handdator

Visa fullständig version : Inköp av Mini Cooper S - Råd mottages tacksamt



MrWeiland
2010-04-27, 01:33
Hej

Jag är i tagen att köpa en Mini Cooper S antingen en Clubman eller en vanlig och årsmodellen ca 2008.

Har hittat ett antal olika objekt men jag har otroligt svårt att veta vad man betalar för. Det finns olika paket Chili, Pepper, ljudsystem, Panorma tak....

OM jag vill ha en god utrustad Mini med ett bra ljudsystem...vad skall man kolla efter?

Sen är det motorerna, jag testade en 2009 årsmodell och jag älskade den, men vad jag har hört så ändrades motorn och man började med turbo istället för kompressor...vad skall man ha, vilket är bättre, när ändrades dom?

Hoppas någon kan ge mig några tips vad ni tycker är viktigt när man köper en Mini, tacksam för råd!


Ett tips till Mini Sweden sidan skulle vara att man sätter upp vad dom olika paketen innehåller (Chili, Pepper etc..). Jag tycker det är otroligt svårt att veta vad man skall kolla efter. Sen även modellerna, jag har sett massor med refereringar till t ex R50 R56 osv, men för mig som är nybörjare på Mini kan det vara svårt att veta vad modellerna är..

Verkar vara en otroligt bra och seriös klubb och jag ser framemot att köpa en Mini :)

(Denna är intressant - http://www.blocket.se/stockholm/Mini_Clubman_S_PANORAMA_2ARS_GARANTI__26921433.htm ?ca=11&w=1 )

Johan W
2010-04-27, 06:53
2007 Har jag för mej att turbo-motorerna introducerades, inget större fel på gamla motorn, hållbar, trimvänlig och skön karaktär. Rätt törstig jämfört med nya motorn är ju största nackdelen.

Gard
2010-04-30, 09:47
Rätt törstig! Understatment of the year.......
Under min lilla utfärd till Mini United på Silverstone spräckte jag bränslebudgeten flera gånger om. (MCS -04)

(Kan möjligen också haft lite med min körstil att göra)

Johan W
2010-04-30, 10:23
Rätt törstig! Understatment of the year.......
Under min lilla utfärd till Mini United på Silverstone spräckte jag bränslebudgeten flera gånger om. (MCS -04)

(Kan möjligen också haft lite med min körstil att göra)

Allt är relativt, jämför man med en större V8 så drar nog Minin snäppet mindre ;)

Har för mig att mitt snitt över ett antal tusen mil låg på strax över 1,2l/milen

Gard
2010-04-30, 10:54
Hmm, jo allt är ju relativt.
Boken säger 0,86 blandad körning. Hahaha, säkert!
Men som sagt, allt är ju relativt.........

dvorak
2010-04-30, 11:00
Min bil drar c:a 0.8 blandat, mycket i stan.

På bana drar den 2.5+, så det handlar väldigt mycket om hur man kör. :)


Som Johan säger, allt är relativt. Jag har själv aldrig brytt mig särskilt mycket om förbrukning hit och dit, men Minin är otvivelaktigt snål

Gard
2010-04-30, 11:06
Kolla in TopGears ekonomikörningstest. De kör från Frankrike till UK nånstans på 1 tank och Jaggan vinner. Stor fet motor, men det beror som sagt på körstil.

Sorry att denna tråd har hamnat helt fel nu.........

rajapruk
2010-04-30, 11:46
Jag kör min 06 Works på runt 0.86 blandat. Nollställer trippmätaren och räknar ut förbrukningen vid varje tankning.

Har hört folk som fått upp dom i över 2 liter milen på autobahn. Aerodynamiken är inte den bästa i hög fart :)

powernap
2010-04-30, 12:07
Har hört folk som fått upp dom i över 2 liter milen på autobahn. Aerodynamiken är inte den bästa i hög fart :)

:woot:
:drive:

MrWeiland
2010-04-30, 13:34
Diskussionen drev iväg lite... men :) Verkar inte spela någon större roll iaf om det är kompressor eller turbo matad... kör inte såå mycket så om den tar mer gör inget!