handdator

Visa fullständig version : Chiptrim till Cooper S r56



OZZEH
2010-04-08, 22:02
Hej,

Vilka av er har chiptrimmat era bilar?
- Vilka övriga justeringar har ni gjort för effekten?


Har precis köpt en r56 -07. Tänkte vässa till den lite, kollar för tillfället på lite olika effekt system. Hittat ett remussystem för ca 3500:- som lät riktigt trevligt, men hade nog föredragit ett rostfritt helsystem, iaf om jag kan hitta till vettiga pengar.

Vad tror ni man kan ta ut för effekt med chip, filter och ett catback system, samt hur mkt mer effekt ger det med downpipe och hiflow cat?

Var i kontakt med Briliant Racing och fick lite olika alt av dom.

Skulle gå på ca 17' för att få Chipning ifrån itsfun med ett Miltek catback monterat.

Ca 19,5' för chipning och helsyst dock ex montering.


Vad har ni för förslag?


mvh Oskar

Scitz0
2010-04-08, 22:57
Jag tror att förslagen du fått från Briliant Racing är bra. Chip och bättre andning är helt klart det enklaste sätten att få lite extra fart i R56:an. Sen tror jag att du får ut mer hästar från en hiflow cat än catback men båda är så klart att föredra.

Vill man sen gå mer hardcore så är en större intercooler inget dåligt val.

FEED ME
2010-04-08, 23:03
Det borde vara olagligt att inte chiptrimma sin turbobil... Ger absolut mest extra nöje för pengarna!

Jag har dessutom precis försett "Johnny" med ett komplett sportavgassystem från Milltek med racekat och downpipe. Aldrig fel med lite bättre flöde...

Stertman Motorsport (http://www.stertman.com/) i Nynäshamn monterade prylarna på min bil. Mattias där är duktig på att mecka. Passa dig bara för deras försäljningschef Jimmy - han kan prata ikull vem som helst... =) De har även mjukvara från GIAC, som är bra. Hör av dig till dem och säg att du ska ha FEEDME-rabatt, så syr de säkert ihop ett bra paket till dig! =)

OZZEH
2010-04-09, 01:28
I väntan på John Blund låg jag och skummade igenom lite forum på telefonen.


Läste bl.a. en del inlägg om att ECUn i mcs r56 skulle vara så modern att det skulle räcka med hårda uppgraderingar, då främst genom effektsyst och sportfilter.

- Vet inte om jag köpte det riktigt dock.. Vad säger ni?

En annan menade på att det räckte med att ändra i ECUn, att org system o filter dög bra.

- Någon som har lite siffror på papper så man slipper tillförlits sig på folks "borde" "skulle" och "kan"?

- En annan sak jag inte riktigt förstår är hur dynamisk ECUn kan vara? Borde väl skilja hur man chippar en bil beroende på om där sitter org avgas samt luftfilter kontra effekt/öppet

OZZEH
2010-04-09, 01:28
I väntan på John Blund låg jag och skummade igenom lite forum på telefonen.


Läste bl.a. en del inlägg om att ECUn i mcs r56 skulle vara så modern att det skulle räcka med hårda uppgraderingar, då främst genom effektsyst och sportfilter.

- Vet inte om jag köpte det riktigt dock.. Vad säger ni?

En annan menade på att det räckte med att ändra i ECUn, att org system o filter dög bra.

- Någon som har lite siffror på papper så man slipper tillförlits sig på folks "borde" "skulle" och "kan"?

- En annan sak jag inte riktigt förstår är hur dynamisk ECUn kan vara? Borde väl skilja hur man chippar en bil beroende på om där sitter org avgas samt luftfilter kontra effekt/öppet

OZZEH
2010-04-09, 01:30
Kämpigt att skriva på mobilen men ni hajjar säker vad jag menar // lights out

Fredrik
2010-04-09, 07:46
Jag har chip från Rica Engineering, Milltec fullsystem och filter och den är minst lika snabb som en jcw II.

Eller min :handen: :mrgreen: ;)

powernap
2010-04-09, 07:57
Eller min :handen: :mrgreen: ;)

man ska svänga oxo herr ordförande ;-)

Fredrik
2010-04-09, 08:27
man ska svänga oxo herr ordförande ;-)

Visst, men det gäller att vara först fram till kurvan herr regionsansvarige :woot: ;)

OZZEH
2010-04-13, 09:28
Har hittat ett helsystem ifrån Miltek nu som jag tänkte beställa.

Hur har ni gjort med eran chipning, har ni ett chip som är anpassat för fullflödesystem då?

JOBBARGUBBEN
2010-04-13, 18:02
Är det ingen som chippat och mätt bilen med tex prestandadator på tex 0-100 eller 100-200?

Johan W
2010-04-13, 19:17
Är det ingen som chippat och mätt bilen med tex prestandadator på tex 0-100 eller 100-200?

Inte chippat men en original JCW Clubman som referens: (dock inget snitt utan bara en halvlyckad repa)
0-100km/h 7.5s
100-150km 6.4s
100-200km/h 18.0s
0-200km/h 25,5s

201m 10.1s 124.4 km/h
402m 15.2s 158.6 km/h
0-1000m 27.0s 203.8 km/h

Har en Performancebox hemma om nån är intresserad att testa en chippad/original S :)

OZZEH
2010-05-31, 01:10
Varför en massa suddning?

sitter precis och ska dra iväg min beställning, blir ett helsystem ifrån milltek. Men kan inte riktigt välja luftfilter. K&N 57i kan det vara vettigt, eller ska man lägga till lite och ta ett Typhoon? Har sett att många av er har köpt Alta

OZZEH
2010-05-31, 03:04
Nu orkade jag inte mer! Det blev som sagt ett helsystem ifrån Milltek samt ett KN 57i luftfilter + ett par greenstuff bromsbelägg som trillade ner i kundkorgen :)

Nu ska jag se mig om efter en lämplig återförsäljare av chipp till bilen!
Men är fortfarande rätt oklar på en sak.. OM man har fullflödessystem, borde man inte ha ett chipp/mappning som är anpassat efter det då?


Några rek på chip? trimmboxxar?

MVH

JOBBARGUBBEN
2010-06-03, 20:22
SMO (svenskmotoroptimering.se) chippade min häromdan och jag kapade en sekund till 100. se prestandatråden för fler siffror eller min bils tråd.:)

OZZEH
2010-06-04, 01:56
Vad händer om du tuktar på bilen friskt? Tappar du effekt?

JOBBARGUBBEN
2010-06-04, 16:07
Ja den tappar, det märks tydligt på 5:an vid ca180km/h då draget avtar.
Speciellt om det är lite varmare ute.