar, se alla med jcw emblem till höger o vänster ;-)

dvorak
2010-06-14, 09:30
Hahaha, säger nappen som har trimmat sin bil mest ;)

dvorak
2010-06-14, 09:32
Tack alla för en superdag och jag är själv RÄTT nöjd med resultatet med tanke på att man hade ung. 100 hk mindre än nästa alla andra!

Vill dock påpeka att det är hemreseförbud innan tältet är nere, det var väldigt många som fick bråttom hem när allt skulle packas ihop :-(. Tack Johan och Daniel för att ni hjälpte till!
Bra där! Klart att man ska stanna och hjälpa till med tältet :nono:

Grattis till en mycket bra tid Gunnar! Bra kört, det ser ut som du haft grym attack på bilderna jag sett :D

powernap
2010-06-14, 09:32
Hahaha, säger nappen som har trimmat sin bil mest ;)

= falskt...enligt svalles rullar, endast 202,xx hk.......
och det är långt under vad jcw har ;-) - dock en bit över kockens mc

Hobbe
2010-06-14, 09:45
Vill dock påpeka att det är hemreseförbud innan tältet är nere, det var väldigt många som fick bråttom hem när allt skulle packas ihop :-(. Tack Johan och Daniel för att ni hjälpte till!

Japp, det tar vi tag i nästa gång.
Är vi många som hjälper till så tar det bara några minuter.

Johan W
2010-06-14, 09:56
= falskt...enligt svalles rullar, endast 202,xx hk.......
och det är långt under vad jcw har ;-) - dock en bit över kockens mc


Och vissa har bilar som väger nästan 1300kg utan förare också ;)

Gunnar tror jag förövrigt monterade ut luftfiltret innan start, vad säger tävlingledningen om det? Kanske dags att lämna in en protest ala F1 ;)

powernap
2010-06-14, 10:03
Gunnar tror jag förövrigt monterade ut luftfiltret innan start, vad säger tävlingledningen om det? Kanske dags att lämna in en protest ala F1 ;)

VA!!!!

jag skriver under ;-)

Hobbe
2010-06-14, 11:00
Här kommer ytterligare en Pressrelease från BMW Sport Club som får användas fritt, denna gång med en världspremiär!

================================================== ================================================== ================================================== ==

Världspremiär för Mini Cup

Karlskoga

Racing har körts i många former i Sverige i många år och det finns många klasser med väl utarbetade regelverk. För dem som vill börja köra finns det i dag möjlighet att under ordnade former få testköra sin gatbil på en racerbana, men steget till att börja tävla känns ändå för långt, dyrt och krångligt för många som därför avstår.

I helgen provkördes ett nytt reglemente för första gången som ett led i att få förare att ta första klivet från gatbilsträffar till att bli racerförare "på riktigt". Som en egen sektion under BMW Sport Club hittar vi några entusiaster som kör Mini och de har varit med och tagit fram ett nytt reglemente tillsammans med Svenska Bilsportförbundet, som kommer att hamna under "Enkla tävlingsformer". Det går ut på att man kör på en racerbana, med tidtagning där det gäller att sätta det snabbaste varvet. Men då bilarna kör utan störtbåge är maxhastigheten nedsatt till 120 km/h. Detta ordnas med konor på banan som extra chikaner. Vidare får man endast köra om på långrakan och man släpps ut med 10 sekunders lucka från start. Åtta förare tog chansen att deltaga i denna historiska första tävling och Jonas Samson blev den förste vinnaren någonsin. Han var nästan sekunden snabbare än Johan Wagréus och Måns Ulveståhl.

