handdator

Visa fullständig version : Tips från Svensk Bilprovning



JockeO
2010-04-26, 20:54
Vid bilprovningen i Rissne har de en likadan diagnosdator som BMW har.
D v s den får inte bara ut felkoder, utan även vad de innebär i klartext.

500 kr för en likadan diagnos som BMW gör inför reparation.

//M v h, JockeO

RobertH
2010-04-26, 21:04
Det fick jag också höra i fredags. Undra om de har gått säljkurs? :D

Hobbe
2010-04-26, 21:14
SBP kanske också kan erbjuda lite bilvård, tvätt in och utvändigt?
Varför inte också en korv med bröd och Pucko när man ändå står och väntar? :D

Tryggve
2010-04-27, 07:46
Är det verkligen samma typ av utrustning som BMW har?
Den dator Bilprovningen normalt har är ju "för alla bilar" och infon man får är väl inte riktigt lika detaljerad som hos BMW...

Likaså är det lite trist att man nu får en "villkors 2:a" om det finns lagrade felmeddelande när de gör en ODB avläsning. Ganska dumt i och med att vissa bilar (t.ex. BMW) lagrar alltifrån vacker väder till slitna pedalgummi som fel...

Men det är helt klart en billig felavläsning när man ändå gör en besiktning.

JockeO
2010-04-27, 12:30
Är det verkligen samma typ av utrustning som BMW har?
Den dator Bilprovningen normalt har är ju "för alla bilar" och infon man får är väl inte riktigt lika detaljerad som hos BMW...

Likaså är det lite trist att man nu får en "villkors 2:a" om det finns lagrade felmeddelande när de gör en ODB avläsning. Ganska dumt i och med att vissa bilar (t.ex. BMW) lagrar alltifrån vacker väder till slitna pedalgummi som fel...

Men det är helt klart en billig felavläsning när man ändå gör en besiktning.

Det är INTE samma utrustning som bilprovningen normalt har.
Enda bilprovningen som har den mer utökade utrustningen i Sthlmstrakten är Rissne.

Utrustningen som bilprovningen normalt har (på de flesta stationer) är av den enklare sorten som endast visar felkoder och alltså inte i klartext en diagnos.

/M v h, JockeO

Luc!fear
2010-04-27, 17:18
Inget att ha..
racingfirman som kollade min bil med en liknade utrustning meddelade mig att inget var fel...Dock såg han ett fel..hade en luftventil som stod 20% öppen vid tomgång & det skulle "bara" vara några %...åkte till AutoMax (BMW-kalmar) och dom kollade med sin utrustning...
Svar: inget fel på din bil...
Jag ger inte mycket för den utrustningen...
Det gäller att någon som kan kollar infon som står, & inte bara tittar på raden längst ner...
/Dan

Kongo
2010-04-27, 17:48
Men det är helt klart en billig felavläsning när man ändå gör en besiktning.

500 kr för max 5 min jobb billigt:confused:

Jag har fått det gratis på Mekonomenverkstad här i krokarna

Tryggve
2010-04-28, 12:58
500 kr för max 5 min jobb billigt:confused:

Jag har fått det gratis på Mekonomenverkstad här i krokarna


Ja, det "ingår" ju i kostnaden för kontroll besiktningen om du har en bil med ODB2 uttag.

Annars tror jag det är ett ganska normalt pris. Inte bara arbetstiden som kostar utan även utrustningen...

RobertH
2010-04-28, 15:12
Ja, det "ingår" ju i kostnaden för kontroll besiktningen om du har en bil med ODB2 uttag.

Annars tror jag det är ett ganska normalt pris. Inte bara arbetstiden som kostar utan även utrustningen...

Enligt tjejen som besiktigade min bil så kollar de bara avgas- och miljörelaterade felkoder under besiktningen. Ytterligare "delsystem" kostar 300kr per st, eller 500kr för samtliga.

Gard
2010-06-11, 18:38
Man kan ju ana att utrustningen kommer att bli betydligt bättre nu när monopolet på besiktning försvinner. Poppar säkert upp flera privata aktörer med det allra senaste.
Är ju ett väldigt bra säljargument nu när marknaden är öppen.........