handdator

Visa fullständig version : Tintin: Hur man får fram vattentemp i Varvräknaren R56



Hg3atintin
2010-05-20, 13:07
Såg ett inlägg på Nam idag angående hur man får fram vattentempen i varvräknaren så jag gick ut och testade det :D. Det funkade kanon och jag tänkte skriva en liten guide här ang hur man går tillväga.:D:D

Det enda negativa är att:
Man måste göra om proceduren varje gång man startar bilen.
De vanliga menyerna (hastighet, besinförbrukning m.m.) verkar vara låsta medans man har detta på. Dock fungerar farthållarens meny i varvräknar displayen. Men man kan få fram de låsta menyerna om man går in i 08.00 se länk här: http://e90.wetpaint.com/page/BC+hidden+menus?t=anon

Steg 1: Starta bilen och håll in den högra "pinnen" på varvräknaren i ca 5-10 sek. Olje-service intervallet kommer syna efter några sekunder och sedan "VIN" menyn. (Se bild 2 när du ska släppa).

Steg 2: Du kommer då få fram "VIN" menyn. Du är då i meny 01.00 (se bild 2, när du släpper pinnen kommer siffrorna upp). Där ska du addera ihop sifforna som står i displayen "i huvudet". Jag fick 23.

Steg 3: Håll inne den högra pinnen i ca 2 sekunder tills menyn ser ut så här: 01.__ och tryck sedan frekvent på pinnen tills det står 19.__ och vänta, det kommer du stå 19.00 (se bild 3, när du kommer till 01.__ var snabb med knapptryckningen annars så får man hålla inne igen)

Steg 4: Tryck frekvent på den högra pinnen tills du kommer till summan av vin numret. För mig så var det "CODE: 23". Håll sedan in pinnen i 2 sekunder och sedan snabbt trycker du dig fram till 07.__ och väntar. (bild 4)

Steg 5: Klart! se bild 5.

Bilderna var tagna efter att jag hade kört en stund. Tempen var mellan 100-105C efter varierad körning med friskt pådrag.

Tog mig ca 1 min att göra om samma procedur det vid start. Vin numret verkar sparas i meny 19.00 så man slipper knappa fram det varje gång. Andra gången verkar ha låst upp 07.01 och 07.02 m.m.

07.01 yttertemperatur
07.02 Raw temperature value from analog digital converter
07.03 varvräknare (i varvräknaren)
07.04 m.m i bmw 3 serien och mini. Se här för andra displaymöjligheter http://e90.wetpaint.com/page/BC+hidden+menus?t=anon

//Tintin

Haugthon
2010-05-20, 13:12
Såg ett inlägg på Nam idag angående hur man får fram vattentempen i varvräknaren så jag gick ut och testade det :D. Det funkade kanon och jag tänkte skriva en liten guide här ang hur man går tillväga.

Det enda negativa är att:
Man måste göra om proceduren varje gång man startar bilen.
De vanliga menyerna (hastighet, besinförbrukning m.m.) verkar vara låsta medans man har detta på. Dock fungerar farthållarens meny i varvräknar displayen.

Steg 1: Starta bilen och håll in den högre "pinnen" på varvräknaren i ca 5-10 sek olje service intervallet kommer syna efter några sekunder och sedan "VIN" menyn (Se bild 2 när du ska släppa).

Steg 2: Du kommer då få fram "VIN" menyn. Du är då i meny 01.00 (se bild 2, när du släpper pinnen kommer siffrorna upp). Där ska du addera ihop sifforna som står i displayen "i huvudet". Jag fick 23.

Steg 3: Håll inne den högra pinnen i ca 2 sekunder tills menyn ser ut så här: 01.__ och tryck sedan frekvent på pinnen tills det står 19.__ och vänta, det kommer du stå 19.00 (se bild 3)

Steg 4: Tryck frekvent på den högra pinnen tills du kommer till summan av vin numret. För mig så var det "CODE: 23". Håll sedan in pinnen i 2 sekunder och sedan snabbt trycker du dig fram till 07.__ och väntar. (bild 4)

Steg 5: Klart! se bild 5.

Bilderna var tagna efter att jag hade kört en stund. Tempen var mellan 100-105C.

Tog mig ca 1 min att göra om det vid start.

//Tintin

Skall hem och prova detta snarast. ev knappa loss på jobbparkeringen om en stund :D. Så man ser alltså en temp.förändring i realtid, och inte bara ett momentanvärde?

Hg3atintin
2010-05-20, 13:17
Skall hem och prova detta snarast. ev knappa loss på jobbparkeringen om en stund :D. Så man ser alltså en temp.förändring i realtid, och inte bara ett momentanvärde?

Japp realtid. Började på ca 50C först och sedan gick det upp och ner beroende på körstil. :)

RobertH
2010-05-20, 17:18
Cool guide!

En gång i tiden hade man mätare för såna här viktiga saker. Men inte numera :D

Haugthon
2010-05-20, 17:49
Ja nu ör trenden att allt fler bilfabrikörer omyndigförklarar bilägaren. allt är på need to know basis. :roll:

Hg3atintin
2010-05-20, 20:04
Här är några extra menyer om man fortsätter trycka sig fram efter man har kommit till 07.00.

En varvräknare i varvräknaren :p haha!

MrCooper
2010-05-20, 22:04
Vill också testa, när skall min bil bli klar med lackeringen.... :down
Bra att få ett hum om hur lång tid det tar för bilen att nå arbetstemp.

