handdator

Visa fullständig version : Klonkande ljud från baken...



Scitz0
2010-04-02, 20:34
Jag har under en längre tid(sedan i höstas) levt med ett klonkande ljud någonstans från bakdelen om mitt öra inte lurar mig.

Det är ett metalliskt ljud som bara hörs när man kör över små "gupp" i vägen så att hjulen får jobba snabbt upp och ner. Över vägbulor osv hörs inget. Men tex sådana vita linjer över körbanan strax innan vägkors som finns på vissa ställen som kanske för en normal bil inte känns något, där får min bil med stenhård(ingen? ;) fjädring jobba friskt snabbt upp och ner och detta ljudet uppstår.

Jag har ju varit på bilen och monterat krängningshämmare, kontrollarmar(för att ställa camber) och coilovers så något av detta kanske orsakar ljudet men jag tänkte kolla med de bilkunniga personer som finns på denna sida om man kan utesluta vissa prylar med hjälp av min beskrivning ovan innan man gräver vidare.

Jag har kollat så det inte är några lösa delar i bagageutrymmet som lurar mig och jag tror inte detta är fallet.

Någon ide?

nems
2010-04-03, 08:19
jag hade exakt samma grej på mini mini , efter en vecka på bmw solna så upptäckte man att stötdämparna i rumpan hade packningarna lossnat(fabriks fel att dom lossnat efter 1200mil), byte dom och så vart det tyst i små guppen !

Scitz0
2010-04-03, 11:04
ok... får väl lämna in den till någon kunnig person någon gång när jag har tid så de kan titta på det. Lite svårt när man har tummen mitt i hand som mig ;). Jaja, jag har klarat mig så här länge med det så det är nog lugnt, får bli till hösten kanske när man ger sig på och uppgraderar bilen lite.

dvorak
2010-04-06, 08:12
Kolla bussningarna till krängningshämmaren bak, de har bytts på bl. a Kongos bil.

powernap
2010-04-06, 08:29
metalliska ljud är obehagliga....

mitt tips skulle kunna vara att kolla allt som är rörligt....t o m bakluckan

Rasmus
2010-04-06, 08:37
Kolla bussningarna till krängningshämmaren bak, de har bytts på bl. a Kongos bil.

… och när jag monterade min krängningshämmare glömde meken att "fetta in" bussningarna. Det blev ett j*kla liv från bakvagnen. Kolla det också!

Scitz0
2010-04-06, 08:49
Ok tack för tipsen... får försöka kolla detta innan bansäsongen drar igång.

Björn P
2010-04-06, 08:58
Kolla bussningarna till krängningshämmaren bak, de har bytts på bl. a Kongos bil.

Instämmer på det tipset. Om bussningarna är slut brukar det klonka till i bakvagnen när man kör över ojämnheter (tågspår m m).

/Mekanikern ;)

Scitz0
2010-04-06, 09:21
Känns konstigt att de skulle vara slut efter ett halvår men de kan ju ha varit defekta från början. Har för övrigt inte helt uteslutit att det kan vara något löst i bagageutrymmet. Får helt enkelt göra mer tester.

MaryJay
2010-04-07, 07:44
Jag hade liknande ljud i Pelle, men på servicen hittade dom felet, en gummipackning som lossnat. När den byttes blev han helt tyst över guppen igen. Kanske det som hänt för dig också?

Scitz0
2010-04-07, 10:09
Jag hade liknande ljud i Pelle, men på servicen hittade dom felet, en gummipackning som lossnat. När den byttes blev han helt tyst över guppen igen. Kanske det som hänt för dig också?
Ok, tack för tipset... vet du vad för packning dom byta?

MaryJay
2010-04-07, 10:53
Ok, tack för tipset... vet du vad för packning dom byta?

Hmm... Det vet jag inte helt säkert om jag ska vara ärlig! Tyvärr...

dvorak
2010-04-07, 11:04
Det kan inte finnas många packningar i det området. Din verkstad har säkert koll!

Scitz0
2010-04-07, 12:04
Är mest osäker på om bmw vill ta i det iom att i princip alla delar är bytta mot alta(krängningshämmare, kontrollarm) och kw(coilovers).

Garantin gick ut nu precis ändå så kan iof lika gärna lämna in den till någon annan firma, kostar bara så jävligt när man inte känner folk i branschen :(.

Om man skulle ge sig på att titta på det själv, finns det några tips på hur man kan se om en packning måste bytas eller andra felsökningstips för att ta reda på vad det kan vara?

powernap
2010-04-07, 12:06
boka in magnus, så får du några mil i benen oxo ;-)

Scitz0
2010-04-07, 14:59
boka in magnus, så får du några mil i benen oxo ;-)
Kanske ingen dum ide...
Så kan vi ta en ny lunch i Halmstads vårsol :D

Rasmus
2010-04-07, 23:16
Jag vågar nästan sätta en hundring på att det är bussningarna på krängningshämmaren. Min klonkade och gnisslade som tusan över små ojämnheter när meken hade glömt att fetta in dom rejält.

Testa det innan du går på de större sakerna!

Scitz0
2010-04-08, 06:28
Ok, har bestämt med Magnus på JMB nu att han ska ta en titt på det och samtidigt kolla vinklar osv så allt är tiptop inför bansäsongen. Ska be honom att först testa detta då.

powernap
2010-04-08, 07:08
Ok, har bestämt med Magnus på JMB nu att han ska ta en titt på det och samtidigt kolla vinklar osv så allt är tiptop inför bansäsongen. Ska be honom att först testa detta då.

hojta till när du är här! (i halmstad)

Kongo
2010-04-11, 00:24
Kolla bussningarna till krängningshämmaren bak, de har bytts på bl. a Kongos bil.

Stämmer bra det, två gånger till och med. Är väl snart dags igen :rolleyes:

Scitz0
2010-04-11, 09:40
Jag kollade lite på det själv igår när jag bytade till sommardäcken, jag fattar inte hur bussningarna(gummiklossarna som håller fast krängningshämmaren i underredet?) kan ge ifrån sig ett metalliskt klonkande ljud, även om de skulle vara defekta på något sätt.

Däremot har jag även ett knarrande ljud när chassit vrider sig när man tex hissar upp bilen vid ena hjulet. Detta kan jag tänka mig kan vara att man måste fetta in bussningen så att krängningshämmaren kan snurra lite mer fritt i bussningen. Just nu är det nog ingen smörjning där utan ren gummi mot krängningshämmaren så jag kan tänka mig att det bildas friktion där som kan bilda det knarrande ljud jag hör när chassit vrider sig.

Men som sagt, det metalliska klonkande ljudet(hörs bara vid extrema situationer, när bakhjulen får jobba mycket och snabbt upp och ner) kan jag bara inte se hur det skulle uppstå av krängningshämmaren. Så vida jag inte tittat på helt fel ställe ;). Jag skulle nog hellre få det till kontrollarmen på något sätt eller coilovern.

Men jag är på långa väg ingen mekaniker så jag vågar inte lita på min egen felsökningsförmåga.