handdator

Visa fullständig version : Det bruna guldet!



Andersson
2010-03-29, 06:58
Då var det min tur.

Ett år och lite drygt 2800 mil räckte för att bilfan skulle börja rosta.

Ska vi gissa på att bilen kommer hinna få ny lack cirka 5 gånger om innan rostskyddsgarantin går ut...:rolleyes:

Björn P
2010-03-29, 07:15
Då var det min tur.

Ett år och lite drygt 2800 mil räckte för att bilfan skulle börja rosta.

Ska vi gissa på att bilen kommer hinna få ny lack cirka 5 gånger om innan rostskyddsgarantin går ut...:rolleyes:

Attans vad trist. Var hittade du rost?

Ace
2010-03-29, 08:15
Bakluckan eller? Verkar vara ett vanligt rostproblem på Clubman.

Hobbe
2010-03-29, 10:13
Har "The Turd" varit och tafsat? ;)

Bakluckan låter som en rimlig gissning.

dvorak
2010-03-29, 10:18
Hobbe: Haha, det är bra att ha en brun bil, rosten syns inte ;)

Fredrik: Segt, inte kul att hitta rost...

MrCooper
2010-03-29, 10:44
Det är inte någon som drivit detta på en "högre" nivå mot BMW?
Har också ett par bubblor på min baklucka. :(

dvorak
2010-03-29, 11:01
Rostskyddsgarantin täcker väl detta?

MrCooper
2010-03-29, 11:54
Det hoppas jag, men de har tydligen nekat:
http://www.miniclub.se/showpost.php?p=98164&postcount=5

dvorak
2010-03-29, 12:20
Dåligt!!!

Hobbe
2010-03-29, 13:31
Rostskyddsgarantin brukar i normala fall täcka genomrostning dvs hål rakt igenom - inte ytrost.

MrCooper
2010-03-29, 13:35
Rostskyddsgarantin brukar i normala fall täcka genomrostning dvs hål rakt igenom - inte ytrost.

Det är det som oroar mig. Men jag vet inte om jag skulle kalla det för "ytrost" när det börjar bubbla underifrån. Det rör sig alltså inte om stenskott. Lacken är intakt, den har bara rest sig...

Ace
2010-03-29, 13:44
Har skrivit det förrut. Jag hade rostfläck på min förra Cooper och då sa BMW att dom inte ville hamna i samma sits som Mercedes hamnade i med sina E-klassmedeller. Så dom fixade min rostbubbla utan problem. Ej genomrost.

Maggy
2010-03-29, 13:58
Lackgarantin på vår VW Caravelle har gått ut men det var inga som helst problem att få fixat lacksläpp vid dörrhandtaget på skjutdörren på goodwill.
Detta på en snart 4 år gammal folkvagnsbuss... så visst borde väl Mini ordna detta då det är inom garantitiden.

Andersson
2010-03-29, 21:12
Bakluckan eller? Verkar vara ett vanligt rostproblem på Clubman.

korrekt, Ska förbi bilverkstaden imorgon och boka en tid för fix av det i samband med att jag hämtar hem bilen. Tydligen skulle dom beställa hem och byta fönsterhissmotorer vilket gjorde att Egon fick stanna kvar över natten.

Hagatorpet
2010-03-29, 22:13
Jag tycker det är lite skrämmande att jag köpt en bil som kommer få rostskador inom ett år
håll oss uppdaterade om hur bemötandet är med garantin

Luc!fear
2010-03-30, 10:54
Lite socker på såret? (http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article751693.ece) (klicka på länken...)
/Dan

MrCooper
2010-04-09, 19:47
Va och visade bilen för BMW idag och de skulle fixa min bubblande bakdörr. Det trista är att de inte täcker DiTec behandlingen. DVS jag får bekosta det själv, även om behandlingen var gjord för en månad sedan. Skall det vara så?

Hobbe
2010-04-09, 19:51
Lite socker på såret? (http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article751693.ece) (klicka på länken...)
/Dan

Snart ser vi personer som står och slickar bakdörrarna på varje Clubman :D

Hobbe
2010-04-09, 19:55
Skall det vara så?

