handdator

Visa fullständig version : Momentnyckel, fjäderbensskydd



MiniJohan
2010-03-30, 15:04
Hej!

Som relativt nybliven Miniägare (köpte en Mini Cooper S -04 i slutet av februari, röd och fin!) som tänkt att behålla bilen länge (just nu "bruksbil" men tanken är att den ska vara kvar när jag blir tvungen att byta till nåt mer praktiskt också) så blev jag lite förskräckt när jag läste om "mushrooming" och att infästningen för fjäderbenen skulle vara en svag punkt. Så jag har beställt en uppsättning skydd till detta.

Det står i beskrivningen att det enda man behöver är en "torque wrench", vilket borde vara en momentnyckel. Min fråga är helt enkelt, nån som vet hur pass noggrann man måste vara när man drar åt detta? Funkar det med en momentnyckel från Biltema som kanske har en missvisning på ett antal procent, eller måste man ta sig till en verkstad och få det professionellt gjort?

Känns som att det kan vara risk att man gör situationen värre om man drar snett eller med fel moment i värsta fall, eller oroar jag mig i onödan?

Tack på förhand!

Maggy
2010-03-30, 16:29
En Biltemanyckel funkar tillräckligt exakt.
Dra med en jämn långsam rörelse till det klickar på det inställda momentet så är det klart!
Själv tänkte jag vänta med förstärkningar tills jag sett att mushrooming uppstått... verkar vara ett större problem i USA än här.
Men jag skall köra 18" i sommar så man får väl vara uppmärksam.

Ace
2010-03-30, 18:11
Jag drog fast dom så hårt jag kunde!!!! :)

MiniJohan
2010-03-30, 19:06
Ok, tack för svaren. Som sagt, säkert jag som oroar mig i onödan, men bättre att vara på den säkra sidan!

Maggy
2010-03-30, 19:17
Jag drog fast dom så hårt jag kunde!!!! :)

Sedan jag skaffat mig momentnycklar (0-24Nm på den lilla och 20-120Nm??? på den stora) har jag upptäckt att man som regel ALLTID dragit för hårt i tidigare liv. Exempelvis skall plasttermostathuset endast dras med 12Nm på en R53! Det är bara aningens hårdare än vad man drar med fingrarna.:o
Om jag i det fallet "dragit så hårt jag kunde" kan jag garantera att huset antagligen spruckit alternativt att det börjat läcka igen efter ett kort tag då termostatpackningen tagit stryk.
Mekar man så sällan som jag gör (säg inte till min fru att jag skrivit så för hon kan ha andra åsikter) bör man ha ett par momentnycklar... man har det inte i "handleden" som min nu pensionerade far sa... han har haft bilverkstad hela sitt yrkesliv.

Samson
2010-03-31, 05:59
...man som regel ALLTID dragit för hårt...
Jepp, jag använder också momentnyckel till allt fler skruvförband. Ett bra exempel på skruvar/bultar som alltid dras för hårt är hjulbultar. Tidigare mer eller mindre hoppade jag på fälgkorset för att jag skulle känna att jag dragit dem ordentligt. Numera momentdrar jag dem 125 Nm. Känns nästan löjligt lite...

powernap
2010-03-31, 07:13
flera banåkare har upplevt att efterdragning, efter första körpass är nödvändigt

många bultar ligger runt banorna.....

Samson
2010-03-31, 08:08
Oj, har man verkligen koll på åtdragningsmomentet innan första passet då? Eller har man kladdat in hjulbultarna med massa kopparpasta eller liknande som reagerar konstigt när det blir ordentligt varmt?

:eek:

Värt att notera är att åtdragningsmomentet när fälg och nav är racevarmt skiljer sig mycket mot när det är avsvalnat till omgivande lufttemp. Drar man fullt moment när allt är varmt översträcker man bultarna och riskerar brott. Alternativt sitter de som berget och är omöjliga att lossa...

:mad: