handdator

Visa fullständig version : Sänkning eller sänkning!?



Flowerpower
2010-05-17, 15:26
För årets ban- och super stage-åkande hade bättre chassi-egenskaper suttit som en smäck, än de som är på en JCW-original. Det finns som sagt en hel del att välja mellan om man ska hitta de där billiga sekundrarna. Så.. Vad tror ni om något av dessa två alternativ eller ni har kanske nått möe bättre?

H&R Ställbart chassi Mini 30-55 mm eller
H&R Ställbart chassi Mini 40-60 mm.

R-däck är naturligtvis självklart en ingående komponent i ovanstående.

Björn P
2010-05-17, 15:34
Verkar vara en klar JCW-trend nere i Kalmar/Öland-trakten...

Välkommen till forumet! Den enda JCW-ägare jag vet som inte har gjort mer än vanlig sänkfjädrar är FEED ME a k a Erik Jirhall. Kolla i hans biltråd här eller på autolife.se för att se vad för system han satt på. Eftersom JCWn (R56) har samma fjädring som Cooper S (R56) kan det vara värt att kolla även på ScitzOs tråd eftersom han satt på coilovers på sin bil. Emely&Robert satte på JCW-fjädring (dvs eftermonterat tillbehör) på sin.

Summa summarum - surfa vidare under Forumets avsnitt "Vi och Våra bilar".

/Björn P - också f d Porscheägare :)

Flowerpower
2010-05-17, 16:06
JCW hoppas jag kommer ge mig många roliga stunder.
Tack, Björn! Jag surfar vidare bland trådarna här!

Roger
2010-05-17, 18:10
Jo det händer lite här nere på Mini-sidan. Min granne på Öland har också en JCW-09.Han köpte dagen efter jag hämtat HazzeB.
Flowerpower och jag är kollegor också så det blir skoj som tusan. Vi lär väl smitta några till med lite tur. Har man provat så e man fan tyvärr fast i träsket :) Flowerpower vi måste knäcka Niklas nya GT3:a nästa vecka, annars kommer vi få höra det så länge vi lever! Nu blir det fan på med alla grejor som finns! Funkar det inte får vi köra trim eller nåt!

Flowerpower
2010-05-17, 18:57
Visst finns det substans i JCWn. Jämför man med en 996 4s så är den chassimässigt absolut inte sämre. Men för att nå upp till en GT3 så skulle en modifiering på dämparna vara på sin plats. Dååååå duuuu, blev det nog lita svittit i hitler-bubblan :cool:

Johan W
2010-05-17, 20:30
Kan bara uttala mig om min gamla R53, hade KW Variant 2 coilovers och det var bara positivt. Allt positivt, till och med komforten blev bättre. Mindre understyrd och mer neutral i uppträdandet.
Polaren hade HR på sin, dom fick renoveras efter en vinter, vad jag vet rullar mina KW fortfarande, kan ju skett ändringar sen dess dock.

Hobbe
2010-05-17, 21:07
Min gamla R53 JCW fick Bilstein PSS9.
Suveräna med bibehållen komfort.
Nuvarande R53 GP har MINI Challenge-chassit (KW Competition).
Superba fast utan komfort :D

powernap
2010-05-18, 06:09
Åker med kw ver 3. med uppdaterade fjädrar och kw camberplattor

funkar kalas till min :wheelchair: körstil :cool: :woot:

Flowerpower
2010-05-19, 21:57
Tack! Om man ska göra någon form av utvärdering av det ni rekommenderar har jag gjort en liten trevlig prissummering av ovanstående

KW
Variant 1 - Part No 102 20 039 MSRP $1525.00 = 11.895 spänn
Variant 2 - Part No 152 20 039 MSRP $1895.00
Variant 3 - Part No 352 20 039 MSRP $2195.00

Bilstein
Bilstein PSS9 MSRP $2,766.39 = 21.580 spänn (dubbelt så bra som KW1 eller?)

Själv är jag nog inne på KW Variant 2 - Part No 152 20 039 MSRP $1895.00 = 14781:-

Bra val?:rolleyes:

ola
2010-05-20, 06:18
Tack! Om man ska göra någon form av utvärdering av det ni rekommenderar har jag gjort en liten trevlig prissummering av ovanstående

KW
Variant 1 - Part No 102 20 039 MSRP $1525.00 = 11.895 spänn
Variant 2 - Part No 152 20 039 MSRP $1895.00
Variant 3 - Part No 352 20 039 MSRP $2195.00

Bilstein
Bilstein PSS9 MSRP $2,766.39 = 21.580 spänn (dubbelt så bra som KW1 eller?)

Själv är jag nog inne på KW Variant 2 - Part No 152 20 039 MSRP $1895.00 = 14781:-

Bra val?:rolleyes:

Dollar.. glöm inte tull, frakt o moms.. då ser inte priserna lika roliga ut.. då vet jag ett ställe där du kommer betydligt billigare undan.. ;-)

Flowerpower
2010-05-20, 07:22
Absolut Ola har du rätt!

Detta var bara en grov jämförelse eftersom jag inte hittade svenska priser på allt. Blir KW när det är dags. Kan du ge mig ett Miniclubpris på KW 2

powernap
2010-05-20, 07:25
Absolut Ola har du rätt!

