handdator

Visa fullständig version : Båt till England?



Gustav2000
2010-04-18, 15:22
Jag skall försöka ta mig till London i sommar för att hämta min nya Mini.
Tyvärr så har Isländarna sprutat ut en massa damm i luften så att jag kanske inte kan flyga dit.
Någon som VET var det går båtar?

Gustav2000
2010-04-18, 15:24
Kanske någon som skall köra bil dit i sommar typ i slutet på Juli, som jag kan åka med?

Rasmus
2010-04-18, 17:09
Om alla flygplan ska stå still ända fram tills juli så kan du nog glömma att hämta din nya MINI ens med båt, eftersom MINI-fabriken lär behöva delar som transporteras med flyg för att kunna bygga din och alla andras bilar.

Hobbe
2010-04-18, 18:28
Båt från Esbjerg, Danmark till Harwich, England.

Gustav2000
2010-04-19, 01:27
Om alla flygplan ska stå still ända fram tills juli så kan du nog glömma att hämta din nya MINI ens med båt, eftersom MINI-fabriken lär behöva delar som transporteras med flyg för att kunna bygga din och alla andras bilar.

Det tvivlar jag starkt på. Delar körs nog med lastbil/tåg. Och båt om de kommer från Asien.

Gustav2000
2010-04-19, 01:28
Båt från Esbjerg, Danmark till Harwich, England.

Tack! Skall kolla upp resan närmre nu när jag har fått ditt tips.

Rasmus
2010-04-19, 04:59
Det tvivlar jag starkt på. Delar körs nog med lastbil/tåg. Och båt om de kommer från Asien.

Det jag menar är industrins behov av korta ledtider för insatsvaror och reservdelar. Saker och ting går sönder - framför allt i fabriker - och om man ska vänta på att reservdelar till maskiner ska komma med båt från Asien eller USA påverkar det givetvis verksamheten och leveranstiderna.

Redan nu beräknas industrin förlora mångmiljonbelopp varje dag på försenade leveranser. Om nu flygstoppet skullle pågå till juli, vilket iofs inte är så troligt, kan man ju bara tänka sig hur situationen ser ut...

dvorak
2010-04-19, 08:58
Jag tror även att det går båt till Newcastle från Bergen.

Men annars går det fraktbåt med DFDS från Göteborg till Harwich. Kolla med DFDS, de har hytter för passagerare samt bjuder på mat. Tar lite längre än vanliga färjan, med fungerar helt ok.

Doppleganger
2010-04-19, 09:43
There is always the truck route with DFDS Tor Line: Göteborg to Immingham.

http://www.dfdstorline.com/DfdsTorLine/EN/Schedules/NorthSea/index.htm

I've done both this route and the Esbjerg - Harwich route ... Oh, and Amsterdam - Newcastle :)

dvorak
2010-04-19, 10:37
That's the one! Brilliant, I couldn't find the url

Doppleganger
2010-04-19, 11:22
The only drawback with the TOR route is that there is no bar and therefore no drunk teenage girls ;)

Gustav2000
2010-04-19, 14:02
The only drawback with the TOR route is that there is no bar and therefore no drunk teenage girls ;)

Fan, då är det bara att hopas att flyget fungerar som det ska. Annars så är det ju ingen idé att ta båten.

Gustav2000
2010-04-19, 15:50
Det jag menar är industrins behov av korta ledtider för insatsvaror och reservdelar. Saker och ting går sönder - framför allt i fabriker - och om man ska vänta på att reservdelar till maskiner ska komma med båt från Asien eller USA påverkar det givetvis verksamheten och leveranstiderna.

Redan nu beräknas industrin förlora mångmiljonbelopp varje dag på försenade leveranser. Om nu flygstoppet skullle pågå till juli, vilket iofs inte är så troligt, kan man ju bara tänka sig hur situationen ser ut...

Det är ju i.o.f. sant. Hopas att det fins pryttlar i Oxford för underhåll av maskiner osv. Det är ju en tysk bil (maskinservice-suport borde finns i Tyskland) så de kanske kan åka tåg om det skulle behövas. Kanske borde bedriva lite industri-spionage för att lugna mina nerver.;)