- Vi har som ambition att köra vår nya enkla tävlingsform som har arbetsnamnet "Mini Cup" vid alla BMW Sport Clubs tävlingsdagar under året, sa Ulveståhl som varit med och utarbetat reglementet. Han var mycket nöjd med premiärtävlingen. Nästa deltävling körs på Anderstorp den 3:e juli.
================================================== ================================================== ================================================== =
De bifogade bilderna från användas fritt. Vill ni ha dem som högupplöst så laddar ni hem dem via följande länk: www.racefoto.se/Pressbilder/MiniC.zip (http://www.racefoto.se/Pressbilder/MiniC.zip)

På den ena bilden ser ni premiärsegaren Jonas Samson ute på banan och på den andra bilder sitter segraren Samson framför sin bil, flankerad av de andra premiärdeltararna.

MVH

BMW Sport Clubs Presschef:

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se (http://www.racefoto.se/)

Hagatorpet
2010-06-14, 11:40
Såg redan när vi körde gokart att du skulle bli farlig :)
Grattis Jonas

powernap
2010-06-14, 11:49
Såg redan när vi körde gokart att du skulle bli farlig :)
Grattis Jonas

HEHE.....jag tackar :-)

Karina
2010-06-14, 11:59
Gelleråsen var absolut värd 3 timmars körning dit och sedan efter bara ett par timmar tillbaka! Mega skönt häng blev det :)

-Kit kör snyggast mellan konarna
-Kongos bromsar låter starkast av alla
-Impad av dig som lånade sin morsas Mini till racet
-mr_rockster - now I know who you are :p

Hobbe
2010-06-14, 12:14
Totalställning i MINI Cup efter Gelleråsen och deltävling I:

1. Jonas Samson - 15 poäng
2. Johan Wagréus - 12 poäng
3. Måns Ulveståhl - 10 poäng
4. Jan Ekehage - 8 poäng
5. Björn Petersson - 6 poäng
6. Gunnar Frykfors - 5 poäng
7. Ola Ahlman - 4 poäng
8. Christopher Westholm - 3 poäng
9. Jonas Lindell - 0 poäng
9. Ola Kvarnström - 0 poäng
9. Peter Sundström - 0 poäng
9. Karl-Ernst Larsson - 0 poäng
9. Erik Jirhall - 0 poäng

KIT
2010-06-14, 14:18
En liten kalkyl bara

HK/KG

KIT Cooper 0,10 KIT Cooper S 0,16
JCW R56 0,17
JCW CM 0,16
GP 0,2

Alltså så har GPn dubbelt så många hästkrafter per kilo än kockbilen, förklaring och betyder det att jag är 60% snabbare nästa gång? :-)

JohanH
2010-06-14, 14:24
En liten kalkyl bara

HK/KG

KIT Cooper 0,10 KIT Cooper S 0,16
JCW R56 0,17
JCW CM 0,16
GP 0,2

Alltså så har GPn dubbelt så många hästkrafter per kilo än kockbilen, förklaring och betyder det att jag är 60% snabbare nästa gång? :-)

Om du får tillbaka kockchefsbilen. Det kan du ju knappast vara säker på?

dvorak
2010-06-14, 14:45
Dags att muta BMW Solna (eller var Kittys bil nu står) att det ska ta lite extra tid :D

Kongo
2010-06-14, 14:48
En liten kalkyl bara

HK/KG

KIT Cooper 0,10 KIT Cooper S 0,16
JCW R56 0,17
JCW CM 0,16
GP 0,2

Alltså så har GPn dubbelt så många hästkrafter per kilo än kockbilen, förklaring och betyder det att jag är 60% snabbare nästa gång? :-)

Buss 0.09

powernap
2010-06-14, 14:53
Tror gunnar försöker hitta hemligheten ;-)

KIT Tittar på ett ämne
Powernap: Mini Cooper S - R53 - nästan original

copy paste från: Vilka besöker forumet just nu

KIT
2010-06-14, 15:00
Tror gunnar försöker hitta hemligheten ;-)

KIT Tittar på ett ämne
Powernap: Mini Cooper S - R53 - nästan original

copy paste från: Vilka besöker forumet just nu

:-o :-o

powernap
2010-06-14, 15:37
Vart tog de utlovade filmklippen vägen:confused:

Fredrik
2010-06-14, 15:46
Exakt, vars är filmerna?


:mrgreen: :galen

Karina
2010-06-14, 16:02
Please don't shoot the piano player. He is doing his best ;)

Scitz0
2010-06-14, 17:09
Synd att jag inte kom med på gruppfotot och eftersnacket men jag var tvungen att slänga på de nya däcken innan TWS Däck skulle hem för dagen.

Grattis Jonas i efterskott, fick aldrig chansen att gratta dig på plats.

Dragon
2010-06-14, 17:49
Exakt, vars är filmerna?


:mrgreen: :galen


Oroa dig du om dina egna bilder som ska postas ist :D:p;):):o:cool::stare:mygod::woot:

Va bara tvungen :soffa: :p;)

powernap
2010-06-14, 18:28
Grattis Jonas i efterskott, fick aldrig chansen att gratta dig på plats.

Tackar Ola - hoppas yokosarna känns fin fina!!!

Johan W
2010-06-14, 18:59
Håller på att redigera en film som kommer upp under kvällen, eftersom det var så jämnt var det inte så många som fastnade på filmen men kanske kul iallafall :)

Fredrik
2010-06-14, 21:08
Bortförklaringar bortförklaringar - nu vill jag titta på film :)

Hagatorpet
2010-06-14, 21:08
En liten kalkyl bara

HK/KG

KIT Cooper 0,10 KIT Cooper S 0,16
JCW R56 0,17
JCW CM 0,16
GP 0,2

Alltså så har GPn dubbelt så många hästkrafter per kilo än kockbilen, förklaring och betyder det att jag är 60% snabbare nästa gång? :-)

var det inte en hastighetsgräns (120 km/tim)

Scitz0
2010-06-14, 22:26
Här kommer några bilder från min kompaktkamera som utlovat :)

JockeO
2010-06-14, 22:30
Här kommer några bilder från min kompaktkamera som utlovat :)


Sista bilden...
Är det kocken som flippar burgarna där?

By the way...
Vad var det som orsakade bytet MCS till MC för dig Gunnar?


Kul att ni är igång!

/M v h, JockeO

Green Meanie
2010-06-14, 22:44
Thanks for your support skydiving lady! And thanks for driving all the way home! I had a good snooze.:D

It took me a good while to put up the 70 + pics in the right order so be thankful for that!!!

The film will turn up when I'm good and ready. :woot:

KIT
2010-06-14, 22:58
Sista bilden...
Är det kocken som flippar burgarna där?

By the way...
Vad var det som orsakade bytet MCS till MC för dig Gunnar?


Kul att ni är igång!

/M v h, JockeO

Jepp det är hamburgerflippning, motorn blev så varm att det funkade...

... jag var tvungen att byta så att de andra fick en ärlig chans...nej skämt åsido, den andra står på verkstad pga motorras och är förhoppningsvis klar i veckan.

Hobbe
2010-06-15, 08:48
http://www.sbf.se/2010/06/15/varldspremiar-for-mini-cup/

Fredrik
2010-06-15, 09:26
Bra där!

Lite synd bara att inte NMCS omnämns då i stort sett alla förare "hör hemma" här, men antar det har att göra med att NMCS inte driver serien.

powernap
2010-06-15, 09:32
:woot:

exemplariskt jobbat måns!!!!

Ace
2010-06-15, 16:02
Verkar som det var en del som lämnade WO? Vänta bara tills K-E och dvorak dyker upp. Då får ni titta i backspegeln!

powernap
2010-06-15, 18:14
Verkar som det var en del som lämnade WO? Vänta bara tills K-E och dvorak dyker upp. Då får ni titta i backspegeln!

