handdator

Visa fullständig version : Fönsterhiss la av...



MrPlow
2010-05-26, 22:48
Det gick inte mer än ett par hundra mil och någon månad i min ägo innan det var dags för första besöket i garaget. Så nu var det dags för Lilla Blå (R52, 2005a) att bli isärplockad.

Elhissen på högersidan (passagerarsidan) la av i uppfällt läge.

* Kollade säkringar
* Testade bankningstricket (slå ovanför högtalaren och köra elhissen)

När ingenting av detta funkade så var det bara att ta tag i själva rivandet.

BMW trodde att det kunde vara vajrarna som strulade. Efter lite sökande konstaterade jag att det antagligen var motorn. Hittade ett tips där man kunde plocka isär motorn och rekonditionera den.

http://www.mini2.com/forum/first-generation-faults-fixes/149681-electric-window-motor-reconditioning-guide.html

Bra guide att följa för själva isärplockandet:

http://www.z50ak1.com/mini/default.htm

Man måste sänka ner fönstret innan man kan få loss den. Så lossa motorn lite och tvinga ner fönstret. 5mm insexnyckel behövs för att lossa hållarna. Se guiden.

När man väl fått ut hela mekanismen så kunde jag testa motorn löst och den funkade. Själva mekanismen funkar fint den med. Men så fort man drar ihop motorn så orkar den inte. Just nu sitter motorn inte fastdragen och den orkar med svårigheter dra fönstret upp.

Ny del (motor 1000 kr) beställd från Tyskland. Tänkte att det var lika bra att köpa den ny eftersom de verkar rasa till höger och vänster.

Wish me luck.

RobertH
2010-05-26, 23:12
Stiligt jobbat och jättebra att sånt här läggs ut på forumet.

MrPlow
2010-05-31, 14:35
Så nu var det bytt. Efter lite injustering sitter nu rutan som den ska också. Hade inte klarat allt själv men tack vare min händige bror, hans garage och alla hans verktyg gick det lätt :)

Utöver motorn för 1000kr så passade BMW på att beställa/leverera/ta betalt för en plastdel som inte alls behövdes bytas. Men det var 27 kr för den så inget att bråka över.

(Nu finns det en motor över här då som är trasig om någon vill plocka isär och försöka få igång. Den snurrar fint utan belastning...)