MrCooper
2011-01-05, 06:25
Testade detta i dessa vintertider och det tar tid för bilen att bli varm. Idag var det 2,5 grader "varmt" i mitt garage och bilen kom upp i 72 grader när jag var framme vid jobbet (drygt en mil). Kommer inte ihåg vilken temp som är normal men har för mig att det var ca 90 grader.
Inte undra på att bilen drar mer i kylan när den inte kommer upp i normal arbetstemperatur.
MINI borde ha motorvärmare på sina miljöbilar så som Volvo har på sina DRIVe.

dvorak
2011-01-05, 07:48
Motorn i S:en ska upp i 105 grader, det tar ett bra tag nu. :)

Och det är bara vattnet, oljan tar ännu längre.

Jag köpte en Scan Gauge II, det är en väldigt smidig liten sak. Skönt att få fram infon man vill ha.

MrCooper
2011-01-05, 08:33
En sådan här?
http://www.scangauge.com/

Har du lyckats integrera den snyggt?

dvorak
2011-01-05, 08:43
Precis, den sitter på panelen till vänster om varvräknaren. Tillräckligt snyggt för mig.

Trevlig liten pryl, men jag har bara använt den som mätar än sålänge. Jag har inte testat trip-computer eller felkodsavläsaren. Tripcomputer kommer jag aldrig att använda, men det är fint att ha mätare som visar temperatur och laddning. Det är något jag saknat i Minin.

Hagatorpet
2011-01-05, 09:26
Testade detta i dessa vintertider och det tar tid för bilen att bli varm. Idag var det 2,5 grader "varmt" i mitt garage och bilen kom upp i 72 grader när jag var framme vid jobbet (drygt en mil). Kommer inte ihåg vilken temp som är normal men har för mig att det var ca 90 grader.
Inte undra på att bilen drar mer i kylan när den inte kommer upp i normal arbetstemperatur.
MINI borde ha motorvärmare på sina miljöbilar så som Volvo har på sina DRIVe.

Jag funderade lite på det när jag monterade min JCWgrill
( :D Tror det är en JWS-grill)
Den har mycket mer luftgenomsläpp än orginalgrillen
Det borde försena en del på uppvärmningstiden
man skulle kanske lägga en skiva bakom grillen? i alla fall vid vinterkörning.

Gustav2000
2011-01-05, 18:28
Jag funderade lite på det när jag monterade min JCWgrill
( :D Tror det är en JWS-grill)
Den har mycket mer luftgenomsläpp än orginalgrillen
Det borde försena en del på uppvärmningstiden
man skulle kanske lägga en skiva bakom grillen? i alla fall vid vinterkörning.

Du kör ju disel så det tycker jag låter som en utmärkt idé. Dislar har ju högre verkningsgrad.

Hagatorpet
2011-01-05, 18:49
Du kör ju disel så det tycker jag låter som en utmärkt idé. Dislar har ju högre verkningsgrad.

Ja och Noel också :D

MrCooper
2011-01-05, 22:09
Jag funderade lite på det när jag monterade min JCWgrill
( :D Tror det är en JWS-grill)
Den har mycket mer luftgenomsläpp än orginalgrillen
Det borde försena en del på uppvärmningstiden
man skulle kanske lägga en skiva bakom grillen? i alla fall vid vinterkörning.

Jepp, du är ju händig så du får gärna fixa en "platta" till mig med! :p

Vad kommer du upp i för temp? Idag kom jag upp i 82 grader som mest men den sjunker ner till 75 grader när man motorbomsar lite.

Hagatorpet
2011-01-06, 06:54
Jepp, du är ju händig så du får gärna fixa en "platta" till mig med! :p

Vad kommer du upp i för temp? Idag kom jag upp i 82 grader som mest men den sjunker ner till 75 grader när man motorbomsar lite.

inte en aning, vet inte hur man kollar det?
skall titta på det, kan inte jag fixa det
så har jag en kompis som är betydligt händigare en mig :D

Dragon
2011-02-25, 15:16
Jepp, du är ju händig så du får gärna fixa en "platta" till mig med! :p

Vad kommer du upp i för temp? Idag kom jag upp i 82 grader som mest men den sjunker ner till 75 grader när man motorbomsar lite.


inte en aning, vet inte hur man kollar det?
skall titta på det, kan inte jag fixa det
så har jag en kompis som är betydligt händigare en mig :D

Kollade igår med Clabbe, det var mellan -2 och -5 grader ute och i 85-110km/h låg jag runt 78-83 grader och på tomgång 75 grader (stog väl stilla runt 10min) så det låter inte som det skulle göra någon jätteskillnad att byta till S/JCW grill...visserligen är Clabbe inte helt orginal i motorn men tror inte det påverkar tempen så mycket direkt :down

Hagatorpet
2011-02-25, 19:43
Kollade igår med Clabbe, det var mellan -2 och -5 grader ute och i 85-110km/h låg jag runt 78-83 grader och på tomgång 75 grader (stog väl stilla runt 10min) så det låter inte som det skulle göra någon jätteskillnad att byta till S/JCW grill...visserligen är Clabbe inte helt orginal i motorn men tror inte det påverkar tempen så mycket direkt :down

jag har satt dit en plåt bakom grillen
ca 2 cm är öppet i underkanten
den täcker ungefär lika mycket som orginal grillen

har kollat tempen på min nu också
kom upp till max 82 grader men det pendlade mest mellan 76-80 grader
ringde och pratade med dom på Mini i Göteborg
dom sa att tempen skall ligga på mellan 75-110 grader (stor skillnad tycker jag)

det som man kan bli lite fundersam
idag har jag kört först Mini 6 mil i sträck och haft en bränsle förbrukning som ligger på ca 30%högre än på sommaren
jag har också kört vår Caliber ca 10 mil och den drog samma som på sommaren