Säger den race-vane ace :cool:

Johan W
2010-06-15, 22:23
Första filmen, fortfarande bearbetning men ska finnas i bättre kvalite när det är klart :)
YouTube- Mini Cup GelleraÌŠsen (http://www.youtube.com/watch?v=GggY51-mfm8)

Hobbe
2010-06-15, 22:38
Kul med film!

powernap
2010-06-16, 04:49
:-)
Instämmer med måns....

Spännande att se skillnaderna i spårval....

Scitz0
2010-06-16, 09:20
Var kameran monterad i grillen eller? ... cool vy iaf ;)

Jag har funderat på att skaffa någon vettig video utrustning som inte kostar för mycket. Att montera kompaktkameran är lite klyddigt plus att videoinspelningen är lite halvkass. Finns det någon billig bra utrustning?

Lite OT men vafan ;)

dvorak
2010-06-16, 09:34
Jag kör med en bulletcam + inspenlingsenhet. Kolla med Mattias Döös här på forumet eller på rejsa.nu

En komplett inspelningsenhet för runt 2000kr.

Kongo
2010-06-17, 19:15
http://www.sbf.se/2010/06/15/varldspremiar-for-mini-cup/

Han fotografen tog ju bilder hela dagen, vart har de hamnat?

Hobbe
2010-06-17, 19:18
Vems är vems?
Tack Martin Palm för bilderna :)
http://www.pbase.com/made/image/125692131
http://www.pbase.com/made/image/125692135

Karina
2010-06-17, 20:26
Var kameran monterad i grillen eller? ... cool vy iaf ;)

Jag har funderat på att skaffa någon vettig video utrustning som inte kostar för mycket. Att montera kompaktkameran är lite klyddigt plus att videoinspelningen är lite halvkass. Finns det någon billig bra utrustning?

Lite OT men vafan ;)

Det som JohanW använder är GoPro Motorsport Hero (http://www.goprocamera.com/index.php?area=2&productid=2&gclid=CO6i6rnrp6ICFUkrDgodr0SBQg) - liten pryl med massor av praktiska monteringsfäste.

Jag använder Helmet variant och det funkar kanon bra - lätt att överföra och redigera video efteråt. Det enda problemet är linsen som immar oftast men jag har hört att man kan använda någon slags spray för det.

Johan W
2010-06-17, 21:24
Det som JohanW använder är GoPro Motorsport Hero (http://www.goprocamera.com/index.php?area=2&productid=2&gclid=CO6i6rnrp6ICFUkrDgodr0SBQg) - liten pryl med massor av praktiska monteringsfäste.

Jag använder Helmet variant och det funkar kanon bra - lätt att överföra och redigera video efteråt. Det enda problemet är linsen som immar oftast men jag har hört att man kan använda någon slags spray för det.

Jepp, nästan, är faktiskt HD-varianten jag kör http://www.goprocamera.com/index.php?area=2&productid=30
Fungerar helt ok + att man kan göra massa kul grejer med den och fästena, t.ex. denna på ett blött challange
YouTube- SemiImbecille10s kanal (http://www.youtube.com/user/SemiImbecille10#p/a/u/1/ibnKIAvSfNs)

Scitz0
2010-06-17, 21:32
Ok, tack för tipset.

Johan W
2010-06-17, 21:42
Lite bilder också, tyvärr inte så mycket på MINI CUP (svårt att köra och fota samtidigt ;) )
Vissa bilder blev lite skumma, troligvis kommit åt nån inställning men man ser ju vad det föreställer iaf ;)
http://www.miniclub.se/album.php?albumid=127

powernap
2010-06-18, 06:59
Vems är vems?
Tack Martin Palm för bilderna :)
http://www.pbase.com/made/image/125692131
http://www.pbase.com/made/image/125692135

Den välpolerade är hobbes :woot:

Fredrik
2010-06-18, 08:18
Den välpolerade är hobbes :woot:

Man behöver nästan solbrillor för att spana in Hobbes åk - välpolerad som få :hihi: ;)

Ace
2010-06-18, 10:08
Bra filmer! Skall bli kul att följa MINI Cup på det sättet också.