handdator

Visa fullständig version : Länkarmslager framvagn R53



JockeO
2010-04-26, 20:15
Är det någon här inne som har bytt sina länkarmslager (gummibussningarna) på sin MINI (R53)?

Enkelt gör-det-själv-jobb, eller skall större delarna av framvagnen monteras isär?

Kostnad för verkstadsbesök för detta byte?

Jag besiktigade bilen idag, inga anmärkningar.
Men jag brukar hänga med in under bilen som en igel och fråga om det mesta... Då pekade han på dessa bussningar och sa att de börjar bli lite slitna och kan börja glappa.

Så ett byte av dessa planerar jag att göra inom kort.

MCS R53 -04

/M v h, JockeO

Johan W
2010-04-26, 20:18
Om det är dom bussningarna jag tror det är så är det ingen höjdare, du behöver bland annat en schysst press för att pressa ur bussningarna, en hel del pyssel är det också.

Bytte mina till powerflex, första tecknet på att bussningarna var kassa var att bilen blev minst sagt intressant att bromsa från rätt hög fart (började vingla och hålla på)

JockeO
2010-04-26, 20:24
Om det är dom bussningarna jag tror det är så är det ingen höjdare, du behöver bland annat en schysst press för att pressa ur bussningarna, en hel del pyssel är det också.

Bytte mina till powerflex, första tecknet på att bussningarna var kassa var att bilen blev minst sagt intressant att bromsa från rätt hög fart (började vingla och hålla på)

Tack för snabbt svar.
Då stryker vi gör-det-själv-alternativet.

Någon som har ungefärlig kostnad för verkstadsbyte?

Jag har sportshassie Plus kanske skall tilläggas.. Bilen har rullat ca 6500 mil på allmän väg.

/M v h, JockeO

Johan W
2010-04-26, 21:05
Tack för snabbt svar.
Då stryker vi gör-det-själv-alternativet.

Någon som har ungefärlig kostnad för verkstadsbyte?

Jag har sportshassie Plus kanske skall tilläggas.. Bilen har rullat ca 6500 mil på allmän väg.

/M v h, JockeO

Det var inte så blodigt har jag för mig, jobbet är inte så jobbigt om man har specialverktyg som BMW förfogar över så dom gjorde det relativt enkelt har jag för mig, har för mig att jag gjorde lite andra jobb samtidigt (monterade stålomspunna slangar osv)

Calle08
2010-04-27, 21:29
Jag har samma problem med min. Jag har fått ett pris på ca 1700 kr att byta detta.

JockeO
2010-04-28, 08:11
Jag har samma problem med min. Jag har fått ett pris på ca 1700 kr att byta detta.

Okej.
Är det BMW som angett priset?
Eller har du annan verkstad som kan fixa detta för det priset?

/M v h, JockeO

Calle08
2010-04-28, 10:59
Okej.
Är det BMW som angett priset?
Eller har du annan verkstad som kan fixa detta för det priset?

/M v h, JockeO

Detta pris fick jag inte från BMW

Mvh

JockeO
2010-04-28, 13:14
Detta pris fick jag inte från BMW

Mvh

Ok.
Du får gärna skicka PM med tips på vem som kan utföra detta byte för endast 1700 kr.

BMW:s pris är följande:
5400 kr inkl jobb och delar.
ca 2000 kr för endast delarna.

Så helt klart är jag intresserad av ditt alternativ som t o m ligger under materialpris. Och gärna vad du har för info om vad det är för delar de då stoppar dit för det priset.

/M v h, JockeO

Fillan
2010-04-29, 08:37
Hej, köp hela bussningen så slipper du att pressa ur den gamla. Köpte nyligen själv hela klumpen på BMW för 490:-. Sitter med 3 bultar sedan är det bara att dra ur, fetta in den nya trycka på och skruva fast igen. Har du tillgång till en lyft så fixare du det själv med lätthet.
Robert

JockeO
2011-04-05, 22:55
Jag lyfter den här tråden, då det nu är dags att fixa detta innan det blir något märkbart slitage.
Calle08:s mek skall pensionera sig, så...
har någon tips om verkstad som kan byta länkarmslager på en MCS R53 med Sportshassie Plus?

