handdator

Visa fullständig version : Coopern beslagtagen :(



OZZEH
2010-04-23, 23:54
Lämnade in bilen på Theanders bil här i Lund, för att stripa om motorhuven samt byte av luftintaget, pga av mindre skador.

Men hade även lagt märke till hur rasslet ifrån motorn blivit allt mer påtagligt, så bad jag dom ta en titt på kamkedjesträckaren.

Fick relativt snabbt ett telefonsamtal ifrån verkchefen som hade lyssnat på bilen, och konstaterat att den var så pass illa däran, att han inte ville att jag skulle köra med bilen.

Nu till det större problemet: reservdelen ligger spärrad i deras system, dvs dom har ingen aning om när jag kan få en ny, så att dom kan få ihop min bil.

Vet att det finns en lång tråd om detta på forumet så ska sätta mig och läsa igenom den nu, se om där finns något hopp :)

Måste bara tillägga att jag aldrig har varit i kontakt med en en trevligare mekaniker, han var lugn och saklig, svarade på alla frågor och redogjorde i detalj för ev oklarheter. Dessutom ordnade han snabbt fram en lånebil till mig tills dom fått rätt på min.

RobertH
2010-04-23, 23:59
Tråkigt att höra, men var glad för att du fått en lånebil.

För mig tog det förra året 3 veckor att få fram en kedjespännare, och sist min bil var inne för samma åtgärd i mars i år tog det drygt 4 veckor. Sen beror det ofta lite på hur stor åtgärd som krävs på just din bil. I vissa fall räcker det att byta spännaren, i andra fall måste man byta spännrullar, kedja och en massa annat.

Hagatorpet
2010-04-24, 08:44
Lämnade in bilen på Theanders bil här i Lund, för att stripa om motorhuven samt byte av luftintaget, pga av mindre skador.

Men hade även lagt märke till hur rasslet ifrån motorn blivit allt mer påtagligt, så bad jag dom ta en titt på kamkedjesträckaren.

Fick relativt snabbt ett telefonsamtal ifrån verkchefen som hade lyssnat på bilen, och konstaterat att den var så pass illa däran, att han inte ville att jag skulle köra med bilen.

Nu till det större problemet: reservdelen ligger spärrad i deras system, dvs dom har ingen aning om när jag kan få en ny, så att dom kan få ihop min bil.

Vet att det finns en lång tråd om detta på forumet så ska sätta mig och läsa igenom den nu, se om där finns något hopp :)

Måste bara tillägga att jag aldrig har varit i kontakt med en en trevligare mekaniker, han var lugn och saklig, svarade på alla frågor och redogjorde i detalj för ev oklarheter. Dessutom ordnade han snabbt fram en lånebil till mig tills dom fått rätt på min.

Skönt att dom i alla fall tar det på allvar och hjälpt dig med lånebil
Lycka till
glöm inte att raportera hur det går

JohanN
2010-04-24, 09:17
Min var inne i måndags för samma problem. Novation i Uppsala tog 5 dagar på sig att få hem delarna och meckade ihop det på nån timme.

Skicka första inlägget i tråden om problemet till Theanders, det kanske hjälper.

Lycka till!

conny
2010-04-25, 20:02
Min ska in på onsdag och det skulle ta en timme på Novation sa dom, jag sa att det låter riktigt illa och länge (ca 5 min) men något körförbud fick man inte, kanske för att man inte har någon garanti kvar?

OZZEH
2010-05-31, 03:01
Fick tillbaka min bil efter nästan 4 veckor på verkstaden.

Blir uppringd av en mindre trevlig person jag inte tänker nämna vid namn, men killen agerar minipolis och frågar varför jag inte varit och hämtat min bil redan på fredagen(hämtade den på måndagen efter helgen.) VARFÖR jag hade ljugit för verkstaden och påstått att jag befann mig i Sthlm när han mött min lånebil på inre ringvägen här i Lund. Onödigt att dra mer i detalj, men brorsan hade sin bil på verkstad och hade fått låna min bil över de 2 dagarna jag var iväg, tyvärr så är jag ju inte något medium och kunde förutspå att min bil skulle bli färdig på Fredagen när jag skulle iväg på Torsdagen.