Detta var bara en grov jämförelse eftersom jag inte hittade svenska priser på allt. Blir KW när det är dags. Kan du ge mig ett Miniclubpris på KW 2

Känner att jag "måste" lägga mig i diskussionen lite, helt TOPIC

Om det är så att du tänkt besöka någon konbana/riktig bana någon gång, så hade jag rekommenderat kw 3 direkt - gärna med tillhörande camberplattor.

Om du bara ska blinga till det lite så kan sänkfjädrar vara fullt tillräckligt

Luc!fear
2010-05-20, 08:54
Jo det händer lite här nere på Mini-sidan. Min granne på Öland har också en JCW-09... Vi lär väl smitta några till med lite tur. Har man provat så e man fan tyvärr fast i träsket :) ...
Vart på Öland?
Har din kollega signat in här på forumet?
Har ni anmält er till sommarträffen?
Skulle vara roligt att köra någon runda på Öland i sommar, destu fler destu roligare...
/Dan

Roger
2010-05-20, 21:52
Vi får väl hitta på nåt skoj härnere :) FlowerPower bor i Kalmar och jag i Färjestaden direkt efter bron!
Några tips på aktiviteter?
/Roger

Flowerpower
2010-05-20, 23:49
Jag har försökt konkretisera vad ni säger och vad proffsen säger. Egentligen finns inga fel, utan bara rätt eftersom fjädrarna är avpassade för bana, körstil och lite know how i vissa fall. Vilket ger utrymme för stora portioner tycke och smak. Dock har jag luskat en del och fått höra följande av proffsen. Alltså banåkare med många 1000 varvs ban-erfarenhet av H&R, Bilstein och KW och som dessutom jobbar med tuning/chassi i någon form idag.

H&R
Effektiva och lättanvända dämpare som passar både gata och bana. H&R erbjuder inga inställningsmöjligheter mer än i höjd. H&R Clubman bygger på fasta höjder och är extremt prisvärda eftersom dämpningen är god både för bana och trafik, runt 11.000:- exkl installation och injustering. H&R 1-3 är avpassade för olika banförhållanden i stigande skala även med höjdjusteringsmöjlighet. H&R 3, den mesta bananpassade av de 3, är helt anpassad för Nordslingan och Ringen. Installera och kör, kräver inte så mycket av den som gör setup:en. PASSAR DE FLESTA, BÖRJA MED H&R OM DU SKA HANDLA MAT MED COOPERN MELLANÅT OXÅ!

KW ligger i pris som H&R men kräver lite mer av föraren p.g.a sin extrema rebound effekt. Extremt bra egenskaper om vägförhållanden är optimala, men blir gärna lite nervösa och studsar om vägbanan är ojämn. Erfarenhet är bra här. Bygger på Japanska KONI dämpare med KW fjädrar. PRISVÄRDA OM KÖRSTILEN PASSAR OCH OM MAN KAN STÄLLA IN DEM!

Bilstein PSS9 och 10
Samma typ av dämpare som H&R, andra fjädrar i vissa fall, men med mer extrema egenskaper och inställningsmöjligheter än H&R 1-3 satserna. Kräver mer eller mindre ett proffs för att fungera optimalt eftersom inställningsmöjligheterna är många. DYRA (kring 20000:-)....OCH BRA OM DU HAR DEPÅCHEFEN PÅ PASSAGERARSIDAN!



Ta gärna ovanstående med en nypa salt........Har bara mixtrat med Öhlins på 2 hjul tidigare....

Nordquist
2010-05-21, 05:53
Som JohanW sa så sitter KW 2 på fortfarande på "vår" bil fast med lite mer Nm i fjädrarna nu och de är kalas :cool:

Luc!fear
2010-05-21, 06:59
Vi får väl hitta på nåt skoj härnere :) FlowerPower bor i Kalmar och jag i Färjestaden direkt efter bron!
Några tips på aktiviteter?
/Roger
Crusing på lördag kväll i Borgholm för V8 och annat...där passar vi väl inte in, har också en hel del att göra denna helg...
Kom ni gärna med förslag, man vill ju ut så mycket som möjligt nu när solen börjar lysa även på kvällarna...
Har ni några idéer & skall hitta på något så kanske jag spontan-åker med ...
/Dan

Scitz0
2010-05-21, 22:55
Jag kör KW Clubsport på min r56:a, http://www.kw-suspension.com/us/kw_clubsport.php
0% komfort, 100% körglädje :)

Men jag skulle nog säga att man klarar sig på enklare prylar om man inte spenderar större delen på bana, typ kw v2 med tillhörande camberplattor.

Flowerpower
2010-05-22, 14:18
0% komfort :D

hin_hale
2010-06-03, 13:16
Bra tråd detta. Jag tänkte sänka min JCW -10 en aning för att få bort det värsta "vinglet". Kan någon rekommendera en "totalentreprenör" i Göteborgsområdet. Har ingen möjlighet att skruva själv och skulle vilja slippa beställa grejer också. Någon som vet någon bra som kan ta hand om alltihop?

Cullin
2010-06-03, 13:24
Kolla med Bilmodecenter (www.bilmodecenter.se) , dom borde kunna hjälpa dig.

Jag har en enkel H&R-sänkning på 30 mm runt om och det har gjort underverk på bilens köregenskaper. Mycket roligare med mer känsla och kontroll.