Johan W nämnde Powerflex... Jag gissar att det är hårdare lager än standard(?). Längre hållbarhet, eller endast styvare för hård körning? Prisskillnad?

Alla tips är välkomna.

/M v h, JockeO

MrPlow
2011-04-10, 20:48
När min bil besiktigades förra året (det var inte jag som gjorde det) så sa de något om någon bussning som brukade behöva bytas. Dock noterades det inte i protkollet. Är det denna:

http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=RH31&mospid=48016&btnr=31_0579&hg=31&fg=05 (Gummibussning 31126757551)

Gryglas
2011-04-11, 12:26
Tror jag måste byta det med då de sa samma sak på besiktningen förra året. Men ingen notis då jag bara ville ha all info om minsta möjliga knas. Men jag vill ju byta ut den. Tror även att det är därför jag hör ett litet klickande ibland då jag gasar på lite grann.
Får lyfta bilen och kolla om det var den han pekade på.

MrPlow
2011-04-11, 16:04
Fick pris av BMW (utan rabatt angiven) GUMMILAGER 31126757551 - 415 KR
Ska fråga om man kan få info om hur man byter...

Så det är väl bara att köra in i garaget, lyfta bilen och byta den? Ska se om jag kommer ihåg att fota lite så kan jag göra guide!

JockeO
2011-04-11, 19:14
Fick pris av BMW (utan rabatt angiven) GUMMILAGER 31126757551 - 415 KR
Ska fråga om man kan få info om hur man byter...

Så det är väl bara att köra in i garaget, lyfta bilen och byta den? Ska se om jag kommer ihåg att fota lite så kan jag göra guide!

Även jag pratade med BMW (Bavaria Solna) idag.
Jag fick samma artikelnummer men jag fick priset 864 kr för två st. D v s 432 kr/st.. utan rabatt.
Jobbet, inklusive material och moms landar på ca 4500 kr.
Vilken BMW pratade du med? Fick du pris på jobb också?

Enligt killen jag pratade med på verkstaden är det inget "rocket science", men man behöver tydligen en press för att byta. (det sista med pressen sa inte han, men någon annan här inne i tråden har sagt det.)

/M v h, JockeO

MrPlow
2011-04-11, 20:09
Jag pratade med stefan.ljungstedt@bavariastockholm.se som svarade exemplariskt snabbt på bara några minuter. Så där som man vill att det ska vara! Och då hade jag begärt pris på massa andra saker också!

Press och lyft finns i garaget så jag frågade inte om pris på jobb. För 3600 kan man ha roligare!

Calle08
2011-04-12, 14:15
Borde inte Mekonomen vara ett billigare alternativ?

jan ekehage
2011-04-12, 22:45
Hej jag kommer visa i nästa vecka hur man får sådana bussningar tillverkade i delrin (plast) och hur man monterar dem själv.
ni hittar mig i tråden janne fixar koksad r56.
3600kr arbetet är ockerpris

Hobbe
2011-04-13, 08:29
Janne,

Eftersom du alltid är hjälpsam kan du förvänta dig att det blir kö utanför ditt garage varje gång någon vill byta något ;)

Vad det gäller Powerflex så har jag ofta hört hur dålig livslängd dessa bussningar har.
Bättre att trycka på nya original bussningar. Speciellt för som tycker att prislappen är hög.
Delrinbussningar och mer avancerat passar säkert jättebra, jag är själv intresserad när det är dags, men möjligen mer av överkurs för den normala MINI-föraren som tar sig från punkt A till B mer än runt en motorbana.

