handdator

Visa fullständig version : Rabatt på listpris



wheaa
2010-06-04, 11:44
Tjena!

Hur mycket rabatt brukar man kunna få på listpriset på en ny mini?

Jag funderar på en mini s med chili + lite annat för kanske 10k så totalt ca 260tusen

Vad tror ni att jag kan få den för? Skiljer det sig mycket mellan olika handlare?

Ace
2010-06-04, 15:07
20-25000:- skall du väl kunna pruta eller?

JOBBARGUBBEN
2010-06-04, 15:15
rabatten varierar väldigt lite.
ca8% i södra sverige och ca7% lite längre upp (fraktkostnader).
Detta gällde i alla fall för mig för ett halvår sedan för en bil med listpris ca 340000:-

Hagatorpet
2010-06-04, 19:30
Är nog lite olika beroende på bil och framförallt om du har inbytesbil eller inte
lycka till

wheaa
2010-06-05, 14:13
jag har en bmw som inbytesbil är det braeller dåligt ur prutsynpunkt?:)

Hagatorpet
2010-06-05, 17:10
Problemet med inbytesbil är att dom bjuder dåligt för dom, spelar nog ingen roll vilket märke tyvärr, bilhandlarna måste ju också tjäna pengar och dom chansar ju alltid med ett inbyte=lågt pris
sälj den privat och pruta på den nya istället.
då kan du ju om du kontakta olika handlare och få bästa pris på den nya :)

Ace
2010-06-06, 08:29
Förr ville dom tjäna 20% på inbytesbilar men det är nya tider nu så nu ligger nog dom flesta handlare på mellan 13-17% . Så en bil som handlaren ställer ut i bilhallen för 100000:- har han köpt in för c:a 84-89000:-. Eller billigare om han vill att den skall stå och damma.

Rasmus
2010-06-06, 12:31
Jag tillhör ju dom som är bekväma och tycker det kan vara värt några kronor att slippa slita med försäljning på Blocket.se, ta emot däcksparkare som bara vill testa en rolig bil, skumma telefonsamtal med suspekta inbyten som förslag osv!

Dessutom slipper man spendera en förmiddag med att dammsuga, putsa, feja och fixa bilen för varje gång någon ska komma och kolla på den om man kör inbyte.

Kan man pruta ner priset på den bilen man ska köpa, eller deala till sig tillbehör, så behöver det inte bli så kostsamt med inbyte.

Cervantes
2010-06-06, 17:06
Tror sällan inbyten gör någon skillnad på dealen, ialla fall inte hos en större firma. Byter du in en bil äldre än 3-4 år hos t ex bavaria eller nån annan så tar de inte in bilen själva utan nån mindre handlare köper bilen.

Ang. rabatt så 5-6% brukar man kunna få utan problem. Går säkerligen att få mer också men möjligheten att pruta varierar nog kraftigt över var och när du köper.

Hagatorpet
2010-06-06, 19:53
Tror sällan inbyten gör någon skillnad på dealen, ialla fall inte hos en större firma. Byter du in en bil äldre än 3-4 år hos t ex bavaria eller nån annan så tar de inte in bilen själva utan nån mindre handlare köper bilen.

Ang. rabatt så 5-6% brukar man kunna få utan problem. Går säkerligen att få mer också men möjligheten att pruta varierar nog kraftigt över var och när du köper.

ja och om du har inbyte eller ej

Cervantes
2010-06-07, 16:16
ja och om du har inbyte eller ej

Kan inte tänka mig att det gör nån skillnad som sagt. Den förlusten gör du på inbytet.