Hur som helst hann jag inte mer än köra mer än ett par meter innan jag kollar på rangen och får upp >10 km, visst bilen var inte fulltankad. Men inte fan var den nere på rött.. provkör man en bil tankar man väl den efter sig?

VIDARE så var den slö och orkeslös, visst turbon laddade men sedan var toppeffekten näst in till borta..

Tankar som har dom haft av kedjan och satt den en kugg fel?
Har bilen gått i någon safemode?

Bestämde mig iaf för att ge det någon dag och se om det blev bättre, men dag2 var precis samma.

Dag3 däremot, då kändes den bättre igen, men istället tändes motorlampan... Kollar vatten och olja, allt ser ok ut. Provar att pilla på lite allt möjligt men ingen förändring mer än att bilen inte känns fullt lika slö längre.

Tar då upp luren och ringer min kära vän på BMW, då verkstadschefen var semester fanns där inget alternativ till kundmottagare. Han ger mig det vänliga erbjudandet att ta in bilen för en koll, nästan 4 veckor senare.

Frågar om han verkligen tycker att det verkar lämpligt att jag ska köra med en bil med lysande motorlampa i 4 veckor? Då tyckte han att jag kunde ju alltid sätta bilen hos dom, och hoppas på att jag kunde få hjälp lite snabbare! det kunde han ju ordna för mig, men ingen låne- eller hyrbil.

Säger väl lite halvt uppgivet att visst, det är ju faktiskt ni som står för ett års nybilsgaranti så visst kan jag köra med bilen, rasar den totalt blir det ju faktiskt eran huvudverk.. DÅ kommer han på deras mobilitetsgaranti som garanterar mig en gratishyr bil.

dock verkade det som att det var något BMW group Sverige stod för, vilket gjorde att dom hade 3 dagar på sig att fixa bilen, eller lämna en väldigt god förklaring varför så inte blivit fallet.

Efter en kvarts tjaffs om att han menar att jag måste få min bil bergad så lyckas jag istället lösa med BMW ass att jag själv kan få köra dit bilen, och kan få ut en hyrbil redan innan helgen.

Dagarna går och efter 3 arbetsdagar ringer jag upp dom och frågar hur det går, väldigt skönt att få höra att verkstadschefen har kommit tillbaka och han förklarar att det har varit mkt i verkstaden att dom kikat på det snabbt men att han ville ha kvar bilen och köra lite fler diagnoser på den och att han hade förlängt min hyrbil tillsvidare.

Ytterligare ett par dagar senare ringer charmtrollet upp mig och talar om att min bil är färdig.

Skönt tänker jag då jag haft min bil betydligt längre stående på BMW än på min egen uppfart. Ber vänligt att få förklarat vad som har varit fel med bilen, han menar på att där har skapats ett gäng felkoder, när dom bytt sträckaren som mekanikern glömt radera efter sig som i sin tur skapat strulet i datorn.

Visst, en ok förklaring men bad om att få dom på papper, gärna med en översättning så man begrep vad dom innebar. Men nä, det fick jag inte när jag väl hämtade bilen..

Klydd klydd klydd, orkade inte ringa honom igen så bestämmde mig för att skita i det och vara glad för att bilen äntligen gick som den skulle. DOCK utan att ha fått mitt nya chromeade luftintag till huven, som jag beställde samma dag jag köpte bilen.

MrCooper
2010-05-31, 10:20
Jo, det är lätt att skylla på felkoder och sedan inte lämna ut några papper.
Skönt att bilen nu går som den skall iallafall.

Emely&Robert
2010-06-05, 18:01
Jag tycker det är viktigt att hänga ut dåliga handlare och verkstäder. Det gynnar ingen att de får fortsätta bedriva verksamhet.

Bästa vore egentligen att hänga ut enskilda medarbetare med men det är tveksamt rent rättsligt.