En auktoriserad BMW/MINI-återförsäljare tar ca 1500 kr/timme i betalning för en verkstadsplats.
Mitt vrålåk hämtades ut i går så fakturan sitter färsk på näthinnan :D
Trots trevlig rabatt så kan det bli dyrt i bland...

loop
2011-05-03, 18:21
Hobbe vad har du gjort för kul nu då?

Pät
2014-06-25, 23:05
Lyfter denna tråd.. Jag skulle vilja byta båda främre OCH bakre bussningarna och inga av dom verkar speciellt lätta att byta överhuvudtaget..
På eBay har dom ju fina bakre klumpar med bussningen i, men jag kan väl aldrig tro att det är så lätt att byta
som Fillan sa här uppe. Har lusläst hela internet känns det som, och ingen visar att det är så enkelt..

Någon som VET lättaste sättet att göra det? Alternativt VET någon verkstad som har nån kille som gjort det förr och inte tar hutlöst betalt?

Ace
2014-06-26, 20:18
Sök på youtube och få ett hum hur man går till väga. Hittade ett klipp som var ca 10min långt med tydlig instruktion. Jag bytte själv till Powerflex. Original kan man inte sätta dit själv utan specialverktyg. Beställde från ebay för c:a 600kr. Plus inköp av tre tigersågsblad för 90kr.
Med hjälp av tigersåg en gängad stång på 40-50cm och två stora brickor och en normal verktygslåda så löste jag det själv på 7 timmar. 5 timmar på ena sidan 2 timmar på den andra. :)

Pät
2014-06-26, 21:44
Tack för svar! Tänkte nog byta allt i bussningsväg när jag ändå håller på. Att bara sänka ner subframen verkar inte så svårt som man tror ändå. Tror dock jag håller mig till originalbussningar. Powerflex verkar ha lite tveksam kvalitet. Börjar väl gnissla och måste smörjas då och då, helst med smörjnipplar. Och det känns ju lite trist. Rätta mig gärna om jag har fel.

Ace
2014-06-27, 17:50
Har inte läst nått illa om Powerflex men det kanske vet Hobbe bättre. Men att byta till original själv är nog snudd på omöjligt om man inte har ett pressverktyg. Det är fördelen med Powerflex. :) blir betydligt roligare i styrningen också.

Pät
2014-06-27, 18:50
Jo, precis. Jag frågade på NAM (Mini-forum i Amerikat) och då sa självaste killen som har Way Motor Works (med flera) att Powerflex inte är dåligt alls utan är en ren uppgradering på alla sätt och vis. Iaf på MINIn. Han hade en MINI som haft såna i 9 år nu och de varken gnisslade eller var dåliga..

Hobbe
2014-07-01, 17:22
Det finns delade meningar om Powerflex.
Vissa har råkat ut för att dessa bussningar har smulats sönder på kort tid.

Nya original gummibussningar duger till dem flesta och för det mesta.
Själv körde jag på bana under fem år med GP:n utan bekymmer.

Pät
2014-07-07, 23:04
Håller med om att det är delade meningar. Däremot har jag inte hört någon som haft dåliga erfarenheter av dessa just i länkarmen till en MCS gen 1. Det sa även ett par stycken att de kunde vara taskiga på vissa bilar, men just MINIn funkar det perfekt på.

Jag ska köra på PowerFlex iaf. Verkar ju vara ett vanligt fel att originalbussningarna blir kassa. Vill inte byta igen om 3-4 år..

Vi får se helt enkelt.

Pät
2014-07-10, 18:47
Tänkte vara duktig och köpa nya inre kulleder också. Frågan är vart man ska handla. MECA har ju för 5-600kr styck. Skruvat har för 100:- styck på rea.
Frågan är om man får vad man betalar för. MECA/Mekonomen har ju fruktansvärda överpriser.
Skruvat lovar ju att kvalitén ska vara likvärdig eller bättre än original, men det är ju frågan om det verkligen är det..