Det är bara att läsa vad du godkände när du skrev under köpavtalet ;)

MrCooper
2010-04-10, 19:38
Vilket avtal??? :D
Får fixa det själv då och sedan igen när dörr nr 2 börjar rosta... :)


Det är bara att läsa vad du godkände när du skrev under köpavtalet ;)

Hagatorpet
2010-04-10, 19:42
Frågan är om dom inte är skyldiga att stå för DITEC behandlingen också, hadde jag varit dig så skulle jag ta upp diskutionen med dom.
Ge dig inte utan :mad:

Green Meanie
2010-04-11, 08:22
Var hos BMW Solna igår och såg en hel drös med beg clubmans; 4 röda, 3 blåa o en svart. Mitt i de en ensam r56. Svikande trend?

http://data.bytbil.com/select_car.cg...99&sort=letter

Andersson
2010-04-11, 09:17
Var hos BMW Solna igår och såg en hel drös med beg clubmans; 4 röda, 3 blåa o en svart. Mitt i de en ensam r56. Svikande trend?

http://data.bytbil.com/select_car.cg...99&sort=letter

Jag förstår inte, vad har det med rosten att göra att det finns fler R55or till salu än R56or...?

Länken funkar inte.

Karina
2010-05-11, 11:46
Upptäckte rostbublor på min passagerare dörr längst ner vid kanten. Min bil har några år på nacken (2002) så det är ingen rostkyddsgaranti som gäller längre.

Det är dock så att jag lackade om den dörren förra året hos en plåtfirma och det är samma firma som ska åtgärda rosten nu. Undrar om jag kan hävda att rosten uppkommit efter att de lackade om dörren eller är det meningslöst? Har aldrig varit med om detta tidigare...

MrCooper
2010-05-24, 09:54
Nu har Blåmesen varit hemifrån i 2 veckor :(

Pratade med BMW i torsdags om min bil va färdig och fick svaret att de hade lite nyansproblem.

Idag pratade jag direkt med lackerarfirman och det visade sig att de lackade lite mer än vad som var tänkt. Bakdörrarna är inget problem i o m att de har silverdetaljer runt om till skillnad från Clubdörren som de också skulle lacka.
Om jag tolkad det rätt så har de alltså även lackat de angänsande delarna till Clubdörren på grund av nyansskillnaden. DVS en del av bakskärmen samt en del av framdörren och därefter lagt klarlack på hela bakskärmen och framdörren.

Min fråga är om detta verkligen blir bra eller kommer man att se skarven? Någon som har erfarenhet av detta? :confused:

MrCooper
2010-05-25, 21:24
Glömde en grej, kolla era bilar efter taskig passform innan garantin går ut. På min Clubman gick dörrarna ihop vilket orskat skav på lacken (se bild). Försökte få det på garantin också, men BMW säger att det är justeringsfråga och vill inte ta det på någon garanti (bilen är äldre än två år). De tyckte att jag skulle kommit in direkt... Pratade dock med lackerarna och de skulle lacka även det området, måste bara fixa till det som orsakar skadan.

Hade ett till skav på förardörren, men det var inte lika stort. Lite bättringsfärg samt filning av plast kommer att göra susen där.

Läste på ett annat forum om andra som verkar ha samma problem så jag borde inte vara den enda i Sverige som har det.

Wazp
2010-05-25, 21:42
När vi ändå talar om Rost är det någon som vet om det skiljer sig på rostskyddet från fabrik mellan -07 och -08 ? Har nämligen varit och gjort en rostskydds kontroll i dag där dem gick igenom bilen med bla fiberoptisk kamera.
Mitt rostskydd va väldigt bra (nu varför ja undrar) träffade Green Meene utanför som sa att han precis varit tvungen att göra en roskyddsbehandling för att hans dåligt. Han som jobbade där tyckte att det va konstigt att det va sån stor skillnad mellan våra bilar...

Kongo
2010-05-26, 06:12
Glömde en grej, kolla era bilar efter taskig passform innan garantin går ut. På min Clubman gick dörrarna ihop vilket orskat skav på lacken (se bild). Försökte få det på garantin också, men BMW säger att det är justeringsfråga och vill inte ta det på någon garanti (bilen är äldre än två år). De tyckte att jag skulle kommit in direkt... Pratade dock med lackerarna och de skulle lacka även det området, måste bara fixa till det som orsakar skadan.

Hade ett till skav på förardörren, men det var inte lika stort. Lite bättringsfärg samt filning av plast kommer att göra susen där.

Läste på ett annat forum om andra som verkar ha samma problem så jag borde inte vara den enda i Sverige som har det.

Jag har det med men inte lika mycket som dig

MrCooper
2010-05-26, 06:50
Men om du vill ha det fixat så skall du passa på och göra det INNAN det blir så som på min. Annars blir det som i mitt fall, de sa att jag skulle kommit in med en gång det börjar uppstå.



Jag har det med men inte lika mycket som dig

Kongo
2010-05-26, 17:23
Garantin har gått uit så jag får fixa det själv