handdator

Visa fullständig version : Bilen skakar på 2.ans växel...



Fillan
2010-04-20, 22:47
Hej var och köpte en mini cooper 1,6 -03 ikväll som var jättefin på alla vis. Körde hem den 36mil. När vi skulle ut oh åka lite senare på kvällen och man kör iväg kite halvlugnt på 1:an lägger i 2:an och drar på blir det som vibrationer i gaspedal, ratten och det känns som om bilen hugger väldigt lite.
När jag lägger i 3:an så slutar fenomenet.

Någon mer som råkat ut för samma sak och vet vad det kan vara för fel.

//Robert

gnutten
2010-04-21, 07:06
Jag är inte speciellt motorteknisk och har absolut ingen lång erfarenhet av mini coopers. Men jag gissar på att den är igensotad. Får se vad proffsen har att säga. =)

Adolfsson
2010-04-21, 10:16
Är bilen sänkt?
Brukar kan uppstå vibrationer från drivaxlarna när dom arbetar i fel vinkel.

Fillan
2010-04-21, 13:44
Hej, nej bilen är inte sänkt, har kollat med verkstäder och ingen kan säga exkat vad det är utan att titta på bilen och det förstår jag så det verkar ju inte vara ett vanligt fel. Däremot har jag sökt på olika forum på andra bilar och ja det lutar åt vad du säger, antingen drivaxel eller knutar tror jag. Drivaxel??? finns det på mini cooper?

//Robert

dvorak
2010-04-21, 13:52
Jo, med drivaxel menas axlarna från växellådan ut till hjulen. En på varje sida.

Fillan
2010-04-23, 08:46
Testade om däcken satt som dom skulle och upptäckte att vänster framhjul rörde sig fram o bak när jag drog hjulmuttrarna min. 1,5cm:mad: Hissade upp bilen och såg att länkarmsbussningen var mer än kass:), förmodligen denna som orsakra vibrationerna. Hoppas jag:confused:

Återkommer mer om detta.

dvorak
2010-04-23, 08:59
Det låter troligt :)

Uppdatera gärna hur det går så vi får in det här på forumet. Bra info!