handdator

Visa fullständig version : Batteri på avställd bil



EvaMaria
2010-04-03, 22:42
Har haft bilen avställd under vintern och nu när jag ska ställa på den har batteriet gått ut. Har startat den med startkablar och kört runt lite. När jag testade några timmar senare var batteriet dock så lite laddat att jag inte fick igång bilen. M a o behöver jag göra något åt batteriet.

Min fråga är; kan jag ta ur batteriet och ladda det, eller vad föreslår ni att jag gör?

Hobbe
2010-04-03, 23:22
Ut på en riktig långtur först.
Hjälper inte det så...
Ta ur batteriet och ladda över natten.
Hjälper inte det så...
Köp ett nytt batteri.

Cervantes
2010-04-04, 07:01
Kan passa på att ge ett förebyggande tips. Lämna aldrig batteriet inkopplat i bilen utan laddare.. Se till att underhållsladda batteriet under hela vintern så spar du på batteriet :)

Ang, batteriet i bilen, skulle jag ladda det fullt och sen testa battei syran. Ger svar direkt på om det måste bytas eller inte.

EvaMaria
2010-04-04, 22:44
Tack för svar!

Mm, jo, fick tipset att ta ur batteriet innan jag ställde av den men i instruktionsboken så stor det inte hur man gör och då fegade jag ur.. Har kopplat till batteriladdare nu i dag och låter den sitta till i morgon. Har testat laddningen med en strömmätare under dagen och det ser lovande ut. Håller tummarna;)

Om man måste ta ur batteriet, är det någon som har några tips? Har försökt kika hur det skulle gå till men förstår inte riktigt.

Cervantes
2010-04-05, 07:30
Till nästa vinter, så kör en underhålls laddare när batteriet sitter kvar. Funkar det mé!

dvorak
2010-04-06, 09:43
Jäpp, c-tek har bra underhållsladdare!

Glöm inte heller att ett bilbatteri blir sämre efter att det har laddats ur. Det kommer alltså inte att kunna hålla samma kapacitet igen.

powernap
2010-04-06, 15:16
jag hade inga större problem med mitt.....

kopplade ur det i höstas, och hade det hemma i källaren.....dit med det igen, för att se om det fanns någon kräm kvar (har ingen batteriladdare) och det var dött....lånade en laddare som fick göra sitt jobb under natten.....pigg o alert dagen efter....

Cervantes
2010-04-06, 18:43
jag hade inga större problem med mitt.....

kopplade ur det i höstas, och hade det hemma i källaren.....dit med det igen, för att se om det fanns någon kräm kvar (har ingen batteriladdare) och det var dött....lånade en laddare som fick göra sitt jobb under natten.....pigg o alert dagen efter....

Stor skillnad om du haft det ur eller i bilen.. I bilen så blir det betydligt mer urladdat i och med att det är massa saker i bilen som drar ström.

Gustav2000
2010-04-07, 20:56
Har bilen ståt kallt så är det bara att köp nytt batteri. Det kommer bara att strula annars. När jag laddar ett batteri i minusgrader kör jag med cetec vinterladdning. Finns risk att batteriet laddas sönder annars då det är kallt. Ett urladdat batteri kan frysa sönder vi 5 plussgrader.

Hagatorpet
2010-04-07, 21:15
Jag har lite kontakter på batterilagret.se
kan fixa CTEK Multi XS 3600 till ett bra pris ;)
om intresse finns :cool: skicka ett PM

powernap
2010-04-08, 07:18
Jag har lite kontakter på batterilagret.se
kan fixa CTEK Multi XS 3600 till ett bra pris ;)
om intresse finns :cool: skicka ett PM

har dom lättviktsbatterier oxo??

Karl-Ernst Larsson
2010-04-08, 09:14
har dom lättviktsbatterier oxo??

Det finns ett lättviktsbatteri till salu på Rejsa (till halva priset ) finns i Varberg

Hagatorpet
2010-04-08, 09:59
Kolla på www.batterilagret.se
kan inget om detta själv men har kontakter så jag kan köpa in lite billigare
ju mer i samma sändnig = bättre pris :o
nästan 100 inlägg:D

har dom lättviktsbatterier oxo??

powernap
2010-04-08, 10:06
Det finns ett lättviktsbatteri till salu på Rejsa (till halva priset ) finns i Varberg

tjena K-E, tack för pratstunden igår :-)

hittar inte det batteriet du nämner....

Karl-Ernst Larsson
2010-04-08, 17:34
tjena K-E, tack för pratstunden igår :-)

hittar inte det batteriet du nämner....

Rejsa.se
Köp o Sälj
2:a sidan
9:e nerifrån
Svårt själv att hitta den (mitt batteri väger 6,2kg)