handdator

Visa fullständig version : Borde inte bilen säga till?



Llindaa
2010-06-09, 12:58
Hej,

Skrev tidigare att bilen höll på att stanna vid tomgång.
Visade sig att oljan var slut. Den hade inte vrnat för det. Skumt!!
Sedan koppla vi upp bilen mot en dator o den hittde 54 felkoder.
Borde inte bilen säga till när sådant händer??

dvorak
2010-06-09, 14:36
Ajajaj, klarade sig motorn?


Nej, motorn brukar inte säga till, när den väl gör det så är det försent. Motoroljan måste kollas manuellt, det borde verkligen tryckas in ännu hårdare i studenterna på bilskolan tycker jag.

Hobbe
2010-06-09, 14:54
Ja jösses. Hoppas att motorn klarade sig.
Att kolla oljenivån någon gång då och då är en ren självbevarelsedrift.

Tryggve
2010-06-09, 15:36
Oljekoll ingår väl i tankrutinen? :)

Många felkoder behöver inte vara allvarligt. Bäst är att rensa dem och köra en sväng med varierat tempo och varvtal och sedan läsa av dem igen då ser man vad som verkligen är fel.
Ofta lagras alla möjliga små temporära avvikelser också som egentligen inte behöver betyda något.

Hagatorpet
2010-06-09, 21:16
Va! Kolla oljan, gör dom inte något på servicarna nu för tiden?

Dragon
2010-06-10, 01:32
Va! Kolla oljan, gör dom inte något på servicarna nu för tiden?

Nah dom kanske öppnar huven för att sedan koppla på datorn...tar en fika å sen OM det skulle vara något så nollställer dom koderna utan att skriva upp eller kontrollera dom och säger sen att allt e ok...det hände mig med Z'an :mad: och deras ursäkt var att "dom var ovana med den modellen"...tur att man är misstänksam när man lämnat in bilen på service och den fortfarande inte beter sig som den ska göra...

Cervantes
2010-06-10, 06:15
Va! Kolla oljan, gör dom inte något på servicarna nu för tiden?

Menar du att du kör så länge utan att titta oljan? :eek:

Luc!fear
2010-06-10, 07:56
Nah dom kanske öppnar huven för att sedan koppla på datorn...tar en fika ...
Kopplar in datorn gör man i från förarplatsen.
Uttaget skall sitta högst en halv meter ifrån förarsätet...
/Dan

Hagatorpet
2010-06-10, 08:40
Menar du att du kör så länge utan att titta oljan? :eek:

Om nu sannigen skall fram :D kollas bilarna, "Viking" och "Frugans" varje fredag
Lampor, olja, spolarvätska o.s.v.
och tvätt om det behövs ;)

powernap
2010-06-10, 09:00
Om nu sannigen skall fram :D kollas bilarna, "Viking" och "Frugans" varje fredag
Lampor, olja, spolarvätska o.s.v.
och tvätt om det behövs ;)

kan jag komma o lämna min bil på översyn imorgon då ;-)

önskar tvätt, tömning av onödig spolarvätska

Hagatorpet
2010-06-10, 09:20
Bjuder på kaffe också :D
Välkommen!!!

Dragon
2010-06-10, 12:29
Kopplar in datorn gör man i från förarplatsen.
Uttaget skall sitta högst en halv meter ifrån förarsätet...
/Dan

Jo jag vet, mena det och att dom bara öppnar huven därför att, men fick inte till det...klockan hade blivit sent å jag satt å flumma lite...

MiniJohan
2010-06-10, 12:38
Någon som har tips om hur man avläser oljestickan på Minin? Förstår inte hur graderingarna funkar, är ju fullkomligt omöjligt att se oljenivån tycker jag! Man vill ju inte fylla på för mycket heller.

Adolfsson
2010-06-10, 14:27
Ställ bilen plant. Låt bilen stå under natten. Dagen efter dra upp stickan så "rakt" du kan. Då ser du exakt vad oljan ligger på för nivå i tråget.
Man behöver inte vänta hela natten, några timmar går ju bra med men detta är ett idiot säkert tips.
Kan va svårt och se oljan när den är nybytt.
Har själv en utbytes sticka så vet inte hur dålig original är.

Green Meanie
2010-06-10, 15:20
Min ojla varnings lampa har plingat till två omgånger - 1st i 6 mån sen och senast förre veckan. Jag drar ut stickan efter plant stillastående i 5 min och kan inte for the life of me förstår hur man kan läsa av den! Ojlan finns på hela stickan mer eller mindre och någon idé om nivån är totallt borta. Jag fyller på en litre ändå.:D

Gustav2000
2010-06-10, 20:39
Någon som har tips om hur man avläser oljestickan på Minin? Förstår inte hur graderingarna funkar, är ju fullkomligt omöjligt att se oljenivån tycker jag! Man vill ju inte fylla på för mycket heller.

Kör motorn varm, stäng av motorn, vänta 5 minuter, torka av stickan med en trasa, stoppa ner den tills den bottnar och dra upp titta var det finns olja. Det skall ligga på mitten av markeringen.

RobertH
2010-06-10, 23:03
Min ojla varnings lampa har plingat till två omgånger - 1st i 6 mån sen och senast förre veckan. Jag drar ut stickan efter plant stillastående i 5 min och kan inte for the life of me förstår hur man kan läsa av den! Ojlan finns på hela stickan mer eller mindre och någon idé om nivån är totallt borta. Jag fyller på en litre ändå.:D

Håller med. Min blinkade också till en gång så jag tog en extra titt. Fattade ingenting. Konsulterade min far som mekat i 40 år. Not a clue. Åkte till lokala meken. Noll idé.

Slutade med att jag fick boka in ett oljebyte på Novation nästa vecka. Om de byter oljan och fyller på rätt mängd så ska det väl lösa sig.

Såg förresten att stickan är tillverkad av BMW. Undra om man kan byta mot en av PSA´s stickor istället?

Arnel
2010-06-11, 02:21
Folk på Bmw i Jönköping har sagt åt mej att de sitter sensor i våra bilar som känner av om oljan måste bytas eller fyllas på! Jag kollar min själv o fyller på emellanåt men frågan är stämmer de som dom säger att man inte ska behöva göra ett skit tills service?

Green Meanie
2010-06-13, 09:44
Japp, ojljan är så kallad "Long Life" och det verkar som de tycker man kan köra hur många mil som helst. Jag åka till UK i aug och byta den nu i juli samt kolla upp en liten rassel som hörs då o då från runt kamboxen när bilen är kall och jag accelerera runt en vägkorsning!!!!:o Ska det bli andra gången gilt på min bil också? Ska de säga inget problem och då sitter jag senare i Holland med rasad motor?:(

OOoo... the tension is killing me!

Emely&Robert
2010-06-13, 19:51
OOoo... the tension is killing me!

Oh, good one :D

dvorak
2010-06-13, 20:38
+1! :D